Hoe kan ik geluidsproblemen troubleshooten?

Pagina: 1
Acties:

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:47
Hey,

Een paar maanden geleden gebeurde het al een keer en nu is het weer gebeurd. Ik start m'n pc op en heb geen geluid meer. Ik heb niks veranderd, kabels zitten gewoon goed, systeemvolume staat goed, het goede apparaat is gekozen.

Waar kan ik nog meer naar kijken? Geluidsproblemen heb ik nooit gesnapt. Ik doe niks en ineens doet het geluid het niet meer. Na een tijdje loop ik zoveel instellingen door zodat ik geen flauw idee meer heb waar ik allemaal langs ben geweest en suddenly doet het geluid het weer.

Net een een of ander programma van Microsoft gedownload, Fixit Audio Playback of zo, maar die snapt er niks van en denkt dat ik m'n laptopspeakers wil gebruiken.

Waar moet ik nog naar kijken? Welke programma's kunnen geluidsproblemen in de toekomst voor me oplossen en zijn er waardevolle tutorials (niet van MS) die me zouden kunnen helpen?

Alvast bedankt!
Simon

P.S. Ik heb geen idee waar dit topic moet, maar ik vind 'Audio en HiFi' wel een redelijke plek.

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

• peter141080
  • Registratie: April 2011
  • Nu online
Beetje meer uitleg zou handig zijn. Gaat het nu om een desktop of laptop. Gaat het geluid via een receiver, of speakers aan de pc. Helemaal geen geluid, of alleen bij film/muziek. Welke programmas gebruik je enz.

• Ample Energy
Allereerst: hij doet 't weer. Nog geen idee waarom nu wel en net niet. Maar aangezien ik volgende week op een feest van m'n ouders muziek moet spelen, heb ik nog wel een troubleshoot guide of zo nodig.

Hij deed helemaal niks. WMP, VLC en de Windows pieptests gaven allemaal geen geluid. Het gaat om een laptop. De receiver is d.m.v. s/pdif aangesloten.

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

• peter141080
  • Nu online
1. Geeft de receiver geluid zonder de laptop, dus op andere bronnen.

2. Laptop, geeft deze geluid als die niet is aangesloten op de receiver.

Zo ja, dan zal het een instelling zijn op je laptop. Zo nee, geluidskaart misschien niet goed.
Wellicht even de drivers updaten. Maar als jij verder niets veranderd en de ene keer doet hij het wel en de andere keer niet. Dan denk ik dat er iets kapot is. Hoe oud is de laptop.

3. Kabeltje tussen receiver en laptop al gewisseld.

• Ample Energy
1. Ja, m'n tv en m'n vaders mp3 speler pakte hij gewoon.

2. Dat heb ik niet getest.

3. Nope, heb maar 1 s/pdif kabel. Maar aangezien hij nu geluid doorgeeft was die niet kapot.

De laptop is nu 2 jaar oud. Ik denk dat het softwarematig is, want volgens mij heb ik de laptopspeakers wel geprobeerd toen hij de vorige keer niks deed en die werkten wel, volgens mij.

Vroeger gaf mijn laptop een venster als ik de s/pdif kabel erin stak. Nu niet meer. Weet jij hoe ik bij dat venster kan komen? (als je überhaupt weet welke ik bedoel :) ) Dan ga ik daar nog een keer kijken.

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Bij mij kom je daar zo:

configuratiescherm --> [naam/merk/type van de geluidskaart]

Verwijderd

Het kan nog altijd de kabel zijn. Ergens versleten verbinding die enkel nog contact heeft als de kabel in een juiste positie ligt. Gebeurt constant bij mijn gitaarkabels dat door slijtage de kabel bijvoorbeeld enkel wilt werken als hij al dan niet een bochtje maakt...

• peter141080
  • Nu online
Het zou inderdaad de kabel kunnen zijn. Je geeft aan dat je normaal gesproken een popup kreeg met een venster bij het insteken van de kabel. Nu niet meer, misschien de kabel, of de aansluiting niet goed. Waardoor je de popup ook niet meer krijgt. En anders is het een instelling.

• Red Cell
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-02 19:28
Hmm, klinkt als een probleem wat ik met mijn oude speakers heb gehad.
Betreft je OS toevallig windows 7? Zo ja, op het moment dat je GEEN geluid heb zijn de volgende symptomen aanwezig
  • Geluidkaart wel aanwezig in apparaat beheer zonder foutmelding.
  • Een klik op de speaker in je system tray geeft aan dat er geen apparaat voor afspelen is gevonden.
Zo ja, is de oorzaak erg simpel maar door mij niet opgelost zover.
Wat er dan namelijk mogelijk aan de hand is, is dat windows je speakers NIET detecteerd waardoor hij geen idee heeft waar hij z'n geluid moet laten. Ik heb destijds uiteindelijk een 2.1 setje gekocht en het probleem bleef sindsdien weg.

The mystery of life isn't a problem to solve, but a reality to experience. A process that cannot be understood by stopping it. We must move with the flow of the process. We must join it. We must flow with it. - Jamis

• Ample Energy
Verwijderd schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 20:30:
Het kan nog altijd de kabel zijn. Ergens versleten verbinding die enkel nog contact heeft als de kabel in een juiste positie ligt. Gebeurt constant bij mijn gitaarkabels dat door slijtage de kabel bijvoorbeeld enkel wilt werken als hij al dan niet een bochtje maakt...
Hmm, true. Dat heb ik ook een keer met een gitaarkabel gehad; die deed het alleen als de jack (90 graden) omhoog wees. Maar ik heb nu nog niks kunnen vinden. Ik heb hem een beetje gedraaid en zo, maar hij doet 't nog. Hij is ook maar 30 cm, dus ik kan er niet veel mee doen.
peter141080 schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 21:32:
Het zou inderdaad de kabel kunnen zijn. Je geeft aan dat je normaal gesproken een popup kreeg met een venster bij het insteken van de kabel. Nu niet meer, misschien de kabel, of de aansluiting niet goed. Waardoor je de popup ook niet meer krijgt. En anders is het een instelling.
Niet normaal gesproken, maar vroeger. Dat gebeurd al heel lang niet meer, volgens mij sinds een paar W7 installaties terug. Misschien een nieuwe build die het niet meer heeft of zo.
Red Cell schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 22:02:
Hmm, klinkt als een probleem wat ik met mijn oude speakers heb gehad.
Betreft je OS toevallig windows 7? Zo ja, op het moment dat je GEEN geluid heb zijn de volgende symptomen aanwezig
  • Geluidkaart wel aanwezig in apparaat beheer zonder foutmelding.
  • Een klik op de speaker in je system tray geeft aan dat er geen apparaat voor afspelen is gevonden.
Zo ja, is de oorzaak erg simpel maar door mij niet opgelost zover.
Wat er dan namelijk mogelijk aan de hand is, is dat windows je speakers NIET detecteerd waardoor hij geen idee heeft waar hij z'n geluid moet laten. Ik heb destijds uiteindelijk een 2.1 setje gekocht en het probleem bleef sindsdien weg.
Windows 7, ja.
Dat eerste punt klopt, maar punt 2 niet. Want als ik op het speakertje klikte gaf-ie wel gewoon het goede apparaat aan en dat-ie geluid afspeelde.

Pagina: 1