Videokaart upgrade htpc

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carrrlo
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15-11-2024
Beste tweakers,

Graag zou ik een nieuwe videokaart in mijn hp pavilion slimline s5220 plaatsen.
Momenteel zit er een nvidia G210 in en ter vervanging zou ik een amd HD5570 of HD6570 willen gebruiken, andere suggesties zijn welkom. Mijn vraag is of dit mogelijk is zonder de voeding te vervangen. Verder moet de kaart low profile zijn en de breedte enkel slot om in de behuizing te passen.

De huidige voeding is 220 watt.
maximaal wattage g210: 30,5w
maximaal wattage HD 5570: 43w
maximaal wattage HD 6570: 44w

Wanneer ik de specificaties van mijn pc invoer geeft http://extreme.outervision.com/PSUEngine aan dat ik met de huidige onderdelen al 220 w zou moeten hebben. (minimum psu wattage 170 w / recommended psu wattage 220 w).

Het is mogelijk een vervangingsvoeding van 250 of 300 watt te bestellen, maar deze zijn alleen in de VS te koop. Liever zou ik alleen de videokaart vervangen. Is het daarnaast ook mogelijk gewoon de nieuwe kaart in het systeem te plaatsen en te proberen of de voeding het trekt of kan dit tot beschadigingen leiden?

Alvast dank voor de reacties.

Groet,
Carlo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een s5120 staan en daarvan de G210 vervangen voor een 5570, en dat werkt perfect.

Een ander idee is een nieuwe kast en voeding te kopen. In zo'n kleine kast kan de videokaart de warmte niet kwijt en mijn 5570 word ook al snel meer dan 80 graden tijdens een spelletje. Bovendien kan je dan ook nog een snellere videokaart kopen dan een 5570/6570.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huyanglee
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12-06-2023
Koop een HD5770 (of gelijkwaardig in de 6 serie), had eerst een lagere rang kaart doch het verschil in beeldkwaliteit is tamelijk hoog...

Zeker wanneer je shaders etc begint op te zetten.

Kijk niet op enkele €'s meer want je gaat je storen aan het beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carrrlo
Bedankt voor de reacties en tips, prettig om te horen dat een nieuwe kaart mogelijk is. Wil de upgrade zo klein/goedkoop mogelijk houden dus alleen videokaart. Is de hogere temperatuur een probleem? Zo ja zou het dan nuttig zijn om de originele ventilator te vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heel erg is het denk ik niet, want videokaarten kunnen wel wat meer dan 80 graden aan.
Wel moet je er voor zorgen dat roosters aan de zijkant van de kast niet geblokkeerd worden, daar moet echt genoeg ruimte zitten zodat de kaart z'n warmte kwijt kan. De ventilator kun je denk ik niet vervangen. En dat heeft nog geen nut omdat de lucht dan nog steeds nergens heen kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carrrlo
Bedankt voor de snelle reply. Sorry voor de onduidelijkheid. Bedoel de ventilator van de kast zodat er meer lucht doorheen gezogen wordt. Zou dat zin hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk niet veel, want er zitten veel te veel kabels in de weg zodat de lucht ook niet makkelijk daarheen kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-09 15:46
Verwijderd schreef op zondag 21 augustus 2011 @ 12:53:
Ik denk niet veel, want er zitten veel te veel kabels in de weg zodat de lucht ook niet makkelijk daarheen kan.
Mn ouders hebben een wat ouder systeem staan. Daar heb ik toen ook de video kaart vervangen. Makkelijk te doen, alleen de kast werdt erg warm. Ik heb toen een extra active cooler geplaatst om lucht van binnen naar buiten te verplaatsen. Warmte kon makkelijker weg en kaart bleef ook met spelen van CoD onder de 80 graden max was 75 gragden geloof ik...

Waar je ook wel op moet letten is dat de apparatuur in je kast door HP precies op elkaar zijn afgestemt. veranderingen e.d. kan zorgen voor warmte problemen. alles overgooien naar een andere kast is wel aan te raden tenzij je wel kan leven als je fans op 100% speed blijven draaien elke 10 min

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 09:41
Ik weet het niet;

als ik wat rondlees, zou er een 180 watt voeding in dit beestje zitten; en een niet al te beste ook. Als je de PC soepel wilt laten lopen, moet je ongeveer 120 watt (vanwege Intel's definitie van TDP) voor de processor reserveren, 5 watt voor de (idle) nVidia GPU, zo'n 10 watt voor de DVD speler, 5 watt voor RAM en 5 voor de HDD. Da's 145 watt. Tel eens 50 watt daar bovenop (videokaarten hebben een marge nodig), dan zit je op 195.

Gaat die voeding desgevraagd 15 watt piek extra leveren? Ik denk van wel. Maar reken er wel op dat de levensduur van de voeding drastisch wordt ingekort.
To_Tall schreef op zondag 21 augustus 2011 @ 12:58:

Waar je ook wel op moet letten is dat de apparatuur in je kast door HP precies op elkaar zijn afgestemt. veranderingen e.d. kan zorgen voor warmte problemen. alles overgooien naar een andere kast is wel aan te raden tenzij je wel kan leven als je fans op 100% speed blijven draaien elke 10 min
ff geheimpje - als de videokaart niet passief gekoeld is, dan draait de fan sowieso altijd op 100% omdat het bij deze GPU's steevast om een 2 pins fan gaat. Ik vermoed dat de andere fans vast op 100% draaien, met uitzondering van de CPU koeler, die waarschijnlijk PWM is - en daardoor zijn snelheid aanpast aan de omgeving.

Eerlijk gezegd denk ik dat - mits actief gekoeld - de airflow niet echt een probleem zal zijn.

[ Voor 40% gewijzigd door Helixes op 21-08-2011 17:21 . Reden: Re: op To_Tall ]

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik dacht dat alle HP Slimline's een 220w voeding hadden. Misschien moet de TS even vertellen wat er op de voeding staat. Als het een 220 is moet het met een 5570 makkelijk goed gaan.

@Helixes
De fan van de videokaart kan zeker wel op lagere snelheden draaien. Ik heb zelf een van Asus en ik kan ook zelf instellen hoe hard de fan draait. En bovendien helpt het niet om de fan op 100% te zetten, de lucht kan er simpelweg niet uit. Maar dan nog, een GPU kan wel wat meer dan 80 graden aan, maar ik denk niet dat het op de lange termijn goed is voor de videokaart - en andere hardware misschien - als het ding steeds zo warm wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 09:41
@jw321456: Ik ben het met je eens dat een 220 watt voeding zeker voldoende moet zijn.

Voor zover ik weet geldt voor 2 pins fans nog steeds dat de fan speed niet kan worden aangepast. Dat wil zeggen, het kan wel, maar wordt in ieder geval niet native ondersteund door Catalyst. Alleen de Gigabite 5570 lijkt zo'n fan te hebben.

Als je toch een videokaart wilt kopen met een 2 pins fan, die wel zijn snelheid aanpast, kun je maar beter even controleren wat de rest van het internet hierover zegt :)

In mijn ervaring is er trouwens niet heel veel luchtverplaatsing nodig om de lucht van een fan-heatsink combinatie te verplaatsen voordat er feedback plaatsvindt... but that's besides the discussion.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb dit ook wel eens aan de hand gehad. Voeding met een vreemde maat etc, moeilijk tot niet verkrijgbaar. Uiteindelijk een Aopen behuizing inclusief voeding gekocht. Een dergelijke constructie is ook voor jou mogelijk. Voor zo'n 40/50 euro heb je een InWin behuizing inclusief 350 watt voeding, deze wordt thans ook aanbevolen in de BBG. Je kunt dan al die kaarten die je in de TS noemde met gemak plaatsen ;).

pricewatch: Inwin Z616 (Zwart)

Voor een HTPC zou ik overigens voor de HD 6570 (als ik kies uit jouw rijtje) gelet op deze review op Anandtech: http://www.anandtech.com/...crete-htpc-gpus-shootout/

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2011 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carrrlo
Bedankt voor alle reacties, stel het zeer op prijs! Wist niet dat een nieuwe kast en voeding zo goedkoop zouden zijn. Zeker een interessante optie omdat ik dan ook wat nieuwere games zou kunnen spelen met een krachtigere videokaart aangezien de voeding dan niet meer zozeer beperkend is.

Ik heb vrijwel geen ervaring met het bouwen van pc's, hoe moeilijk is het om van kast en voeding te wisselen. Zoals ik het begrijp is het een kwestie van het moederbord erop schroeven (alles blijft toch erop zitten behalve de videokaart) en de kabels aansluiten. Komt normaal bij een voeding of het moederbord een handleiding voor welke kabel waar komt te zitten? En kan ik verder tegen problemen aanlopen omdat dit een voorgebouwd systeem is qua compatibiliteit of is het een kwestie van one size fits all?

Groet,
carlo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgensmij kom je met de handleidingen van de voeding en het moederbord een heel eind. Je kunt ook eerst oefenen met een oude pc, gewoon alles uit elkaar halen en dan weer in elkaar zetten. En op youtube kun je genoeg tutorials vinden hoe je alles in elkaar zet.

En het moederbord is gewoon een standaard MicroATX, dus dat past.
Pagina: 1