[C#/SharePoint] Web Parts (share db connection)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Tweakers,

Ik ben opzoek naar advies m.b.t. SharePoint, Custom Webparts and Connection Sharing.

We hebben 1 *.aspx web part page, met ~10 web parts. Deze pagina word benaderd door verschillende gebruikers. Elke web part laat een lijst zien met data, allemaal afkomstig uit dezelfde database, maar verschillend per gebruiker (role).

het probleem
elke webpart zet een verbinding op met de database, runt een query en geeft de data terug. 10 web parts * 100 hits per dag = 1000 db connections. niet erg efficient. Ik wil 1x de database connection openen, alle queries uitvoeren, connection sluiten en de lijsten vullen (100 db connections).

Kan dit alleen worden opgelost met 'connectable webparts'? (MSDN: Walkthrough: Creating Connectable Web Parts in SharePoint Foundation). Met in gedachten dat gebruikers makkelijk de webpart page kunnen aanpassen, webparts verwijderen en toevoegen.

ben benieuwd naar jullie oplossingen.

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibble
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-08 20:24
Hmm..logisch zou je kunnen denken aan iets om een voorselectie te maken uit de dataset zodat je niet je hoofddatabase queried, maar een subset en zo minder load geeft op de hoofd database. Misschien een scheduled actie die eens in de zoveel tijd inderdaad die query uitvoert en vervolgens lokale lijsten vult met data.Dit gaat alleen niet werken als het bi-directioneel bewerkbare data moet zijn of real time gegevens. Wellicht is er ook nog winst te halen door queries te bundelen en zodoende minder queries af te moeten vuren. Met connectible webparts heb ik nog geen ervaring zelf in elk geval.

T is for TANK, and T is for TERROR ... and K is the K for KILLING in error.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nibble, ik zat inderdaad te denken aan bijvoorbeeld 1 web part die alle data ophaalt. maar hoe zorg ik dat bijv. webpart 'documenten' naar de 'primary webpart' gaat (die alle data heeft geladen in datasets)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingstje
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-01-2024
Nu ken ik niets van Sharepoint specifiek, maar is dit niet meer iets voor de connection pooling capabilities van je data access layer (vb. ADO.NET)?

If you can't beat them, try harder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_V
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:17
Verwijderd schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 16:35:
Nibble, ik zat inderdaad te denken aan bijvoorbeeld 1 web part die alle data ophaalt. maar hoe zorg ik dat bijv. webpart 'documenten' naar de 'primary webpart' gaat (die alle data heeft geladen in datasets)?
Dat doe je dan weer door deze te connecten met de primary webpart.

Vraag me trouwens af of je echt al performance problemen hebt. 1000 connecties per dag naar een db lijkt me niet echt veel. De gemiddelde SharePoint pagina maakt al ontelbare calls naar de db.

Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaphuA
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10-09 22:00
.

[ Voor 113% gewijzigd door SaphuA op 01-02-2022 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 11:20
Ik denk dan aan connection pooling. Als dat niet gewenst is kun je denken aan connected webparts waarbij je een provider-webpart maakt en 10 consuming webparts.

Maar 1000 hits voor een database op een dag, dat is niets.

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb wat tests gedaan met connectable web parts. Op dit moment ben ik nog niet tevreden; teveel vragen die ik nog niet kan beantwoorden, i.e. hoe de data van de ene naar de andere webpart sturen? data in verschillende datasets laden?

Op dit moment (i.v.m. project timeline) heb ik er voor gekozen om 1 webpart te maken met verschillende grids. helaas resulteert dit in minder customizablity voor de eind gebruiker. Misschien later nog de moeite waard om verder in te verdiepen.

In ieder geval bedankt voor jullie reacties.
Pagina: 1