Live beelden "smooth" opnemen van pc scherm

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powermarcel10
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04-06 16:50
Hallo,

ik twijfelde een beetje waar ik dit topic moest plaatsen, maar denk dat deze plek het meest in de buurt komt. Zo niet, dan hoor ik dat graag!

Ik wil graag voor een bepaald programma wat video tutorials maken, en deze op Youtube plaatsen, zodat ik mensen hiermee een beetje op gang kan helpen. Het gaat om mediaportal in dat geval.

Er zijn eigelijk 2 opties:

-Een camera op mijn tv richten en alles opnemen
-Het beeld met software opnemen

Dat laatste lijkt me het beste.

Nou heb ik inmiddels een aantal programma's uitgeprobeerd waar dit mee kan. O.a. een vrij proffesioneel programma, 'Camtasia Studio 7'.

Dit programma doet inprincipe precies wat ik wil, oa. omdat ik hiermee ook mijn microfoon kan gebruiken, alleen is het probleem dat het niet lekker "smooth" word weergegeven allemaal. Een vrij lage framerate dus..

Dit geeft vind ik geen goed idee over mediaportal. Ik wil dus video's opnemen, die precies overeen komen met hoe het in werkelijkheid is! Ik heb van alles geprobeerd qua instellingen, maar zonder echt resultaat. Ik kan de framerate maximaal opschroeven tot 30, en dat vind ik gewoon niet goed genoeg.

Heeft iemand van jullie misschien ervaring met dit soort software? En kan iemand mij voorzien van wat tips?

Mocht het allemaal niet goed lukken dan zal ik het met de camera gaan proberen, maar dit is natuurlijk minder ideaal..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElektroNeko
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 30-09-2024
Draai je het programma in Aero op Windows 7/Vista? Dan kun je het best Fraps (www.fraps.com) gebruiken. Verder is het wel even handig om jouw specs etc. hier even neer te zetten. Dan kunnen we inschatten wat jouw PC aan kan. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powermarcel10
ElektroNeko schreef op zaterdag 20 augustus 2011 @ 16:30:
Draai je het programma in Aero op Windows 7/Vista? Dan kun je het best Fraps (www.fraps.com) gebruiken. Verder is het wel even handig om jouw specs etc. hier even neer te zetten. Dan kunnen we inschatten wat jouw PC aan kan. ;)
Bedankt voor je reactie.

Mediaportal draait geloof ik het beste als Aero is ingeschakeld. Ik zal Fraps eens proberen. Hiermee zou het volgens jou allemaal "smooth" worden opgenomen? Met dezelfde framerate dan in het echt? Dat is namelijk de bedoeling!

Mijn HTPC, waar de opnames eigenlijk op gedaan moeten worden:

Kast: Moneual 932 met 7" touchscreen
Mobo: GA-EP45-DS3L
CPU: Intel E7300 @, 2,66Ghz
RAM: 4GB DDR2 in dual channel
GPU: Ati HD5770, 1GB
SSD: OCZ Vertex 2 SSD, 60GB
HDD: Samsung spinpoint F3, 1TB

Ik neem aan dat dit systeem snel genoeg is, maar mocht dat niet zo zijn, dan zou ik het ook nog op mijn gewone pc kunnen opnemen. Liever niet, want dan moet ik alles ook hierop gaan instellen, mijn tv kaart hierop aansluiten etc.. De sepcs zijn in ieder geval:

Kast: Corsair 650D
Mobo: ASUS P6T
CPU: Intel i7 920 @ 3,4Ghz
RAM: 6GB DDR3 in triple channel
GPU: AMD HD 6870
SSD: OCZ Agility 3, 60GB
HDD: Samsung spinpoint F1, 750GB

Edit: Ik ben FRAPS nu aan het proberen. op de site van FRAPS kon je een paar video's downloaden die met het prgramma zijn gemaakt. Ziet er veel belovend uit! Filmpjes kunnen worden opgenomen tot 60fps. Dat moet genoeg zijn.

Echter begrijp ik niet hoe het programma werkt. hoe start ik in vredes naam een opname?

EDIT: Ik snap het.. Het programma werkt perfect!! Ook kan ik hierbij geluid opnemen met m'n microfoon.. Wat n goede applicatie zeg! Lekker klein en simpel.. Daar hou ik van.

Bedankt voor de hulp!

Nog even een vraagje, wanneer ik zo'n filmpje op youtube upload, word hij dan net zo mooi weergegeven? Of zitten daar weer wat beperkingen in.. Ik zie dat de filmpjes wel vrij groot zijn namelijk.. is er een max wat je mag uploaden? Ik lees wel dat je filmpje maximaal 15 minuten mag zijn. Maar is het niet ook afhankelijk in welke kwaliteit je upload? Ik heb hier een bestandje in .aci van anderhalf gigabyte, en die is maar 28 seconden! Als ik een filmpje upload in deze kwaliteit van een kwartier, betekend dat dat het filmpje maar liefst 45GB is!

[ Voor 28% gewijzigd door powermarcel10 op 20-08-2011 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElektroNeko
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 30-09-2024
Ja, de filmpjes die Fraps uitspuugt zijn inderdaad aan de grote kant. Daarom kun je beter eerst je filmpjes omzetten naar een kleiner formaat voordat je ze inderdaad upload.

Een handig gratis programma daarvoor is "SUPER" (Site: http://www.erightsoft.com/SUPER.html Download: http://www.erightsoft.biz/GetFile.php?SUPERsetup.exe) Je kunt je filmpje het best omzetten of naar MP4, of naar FLV. Dat zijn namelijk de standaard formaten die Youtube gebruikt.

Graag gedaan trouwens ;)

Kleine toevoeging: Youtube ondersteund helaas geen 60 FPS (Vloeiende) filmpjes. Volgens mij kun je als je echt 60 fps wilt beter terecht bij Vimeo, maar dat weet ik niet zeker om eerlijk te zijn.

Nog een kleine toevoeging: "Dame" ;P

[ Voor 18% gewijzigd door ElektroNeko op 20-08-2011 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-06 18:28
Er zijn diverse simpele opties in fraps om de grootte van de bestanden te downsizen. Sowieso zal je op 60fps een 2x zo groot bestand krijgen dan wanneer je 30fps gebruikt... wat genoeg is voor een online video van goede kwaliteit welke gewoon vloeiend loopt (een bluray doet ook geen 60fps...). Ook kan je er voor kiezen om de resolutie bij opname al te halveren... scheelt ook weer de helft. Uiteindelijk hou je dan nog prima kwaliteit video's over, die je eventueel nog door bijvoorbeeld windows moviemaker oid kan gooien om ze nog verder te downsizen in formaat.

Kleine tip met de opname van fraps, zorg er voor dat fraps naar een andere schijf wegschrijft dan het OS want fraps schrijft aardig wat bitjes per seconde en dan zou je eventueel alsnog een stotterend filmpje krijgen omdat hetgeen waarmee je bezig bent daar last van krijgt.

Of misschien een hele simpele ietwat onconventionele truuk, die overigens wel prima werkt... Stel de resolutie van je pc lager in voor dat je gaat opnemen... hoe lager de resolutie des te kleiner het bestand. Op 720p produceer je ook al prima filmpjes ipv 1080p en dat kan soms wel het viervoudige schelen! Ook al ziet de gekozen resolutie er wat vreemd uit op je monitor omdat het niet native is, met de opname is niets aan de hand zodra je weer terugschakelt naar native resolutie.

[ Voor 22% gewijzigd door MicGlou op 20-08-2011 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powermarcel10
Bedankt voor de reacties heren.

Het is me gelukt om het bestand kleiner te maken met Windows moviemaker.. Echter maakt die het bestand wel heel klein. Van bijna 8GB, naar 121MB :p

Ik had bij de opname de resolutie al gehalveerd. Verder zie je wel een duidelijk verschil tussen 30 of 60 FPS. 60FPS is wel echter een stuk soepeler dan 30. Voor zo'n video als dit vind ik het wel belangrijk dat mensen zien hoe smooth het in het echt werkt. Die indruk krijgen mensen nu niet echt.. Zal zo wel ff een linkje posten.. Dan hebben jullie de primiere! ;)

Zal later wel ff kijken naar de oplossingen die jullie bieden. Misschien kan ik het bestand laten uitkomen op 2GB. Dat is het maximale formaat voor Youtube zag ik. Maar als er word gezegt dat 30FPS het maximale is voor Youtube, dan moet ik het daar maar mee doen!

EDIT: YouTube: Mijn film - YouTube

[ Voor 25% gewijzigd door powermarcel10 op 20-08-2011 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
Ziet er goed uit... wel een klein beetje commentaar als het mag :) Voor mij gaan het switchen van de beelden wat snel, ik krijg niet genoeg tijd voor een goede indruk... en de layer zit niet altijd op de goede plek ;) Die zit soms even naast het paneel, je ziet em af en toe een beetje verspringen. Dat zit em volgens mij in de skin die je hebt gebruikt, het viel mij gewoon heel erg op. Verder wel een strak filmpje :)

Dat 60fps vloeiender is dat klopt, ik heb ook nooit beweerd dat het niet zo is... mijn punt is dat zelfs bioscoopfilms niet op 60fps worden vertoond... dus voor een tuto-filmpje zou het dan volgens mij ook wat overkill zijn (en zonde van de mb's) Die 120mb voor 8 minuten video is overigens best redelijk, kijkende naar het uiteindelijke resultaat is er weinig mis mee. Met moviemaker kan je uiteraard vrij eenvoudig de kwaliteit regelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powermarcel10
MicGlou schreef op zondag 21 augustus 2011 @ 08:21:
Ziet er goed uit... wel een klein beetje commentaar als het mag :) Voor mij gaan het switchen van de beelden wat snel, ik krijg niet genoeg tijd voor een goede indruk... en de layer zit niet altijd op de goede plek ;) Die zit soms even naast het paneel, je ziet em af en toe een beetje verspringen. Dat zit em volgens mij in de skin die je hebt gebruikt, het viel mij gewoon heel erg op. Verder wel een strak filmpje :)

Dat 60fps vloeiender is dat klopt, ik heb ook nooit beweerd dat het niet zo is... mijn punt is dat zelfs bioscoopfilms niet op 60fps worden vertoond... dus voor een tuto-filmpje zou het dan volgens mij ook wat overkill zijn (en zonde van de mb's) Die 120mb voor 8 minuten video is overigens best redelijk, kijkende naar het uiteindelijke resultaat is er weinig mis mee. Met moviemaker kan je uiteraard vrij eenvoudig de kwaliteit regelen...
Thanks! :d

Om eerlijk te zijn was dit meer even een test hoor.. Zoals gezegd is dit mijn eerste filmpje ooit op Youtube, dus wilde eerst maar eens zien hoe dat allemaal gaat.. :) Ik ga binnenkort nieuwe filmpjes maken met tekst en uitleg..

Wat bedoel je trouwens met die layer die naast het paneel zit?

60FPS is inderdaad niet noodzakelijk. Maar, waar het mij bij dit soort software omgaat, is dat het erg smooth, en snel werkt. Dat word in dit filmpje niet echt goed weergegeven. Maar goed, dat is niet anders..

Ik vind het trouwens jammer dat films nooit in hoge framerates worden weergegeven. Altijd maar met 24 frames..

Nog even een laatste vraag: Het liefst upload ik de filmpjes zo groot mogelijik. (maximaal 2GB, en maximaal 15 minuten) Dit bestand ging van 8GB naar 121MB. Wat zou ik als gulle tussenweg kunnen kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:18

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als ik jou was zou ik techsmit SnagIt gebruiken. Die snapt ook DivX en eigenlijk iedere encoder / decoder die je hem voorschotelt, en ook kun je iedere resolutie en framerate pakken die je wilt. Allemaal configureerbaar - of automatisch :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powermarcel10
The Eagle schreef op zondag 21 augustus 2011 @ 16:31:
Als ik jou was zou ik techsmit SnagIt gebruiken. Die snapt ook DivX en eigenlijk iedere encoder / decoder die je hem voorschotelt, en ook kun je iedere resolutie en framerate pakken die je wilt. Allemaal configureerbaar - of automatisch :)
Thanks! Ga ik even bekijken..

Eigenlijk zou de makkelijkste optie zijn dat je in een programma kunt aangeven hoe grot het uitgangs bestand moet worden, daar 2GB aangeven, en dat het programma zelf de beste mogelijkheid kiest..

Of ben ik nou gewoon te lui.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
powermarcel10 schreef op zondag 21 augustus 2011 @ 16:27:
[...]

Wat bedoel je trouwens met die layer die naast het paneel zit?

.........

Nog even een laatste vraag: Het liefst upload ik de filmpjes zo groot mogelijik. (maximaal 2GB, en maximaal 15 minuten) Dit bestand ging van 8GB naar 121MB. Wat zou ik als gulle tussenweg kunnen kiezen?
Die skin die je gebruikt in het begin met die televisie, daarvoor wordt iedere keer een nieuwe laag geladen, maar dat gaat niet altijd even lekker zo te zien... sommige delen horen er buiten te vallen, maar af en toe zit het hele vlak ernaast.

.................

Hoe groot het uiteindelijke bestand wordt wat uit moviemaker komt hangt van meerdere factoren af, als je sowieso grotere bestanden wilt hebben, dan zou je aan de kant van fraps al kunnen beginnen door daar de kwaliteit omhoog te zetten (halfsize uit etc). Verder kan je in moviemaker uiteraard de bitrate e.d. omhoog schroeven voor meer bits per seconde... maar hoe dat uiteindelijk precies uitkomt is denk ik wel iets wat je met ervaring moet leren... ik kan je absoluut niet vertellen dat wanneer je het op een bepaalde manier instelt je altijd gegarandeerd 2GB bestanden krijgt.
Eigenlijk zou de makkelijkste optie zijn dat je in een programma kunt aangeven hoe grot het uitgangs bestand moet worden, daar 2GB aangeven, en dat het programma zelf de beste mogelijkheid kiest..
Ik denk dat je voor je zelf door testen etc de gewenste kwaliteit bepaalt instelt en dat je die instellingen vervolgens ook altijd blijft gebruiken. Als je bestanden dan de 2GB passeren dan maak je er meerdere parts van... want als je gaat proberen om altijd tegen die 2GB aan te zitten, dan ga je compleet gek worden van het continue aanpassen van de instellingen. Het maakt nogal uit of je 10 minuten video of 5 minuten in 2GB wilt stoppen... de kwaliteit van je filmpjes zullen dan dus erg gaan schommelen.

Snagit is overigens idd een leuk progje daarvoor... kost alleen geld :) Met fraps en moviemaker kan je het allemaal gratis doen.

[ Voor 37% gewijzigd door MicGlou op 21-08-2011 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powermarcel10
MicGlou schreef op zondag 21 augustus 2011 @ 16:43:
[...]

Die skin die je gebruikt in het begin met die televisie, daarvoor wordt iedere keer een nieuwe laag geladen, maar dat gaat niet altijd even lekker zo te zien... sommige delen horen er buiten te vallen, maar af en toe zit het hele vlak ernaast.

.................

Hoe groot het uiteindelijke bestand wordt wat uit moviemaker komt hangt van meerdere factoren af, als je sowieso grotere bestanden wilt hebben, dan zou je aan de kant van fraps al kunnen beginnen door daar de kwaliteit omhoog te zetten (halfsize uit etc). Verder kan je in moviemaker uiteraard de bitrate e.d. omhoog schroeven voor meer bits per seconde... maar hoe dat uiteindelijk precies uitkomt is denk ik wel iets wat je met ervaring moet leren... ik kan je absoluut niet vertellen dat wanneer je het op een bepaalde manier instelt je altijd gegarandeerd 2GB bestanden krijgt.

[...]

Ik denk dat je voor je zelf door testen etc de gewenste kwaliteit bepaalt instelt en dat je die instellingen vervolgens ook altijd blijft gebruiken. Als je bestanden dan de 2GB passeren dan maak je er meerdere parts van... want als je gaat proberen om altijd tegen die 2GB aan te zitten, dan ga je compleet gek worden van het continue aanpassen van de instellingen.

Snagit is overigens ook een leuk progje daarvoor... kost alleen geld :) Met fraps en moviemaker kan je het allemaal gratis doen.
Bedankt..

Bedoel je het scherm in het hoofdmenu van mediaportal? Of wanneer ik daadwerkelijk aan het tv kijken ben..

geef anders even het aantal minuten en seconden aan waar je dat ziet in het filmpje, dan kan ik er even naar kijken! :)

je hebt gelijk over wat betreft het instellen.. Moet gewoon zelf gaan kijken welke kwaliteit ik wil, en aan de hand daarvan een bepaalde instellingen kiezen, en video's in meerdere stukjes knippen wanneer ze te groot worden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powermarcel10
The Eagle schreef op zondag 21 augustus 2011 @ 16:31:
Weet je zeker dat je dit programma bedoelt? Ik heb hem even gedownload, maar ben er nog niet helemaal achter hoe het werkt.. het enige dat ik kan doen is screenshots binnen een video maken.. Kan het bestand verder niet opslaan in en gecomprimeerd formaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:10

OgWok

U.N.C.L.E.

@Powermarcel10:

wat voor TV-kaart gebruik je eigenlijk? En bedien je via de afstandsbediening van die kaart de HTPC?

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

powermarcel10 schreef op zondag 21 augustus 2011 @ 17:52:
[...]
Weet je zeker dat je dit programma bedoelt? Ik heb hem even gedownload, maar ben er nog niet helemaal achter hoe het werkt.. het enige dat ik kan doen is screenshots binnen een video maken.. Kan het bestand verder niet opslaan in en gecomprimeerd formaat.
Kijk eens even hier (laat het even laden);

http://download.techsmith...f=Snagit_1_Main.1.66.html

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
powermarcel10 schreef op zondag 21 augustus 2011 @ 17:52:
[...]

Ik maakte dezelfde fout volgens mij... niet Snagit, maar Camtasia Studio van Techsmith... dat kost alleen best een paar centen.

http://www.techsmith.com/camtasia/

Snagit heeft wel beperkte opname mogelijkheden volgens mij, maar het is dacht ik al onmogelijk om flash en directx video op te nemen, waarbij online video's en gameplay dus al afvallen.
Pagina: 1