Vraag over terugstellen naar fabrieksinstelingen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 417861

Topicstarter
hey,

ik heb mijn laptop verkocht en ik vind het een goed idee om de laptop terug te stellen naar fabrieksinstellingen.
Nu ik weet hoe ik dat moet doen (alt+f10 bij boot-up) maar ik vraag me af of ik dan weer windows ofzo moet installeren.
Ik heb een Acer Aspire 7740G, met windows 7 home premium 64-bit.
Een ander probleem is dat ik niet weet of ik een recovery disk heb gekregen, toen ik de laptop kocht stond windows 7 er al op.
Dus mijn vraag is als ik hem volledig reset naar fabrieksinstellingen of ik dan iets nodig heb om hem weer werkende te krijgen na het resetten.
Ik dacht als alternatief aan gewoon de harde schijf te formatteren, dan is ook alles weg toch?

Alvast bedankt!!
DisTrict

PS: De koper is van plan om er windows 7 ultimate op te zetten, het huidige OS moet er dus niet op blijven.
PS2: ik weet niet zeker of dit wel het juiste forum is maar dit leek me het beste om in te posten, je mag het verplaatsen als het verkeerd staat ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:52
Nu ik weet hoe ik dat moet doen (alt+f10 bij boot-up) maar ik vraag me af of ik dan weer windows ofzo moet installeren.
Nee, dit zet gewoon de standaard Windows installatie terug zoals je 'm kreeg.
Een ander probleem is dat ik niet weet of ik een recovery disk heb gekregen, toen ik de laptop kocht stond windows 7 er al op.
Zit er standaard niet bij, meestal heb je wel de mogelijkheid deze zelf aan te maken. Laatste Acer die ik zag had er daarvoor zelfs een aantal lege DVD+R's meegeleverd in de doos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
[...]
Zit er standaard niet bij, meestal heb je wel de mogelijkheid deze zelf aan te maken. Laatste Acer die ik zag had er daarvoor zelfs een aantal lege DVD+R's meegeleverd in de doos.
hoe maak je dat zelf aan? en hoe ga ik dan te werk na dat ik de pc heb teruggesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:02

JdM

Humbled

Als windows al geïnstalleerd was bij de koop en je hebt er geen DVD bij gekregen, dan staat de data op de harddisk welke je via alt-f10 kunt bereiken.
Gewoon via dat menu windows opnieuw installeren, dan is in principe je persoonlijke data niet meer toegankelijk. Dan kan de volgende eigenaar vervolgens alsnog zelf weten wat hij/zij ermee doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Anoniem: 417861 schreef op zaterdag 20 augustus 2011 @ 14:01:

PS: De koper is van plan om er windows 7 ultimate op te zetten, het huidige OS moet er dus niet op blijven.
Dan dump je de disk toch leeg?
Tis toch niet alsof
1) de koper die licentie gaat gebruiken en de OEM install ook niet
2) jij diezelfde OEM install voor een andere PC kan en mag gebruiken ;)

Als je een werkende laptop wil demonstreren voor de verkoop kun je er altijd nog een 90 dagen trial Windows 7 Enterprise op zetten.

[ Voor 19% gewijzigd door alt-92 op 20-08-2011 14:22 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
alt-92 schreef op zaterdag 20 augustus 2011 @ 14:18:
[...]

Dan dump je de disk toch leeg?
Tis toch niet alsof
1) de koper die licentie gaat gebruiken en de OEM install ook niet
2) jij diezelfde OEM install voor een andere PC kan en mag gebruiken ;)
dat lijkt me eigenlijk de beste oplossing... hoe doe ik dat? gewoon alles verwijderen? zijn alle programmas dan weg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Nee, maar hoe je een harddisk volledig (leeg)formatteert kun je zelf wel vinden met een beetje moeite doen.

[ Voor 26% gewijzigd door alt-92 op 20-08-2011 14:26 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thmz159
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-06 19:03
Je lijkt me verschillende dingen doorheen te halen:

Wat je normaal doet om terug naar fabrieksinstellingen te gaan is: 1) - Alles verwijderen op de hardeschijf 2) - Windows installeren
Hier zijn verschillende mogenlijkheden voor:
-Je gebruikt de recovery partitie die standaard op je pc stond (en via een toetsencombinatie is op te roepen, bij jou dus alt-f10 zoals je zegt)
-Sommige laptops hebben geen recovery partitie maar daar is een recovery CD bijgeleverd. Die CD kan je via je BIOS laten opstarten en doet hetzelfde als de partitie
-Soms is er ook geen cd bijgeleverd maar wel een recoveryprogramma die een recovery CD maakt.
-Als je een windows CD hebt gekocht via de windows cd installeren.

Als de koper in jou geval windows 7 ultimate erop zet kan je gewoon de hardeschijf formatteren.
Dit kan bv met een Live CD van Gparted dacht ik (geen echte ervaring mee)

Let wel op: vaak kan je de bestanden achterhalen want met formatteren (en herinstalleren) worden deze niet echt gewist. Ik zeg niet dat de koper dit gaat doen maar als je privéinformatie hebt, heb je liever niet dat iemand achteraf er in kan rondzoeken. Met welke tool je dit kan tegengaan (die opstartbaar is vanaf cd/usb) weet ik niet direct. Als dit niet klopt mag iemand me altijd verbeteren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F4T4L_3RR0R
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-07-2021
Na een verse installatie overschrijf ik altijd de lege ruimte met CCleaner als ik iets met een harde schijf erin verkoop. Dit kan met meerdere algoritmes.

[ Voor 17% gewijzigd door F4T4L_3RR0R op 20-08-2011 18:15 ]

Pagina: 1