USB 2.0 Externe HDD op USB 3.0

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-08 08:01
Ik heb al ongeveer een jaar een WD Elements 1TB USB 2.0. Sinds een paar maanden heb ik ook een Asus N53SV met een USB 3.0 aansluiting. Als ik de schijf aansluit op één van de USB 2.0 aansluitingen gaat hij zo'n 30 MB/s, als ik hem aansluit op een USB 3.0 aansluiting gaat hij 90-100 MB/s. Ik vroeg mij af hoe dit kon? De HDD heeft USB 2.0, geen 3.0, en het is ook een USB 2.0 kabel.

Iemand een idee hoe dit komt? Het stoort mij zeker niet, maar ik was nieuwsgierig naar hoe dit komt :)

Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
Ok, ik neem aan dat niemand dus weet hoe dit komt?

Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03-09 19:42

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

freddyronny schreef op zondag 21 augustus 2011 @ 13:29:
Ok, ik neem aan dat niemand dus weet hoe dit komt?
Jawel hoor, Google weet het antwoord :)

Wikipedia: USB
The theoretical maximum data rate in USB 2.0 is 480 Mbit/s (60 MB/s) per controller and is shared amongst all attached devices. Some chipset manufacturers overcome this bottleneck by providing multiple USB 2.0 controllers within the southbridge.
Typical hi-speed USB hard drives can be written to at rates around 25–30 MB/s, and read from at rates of 30–42 MB/s, according to routine testing done by CNet.[58] This is 70% of the total bandwidth available.
According to a USB-IF chairman, "at least 10 to 15 percent of the stated peak 60 MB/s (480 Mbit/s) of Hi-Speed USB goes to overhead—the communication protocol between the card and the peripheral. Overhead is a component of all connectivity standards".
De reden dat je dus hogere snelheden haalt aan je USB3.0 poort komen door het feit dat er
a) meerdere USB2.0 apparaten aan dezelfde controller als je harddisk hangen en dus de bandbreedte moeten delen
b) USB3.0 een veel hogere bandbreedte heeft, waardoor de bottleneck bij de harddisk danwel de USB2.0-controller van de harddisk komt te liggen

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
real[B]art schreef op zondag 21 augustus 2011 @ 16:51:
[...]

Jawel hoor, Google weet het antwoord :)

Wikipedia: USB

[...]

De reden dat je dus hogere snelheden haalt aan je USB3.0 poort komen door het feit dat er
a) meerdere USB2.0 apparaten aan dezelfde controller als je harddisk hangen en dus de bandbreedte moeten delen
b) USB3.0 een veel hogere bandbreedte heeft, waardoor de bottleneck bij de harddisk danwel de USB2.0-controller van de harddisk komt te liggen
Bedankt voor het antwoord, het zal b zijn, want het is ook het geval als ik alle usb-apparaten loskoppel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:49
Alsnog knap dat je (aanzienlijk) méér haalt dan de theoretische maximale snelheid van USB2.0, zelfs al komt het door wat real[B]art zegt (wat redelijk aannemelijk klinkt). Maar hé, mooi meegenomen lijkt me :P

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
Hahn schreef op zondag 21 augustus 2011 @ 21:37:
Alsnog knap dat je (aanzienlijk) méér haalt dan de theoretische maximale snelheid van USB2.0, zelfs al komt het door wat real[B]art zegt (wat redelijk aannemelijk klinkt). Maar hé, mooi meegenomen lijkt me :P
Couldn't agree more ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Waar zie je die 90MB/s? Heb je die echt gebenchmarkt of is dat wat de Windows dialoogjes aangeven?
Hoe dan ook, USB2.0 zal in de praktijk niet echt boven de 35MB/s komen. Dus of je hebt alsnog een USB3.0 behuizing, of de afgelezen snelheid klopt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Waarschijnlijk een uitschieter met een goed gecomprimeerd bestand. Verwijzend naar de windows balkjes.
zoals Terw_dan aangeeft, wij willen benchmarks. De snelheid is zeer waarschijnlijk ook een max troughput maar niet consistent en schommelt daardoor onregelmatig.

post de resultaten van HD Tune (pro)

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
Ik heb geprobeerd met HD Tune pro. Hier zijn de resultaten: USB 3.0 en USB 2.0.

Hij komt dus duidelijk boven de 35 MB/s uit, niet zo hoog als de 90-100 MB/s die ik zei. Die 90-100 waren idd in Windows toen ik een avi bestand kopieerde naar mijn interne HDD of naar de externe, weet ik niet meer. Ik zal eens zien of ik dat kan reproduceren.

UPDATE: Het is gelukt, ik behaal deze snelheid (volgens Windows) bij het overzetten van het bestand van mijn interne HDD naar mijn externe HDD aangesloten op de USB 3.0 poort. klik

[ Voor 21% gewijzigd door LaurentS op 22-08-2011 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dan heb je er een behoorlijke controller inzitten, maar zoals ik al dacht is 90MB/s niet te halen. 480Mbit/s is toch echt de max van USB2.0
Pagina: 1