Sapphire HD6950 driver problemen

Pagina: 1
Acties:

• Resabio
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 26-10-2025
Hallo tweakers,

Ik heb onlangs een nieuw systeem aangeschaft, en met succes in elkaar gezet :)

Nou was dat een leuk klusje, maar nu wil ik dan ook aan de slag met mn nieuwe PC.

Ik weet dat vele van jullie de HD6950 kaart hebben, en vaak ook in crossfire modus.

Ik vraag mij af of jullie ook tegen het probleem aan waren gelopen dat de drivers maar niet willen installeren.
Ik heb geprobeerd het via de bijgeleverde CD's te doen,
via het internet de software downloaden,
ook heb ik mbv driver sweeper zekere gemaakt dat er geen andere drivers op stonden.

Hoe dan ook nog geen succes. Bij de drivers zou de software Catalyst Control Centre moeten zitten. Zonder deze software kan ik mijn kaarten praktisch niet gebruiken. Hij herkent in iedergeval de crossfire niet. Hiervan ben ik uitgegaan nadat bijv BFBC2 onspeelbaar was, wat kinderspel zou moeten zijn voor deze kaarten.

Heeft iemand een id hoe ik dit probleem kan verhelpen? Ik heb het id dat ik alles heb geprobeerd maar zonder enig succes.

Ik gebruik Windows 7 64bit met het volgende systeem:

#ProductPrijsSubtotaal
1Western Digital RE4 RE4 WD1003FBYX, 1TB€ 74,90€ 74,90
1Sony Optiarc AD-7260S Zwart€ 17,50€ 17,50
1Cooler Master CM 690 II Advanced€ 79,50€ 79,50
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 32,99€ 32,99
1Intel Core i5 2500K Boxed€ 173,20€ 173,20
1XFX 650W XXX Edition (P1-650X-NLH9 Gray Cooling Fan)€ 70,05€ 70,05
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 162,-€ 162,-
1G.Skill Ripjaws X F3-12800CL9D-8GBXL€ 46,94€ 46,94
2Sapphire HD6950 Dirt3 Edition€ 219,90€ 439,80
1Asus P8Z68-V€ 128,50€ 128,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.225,38

Verwijderd

Waarom willen ze niet installeren? Wat is de foutmelding? Want drivers installeren voor jouw videokaart is normaal gesproken heel erg simpel.

• Resabio
Er is geen fout melding of iets in die trant.

Echter kan ik niet Catalyst Control Centre openen waarmee ik de kaarten op crossfire modus kan zetten.

Ook dit weet ik alleen maar omdat ik een game probeerde te draaien en die maar 10 fps liet zien.

Verwijderd

Check of de kaarten in app. beheer worden weergegeven en probeer anders eerst één kaart alvorens je aan CF begint.

• Resabio
Hij geeft bij app beheer dit aan: Intel(R) HD Graphics Family

Dus je stelt voor een kaart eruit te halen, de software te installeren en dan de tweede kaart erbij doen?

Verwijderd

Intel HD graphics is de grafische processor van je I5-2500. Hiervoor zul je nooit CCC kunnen installeren.
Je kunt deze Intel onboard video in de bios uitzetten volgens mij.....

• Resabio
Oh dus hij herkent de kaarten helemaal niet?

Das ook niet handig. Als ik deze uitzet in BIOS, neemt hij dan zelf de HD6950 over, of kan dat resulteren in een zwart scherm?

Verwijderd

Let ook op dat je de monitor niet op het moederbord aansluit maar op de videokaart.

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-02 19:52

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

In de bios uitzetten van integrated graphics en hij pakt automatisch je videokaart.
Die kan met de standaard windows driver namelijk al beeld geven.

Laat even weten of dat het was

• Resabio
Top!

Bedankt voor het advies, ik ga het nu proberen.

Ik laat jullie weten of het gewerkt heeft!

Dank jullie wel

• Gizzy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 17:26
Is het niet een beetje vreemd dat de TS wel beeld krijgt uit zijn 6950's, maar dat de pc het beeld door de intel gpu laat afhandelen? Als het beeld wel uit de 6950 komt dan zouden deze toch wel herkend moeten worden? De tip hierboven om te beginnen met 1 6950 is in ieder geval een goede. Verolgens kijken wat er dan gebeurd, wordt het beeld dan wel gegeneerd door de 6950 ipv de intel gpu? Zoja ga dan verder met het proberen van crossfire. Voel ook voor de zekerheid nog eens aan je stroom stekkers, soms lijken ze goed vast te zitten maar is een keer aanduwen toch nog nodig.

flickr - WOT Profile - Game PC

• Resabio
Ook heeft de kaart twee PCI-e ingangen, moeten die beide aan de voeding worden gekoppeld??

Hij is nu van Intel HD graphics family naar standaard VGA grafische adapter gegaan.

Geen vooruitgang dus

• Resabio
Heb nu een kaart eruit gehaald en probeer het met de CD opnieuw de software te installeren

Verwijderd

Jes, beide voedingen moeten worden aangesloten. Dus 4 aansluitingen in totaal.

• Resabio
Volgens mij lukt het installeren nu wel!!! :D

Kan ik als ik hiermee klaar ben de tweede kaart erin doen en simple weg opnieuw opstarten??

Verwijderd

Je hebt 2 identieke kaarten dus één keer de driver installeren is voldoende.
Let op dat je de de tweede kaart ook aansluit met 2 PCI-e voedingskabels.
Indien je voeding er maar 2 heeft heb je waarschijnlijk in de dozen van de videokaarten nog 4 pins molex --> PCI-e verloopstekkers zitten. Je kunt de CF kabel meteen plaatsen en dan verschijnt ook de optie Crossfire in CCC.

Succes!

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2011 13:29 ]

• Resabio
tijdens de installatie van de software kreeg ik een blauw scherm en medling dat hij afsluit om schade te verkomen!! :(

Wat is dat nou weer!?

Hij is inmiddels opnieuw opgestart. Probeer ik die software nog een keer of is dat geen goed id??

Verwijderd

Wat zegt apparaatbeheer?

Verwijderd

Je zal wel weer iets verkeerds doen. :p Maar wat staat er in de BSOD?

• Resabio
In apparaat beheer geeft hij wel nu de HD 6900 aan.

Nu hij opnieuw opgestart is zegt hij dat de ATI drivers niet goed zijn.

Zal ik niet van de AMD website installeren of van de CD?

• Gizzy
Ik zou zeggen begin eens met 1 kaart, probeer die stabiel te krijgen. Dus allebei de stroom aansluiten op de kaart. Kijken of je dan de drivers krijgt geinstalleerd.

Heb je het systeem zelf gebouwd? Kijk dan ook even met coretemp of speedfan naar de temperatuur van je cpu of die niet te warm wordt, dan kan je cpu koeler verkeerd zijn gemonteerd. Daardoor kan je ook bsods krijgen.

Kortom loop alles na en begin met zo weinig mogelijk onderdelen. Ik krijg namelijk de indruk dat dit de eerste pc is die je zelf aan het bouwen bent. Doet het dan stap voor stap en loop alles goed na. Ik twijfel meer aan de rest van het systeem dan aan de gpu's.

Neem de drivers van de site. Nieuwer is over het algemeen beter. (al is dat voor benchmarken niet altijd waar, maar voor dit geval wel even imho)

[ Voor 10% gewijzigd door Gizzy op 19-08-2011 13:38 ]

Verwijderd

CD drivers zijn leuk om mee te beginnen. Als het werkt kun je updaten via de website... je kunt ook direct de goede driver downloaden van ATI, maakt voor de functionaliteit niet veel uit, wel voor performance dadelijk.
Eerst één kaart in orde krijgen dan aan de tweede beginnen.

• Resabio
Gizzy schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 13:36:
Ik zou zeggen begin eens met 1 kaart, probeer die stabiel te krijgen. Dus allebei de stroom aansluiten op de kaart. Kijken of je dan de drivers krijgt geinstalleerd.

Heb je het systeem zelf gebouwd? Kijk dan ook even met coretemp of speedfan naar de temperatuur van je cpu of die niet te warm wordt, dan kan je cpu koeler verkeerd zijn gemonteerd. Daardoor kan je ook bsods krijgen.

Kortom loop alles na en begin met zo weinig mogelijk onderdelen. Ik krijg namelijk de indruk dat dit de eerste pc is die je zelf aan het bouwen bent. Doet het dan stap voor stap en loop alles goed na. Ik twijfel meer aan de rest van het systeem dan aan de gpu's.

Neem de drivers van de site. Nieuwer is over het algemeen beter. (al is dat voor benchmarken niet altijd waar, maar voor dit geval wel even imho)
Juist,

Ik heb nu een kaart ipv twee.

Ik heb de mugen 2 rev die als de CPU 40 graden is met ongeveer 500rpm draaid. Vind ik zelf ook wat traag dus heb een test gedaan, hij gaat wel omhoog naarmate de CPU verbruik stijgt, dus dat lijkt mij goed.

• Gizzy
Ja dat klinkt wel ok. temperatuur is wel okay (kan nog wat beter maar is ok). Probeer eens prime 95 te draaien voor 30 min. En houdt dan je temps in de gaten. Als de pc dan blijft draaien, dan mag je ervan uit gaan dat alles stabiel is. Een test van 3 uur is meer aan te raden als je echt zekerheid wilt.

Als de temperatuur niet al te zeer stijgt en je krijgt nog blauwe schermen, probeer dan eens memtest 86 te draaien. In mijn ervaringen zijn asus mobo's redelijk pickie. Het omdraaien van de geheugen reepjes, naar andere geheugen bankjes kan al wonderen verrichten (vraag me niet waarom), maar al meerdere onstabiele systemen zo weer stabiel gekregen. Als memtest lekker doorloopt en geen errors geeft, dan kan je naar de gpu's gaan kijken.

De gpu's kan je checken met furmark. Temps worden in furmark altijd wat hoger dan in gamen, en zijn daarom een zeer goede test voor gpu stabiliteit. (ze krijgen er goed van langs). Hiervoor zijn wel correct geinstalleerde drivers voor nodig, maar als de cpu en het mem stabiel zijn moet de driver installatie ook wel lukken.

[ Voor 55% gewijzigd door Gizzy op 19-08-2011 13:47 ]

• Resabio
Gizzy schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 13:43:
Ja dat klinkt wel ok. temperatuur is wel okay (kan nog wat beter maar is ok). Probeer eens prime 95 te draaien voor 30 min. En houdt dan je temps in de gaten. Als de pc dan blijft draaien, dan mag je ervan uit gaan dat alles stabiel is. Een test van 3 uur is meer aan te raden als je echt zekerheid wilt.
Ik zal dat proberen als ik denk dat hij stabiel is, dat id heb ik echter nog niet.

De PC wil namelijk nu ook nog wel is als ik hem opstart heel even opstarten, dan lijkt hij uit te gaan en dan start hij vanzelf weer, maar dan wel naar windows.

• Gizzy
Klinkt mij in de oren als onstabiel memory. Probeer je geheugen bankjes eens om te wisselen of in 2 andere bankjes te zetten. Wel pas doen als de pc uit is he (denk zeg het maar even bij)

• Resabio
Gizzy schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 13:49:
Klinkt mij in de oren als onstabiel memory. Probeer je geheugen bankjes eens om te wisselen of in 2 andere bankjes te zetten. Wel pas doen als de pc uit is he (denk zeg het maar even bij)
Hehe eehm geheugen bankjes,,, bedoel je daarmee de twee G.Skill RAM kaartjes??

Sorry zoals je al merkte heb ik voor het eerst een PC in elkaar gezet en ben niet met alle termen bekent.

• Gizzy
Ja die Gskill ram kaartjes even omwisselen in de bankjes. Dus op elkaars plaats zetten. Kijk ook in de manual van je moederboard welke posities je moet nemen.

• TZC-T1-FX
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13:48
Of pomp even wat meer voltages door je RAM

• Gizzy
TZC-T1-FX schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 13:51:
Of pomp even wat meer voltages door je RAM
Is dit nou echt een serieuze suggestie voor iemand die toegeeft voor de eerste keer een systeem te bouwen kom op zeg. Ik betwijfel of de TS weet hoe in de bios te geraaken. Volgende stap dus.

• Resabio
Ok ik heb net de drivers correct geinstalleerd.

CCC staat er nu ook op, en hij is nu de laatste versie aan het downloaden. Zal zo direct een update geven of ook alles werkt. Gizzy, de test die jij net voorstelden is hier ook geschikt voor??

• Gizzy
GODhimself NL schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 13:54:
Ok ik heb net de drivers correct geinstalleerd.

CCC staat er nu ook op, en hij is nu de laatste versie aan het downloaden. Zal zo direct een update geven of ook alles werkt. Gizzy, de test die jij net voorstelden is hier ook geschikt voor??
Ja draai furmark maar eens. Is gratis te downloaden. Handig is ook dat je de temperatuur in de gaten kan houden.

• Resabio
Als ik de driver update van internet probeer te installeren geeft hij elke keer Installatie toepassing: Kan pakket niet installeren!

Dan gaat hij door maar blijkbaar is dus niet alles goed gegaan...

• Resabio
Balen, weer een blauw scherm. Opstarten in safe mode en opnieuw opstarten?

• TZC-T1-FX
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13:48
Gizzy schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 13:53:
[...]
Is dit nou echt een serieuze suggestie voor iemand die toegeeft voor de eerste keer een systeem te bouwen kom op zeg. Ik betwijfel of de TS weet hoe in de bios te geraaken. Volgende stap dus.
Je bent nooit te oud om iets te leren =).

Verder is het zeker waard om te proberen.

• Gizzy
TZC-T1-FX schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 13:59:
[...]

Je bent nooit te oud om iets te leren =).

Verder is het zeker waard om te proberen.
Ja dat klopt, maar voor de TS is wat meer uitleg dan wel handig. Als je het zo neerzet en hij probeert maar wat is het zelfs risicovol voor het geheugen of andere onderdelen.

[ Voor 38% gewijzigd door Gizzy op 19-08-2011 14:00 ]

• Resabio
Jullie hebben beide een punt, het is niet slim voor mij om met voltages te spelen, echter zou ik het moeten leren. Dit wil ik alleen liever op mn gemak doen en lezen hoe het moet dan kijken wat er gebeurd met mn nieuwe PC die nu al twee keer een BSOD heeft gekregen.

De drivers van de CD lukt prima, maar als ik de update van internet gebruik loopt hij hem niet goed door, en een BSOD als gevolg. Van de beschrijving van de BSOD werd ik ook niks wijzer, geen vermelding welke hardware het veroorzaakt heeft.

Ik ben op dit moment een beetje bang geworden om door te gaan. Ik begrijp namelijk totaal niet wat ik fout doe, en wil niet mij PC kapot maken.

• Gizzy
GODhimself NL schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 14:03:
Jullie hebben beide een punt, het is niet slim voor mij om met voltages te spelen, echter zou ik het moeten leren. Dit wil ik alleen liever op mn gemak doen en lezen hoe het moet dan kijken wat er gebeurd met mn nieuwe PC die nu al twee keer een BSOD heeft gekregen.

De drivers van de CD lukt prima, maar als ik de update van internet gebruik loopt hij hem niet goed door, en een BSOD als gevolg. Van de beschrijving van de BSOD werd ik ook niks wijzer, geen vermelding welke hardware het veroorzaakt heeft.

Ik ben op dit moment een beetje bang geworden om door te gaan. Ik begrijp namelijk totaal niet wat ik fout doe, en wil niet mij PC kapot maken.
Je kan ook proberen om deze video kaart eruit te halen en je andere 6950 te proberen. Als die het wel doet kan het zijn dat je eerste 6950 niet goed is vanaf de leverancier en garantie claimen.

Heb je het geheugen al omgewisseld?

• Resabio
Ik heb nu weer alleen de op CD meegeleverde software geinstalleerd.

Ik zal nu furmark even proberen en de uitslag doorgeven.

Op hoop van zegen..

• Gizzy
Kan je misschien een uitgebreide beschrijving geven van wat je in de tussentijd (tussen je berichten in) doet? Dan weten we wat je wel en niet hebt geprobeerd of gedaan? Dan kunnen we beter advies geven over wat te doen.

• Resabio
Zal ik de stability test of de benchmarking?

1920-1080?

• Gizzy
Ja als dat de native resolutie is van je scherm?

• Resabio
Gizzy schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 14:12:
Kan je misschien een uitgebreide beschrijving geven van wat je in de tussentijd (tussen je berichten in) doet? Dan weten we wat je wel en niet hebt geprobeerd of gedaan? Dan kunnen we beter advies geven over wat te doen.
Ja ik zal gedetailleerd zijn.

Ik heb nu de CD drivers van de GPU geinstalleerd
Furmark gedownload, en sta op het punt die te gebruiken.

Ik heb de RAM kaartjes nog niet omgewisseld omdat hij het opnieuw opstarten niet meer doet.
Dit zal ik alsnog wel na de test doen.

Ehm ben ik iets qua info vergeten?

• Resabio
Hij is nu bezig met de Furmark:

FPS min 134 max 234
Clocks core 800MHz memory: 1250Mhz GPU temp 61 en stijgt

• Resabio
Asus AI suite II

CPU 51 graden, CPU fan speed 742rpm
Mobo 32 graden
3 chassis fan rond de 1200rpm

Hoelang duurt de furmakr voor een goed overzicht van prestaties??

GPU heeft inmiddels de 70 graden aangetikt en is nu weer terug bij 65

[ Voor 17% gewijzigd door Resabio op 19-08-2011 14:32 ]

• Resabio
De gegevens staan nu 10 minuten op ongeveer het zelfde:

GPU temp 65 graden
CPU temp 53 graden fan speed 779 rpm
CPU verbruik 27%
Ram verbruik 24%
mobo temp 34 graden
chassis fans x3 rond de 1000 rpm

fps tussen 132 en 479 maar voor een groot deel van de tijd tussen 150 en 200 fps

Missen jullie nog wat info die handig is?

• Resabio
Kan het er eventueel aan liggen dat ik de windows service pack nog niet heb geinstalleerd?

De Furmark test heeft de bovengenoemde waardes een half uur stabiel gehad.

Ik heb bij de driver update Alleen de letterlijke driver update aangevinkt niet de HD audio en nieuwe versie van CCC echter blijft het probleem zich nog steeds voordoen.

Ik krijg voor de installatie een fout melding, hij gaat dan wel door maar nu voor de derde keer een BSOD gekregen. De laatste keer maakte mn systeem daar ook geluid bij.

• Gizzy
Die waardes lijken goed, moet ik zeggen. Ik zou zeggen als je toch nog bsod (blue screens of death) kijgt, wissel echt je geheugen eens om. Nu onlangs bij 2 verschillende mensen waar ik help gehad en 2 keer was het het geheugen. Toevallig waren het allebei de keren asus moederboarden.

• Resabio
Gizzy schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 16:03:
Die waardes lijken goed, moet ik zeggen. Ik zou zeggen als je toch nog bsod (blue screens of death) kijgt, wissel echt je geheugen eens om. Nu onlangs bij 2 verschillende mensen waar ik help gehad en 2 keer was het het geheugen. Toevallig waren het allebei de keren asus moederboarden.
Ok dan zal ik dat is proberen.

Bedankt voor het advies, ik laat je weten hoe het gaat als ik alles gedaan heb.

Verwijderd

De kans dat er iets stuk is of mis is met de computer lijkt zo te zien heel klein, lijkt mij allemaal software gerelateerd. Je hebt nu namelijk nogal wat keren geprutst met de drivers en al een aantal keer verkeerd geïnstalleerd en dat zal wel de oorzaak zijn van de BSOD's.

• Resabio
Gizzy schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 16:03:
Nu ik de RAM schijfjes heb om gewissled zetten ik mn computer aan:

Hij starte drie keer vanzelf op, en geeft aan:

Overclocking error!

f1 for optios en dan kom ik bij de BIOS - EZ mode.

Toen ik daar save settings en restart kwam ik bij het zelfde menu en nu in twee keer opstarten

• Resabio
Ik heb nu de computer opnieuw gestart en dat verliep goed.

Ik heb de tweede HD6950 geinstalleerd en die wordt gespot en zegt dat hij gebruikt wordt.

Ik heb 3D Mark 06 gedraaid waar hij op 1280-1024 een score van 25750 krijgt.

volgens http://www.techpowerup.co...HD_6950_CrossFire/19.html
Is dat dus een goede score, en zou crossfire goed werken??

• Gizzy
Het lijkt nu dan inderdaad goed te werken. Congrats met een mooi systeem!

Pagina: 1