Geen internet op 1 PC

Pagina: 1
Acties:

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13:25
Sinds maandag heeft mijn PC steeds geen internetverbinding de eerste keer op de dag dat ik hem aanzet. Hij heeft wel LAN-verbinding, maar alleen geen internet. Andere apparaten (laptop, smartphone) kunnen dan wel gewoon het internet op.

Wat ik geprobeerd heb:
  • PC opnieuw opstarten -> lost niets op
  • Netwerkkabel uit- en inpluggen -> lost niets op
  • ADSL modem (Zyxel P-2602HW-D1A van Telfort) uit/aan -> hoera! het werkt!
Als hij eenmaal verbinding heeft, heb ik de rest van de dag geen problemen; ook niet als de PC even uit geweest is. Donderdag heb ik ook geen problemen gehad, dus het reproduceert 80% :)

Ik wil echter niet zomaar geloven dat het aan het modem ligt. Ten eerste werkte het al jaren prima, ten tweede heeft alleen die ene PC problemen.

Ik kan niet bedenken wat er sinds maandag anders is dat ik opeens deze problemen heb. Als ik in mijn Windows (7 64-bit) update history kijk, zie ik wel dat er op de 10e (zaterdag) een hele sloot updates geinstalleerd is, dus het zou nog kunnen dat daar iets veranderd is. Echter als het een Windows-probleem was, had ik verwacht dat intussen wel meer mensen problemen gerapporteerd zouden hebben.

Ter info nog even de output van ipconfig. Ik krijg dezelfde output onafhankelijk van of ik wel of geen internetverbdining heb.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
Windows IP-configuratie

Hostnaam  . . . . . . . . . . . . : xxxxxx
   Primair DNS-achtervoegsel . . . . : 
   Knooppunttype . . . . . . . . . . : hybride
   IP-routering ingeschakeld . . . . : nee
   WINS-proxy ingeschakeld . . . . . : nee
   DNS-achtervoegselzoeklijst. . . . : lokaal

Ethernet-adapter voor LAN-verbinding:

Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel: lokaal
   Beschrijving. . . . . . . . . . . : Realtek PCIe GBE Family Controller
   Fysiek adres. . . . . . . . . . . : 6C-F0-49-EF-A8-45
   DHCP ingeschakeld . . . . . . . . : ja
   Autom. configuratie ingeschakeld  : ja
   IPv4-adres. . . . . . . . . . . . : 192.168.1.34(voorkeur) 
   Subnetmasker. . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
   Lease verkregen . . . . . . . . . : vrijdag 19 augustus 2011 18:07:52
   Lease verlopen. . . . . . . . . . : zaterdag 20 augustus 2011 2:07:51
   Standaardgateway. . . . . . . . . : 192.168.1.254
   DHCP-server . . . . . . . . . . . : 192.168.1.254
   DNS-servers . . . . . . . . . . . : 192.168.1.254
                                       195.241.77.55
                                       195.241.77.58
   NetBIOS via TCPIP . . . . . . . . : ingeschakeld

Tunnel-adapter voor isatap.lokaal:

Mediumstatus. . . . . . . . . . . : medium ontkoppeld
   Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel: lokaal
   Beschrijving. . . . . . . . . . . : Microsoft ISATAP Adapter
   Fysiek adres. . . . . . . . . . . : 00-00-00-00-00-00-00-E0
   DHCP ingeschakeld . . . . . . . . : nee

Tunnel-adapter voor Teredo Tunneling Pseudo-Interface:

Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel: 
   Beschrijving. . . . . . . . . . . : Teredo Tunneling Pseudo-Interface
   Fysiek adres. . . . . . . . . . . : 00-00-00-00-00-00-00-E0
   DHCP ingeschakeld . . . . . . . . : nee
   IPv6-adres. . . . . . . . . . . . : 2001:0:5ef5:79fd:c0e:b5f4:3c0e:dcb(voorkeur) 
   Link-local IPv6-adres . . . . . . : fe80::c0e:b5f4:3c0e:dcb%12(voorkeur) 
   Standaardgateway. . . . . . . . . : ::
   NetBIOS via TCPIP . . . . . . . . : uitgeschakeld

Heeft iemand een idee waar ik het moet zoeken en hoe ik het op kan lossen?

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11:10
Wat gebeurd er als je een ipconfig\flushdns geeft of iets dergelijks? Hoe test je trouwens of je internet hebt? Ping je naar google.nl of specifieke ip adressen? Of kijk je puur of je via een browser een pagina kunt bereiken?

Desktop | Server | Laptop

• aap
Rupie schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 21:24:
Wat gebeurd er als je een ipconfig\flushdns geeft of iets dergelijks? Hoe test je trouwens of je internet hebt? Ping je naar google.nl of specifieke ip adressen? Of kijk je puur of je via een browser een pagina kunt bereiken?
Bedoel je ipconfig /renew? Dat zal ik morgen eens proberen. Het moet uiteindelijk natuurlijk niet nodig zijn dat ik iedere dag command line acties moet uitvoeren om online te komen.

Dat ik geen internet heb zie ik vooral aan het gele driehoekje over het netwerkicoontje in de system tray, maar niets dat internet gebruikt werkt; browsen niet, email ophalen niet, geen online games.

Pingen naar google.nl werkt niet, maar pingen naar een extern IP-adres ook niet, dus het is geen dns-probleem. Pingen binnen mijn LAN werkt wel en ik kan gewoon inloggen op mijn router via de http-interface.

• Squ1zZy
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Rupie bedoeld flushdns:

"/flushdns : Flushes and resets the contents of the DNS client resolver cache. During DNS troubleshooting, you can use this procedure to discard negative cache entries from the cache, as well as any other entries that have been added dynamically."

Ik denk zelf dat het aan je dhcp lease ligt. Probeer eens een renew:

"/release [Adapter] : Sends a DHCPRELEASE message to the DHCP server to release the current DHCP configuration and discard the IP address configuration for either all adapters (if an adapter is not specified) or for a specific adapter if the Adapter parameter is included. This parameter disables TCP/IP for adapters configured to obtain an IP address automatically. To specify an adapter name, type the adapter name that appears when you use ipconfig without parameters."

Source:
http://www.microsoft.com/...us/ipconfig.mspx?mfr=true

• aap
Nu heb ik dus weer geen internet op die PC (typ dit op de laptop).

Geprobeerd:
  • ipconfig /flushdns -> lijkt geen resultaat te hebben
  • ipconfig /release -> netwerkverbinding valt helemaal weg; na een minuut of zo herstelt het zich in de beginsituatie (wel LAN, geen internet)
  • ipconfig /renew -> doet ook niets
Uiteindelijke de router maar weer gereset :(

• Snobbieh
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:33
Vraagje, wat is je DHCP range?

I7 2600K - 8GB - M550 256GB - GTX 670

• aap
Bedoel je dit?

Afbeeldingslocatie: http://i883.photobucket.com/albums/ac40/pictureaap/dhcp.gif

De pool size is groot genoeg. In mijn IP-setup heb ik ingesteld dat de PC altijd hetzelfde Ip-adres krijgt. Dat adres heeft hij ook (192.168.1.34).
Afbeeldingslocatie: http://i883.photobucket.com/albums/ac40/pictureaap/ip.gif

• Snobbieh
Persoonlijk begrijp ik niet waarom je router de eerste DNS server is, mss eerst eens de DNS van je ISP proberen? Ik zie niet direct het probleem, het kan mss liggen aan het feit dat je DHCP block voor je router IP ligt?

• aap
De DNS server van mijn ISP kan ik niet eens pingen. Het is volgens mij ook geen dns-probleem, omdat ik uberhaupt geen externe IP's kan pingen. Terwijl bijv. de laptop wel het internet op kan.

Ik heb ook niets aan de routerinstellingen veranderd recent en de problemen heb ik sinds een week. Ik zoek het dus eerder bij de PC (misschien bij een Windows-update?). Het blijft natuurlijk vreemd dat een routerreset het probleem wel steeds tijdelijk oplost.

• Snobbieh
aap schreef op zaterdag 20 augustus 2011 @ 13:04:
De DNS server van mijn ISP kan ik niet eens pingen. Het is volgens mij ook geen dns-probleem, omdat ik uberhaupt geen externe IP's kan pingen. Terwijl bijv. de laptop wel het internet op kan.

Ik heb ook niets aan de routerinstellingen veranderd recent en de problemen heb ik sinds een week. Ik zoek het dus eerder bij de PC (misschien bij een Windows-update?). Het blijft natuurlijk vreemd dat een routerreset het probleem wel steeds tijdelijk oplost.
WIj hebben ook een zulk probleem gehad, en dit lag aan de pc dan zelf.
Als de router gereset was, dan ging het internet, pc af en dan niet meer.

Het probleem zat bij ons in het feit dat de PC de verkeerde draadloze instellingen had overgenomen (WPA2-PSK ipv WPA2-TKIP)=.

• Ernemmer
  • Niet online
Ik heb hetzelfde probleem hier met een vaste pc op een Thompson UPC modem.

Ik kreeg altijd verbinding met de router maar niet met internet, waar mijn laptop het wel gewoon deed.
Mijn oplossing was om de vaste pc een vast ip-adres te geven en sindsdien geen problemen meer.

• aap
De PC die het probleem heeft is met een kabel verbonden aan de router. Inde router heb ik ingesteld dat hij altijd hetzelfde adres krijgt: 192.168.1.34. Als ik kijk met ipconfig, dan heeft hij dat adres ook, ook wanneer hij geen internetverbinding heeft.

De andere apparaten verbinden via wifi met de router.

• Snobbieh
Je hebt net zelf je antwoord gegeven op je probleem.
Je assigned een computer een static IP toe, dat eigenlijk in de DHCP pool hoort.
DHCP is, als je er niets van kent, een protocol dat de automatische verdeling van IP's toestaat.

Zodra je computer afgaat, kan het zijn dat je statisch IP wordt toegekend aan een andere computer, waardoor de jouwe niet meer kan verbinden omdat je IP in gebruik is.
Stel als static IP het adres 192.168.1.30 (bijvoorbeeld) en je probleem zou opgelost moeten zijn.

Je kan natuurlijk googlen op "static ip in dhcp pool" en dan krijg je ook meer info :>
Ik hoop dat dit je probleem zal oplossen :P

• aap
Nee, ik gebruik geen static IP op mijn PC. In de router geef ik aan dat hij aan het MAC-adres van de PC altijd hetzelfde IP moet toekennen. Op de PC staat gewoon de default instelling dat hij automatisch een IP moet krijgen:

Afbeeldingslocatie: http://i883.photobucket.com/albums/ac40/pictureaap/dhcp-1.gif

Dus de PC weet niet beter dan dat hij een willekeurig IP krijgt, maar het is toevallig altijd dezelfde.

Maar omdat ik zo wanhopig ben, zal ik de instelling in de router eens veranderen en kijken of dat uitmaakt.

• vliegjong
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-08-2017

vliegjong

Bump!

kijk eens met route print of je routering goed gaat en niet stiekum ergens een verkeerde statische 0.0.0.0 route staat.

Ik ben een Nerd, jij ook? Dan zijn er namelijk 10 toffe mensen :)

• aap
Update:

Sinds ik maandag het fixed IP vinkje in de router uitgezet heb, heb ik geen problemen meer gehad.

Het zit me echter wel dwars dat ik niet snap waarom dit iets uit zou kunnen maken. Ik denk dat ik het vinkje weer eens aan ga zetten om te kijken of ik mijn probleem dan weer kan reproduceren 8)7
Pagina: 1