Raid Asus a8n-sli

Pagina: 1
Acties:

• N00bieW1
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 28-09-2025
Ik heb nog een oud mobo liggen, een Asus a8n-sli, en wilde vanwege de mogelijk tot raid die het mobo heeft een opslagbak gaan bouwen.

Alleen nu is echter de vraag: wat als ik een opstelling in raid 1 maak en dit mobo begeeft het? Kan ik dan de twee schijven simpelweg eruit halen en die aansluiten op een ander mobo en wordt de opstelling dan ook weer herkend als raid 1?

Let op: mijn OS staat op een andere schijf. Dit kan dus buiten beschouwing worden gelaten. Het gaat mij dus puur om de 2 andere hdd's met foto's, muziek en andere meuk.

Ik heb op het net wel veel topics gevonden, maar die hadden allemaal betrekking op het OS en niet op hetgeen ik wil weten.

[ Voor 10% gewijzigd door N00bieW1 op 19-08-2011 13:10 ]

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:39
Kan ik dan de twee schijven simpelweg eruit halen en die aansluiten op een ander mobo en wordt de opstelling dan ook weer herkend als raid 1?
Gaat ws alleen werken als op dat bord eenzelfde raid oplossing zit, dus in dit geval Nvidia chipset raid.

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

N00bieW1 schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 13:09:
Ik heb nog een oud mobo liggen, een Asus a8n-sli, en wilde vanwege de mogelijk tot raid die het mobo heeft een opslagbak gaan bouwen.

Alleen nu is echter de vraag: wat als ik een opstelling in raid 1 maak en dit mobo begeeft het? Kan ik dan de twee schijven simpelweg eruit halen en die aansluiten op een ander mobo en wordt de opstelling dan ook weer herkend als raid 1?

Let op: mijn OS staat op een andere schijf. Dit kan dus buiten beschouwing worden gelaten. Het gaat mij dus puur om de 2 andere hdd's met foto's, muziek en andere meuk.

Ik heb op het net wel veel topics gevonden, maar die hadden allemaal betrekking op het OS en niet op hetgeen ik wil weten.
Als jij je 2 schijven nu in raid 1 plaatst, dan doet de controller het werk. Als jouw mobo het begeeft en je plaatst je 2 andere schijven in een andere mobo, dan zul je daar weer opnieuw in raid 1 moeten plaatsen.

Het is de controller die de raid 1 aanbouwt.

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

• Geuze
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10-04-2024
Gebruik gewoon software raid.
Voor een raid 1 gaat dit vrijwel geen performance verlies geven en er zal geen enkel probleem zijn om de schijven in een andere machine met hetzelfde OS te gebruiken.

It is Good to be Bad || Battle.net tag

• N00bieW1
Geuze schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 15:54:
Gebruik gewoon software raid.
Voor een raid 1 gaat dit vrijwel geen performance verlies geven en er zal geen enkel probleem zijn om de schijven in een andere machine met hetzelfde OS te gebruiken.
Ok. Even resumerend: mobo gaat kapot. Ik heb 2 schijven in raid 1. Ik haal de schijven eruit dan wel vervang het mobo voor een mobo met een Nvidia chipset. Zet de settings op het nieuwe mobo ook weer op raid 1. Sluit de schijven aan en ik zou gewoon weer toegang moeten hebben tot de schijven?

Of liever gezegd: tot de data die erop staat?

*verkeerde quote* 8)7 :|

[ Voor 5% gewijzigd door N00bieW1 op 19-08-2011 16:12 ]

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

N00bieW1 schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 16:08:
[...]

Ok. Even resumerend: mobo gaat kapot. Ik heb 2 schijven in raid 1. Ik haal de schijven eruit dan wel vervang het mobo voor een mobo met een Nvidia chipset. Zet de settings op het nieuwe mobo ook weer op raid 1. Sluit de schijven aan en ik zou gewoon weer toegang moeten hebben tot de schijven?

Of liever gezegd: tot de data die erop staat?
Neen, de raidcontroller zal je 2 HDD opnieuw willen instellen. Het zijn geen SAS schijven die je hebt.
Je array zal opnieuw opgebouwd moeten worden.

En sowieso, ga je naar een andere controller toe.

[ Voor 4% gewijzigd door Xtr3me4me op 19-08-2011 16:12 ]

• N00bieW1
Xtr3me4me schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 16:12:
[...]

Neen, de raidcontroller zal je 2 HDD opnieuw willen instellen. Het zijn geen SAS schijven die je hebt.
Je array zal opnieuw opgebouwd moeten worden.

En sowieso, ga je naar een andere controller toe.
Dus voor de simpele ziel (ik dus): data die op de schijven staat is dus weg zodra het mobo kapot gaat?

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

N00bieW1 schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 16:13:
[...]

Dus voor de simpele ziel (ik dus): data die op de schijven staat is dus weg zodra het mobo kapot gaat?
Op z'n zachtst gezegd: Ja.

Je controller is diegene die de raid opbouwt en aanstuurt. Daarvoor heb je de raidcontroller chip op je mobo.
En heb je daarvoor ook drivers.

Als jouw mobo stuk gaat en je plaatst de 2 schijven op een andere mobo met een andere raidcontroller chip en je wilt weer een raid 1 opbouwen. Dan wilt de controller je 2 schijven clean maken om weer raid 1 aan te sturen erop.

• N00bieW1
Xtr3me4me schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 16:17:
[...]

Op z'n zachtst gezegd: Ja.

Je controller is diegene die de raid opbouwt en aanstuurt. Daarvoor heb je de raidcontroller chip op je mobo.
En heb je daarvoor ook drivers.

Als jouw mobo stuk gaat en je plaatst de 2 schijven op een andere mobo met een andere raidcontroller chip en je wilt weer een raid 1 opbouwen. Dan wilt de controller je 2 schijven clean maken om weer raid 1 aan te sturen erop.
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Hulde.

Mijn dank.

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Geen dank ;)

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-01 15:40
939 is still alive ;)
Vergeet niet dat de Nforce4 ook in meerdere varianten komt, (SLI /Ultra etc.) maar dat het wel allemaal dezelfde chip is. (Potloodstreep op de chip doet wonderen). Maar voor zover ik weet is dit wel verreweg het meest gebruikte en (op een superspace maar wel vet ASrock bord na) de snelste chipset is voor 939. Dus het is wel zo dat als je mobo dood gaat, is het niet heel lastig (nu nog) om een vervangend Nforce4 board te halen.

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

• N00bieW1
Biersteker schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 16:29:
939 is still alive ;)
Vergeet niet dat de Nforce4 ook in meerdere varianten komt, (SLI /Ultra etc.) maar dat het wel allemaal dezelfde chip is. (Potloodstreep op de chip doet wonderen). Maar voor zover ik weet is dit wel verreweg het meest gebruikte en (op een superspace maar wel vet ASrock bord na) de snelste chipset is voor 939. Dus het is wel zo dat als je mobo dood gaat, is het niet heel lastig (nu nog) om een vervangend Nforce4 board te halen.
Ik ben ook heel blij met dit bordje en de processor. :)

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:32
Xtr3me4me schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 16:12:
Het zijn geen SAS schijven die je hebt.
Wat heeft dat er mee te maken :?

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

DukeBox schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 17:00:
[...]

Wat heeft dat er mee te maken :?
Meer bedoelt voor Array controllers met hot swap. (Als indicatie bedoelt)

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:32
Sata is ook gewoon hot swap.

• N00bieW1
Om toch even in dit topic te blijven.

Een NAS. Neem er een waarin 3 schijven gaan. Bijvoorbeeld een van Synologie. Of een sharespace van WD. Maak een opstelling in raid 5. Nu gaat de NAS kapot.

Als ik het hele verhaal wat hierboven staat goed heb dan ben je dus al je data kwijt tenzij je ze een precies dezelfde NAS stopt?

Even voor de goede orde: ik heb dus recentelijk wat problemen gehad en ben wat data kwijtgeraakt. Nu ging het nog net niet om foto's e.d., maar ik vond het toch zonde. Ik ben dus nu even opzoek naar een manier om data veilig op te slaan.

Waarom dan dit raid verhaal en de vragen? Ik heb me even ingelezen en raid leek mij op het eerste gezicht de juiste oplossing. Bij de meeste NAS en raid opstellingen las ik dat er zelfs een waarschuwing werd gegeven als één van de schijven kuren zou vertonen.

Nu ben ik toch niet meer zo zeker van raid aangezien er in mijn optiek toch wat nadelen aankleven. Of zie ik het verkeerd?

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-11-2025
N00bieW1 schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 22:38:
Ik ben dus nu even opzoek naar een manier om data veilig op te slaan.
Nu ben ik toch niet meer zo zeker van raid aangezien er in mijn optiek toch wat nadelen aankleven. Of zie ik het verkeerd?
Nee, dat zie je goed. Daarom kan het niet vaak genoeg gezegd worden: "RAID is geen backup!"

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:39
Een NAS. Neem er een waarin 3 schijven gaan. Bijvoorbeeld een van Synologie. Of een sharespace van WD. Maak een opstelling in raid 5. Nu gaat de NAS kapot.
Nee, die luxere kant en klare nas-doosjes draaien bijna allemaal linux en gebruiken hiervan de ingebouwde software raid (mdadm). In principe kun je dus gewoon de schijven eruit halen en op een willekeurige andere linux pc uit lezen. Dit in tegenstelling tot een raid oplossing die fabrikant specifiek is, zoals de door jou aangehaalde Nvidia raid. Echter kan mdadm (de huidige software raid van linux) deze ook uitlezen, dus eventueel kun je op die manier ook zonder compatible mainboard bij je data.
Pagina: 1