• Marxo
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 28-01-2023
Beste,

Ik ben de trotse bezitter van een Intel Server Board SE7501WV2 helaas is dit apparaat uit gerust met 5 DELTA 60mm fans en deze maken enorm geluid zie hier.
Nou dacht ik handig te zijn en deze fans te veranderen met stillere fans helaas wil de server dan niet meer opstarten ik vermoed door de fan controller heeft iemand een oplossing om hier stillere fans in te plaatsen want ik kan deze server door mijn hele huis horen!!

Alvast bedankt

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

wellicht een weerstandje in de 12V lijn naar de vent. zetten?
of
andere 60mm fans er in zetten die ook een rpm uitsturing hebben.

[ Voor 36% gewijzigd door keur0000 op 19-08-2011 12:27 ]

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23-01 15:29

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

hey blijkt dat men tien jaar geleden ook al de dB discussie voerde:)

hebben beide fans dezelfde weerstand? en hebje ze op dezelfde methode aangestoken. Meestal hebben de tragere fans een hogere weerstand. En vandaar dat je bord mss niet opstart. Mocht het zijn dat je weerstand dubbel zo groot is van je nieuwe fan. Kan je der steeds twee in parallel zetten. resulterende in dezelfde stroom als voordien...

• .Sjoerd
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 07-07-2025
een fan controller kan amper één zo'n ding van sap voorzien. Laat staan 5, een weerstandje in de 12v is dan dus de enige optie. Of natuurlijk gewoon andere fans erin zetten.

Edit:
Zwaar OT, maar dit is m'n post 1.001 :9

[ Voor 12% gewijzigd door .Sjoerd op 19-08-2011 15:36 ]

specs

• Marxo
@keur0000 een weerstand er tussen zetten kun je mij uitleggen wat ik dan aan het doen ben? Uiterraad de weerstand verhogen maar die moet toch juist naar beneden? zie note onderaan ( r = u / i )

@Joindry kun je nagaan hoe oud deze server is ;)

@.sjoerd kun jij mij uitleggen wat sap is? en eerlijk is eerlijk er zit een printplaat in die word met twee plate stekers op het moederbord bevestigd 1 stecker 2x3pins en 1 stecker 2x6pins op de print plaat kunnen totaal 5 fans aangesloten worden en nog 2 op het mb (voor proccesor koeling) alle aansluitingen op de printplaat zijn voorzien van een oranje led je die begint te branden bij geen fan en ook bij foute fan.

De specificaties van de orginele fan zijn 12v 1,2A die van de nieuwe fans zijn 12v 0,16A

Andere oplossing is simpel weg een andere fan maar welke?

• .Sjoerd
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 07-07-2025
Power, elektriciteit, vermogen, wattage.

De meeste fancontrollers kunnen nl. maar 10-12 watt hebben

specs

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:54
Het bord heeft BMC. Kan je daarmee iets instellen? Uitschakelen?

Anders moet je het bord foppen. Welke connectors bedoel je precies?
ftp://download.intel.com/...e7501wv2/se7501wv2_pg.pdf
pagina 8
Je bedoelt zeker M en O?

Anders moet je iets een pulserend signaal, ik denk rond de 50 hz (1500 rpm) laten maken en dat op het moederbord aansluiten.

[ Voor 20% gewijzigd door jeroen3 op 19-08-2011 20:12 ]

• Marxo
De aansluitingen die ik bedoel zijn R en Q hier zit de printplaat op aangesloten en daar dan weer mijn 4 fan's

M en O zijn de aansluitingen voor de processor fans maar die gebruik ik niet dezen zijn passief gekoeld.

De BMC functie was ik niet van op de hoogte kon ook niks vinden omdat vanaf het mb uit te zetten en aangezien ik de bios niet eens haal (hij start niet op) word het software matig lastig aanpassen

• Marxo
.Sjoerd schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 20:00:
Power, elektriciteit, vermogen, wattage.

De meeste fancontrollers kunnen nl. maar 10-12 watt hebben
Deze controller zal meer kunnen hebben want standaard word hij geleverd met 4x de fan boven beschreven dus 4x 14,4 watt en ik stop er fans in die 4x 1,9 watt vragen en dat accepteert hij niet.

Zou je zo vriendelijk willen zijn om de Afbeeldingslocatie: http://tweakimg.net/g/forum/templates/tweakers/images/icons/edit.gif-knop te gebruiken i.p.v. je topic binnen zes minuten te kicken? Het algemeen beleid is er heel duidelijk over dat een topic kicken pas is toegestaan na 24 uur.

[ Voor 30% gewijzigd door Rone op 20-08-2011 18:05 ]

• Xubby
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12-03-2017

Xubby

just waddling around ...

Ik denk dat je aansluit steker er ongeschikt voor is. Maar de dvd / oude hdd stroom steker geeft je de mogelijkheid de 5 volt en 12 volt pin in de steker te wisselen, zodat ie van 12 naar 5 volt gaat. Wordt ie een stuk stiller van ...
Niet vergeten dat je ze gewisseld hebt! Het beste is de pinnen te wisselen op de steker van de koeler i.p.v. aan de voeding steker.
Hier een linkje met wat plaatjes:
http://reprap.org/wiki/File:PCPowerSupply-atx-pinouts.gif
Pagina: 1