Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

welk OS op een 700mhz laptop

Pagina: 1
Acties:

• klen_ghost
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-11 15:48
ik zit met de volgende vraag,

heb hier nog een oude laptop staan met de volgende specificaties :

700mhz p3 cpu
256mb ram geheugen
14gb hard disk (ide)

deze zal voornamelijk dienst doen om mail te checken en wat te browsen.
gaat mij erom dat het os redelijk soepel is en dat het taken snel uit voert (ik snap zelf ook wel dat ik langer zou moeten wachten dan op een e6750 dual core).

windows xp al geprobeerd, echter vind ik xp redelijk traag reageren en hapert het allemaal af en toe op.

wat voor os raden jullie aan voor een dergelijke machine ?

bedankt :)

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

Het grote welk OS ( bijvoorbeeld linux distro) topic deel 7

[ Voor 73% gewijzigd door 8088 op 20-08-2011 14:48 ]

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Verwijderd

lubuntu? http://www.lubuntu.net/

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2011 14:49 ]

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:32

D4NG3R

kiwi

:)

Zet er gewoon DSL op, ben je in 1x klaar
http://www.damnsmalllinux.org/

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• ElektroNeko
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 30-09-2024
Internet op een 700 mhz Pentium 3 in een laptop? Dan kan ik je alleen een lichte Linux distributie aanraden. Windows 98 is simpelweg te oud voor internet, en Windows XP is veel te zwaar om fatsoenlijk te kunnen internetten op zo'n oude laptop.

Beter nog eigenlijk is om een modernere laptop te halen.

[ Voor 15% gewijzigd door ElektroNeko op 20-08-2011 14:53 ]

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Windows 2000 kan nog wel maar krijgt geen beveiligingsupdates meer. Toch zou ik dat boven Win98 kiezen voor de stabiliteit. Ik heb een download PC die nog draait op Win2000 en 512 MB, maar wel traag is :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• klen_ghost
  • Laatst online: 13-11 15:48
bedankt voor de tips, ik heb ook een snow leopard x dvd hier maar weet niet of deze machine het aan zou kunnen,

ga me meteen even kijken voor die DSL distro en uitproberen, is het hele gebeuren toch wat vlugger dan met een Kubuntu erop ;).

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Er zijn geoptimaliseerde XP distributies waar een hoop onnodige meuk is uitgesloopt en die je best op zo'n laptop kunt draaien.

• C0rnelis
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 01-11 21:54
joopv schreef op zaterdag 20 augustus 2011 @ 21:12:
Er zijn geoptimaliseerde XP distributies waar een hoop onnodige meuk is uitgesloopt en die je best op zo'n laptop kunt draaien.
Inderdaad, aangezien je al een licentie hebt op windows xp kan je óf zelf met nlite aan de slag of je zoekt op het internet naar al voorgebakken versies van XP, bijvoorbeeld TinyXP. Volgens mij worden die versies ook altijd geleverd met een readme wat er allemaal verwijderd is dus dat zou je ook kunnen toepassen in je eigen nlite setup.

Dit alleen als DSL niet bevalt natuurlijk :9.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Heb je een andere pc waar je remote op kan werken ?
dan kun je de laptop mischien gebruiken als thin client

en dan zoeits gebruiken ofzo (random search)
http://thinstation.sourceforge.net/letter-2003-11-05.html

[ Voor 33% gewijzigd door Fish op 21-08-2011 01:02 ]

Iperf

• M2M
  • Laatst online: 16:09

M2M

medicijnman

Als je de harde schijf kunt vervangen door iets "snellers", zul je nog een snelle laptop hebben. Het meest langzame onderdeel in die laptop is de harde schijf. Veel processorkracht heb je ook niet meer nodig na je OS opgestart is.

Uiteraard zullen flash games het niet echt doen en moet je geen full HD youtube filmpjes verwachten, maar basic surfgedrag zou prima moeten gaan. OS? linux. Windows xp zal zwaar zijn, zelfs met alle franje uit en de meeste processen gedisabled. Windows pre XP zou ik ivm beveiligingsrisicos niet nemen.

-_-

• ParkOverall
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:21
WinXP idd de juiste keus. Heb het draaiend gehad op een 8,9 GB hdd en Pentium-3 @ 450 MHz met 128 MB en was zeer acceptabel toen.

[ Voor 10% gewijzigd door ParkOverall op 21-08-2011 01:32 ]

• lordsnow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:03

lordsnow

I know nothing

Welke versie zat er origineel op de laptop?

Ik denk dat XP wellicht de beste keuze is (tenminste, voor de Windows varianten), en met wat meer geheugen er bij prikken wordt het wellicht een stuk beter dan wat het nu is. 256MB is gewoon niet grappig om mee te werken, of je moet toch Win98SE overwegen?

• C.Hariri
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-10 09:32
Ik zou er zelf als eerste keuze 'Antix' op zetten. Dit is nl een van de meest komplete linuxen, in een kleine verpakking.

Ik heb zelf 'Slitaz' op mijn oude P3 900mhz laptop gezet, met maar liefst 192 mb ram :). Werkt gewoon perfect eigenlijk op de wifi na (AntiX is beter in dit geval). Ik kreeg echter helaas de videokaart niet werkend op AntiX (zwart beeld)..

Lubuntu: zou ik niet doen, veelste bloated.
DSL: leuk, maar heeft een oude kernel, dan liever tinycore.
Win 98SE: ramp, daarop krijg je bijna geen enkele moderne software geinstalleerd (spreek uit ervaring :) ).

Als je gewoon een simpel en goed OS wilt 'hup livecd erin, installeren en klaar' dan adviseer ik:
1. AntiX, als je de vid card werkend krijgt.
2. SlitaZ, supersnel! Kunt wel wat geklooi krijgen met enkele drivers (wifi hier).
3. Lubuntu, wat langzamer en meer (memory/hardware) intensiever dan de bovenstaande. Is wel gebruiksvriendelijker. Als dit gewoon goed draait, is er verder geen punt.

Pas wel op: het updaten van AntiX en SlitaZ is erg riskant; alle settings kun je zo kwijt raken, dus je moet precies weten wat je update. Lubuntu is vooral in dat geval veel gebruiksvriendeljiker.

Als je wat meer tijd hebt en alles zelf wilt regelen:
1. TinyCore
2. Puppy
3. DSL

[ Voor 59% gewijzigd door C.Hariri op 21-08-2011 18:32 ]

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:17

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Vooral de 256 mb zal de bottleneck zijn met de huidige zwaardere sites met flash en overige multimedia.

Heb je niet nog ergens een stukje van 256 of 512 mb liggen. Dat, samen met een uitgeklede distributie van xp moet echt lekker kunnen draaien.

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

ParkOverall schreef op zondag 21 augustus 2011 @ 01:28:
WinXP idd de juiste keus. Heb het draaiend gehad op een 8,9 GB hdd en Pentium-3 @ 450 MHz met 128 MB en was zeer acceptabel toen.
Bedenk alleen wel dat er een aardig verschil is tussen XP toen het net uitkwam, en XP met SP2/3 zoals het nu nog her en der draait. Die eerste draaide idd nog wel (dat deed ik ooit op een P100@90MHz), maar zodra je daar SPs op gaat zetten merk je toch dat eea toch een stukje trager wordt (wat deels op te vangen is door er weer veel uit te slopen, maar de vraag is of dat praktisch is).

• C.Hariri
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-10 09:32
Michael Knight schreef op zondag 21 augustus 2011 @ 18:25:
Vooral de 256 mb zal de bottleneck zijn met de huidige zwaardere sites met flash en overige multimedia.

Heb je niet nog ergens een stukje van 256 of 512 mb liggen. Dat, samen met een uitgeklede distributie van xp moet echt lekker kunnen draaien.
Flash/youtube gaat sowieso heel slecht op Linux. Mijn andere laptop (3GB ram, Fedora 64) heeft al vanaf 360p problemen (vooral CPU dan). Ik zou de plugin noscript installeren, en hooguit de flash die je nodig hebt (geen advertenties e.d.) aanzetten.
Beter nog eigenlijk is om een modernere laptop te halen.
=) verwend allemaal tegenwoordig hehe. Om een beetje te internetten, tekst te bewerken e.d. hoeft dat allemaal niet hoor. 700MHZ en 256mb ram is echt gigantisch veel hoor (relatief niet meer natuurlijk, maar toch); je moet het wel heel bont maken wil je dit allemaal verbruiken. Dan heb ik het natuurlijk niet over alle 'moderne gevisualiseerde talen zoals C# en JAVA e.d.', photshop en games maar kijk eens wat er mogelijk is met pure x86 asm: http://www.kolibrios.org/ Een geheel OS in minder dan 4MB :P. Voor wat simpele tekstbewerking en webbrowsen zijn deze specs meer dan voldoende.

Bijkomend voordeel: mijn P3 verbruikt maar 15W (!) op 100%, met 9 cells accu gaat die wel 7-8 uur mee bij normaal gebruik. Bouwkwaliteit is ook vele malen beter (wel zwaar!).

[ Voor 41% gewijzigd door C.Hariri op 21-08-2011 18:42 ]

Pagina: 1