Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Win7-x64] Opstart vertraagd door netwerk shares

Pagina: 1
Acties:

• MikeWazowski
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:49

MikeWazowski

Look into my eye

Topicstarter
Ik heb op mijn Win7-x64 werkstation een aantal schijven op een andere Win7-x64 computer (een "server" die ik gebruik als centrale opslag) gemapped. Standaard staat de server niet aan, tenzij ik deze wek met WoL. Direct benodigde bestanden staan ook op mijn werkstation, dus de server hoeft niet altijd aan.

Het probleem is nu dat het opstarten (na inloggen) van Win7 op het werkstation vrij lang duurt, ik zie ongeveer 25 seconden de ronddraaiende blauwe cirkel. Win7 wacht op reactie van de gemapte drives, die dus niet reageren omdat de PC uit staat. Als de server wel aanstaat is Win7 in ongeveer 3 seconden up-and-running (heerlijk zo'n Kingston V+100 96Gb SSD).

Weet iemand hoe ik de wachttijd voor de gemapte schijven (dus een timeout o.i.d.) sterk kan verkorten? Google is normaal je vriend, maar daar heb ik na een paar uur zoeken nog niets concreets gevonden wat werkt. Op GoT kan ik alleen posts vinden waarbij het werkstation juist moet wachten tot het netwerk up-and-running is, dat is in mijn geval dus niet van toepassing. En aangezien het 10 shares zijn wil ik deze niet iedere keer opnieuw aanmaken. Een workaround via batch bestand met "net" is mogelijk, maar er moet toch een echte Windows instelling/oplossing zijn?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ik heb er een andere oplossing voor, namelijk een scheduled task @ logon waar een scriptje aan hangt die controleert of $server bereikbaar is.
zo ja > drivemappings aanmaken, zo nee, breekt ie gewoon af.

Er is geen Windows instelling voor aangezien het OS nooit kan weten of een bepaalde server wel of niet up is als jij 'm dat niet 'vertelt'.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• MikeWazowski
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:49

MikeWazowski

Look into my eye

Topicstarter
Ik begrijp dat Windows niet op voorhand kan weten of een PC aan staat. Ik merk wel dat Windows na een bepaald moment gewoon doorgaat met opstarten (of in Explorer aangeeft dat de verbinding niet gemaakt kan worden) en dus concludeert dat de share niet reageert. Er moet dus ergens een tijdsinstelling staan die aangeeft hoe lang Windows wacht - en die zoek ik nu juist om naar beneden aan te passen!

Zo'n scriptje zou kunnen, dat moet ik dan ook aanroepen als ik mijn server WoL - als dat aanroepen dan ook kan...

[ Voor 12% gewijzigd door MikeWazowski op 20-08-2011 11:14 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

MikeWazowski schreef op zaterdag 20 augustus 2011 @ 11:13:
Ik merk wel dat Windows na een bepaald moment gewoon doorgaat met opstarten (of in Explorer aangeeft dat de verbinding niet gemaakt kan worden) en dus concludeert dat de share niet reageert. Er moet dus ergens een tijdsinstelling staan die aangeeft hoe lang Windows wacht - en die zoek ik nu juist om naar beneden aan te passen!
Standaard TCP/IP time-out.
Zo'n scriptje zou kunnen, dat moet ik dan ook aanroepen als ik mijn server WoL - als dat aanroepen dan ook kan...
tuurlijk kan dat.
code:
1
2
3
4
5
6
7
ping server
if server = reply then
maak drivemappings aan
else
send WOL packet
pauze gedurende boottijd (2 minuten)
maak drivemappings aan

En als je dat netjes met een paar subroutines doet kun je het zelfs zo doen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
sub ping
ping server
end sub
----
sub maakdrives
net use  / objshell.networkdrive
end sub
---
sub wol
wol <macadres>
end sub
---
server = x
call subroutine ping
  if result = reply
  call maakmappings
  Exit script
else if result = timeout
 call wol
 pause boottijd
 call ping
  if result = reply
  call maakmappings
  Exit script
 else if result = nog steeds timeout
 Stuur bericht "PANIEK!"
end sub

En dan kan je zelfs nog compleet overboard gaan en via je scheduled task aangeven dat ie dat alleen moet doen als je in je eigen thuisnetwerk zit - da's dan weer handig als je met een laptop werkt.

[ Voor 32% gewijzigd door alt-92 op 20-08-2011 11:35 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device