Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurgan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 31-08 12:40
Ik heb sinds een paar dagen een Corsair H100 waterblok in mijn PC zitten en ik heb er één klein probleempje mee. De temps zijn prima (i7 860@stock speed, 29°C idle, 53°C load) maar de pomp maakt een heel hoog gepiep. Het geluid is zo hoog dat de meeste mensen het niet eens zullen horen maar ik ben "gezegend" met een gehoor wat dat wel kan. Het is zo'n zelfde soort gepiep als van een trillende spoel maar dan nog wat hoger. Het geluid is ook niet constant, soms is het een aangehouden toon en soms korte piepjes van een seconde of zo en er zit geen patroon in.

Ik heb alle andere mogelijke bronnen van het gepiep uitgesloten. Alle hardware die eruit kon is eruit geweest en pas als ik mijn H50 er weer in zet is het gepiep weg, de bron van het geluid is dus duidelijk. Heeft iemand anders dit wel eens gehad met zijn H100 en zo ja, is het iets wat weggaat als de pomp is ingelopen? Of kan ik beter een RMA aanvragen? Er zal in elk geval iets moeten gebeuren want ik word helemaal 7(8)7 van dat gepiep. En dat terwijl hij voor de rest zo lekker stil is... |:(

Foto's Take only pictures, leave only footprints, kill only time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter91
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13-07 20:34

Peter91

<=]

Weet je heel zeker dat het niet de fans zijn?
Want PWM fans kunnen op lage toeren nog wel eens zo'n geluid veroorzaken :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurgan
Dat was mijn gedachte ook dus ik heb het met verschillende fans geprobeerd die ik via de koeler, via het mobo en rechtstreeks op de voeding heb aangesloten. Maakt allemaal geen verschil. Even een zijstraat: ik ben er wel achter gekomen dat Scythe S-Flex sff21e fans behoorlijk stil zijn maar niet wanneer je ze op een radiator gebruikt, er ontstaat dan een irritante resonantie door de verstoorde luchtstroom.

Het geluid komt 100% zeker uit de koelblok/pompunit dus wat te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerdek
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
Neem kontakt op met je leverancier, leg je probleem uit en wat je er aan gedaan hebt om dingen uit te sluiten.
Ik denk dat je er dan samen wel uit kunt komen of het RMA wordt of niet.

Kennis maakt macht, kennis delen maakt machtige vriendschappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurgan
Jerdek schreef op zaterdag 20 augustus 2011 @ 14:07:
Neem kontakt op met je leverancier
Je hebt uiteraard gelijk, maar als tweaker ga je natuurlijk eerst zelf even snuffelen. 8) Bovendien wil ik wel goed beslagen ten ijs komen, als dit een vaker voorkomend probleem is sta je toch wat sterker. Vriendje google levert echter vrij weinig op met "Corsair H100 +squeal". Gelukkig heb ik de H100 bij een goed bekend staande zaak gekocht. Ik ga wel even kijken wat die zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerdek
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
Je hebt alle andere faktoren toch al uitgesloten, gewoon naar je dealer gaan dan.

Kennis maakt macht, kennis delen maakt machtige vriendschappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurgan
De zaak is opeens een stuk interessanter en lastiger geworden. Ik heb de H100 eruit gehaald en de H50 teruggeplaatst. En wat blijkt: het gepiep is er nog! Het enige wat nog overblijft is het mobo zelf. Nu heb ik wel alle spullen naar een andere kast overgebouwd en daarvoor was dit gepiep er niet, dat weet ik zeker. Het is ook duidelijk dat het geluid ergens uit de buurt van de processor komt en misschien wel van de processor zelf maar preciezer dan dat kan ik het geluid niet plaatsen. Ik heb geen idee hoe ik erachter kan komen wat er piept en wat ik eraan kan doen. Heeft iemand misschien suggesties? Het gaat hier om een Asus P7P55D met een i7 860 processor.

Update: ik ben erachter gekomen dat het verband houdt met de processorbelasting. Ik was net de temps aan het controleren en zodra ik Prime95 opstart verdwijnt het gepiep. ik heb hier geen erg goed gevoel bij, is mijn mobo of processor mogelijk aan het overlijden? :-(

[ Voor 16% gewijzigd door Kurgan op 24-08-2011 21:42 . Reden: nieuwe info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Check je voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurgan
Ik zou niet weten hoe, ik heb geen andere voeding bij de hand. En een Corsair HX850 zou met mijn hardware absoluut geen moeite moeten hebben, er hangt verder een Intel X25-M, een HD, en DVD en een Radeon 6970 aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het gaat er ook niet om dat je voeding het niet aankan. Ik had hetzelfde als jij. Verdacht de videokaart ervan en heb die zelfs rma gestuurd. Winkel heeft hem getest en goed bevonden. Gevraagd voor de zekerheid of ze hem toch wilden ruilen. Kaart was nog geen week oud. Ze gaven aan dat het eventueel aan de voeding zou kunnen liggen. Aangezien ze zonder problemen de kaart wilden ruilen heb ik bij hun ook direct een andere voeding besteld en tadaa, geen piepjes en gefluit meer. Mijn andere voeding verkocht aan een kennis en die heeft nergens last van. Zou dus een combi van bepaalde hardware geweest kunnen zijn die het gepiep en gefluit veroorzaakte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gleighton
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Dit zijn vaak spoeltjes die op je voeding / moederbord / videokaart zitten. Dit staat beter bekend als 'coil whine'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurgan
Zou kunnen maar de voeding is niet veranderd. Ik heb alles alleen in een andere kast geplaatst en de H50 vervangen door de H100. Dat laatste is nu dus weer ongedaan gemaakt dus ik heb dezelfde PC in een andere kast. Ik heb het al geprobeerd met 2 i.p.v. 4 geheugenreepjes in verschillende combi's, met een andere graka, de HD en DVD losgehaald, geluidskaart eruit... Allemaal zonder resultaat. Ik heb ook al geprobeerd om de bevestigingsschroeven van het mobo los te draaien en in een andere volgorde vast te zetten voor het geval dat hij misschien een beetje verwrongen zit. Nee, het moet gewoon wel één van de componenten rond de processor zijn en mogelijk de processor zelf. Maar hoe kom ik erachter wat? Of kan ik beter op zoek gaan naar een nieuw mobo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik houd het op je voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11:15

Fordox

00101010

in een andere kast zijn de klanken ook anders, resonatie, galmen echo's weet ik veel wat.
hoge piepjes zijn eigenlijk heel makkelijk onhoorbaar te maken. je hebt hier alleen een beetje isolatie materiaal voor nodig. niet eens veel als het echt zo hoog is als dat je beschrijft (doet me denken aan een televisie piep van die oude beeldbuizen).
misschien ahndig als tijdelijke oplossing.
leg eens een vest of een ander kledingstuk dat iets dikker is dan een shirt over je kast heen en kijk of hij nog piept.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• Rollo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10-09 14:11
Kurgan schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 21:57:
Nee, het moet gewoon wel één van de componenten rond de processor zijn en mogelijk de processor zelf. Maar hoe kom ik erachter wat? Of kan ik beter op zoek gaan naar een nieuw mobo?
Ik heb hetzelfde alleen precies andersom, bij geen belasting geen gepiep, en als ik ga gamen/primen/linpacken begint het bij mij te piepen, en het komt inderdaad uit het elco gebied rond de cpu. Dit komt niet voor als ik de cpu op stock speed draait, maar overgeclockt en gevolt wel, en hoe meer overvolt, des te harder het gepiep bij belasting. Het moederbord is van Gigabyte.
Pagina: 1