Toon posts:

koeltheorietje...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Stel dat je een redelijke peltier hebt, een 80W, en daarop een ENORM groot ijzeren koellichaam monteert. Zou dat genoeg zijn om die peltier te koelen?

Ik zat er namelijk aan te denken om mijn kast zo stil mogelijk te maken, maar hij moet wel compact blijven. Dus geen voeding buitenboord, geen waterkoeling met externe tank, maar zoiets als ik zei.

• Sideburnn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-04 09:38

Sideburnn

I just "poked" salad

Hhmmm.........2 vierkante meter moet genoeg zijn,hoe groot is je kast?? :+

Asus Prime x399-A, AMD Threadripper 1950X, MSI 1080 TI

• Master_Egg
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-05 09:22

Master_Egg

Schapie schapie schapie!

eeemmmzz,

vergeet het maar... ook al zou je er een stuk zilver (nee zeker geen ijzer) van 5 m^3 aanhangen dan zou het nog niet goed koelen omdat de warmte zich echt niet helemaal over dit stuk verspreid. En ten tweede zou het ook veel te zwaar worden. Je zult dus altijd wel enige vorm van actieve koeling moeten toepassen. Wat dat betreft is water koeling een zeer goede optie omdat het zeer goed koelt en ook nog eens zeer stil is. Je kan je waterkoeling trouwens helemaal in je kast bouwen. Dit is niet optimaal maar wel praktisch.

Verwijderd

Hhmmm.........2 vierkante meter moet genoeg zijn,hoe groot is je kast?? :+
Dat was de vraag NIET! De vraag was KAN HET!
Dat vroeg ik me namelijk ook al af.

Misschien dat de hoeveelheid warmte die getransporteerd kan worden toch wel beperkt is?

Ik heb ooit eens een foto gezien van een P4 koeler die leek op een waaier van dunne koperen plaatjes (niet 10 maar een stuk of 40 plaatjes met een dikte van maar een milimeter of zo). Als je dan je fan van je voeding er langs laat blazen dan is het misschien wel voldoende (zo deed HP het ook met zijn P2's, die hadden ook geen fan op de heatsink.)

*[EggMaster] was me al voor, maar we zijn weer wat wijzer :)

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Hoe groot dat lichaam ook is, op een gegeven moment gaat ie opwarmen en raakt ie thermisch verzadigd. Dan moet je 'm toch gaan koelen.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Op dinsdag 20 maart 2001 10:56 schreef 777bas777 het volgende:

[..]

Misschien dat de hoeveelheid warmte die getransporteerd kan worden toch wel beperkt is?

Ik heb ooit eens een foto gezien van een P4 koeler die leek op een waaier van dunne koperen plaatjes (niet 10 maar een stuk of 40 plaatjes met een dikte van maar een milimeter of zo). Als je dan je fan van je voeding er langs laat blazen dan is het misschien wel voldoende (zo deed HP het ook met zijn P2's, die hadden ook geen fan op de heatsink.)

Ik denk niet dat van toepassing is op een peltier, die geeft namelijk dus CONSTANT die hitte af, dat is zonder CONSTANTE heftige koeling dus nooit af te voeren!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Dat klopt, maar dat kan dan een passieve koeling zijn. Stel bv dat je een methode hebt om de buitenkant van je kast er voor te gebruiken, dan gaat hij vanzelf de lucht er omheen opwarmen. Je processor is maar iets van 5 cm^2 en hij wordt zonder koeling met gemak meer dan 100 Celsius. Ok..maak het oppervlak dan (via de peltier) 10000 cm^2 (1 m^2) Dan is de temp een stuk lager hoor. Kijk maar naar een gloeilamp van 60 watt. Die kan je niet aanraken als hij brandt. Een TL buis van 65 watt maakt iets meer hitte maar die is maar handwarm. Gewoon omdat hij groter is en het beter kan verspreiden. En hij wordt niet actief gekoeld. Ze raken alles vanzelf wel kwijt hoor. Anders zouden ze steeds heter worden. De lucht er omheen gaat vanzelf stromen. Zo doet je CV radiator het ook, en die stuurt vele kilowatts je huis in.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Verwijderd

Topicstarter
Juist dat bedoel ik! Ok, dan misschien maar zonder peltier en niet zover overklokken, maar misschien het het mogelijk een soort supergrote heatsink te gebruiken (zoals hiervoor al gezegd hebben meer grote bedrijven als HP, Dell, etc. dat vroeger ook al gedaan) en deze dan zo te koelen door een frontfan i.c.m. de voedingsfan.

Als de frontfan een beetje stil is (zo'n Sunon bijv. en de voedingsfan ook wordt er een mooie constante luchtstroom door de kast gejaagd waardoor die enorme heatsink toch wel een beetje gekoeld zal worden...

Het miniheatsinkje van mijn GF2MX@200/200 zonder fan is zonder zo'n luchtstroom in ieder geval een graad of 55, nu is hij maar 40. Volgens mij moet zo'n constructie wel mogelijk zijn...

Iemand zei dat dan je kast erg zwaar werd: dat klopt ja boeit dat? Heb jij hem in je handen ofzo? :D

Verwijderd

Misschien is zo'n grote heatink aan je mobo hangen niet zo goed voor het socket nee...

Kijk maar eens wat er gebeurd als een b.v. alpha koeler losschiet en naar beneden op je agp-kaart flikkert, ik denk niet dat er iets van je hardware overblijft |:(

Verwijderd

Op dinsdag 20 maart 2001 10:28 schreef sc0rn het volgende:
een ENORM groot ijzeren koellichaam

, maar hij moet wel compact blijven.
Je spreekt jezelf beetje tegen vindt je niet?

En waarom al die moeite?
Je case is immers nooit stiller dan je voedingsfan....

Verwijderd

Yup, dat kan. Gewoon een groot koelprofiel erop met een thermische weerstand van 0.3K/W ofzo. Die kun je gewoon kopen.

Dan heb je geen fan nodig.

Verwijderd

Op dinsdag 20 maart 2001 13:21 schreef DaBit het volgende:
Gewoon een groot koelprofiel erop met een thermische weerstand van 0.3K/W ofzo. Die kun je gewoon kopen.
Nutteloos.

De Rth spec van standaard profielen zijn gebaseerd op een gelijkmatige belasting, dwz warmte input verdeeld over de gehele achterkant.

Processoren lijken veel meer op een puntbron en dus blijft er van die mooie Rth weinig over.

Verwijderd

Wat wel kan is een koperen hitte verspreider op de onderkant. Zo werken de Alpha koel blokken.

Misschien lukt het als je niet al te wreed gaat overklokken met een SwiftTech 462 koelblok.

Die is ca.80x80 mm bij 45 hoog , en heeft een Thermische Weerstand van slechts 0,13 of zo.

Met de fan van de voeding, als het b.v. een Enermax met dubbele fan is, en een langzaam draaiende case fan kan het misschien lukken. Dan blijf je onder het geluidsn niveau van je harde schijf. ;)

(Ojah, die Swifttech zet je dus NIET vast op de socket, hij gaat op die vier gaten die er omheen zitten, met boutjes en druk veren.)

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

kan iemand mij a.u.b even uitleggen wat nou precies een peltier is? Ik heb geen zin om er een topic voor te openen, en search levert allemaal van dit soort topics op.

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:45

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
Op dinsdag 20 maart 2001 11:04 schreef Ortep het volgende:
*knip*
Kijk maar naar een gloeilamp van 60 watt. Die kan je niet aanraken als hij brandt. Een TL buis van 65 watt maakt iets meer hitte maar die is maar handwarm. Gewoon omdat hij groter is en het beter kan verspreiden.
*knip*
en vergeten we daarbij ff dat het rendement van een tl-buis iets van 25% was t.o.v. de 2% van een gloeilamp, ik weet niet wat de precieze aantallen zijn maar zoiets in deze richting was het wel... de resterende electriciteit wordt omgezet in warmte, en dit scheelt natuurlijk ook een boel t.o.v. een gloeilamp
een tl-buis van 65 watt zal ongetwijfeld een hoop warmte produceren maar die lijkt me dan ook errug krachtig (65 watt) 8-)

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• zork
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-04 14:40
Op dinsdag 20 maart 2001 15:04 schreef dawuss het volgende:
kan iemand mij a.u.b even uitleggen wat nou precies een peltier is? Ik heb geen zin om er een topic voor te openen, en search levert allemaal van dit soort topics op.
Sjezus...zeg je wel errug vaak 'de search leverde niet bruikbare antwoorden op...'

LUI!

Verwijderd

peltier??
ga maar naar es zoeken op overclockers.com
ZOEK!! >:)

Verwijderd

Op dinsdag 20 maart 2001 15:22 schreef Ener-G het volgende:

[..]

en vergeten we daarbij ff dat het rendement van een tl-buis iets van 25% was t.o.v. de 2% van een gloeilamp, ik weet niet wat de precieze aantallen zijn maar zoiets in deze richting was het wel... de resterende electriciteit wordt omgezet in warmte, en dit scheelt natuurlijk ook een boel t.o.v. een gloeilamp
een tl-buis van 65 watt zal ongetwijfeld een hoop warmte produceren maar die lijkt me dan ook errug krachtig (65 watt) 8-)
Hee, had ik niet eens aan gedacht.

Een 60 watt gloeilamp maakt 58 Watt hitte en 2 watt licht.

Een 60 watt TL lamp maakt 15 watt licht en 45 watt hitte. :P

• Tripp
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-03-2024

Tripp

Wreah

Op dinsdag 20 maart 2001 22:00 schreef Hooi het volgende:

[..]

Hee, had ik niet eens aan gedacht.

Een 60 watt gloeilamp maakt 58 Watt hitte en 2 watt licht.

Een 60 watt TL lamp maakt 15 watt licht en 45 watt hitte. :P
uuhhhmmmm op de tl-buis, die een metertje van mij vandaan hangt, staat 18W op.
das wel wat anders dan 65. Of is dit het effectieve vermogen? dus dat ie die rendabele 25% die jullie beweren die 18W is?

ps dit is dus geen flamebait or whatever. ik ben gewoon nieuwsgierig hoe dat zit met die tl lampen.

specs

Verwijderd

Zoiets heb ik ook gemaakt in m'n k6-2 450 mhz systeempje (alleen heb ik niet zo'n mooi koelblok als in et voorbeeld). Als ik snachts wil slapen & downen kan ik de fan van de processor uitzetten en is de enigste fan nog de casefan. Maar de temperatuur loopt dan snel op!

2 fans aan:
idle: proc=35 graden case=25.
stressed: proc=55 graden, case=29

alleen de casefan aan:
idle: proc=52 graden, case=28
stressed: ??? Durf ik dus bij lange na niet aan...

Ik doe trouwes meestal die processorfan niet uit, want m'n casefan maakt zowiezo verreweg het meeste lawaai (moet ik nog es vervangen...)

Verwijderd

Op dinsdag 20 maart 2001 22:28 schreef executor het volgende:

[..]

das wel wat anders dan 65. Of is dit het effectieve vermogen? dus dat ie die rendabele 25% die jullie beweren die 18W is?

ps dit is dus geen flamebait or whatever. ik ben gewoon nieuwsgierig hoe dat zit met die tl lampen.
Goeie vraag. ( Een 65 watt TL, daar kan je denk ik inderdaad ook lang naar zoeken ;) )

Die 18 watt slaat volgens mij op het opgenomen vermogen van de buis zelf, zonder de spoel mee te rekenen. Die spoel vreet ook nog eens 10-20% op denk ik, kom je dus op 20 watt verbruik in totaal, 4,5 watt licht en 13,5 watt hitte van de buis....

En nog eens 2 watt hitte van de spoel.

Of iets in die richting. 8-)

Verwijderd

cogr:

klopt, maar vanaf de andere kant word er ook weinig hitte geproduceerd door een proc. (60-70W noem ik niet echt veel voor een beetje koellichaam)

En anders neem je een koellichaam dat officieel bedoeld is voor een TO-3 behuizing. Die zijn in het midden erg dik.

Hoe je het op je proc krijgt is weer een ander verhaal, maar 't kan wel.

Verwijderd

[..]

Deze misschien ? Dat ding heet "Zalman" d'r is ook ergens een website van, maar waar...

Afbeeldingslocatie: http://www.hardocp.com/new_img_01/jan/zalman3.jpg

Verwijderd

Ik heb wel eens gedacht: als je nu je hele kast van koper maakt, en de processor met de kast verbindt (dikke koperen staaf, of heatpipe) zodat je hele kastoppervlak (+/- 1qm) koelt.
Is het mogelijk om een heatpipe van flexibele buis te maken? Zodat je processor niet beschadigt door tegen de kast te stoten.
0,7mm koperplaat van 1x2 meter kost 155 gulden. Genoeg voor twee kasten (a 80 piek dus best betaalbaar).
Of 2qm aluminiumplaat: 75 gulden. Wat straalt de hitte beter af?

En dan zet je je PC onder je bureau als voetenwarmer! ;)

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op dinsdag 20 maart 2001 22:28 schreef executor het volgende:

De 65 watt TL buizen zijn er wel zeker hoor. Ik heb er hier een stuk of 6 branden. Het zijn de grote die ze voor flinke ruimtes, zoals zalen, gebruiken. Die 18 Watt dingen zijn voor in de keuken onder de keukenkastjes :)

Maar hoe je het wendt of keert, uiteindelijk wordt ook dat licht omgezet in warmte. Zei het wel op je muren ofzo :) Alle energie die opgenomen wordt uit het net wordt ook warmte.

Maar vergelijk hem dan maar met een 40 Watt gloeilamp. Die is fors heet als hij brandt. Je kan hem net aanraken. De 65 Watt TL buis is niet meer dan handwarm. Het gaat om het principe en niet om de absolute getallen.

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op donderdag 22 maart 2001 00:18 schreef Hooi het volgende:
Goeie vraag. ( Een 65 watt TL, daar kan je denk ik inderdaad ook lang naar zoeken ;) )
Ik weet er wel een paar duizend voor je hoor. Loop maar eens een groot gebouw binnen. Ik heb er zelfs thuis 4. Ze zijn net iets meer dan een meter lang. De moderne uitvoering is trouwens 58 Watt. Die zijn even lang, maar iets dunner. Net zoals de 40 Watt buizen vervangen zijn door de 36 Watt buis.

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-11-2025

Cheese_man

Waarom kiezen?

Bij www.waterkoeling.nl is er een heel verhaal van Herman over Peltiers en waterkoeling....moet je echt lezen!!!!!!

de hitte van de CPU moet bij het vermogen van de peltier opgeteld worden....dus

60W CPU + 80W pelier is een slordige 140W wat door de koeling van die peltier moet worden afgevoerd....met luchtkoeling is dit al niet mogelijk...een alpha met een DeltaHP fan doet rond de 100W...misschien die mega koeler van Swiftec iets meer!!

60W CPU zijn dan ook wel de AMD's...de intels doen rond de 30W.

Voor de AMD's is waterkoeling een MUST bij gebruik van een peltier...bij de Intels een SHOULD (maar wel herrie). Passieve koeling kan je vergeten!!!

reserveringshouder Tesla Model 3

Verwijderd

Goede morgen
Cheeseman.

Jij hebt vast !! je kopje koffie !! al gehad .. !!

;)

Verwijderd

Tuurlijk Ortep, (reutel jij maar effe lekker door hoor..)

Ik sluit me helemaaal aan bij de opmerkingen van cheeseman.

( Zonder de uitroep tekens dan :) )

• digifun
  • Niet online

digifun

Het rendement van een tl lamp is maar een procent of 5. Anders zou de straat verlichting ook van tl zijn, wat nu (natrium) een rendement van 10 % heeft.

u can fool all people some time and fool some people alltime

• Cheese_man

Cheese_man

Waarom kiezen?

Op donderdag 22 maart 2001 11:25 schreef Hooi het volgende:
Goede morgen
Cheeseman.

Jij hebt vast !! je kopje koffie !! al gehad .. !!

;)
Twee zelfs >:)

Bovendien was dit ongeveer het antwoord van Herman een hele tijd geleden in een soortgelijke topic!

Peltier met H2O lijkt me wel wat met een KT133a en een AXIA :9~ Jammer dat ik een paar maandeng geleden al mijn puter heb gekocht...oh well..zal je altijd wel houden!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15:50
En die millenium copper heatsink van een paar dgn terug op t.net...
Als je daar nu eens een absurde fan bijzet oid, dan moet ik (denk ik) ook wel 120-150 Watt kunnen afvoeren :)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Cheese_man

Cheese_man

Waarom kiezen?

Op donderdag 22 maart 2001 11:37 schreef outlaw het volgende:
Het rendement van een tl lamp is maar een procent of 5. Anders zou de straat verlichting ook van tl zijn, wat nu (natrium) een rendement van 10 % heeft.
Een TL-lamp heeft een beter rendement dan een gloeilamp...tov van straatverlichting weet ik het niet...het belangrijkste bij straatverlichting is de levensduur van de lamp...die paar W extra vermogen boeit dan echt niet meer. (deze keer geen ! meer dan ;))

• digifun
  • Niet online

digifun

Waarom denk je dat ze wiet kweken onder natrium en niet onder tl ?
Niet eigenwijs wezen als je niet weet waar het over gaat !

u can fool all people some time and fool some people alltime

Verwijderd

Lichtopbrengst wordt gespecificeerd in lumen per Watt.

Huis-tuin-en-keuken 100W gloeilamp : 14 lm/W
Halogeen lampen : tot 22 lm/W
TL buizen : 60 tot 100 lm/W
Natrium : 120 tot 200 lm/W

Nu is het belangrijk om te weten dat lumens zijn gerelateerd aan de spectrale gevoeligheids curve van het menselijk oog.
Natrium lampen zijn zeer smalbandig en stralen op nagenoeg de top van die curve.
Als je lamp efficientie wilt uitdrukken in W/W dan zullen TL en natrium lampen elkaar niet veel ontlopen. De TL is licht in het nadeel vanwege de fluorescentielaag die ook geen 100% rendement heeft.

Verwijderd

Op donderdag 22 maart 2001 00:44 schreef Hooi het volgende:

[..]

Deze misschien ? Dat ding heet "Zalman" d'r is ook ergens een website van, maar waar...

[afbeelding]
Wow! waar heb je die vandaan? Die MOET ik ook hebben :P Dan nog ff 2 stille papst koelertjes voor m'n kast & m'n IBM op silent mode zetten en ik heb een lekker stille computer 8-)

Verwijderd

Iets te ongeduldig geweest (dubbelpost).
Kheb in de tussentijd trouwes ook denk ik die P4 koeler gevonden: http://user.chollian.net/~laptime/game/zalman.html vage constructie trouwes met die grote fan ervoor... kon ik nu maar Japans lezen :)
Pagina: 1