Texture glitch door het missen van SSE3 ?

Pagina: 1
Acties:

• D33F
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13-02 15:42

D33F

Tweelingtemmer

Topicstarter
Sinds een aantal weken ben ik druk in de weer met PCSX2.

Tot mijn verbazing ben ik op een AMD probleempje gestuit, ik weet dat AMD geen SSE3 instructies aan boord heeft maar dacht dat dit over het algemeen niet zo'n groot probleem mocht zijn.

Nu ik een aantal weekjes bezig ben met PCSX2 (welke SSE2,3,4 ondersteund) heb ik een fout ontdekt die waarschijnlijk komt omdat mijn CPU (AMD Phenom II X4 955BE) enkel SSE2 ondersteund ?
Dit uit zich in het spel Burnout revenge/Burnout 3 in paarse ruiten en paarse onderkanten van auto's. Ik heb dit probleem proberen te reconstrueren op de pc van mijn vriendin (zelfde GPU,OS,Drivers, enz) met als enige verschil.... een Intel C2D 6320 met SSE3. Wat blijkt nu ? bij haar worden deze zaken dus wel juist weergegeven 8)7

Mijn vraag bij deze: Kan het zo zijn dat een missende SSE instructie ervoor zorgt dat sommige textures niet goed worden weergegeven ?

Screenshots van mijn pc SSE2
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/NkL8G.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/4uM1o.jpg

Screenshots van de pc van vrouw lief SSE3 waar bij mij de onderkant al meteen paars zou zijn
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/KNpwW.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/EBJ3b.jpg

Lies are obvious to read because the truth is already written

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Nu online
Nee, als de game-executable SSE3 zou gebruiken dan zou 'ie hard crashen met een illegal instruction exception.

• D33F

D33F

Tweelingtemmer

Topicstarter
Thralas schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 20:31:
Nee, als de game-executable SSE3 zou gebruiken dan zou 'ie hard crashen met een illegal instruction exception.
Dat snap ik :) maar in het programma kun je dus kiezen tussen SSE2,SSE3,SSE4. enkel SSE2 werkt waardoor ik die texture problemen krijg..

Als ik vervolgens op een Intel CPU SSE3 selecteer verdwijnt het texture probleem.. vandaar dat ik mij afvroeg of het uberhaupt mogelijk is dat je texture glitches krijgt door het missen van instructies ? aangezien ik met de AMD vast zit aan SSE2

• Thralas
  • Nu online
Ah. Kun je 'm niet testen met de setting op SSE2 op het andere systeem?

• D33F

D33F

Tweelingtemmer

Topicstarter
jazeker.. Ik heb het zojuist op de Intel CPU getest van mijn vriendin alleen dan op SSE2 ipv SSE3 en blijkbaar treed dan hetzelfde texture probleem op.. Vind het eigenlijk wel spijtig dat mijn AMD SSE3 mist :'( zeker aangezien de cpu nog niet zo oud is (maar wist ik uiteraard voordat ik deze kocht, alleen nooit gedacht dat ik het toch ooit wel eens echt nodig zou kunnen hebben)

[ Voor 20% gewijzigd door D33F op 19-08-2011 23:41 ]

• RangedNeedles
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Is VMWare geen oplossing? Zou die de SSE3 instructieset niet kunnen 'emuleren'?

• D33F

D33F

Tweelingtemmer

Topicstarter
PixelShooter schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 20:44:
Zou misschien kunnen maar om een emulator te gaan emuleren lijkt mij eerlijk gezegt ook geen succes :'( haal nu al amper full speed aangezien m'n 955BE niet hoger gaat dan 3,2Ghz (warmte problemen door niet rechte heat cap op de CPU)

• Thralas
  • Nu online
PixelShooter schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 20:44:
VMware voert instructies direct aan de host CPU, dus nee. Buiten het feit dat het geheel trager werkt en DirectX-ondersteuning mist ;)

EDIT: Het betreft dus blijkbaar een PS2 emulator, en ik zie dat je 't ook al op een relevanter forum hebt aangekaart. Lijkt me dan simpelweg een bug in de recompiler/interpreter code van je emulator.

[ Voor 23% gewijzigd door Thralas op 19-08-2011 21:15 ]

• VSA100_victim
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 28-11-2025
Ik had ooit een probleem met een Geforce 6 in combinatie met mijn oude PC met AMD Athlon Thunderbird CPU. Ik moest oudere drivers installeren, want de nieuwere Nvidia drivers bleken opeens gebruik te maken van SSE(1). Sommige spellen zagen er normaal uit, maar bij anderen was het een groot zwarte-vlakken / polygonen feest.

EDIT: met andere woorden, ligt het niet aan de GPU drivers?

[ Voor 9% gewijzigd door VSA100_victim op 19-08-2011 21:23 ]

R7 5700X, 16GB DDR4-3200, RTX 3070

• D33F

D33F

Tweelingtemmer

Topicstarter
VSA100_victim schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 21:19:
Ik had ooit een probleem met een Geforce 6 in combinatie met mijn oude PC met AMD Athlon Thunderbird CPU. Ik moest oudere drivers installeren, want de nieuwere Nvidia drivers bleken opeens gebruik te maken van SSE(1). Sommige spellen zagen er normaal uit, maar bij anderen was het een groot zwarte-vlakken / polygonen feest.
Heb zelf ook nog een Athlon Thunderbird (1200Mhz) gehad :P maar gelukkig nooit eerder zulke problemen tegengekomen.. wel natuurlijk dat je idd geen SSE1 kon gebruiken, of zoals vroeger net geen MMX pentium hebben :P (was toen wel balen trouwens met Outcast :'()

[ Voor 3% gewijzigd door D33F op 19-08-2011 21:25 ]

• maarten12100
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-08-2025
pcsx2 is natuurlijk niet echt top als je playstation 2 games wil spellen ik heb zelf echt een hekel aan die emulator.
Verhaal:
Ik wilde graag weer een ratchet and clank 2 spelen dus ik download die emu maar het blijkt dat mij processor te traag loopt.
De emu heeft slechts 2 cpu/core support dus had ik met 2 x 2.26 niet genoeg en liep het voor geen meter :(
Terwijl er eigenlijk 8 cores 16 threads beschikbaar waren ik mis ratchet and clank maar in de toekomt neem ik wel een overklokbaar server mobo of de snelheid per core moet dramatisch omhoog.
(je kan wel op je gpu gamen maar dan heb je failgraphics)

Nu over op jou probleem het lijkt me inderdaad als alles hetzelfde is behalve dat je amd het niet ondersteunt dat het daaraan licht.
Maar wees blij je kan burnout spelen en da good old days terugbrengen. (nu ga ik wat pokemon stadium 2 spelen...)

Nu ik erovernadenk ik heb hier een pc staan voor een vriend e3-1230 ik denk dat 2 cores daarvan een kans maken tegen Ratchet and clank Crash bandicoot time warp voor ps1 was ook echt een gaaf spel.

• D33F

D33F

Tweelingtemmer

Topicstarter
maarten12100 schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 21:45:
pcsx2 is natuurlijk niet echt top als je playstation 2 games wil spellen ik heb zelf echt een hekel aan die emulator.
Verhaal:
Ik wilde graag weer een ratchet and clank 2 spelen dus ik download die emu maar het blijkt dat mij processor te traag loopt.
De emu heeft slechts 2 cpu/core support dus had ik met 2 x 2.26 niet genoeg en liep het voor geen meter :(
Terwijl er eigenlijk 8 cores 16 threads beschikbaar waren ik mis ratchet and clank maar in de toekomt neem ik wel een overklokbaar server mobo of de snelheid per core moet dramatisch omhoog.
(je kan wel op je gpu gamen maar dan heb je failgraphics)

Nu over op jou probleem het lijkt me inderdaad als alles hetzelfde is behalve dat je amd het niet ondersteunt dat het daaraan licht.
Maar wees blij je kan burnout spelen en da good old days terugbrengen. (nu ga ik wat pokemon stadium 2 spelen...)

Nu ik erovernadenk ik heb hier een pc staan voor een vriend e3-1230 ik denk dat 2 cores daarvan een kans maken tegen Ratchet and clank Crash bandicoot time warp voor ps1 was ook echt een gaaf spel.
@ maarten dan heb ik nu heel goed nieuws voor je ;) want sinds een weekje hebben ze nu ondersteuning voor meer dan 2 cores ^^ (multithreaded VU, en het blijkt zelfs een flinke boost te geven op dual core systemen) dit omdat een van de coders zelf tegen hetzelfde probleem aanliep en z'n CPU niet meer hoger kon OC'en :P

Boost van ~45% zijn geen uitzondering..

Even op google kijken voor de laatste release.. denk dat tweakers er niet zo blij mee is dat ik het hier direct ga linken :P

• maarten12100
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-08-2025
Het is wel grappig want ik check die page om de week om te kijken of release 0.99 al gepusht is xD

• D33F

D33F

Tweelingtemmer

Topicstarter
VSA100_victim schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 21:19:

EDIT: met andere woorden, ligt het niet aan de GPU drivers?
nee helaas ;) want op de screenshots die wel goed zijn wordt gebruik gemaakt van exact dezelfde drivers, en dezelfde generatie GPU (5870 + Phenom II x4 en 5770 + Core2Duo 6320)

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:32

mace

Sapere Aude

Hmm, dus PCSX2 is eindelijk fatsoenlijk geworden?

Straks ga je me vertellen dat Dolphin fatsoenlijk Wii games draait! Moet niet gekker worden zeg. B)

• D33F

D33F

Tweelingtemmer

Topicstarter
mace schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 23:17:

Straks ga je me vertellen dat Dolphin fatsoenlijk Wii games draait! Moet niet gekker worden zeg. B)
Mja ohne scheisse :P pcsx loopt echt 10x beter dan zeg maar een half jaar terug ;) (meer multithread > MTVU is key word in here ;), audio plugin is revised, veel bug fixes etc.)zelfs GT4/FF/Burnout zijn heel erg speelbaar ;) en Dolphin maakt anders ook goeie progress! veel GC klassiekers (metroid,mario sunshine etc) lopen als een zonnetje, net zoals super mario bros Wii, sonic colors etc :) slechts enkele games die ik tot nu toe tegen ben gekomen die niet liepen of slecht, en daarbij kan je tegenwoordig fatsoendelijk gebruik maken van een echte Wii controller ism Dolphin

Zo ging het vroeger ook met project 64 ;) eerst draaide bijna niks of slecht (UltraHLE was toen nog beter) maar uiteindelijk toch nog een hele goede emulator geworden ^^

Maar ik kan je pessimisme zeker begrepen want een jaar terug konden het toch soms draken van programmatuur zijn :P

[ Voor 22% gewijzigd door D33F op 19-08-2011 23:34 ]

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-02 16:38

--MeAngry--

aka Qonstrukt

mace schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 23:17:

Hoezo? Genoeg games die prima lopen hier met Dolphin 3 onder OS X. :) (Vooral de Mario games werken erg goed eigenlijk.)

Tesla Model Y RWD (2024)

• D33F

D33F

Tweelingtemmer

Topicstarter
--MeAngry-- schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 23:35:
[...]

Hoezo? Genoeg games die prima lopen hier met Dolphin 3 onder OS X. :) (Vooral de Mario games werken erg goed eigenlijk.)
inderdaad :) vorig jaar kerst @ LAN hiero zelfs super mario bros Wii zeer goed aan het lopen gekregen op een low/mid range laptop.. toen zat iedereen eigenlijk aan de super mario bros Wii afgewisseld met de nodige potjes CoD / UT

• RangedNeedles
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Thralas schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 21:10:
[...]

VMware voert instructies direct aan de host CPU, dus nee. Buiten het feit dat het geheel trager werkt en DirectX-ondersteuning mist ;)
Oh, OK. Toch weer wat bijgeleerd dan ;)
Pagina: 1