Ventilatoren in lege kast testen. Hoe te doen?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 6820s
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09-06 11:48

6820s

I Have No Greeting!

Topicstarter
Goedendag,

Ik ga binnenkort beginnen met een kastje samenstellen, nu hoort daar natuurlijk een goede airflow bij.
I.p.v. de normale "vooronder intake -> achterboven outtake" wil ik zo als meerdere mensen een beetje experimenteren (prutsen).

ik wil eigenlijk voordat ik alles aansluit (mobo,hdd's et cetera) een kale opstelling testen met alleen kast + ventilatoren, en gaande weg een beetje puzzelen met alles. Met uit eindelijke doel: zeer gerichte airflow d.m.v. air-tunnels, dat je zeg maar niet 1 grote luchstroom hebt van de een naar de andere kant, maar bv. voor de CPU een gesloten aan en afvoer van lucht gescheiden van de andere luchtstromen in de kast.

Dus eigenlijk is mijn vraag, hoe test ik het beste 5 tot 10 ventilatoren zonder ze in het mobo te prikken??

Kan ik deze gewoon als enige aan de voeding hangen, of is dat echt niet goed voor mijn voeding?
of is een andere vorm van voeding een betere oplossing? ( oude nokia adaptor uit elkaar slopen ofzo )

-edit-

mijn setup, zal trouwens bestaan uit:

asrock 870 extreme 3 rev 2.0
phenom 955
corsair hx520w
videokaart 5670 achtig iets
wdc 500 gb sata 600
skythe katana 3
random ATX kast
(zit nu op 285 euro)

[ Voor 9% gewijzigd door 6820s op 19-08-2011 19:25 ]

Excuses voor al het bovenstaande

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Voeding er in zetten, en de pinnen 14 & 15 met elkaar verbinden (dan heb je een power-good signaal) en zal de voeding aan staan. Voila, u heeft spanning en stroom genoeg voor de fans.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic6399
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Maar zal de airflow dan nog hetzelfde zijn als je alle onderdelen hebt gemonteerd? Het lijkt mij dat er dan genoeg obstakels zijn om de flow te verstoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 6820s

6820s

I Have No Greeting!

Topicstarter
Magic6399 schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 11:13:
Maar zal de airflow dan nog hetzelfde zijn als je alle onderdelen hebt gemonteerd? Het lijkt mij dat er dan genoeg obstakels zijn om de flow te verstoren?
dat is het puzzel gedeelte, langzaam dingen toevoegen-weghalen-afzagen-opnieuw plaatsen, et cetera
dit is mijn eerste build waar ik gewoon lekker op hobby niveau bezig wil.
ik probeer te vermijden dat als ik alles geplaats heb en ik wil wat in de kast zagen/flexen/dremelen/tip-exen,
dat ik dan alles weer uit elkaar moet halen.

Verder spoor ik lang niet 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 6820s

6820s

I Have No Greeting!

Topicstarter
RaZ schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 11:10:
Voeding er in zetten, en de pinnen 14 & 15 met elkaar verbinden (dan heb je een power-good signaal) en zal de voeding aan staan. Voila, u heeft spanning en stroom genoeg voor de fans.
dank U, ( ik heb een beetje een grote OP, voor zo'n simpele vraag ik weet het )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerdek
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
Je werkelijke airflow kun je pas 'zien' als alles ingbouwd is.

Kennis maakt macht, kennis delen maakt machtige vriendschappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:05

Fordox

00101010

je moet dan ook een gpu en cpu vervanger hebben. uiteindelijk gaat het daar ook om. zonder kun je neits testen, je weet pas wanneer je airflow optimaal is, als je de temperaturen ziet. zo heb ik het zelf ook gedaan. alles inbouwen, temps meten en dan fans er telkens in en uit zetten en dus niet de hardware.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerdek
Juist Fordox, eerst alles inbouwen en voor je gevoel je cooling al kloppend installeren, daarna testen!
Vuistregel is front onder intake(koude lucht), achter boven outtake(warme lucht), met daartussen je cpu-koeler.

edit1: @6820s
leuk dat je je setup erbijzet, maar in welke kast ga je dat bouwen...?

[ Voor 17% gewijzigd door Jerdek op 19-08-2011 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 6820s

6820s

I Have No Greeting!

Topicstarter
eh ja, een kast van vroeger standaard atx bak waar vroeger een athlon ofzo in zat.
verder normale kast, niks bijzonders aan..
merk en type compleet onbekend i.i.g. maar wel ideaal als eerste projectkast. (ivm met flexen en hakbijlen)

-edit-
@ hierboven, ik wil voornamelijk testen of mijn custom luchttunnels super luchtdicht moeten zijn, of dat een paar gaatjes niet uitmaken, hierna ga ik op de "normale werkwijze"die jullie bedoelen te werk.
gaat erom dat ik om die tunneltjes te testen niet eerst mijn MOBO en de hele rataplan moet instaleren en daarna weer weghalen.

[ Voor 42% gewijzigd door 6820s op 19-08-2011 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerdek
die hebben meestal wel front intake en rear outtake, maar vaak maar 80mm.
Dan nog kun je de flow pas testen door alles in te bouwen en temps te meten.

edit1:
Je zou ook op V&A kunnen kijken naar een kast waarvan je weet dat er al goede airflow in zit, of iig meerdere in en outtake mogelijkheden.

[ Voor 33% gewijzigd door Jerdek op 19-08-2011 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 6820s

6820s

I Have No Greeting!

Topicstarter
maar ik wil het zelf maken, zodat het mijn kindje wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerdek
Dat kan ook met een kast waarvan de airflow mogelijkheden er al meer zijn he...en met tunnels werken klinkt leuk, maar er zijn meer componenten dan alleen je cpu en je gpu die enige koeling behoeven...
Denk daarbij aan je north en southbridge en je geheugen bv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:54
Pak een willekeurige 12V adapter van een oude router, monitor, bestel er 1 op dx, whatever

soldeer er een paar pluggen aan en je kan vrolijk testen.

ATX voeding doorverbinden kan ook wel, maar niet elke voeding wil aangaan bij alleen maar een fannetje als belasting, en een atx voeding is vrij 'lomp' om ff te testen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:46

Matis

Rubber Rocket

RaZ schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 11:10:
Moderne voedingen hebben tegenwoordig ook detectie op het gevraagde vermogen. Zo hebben wij een power-PC opstelling, die trekt zo weinig vermogen (maximaal 15 watt), dat de voeding denkt dat hij niet gebruik/belast wordt en dus uit gaat.
Om dit op te lossen, hebben we een tweetal zekeringen van 50 watt elk geplaatst, om de voeding op gang te houden.

Mogelijk gaat jouw voorstel niet werken.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerdek
Echt goed testen kan alleen met alle componenten ingebouwd en draaiende.
Je kunt daarna wel spelen met fans(snelheid en grootte) dat heb ik ook gedaan om in mijn kast een goede airflow te krijgen(kast ziet er gelikt uit maar had echt klote airflow)
Bij mij werkte een paar fancontrollers en goede pcboer die niet moeilijk deed om paar fans om te ruilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 6820s

6820s

I Have No Greeting!

Topicstarter
DJSmiley schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 19:31:
Pak een willekeurige 12V adapter van een oude router, monitor, bestel er 1 op dx, whatever

soldeer er een paar pluggen aan en je kan vrolijk testen.

ATX voeding doorverbinden kan ook wel, maar niet elke voeding wil aangaan bij alleen maar een fannetje als belasting, en een atx voeding is vrij 'lomp' om ff te testen
dank u hier heb ik wat aan. als het met mijn voeding niet werkt zal ik ff opzoek naar een adaptor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:54
Matis schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 19:34:
[...]

Moderne voedingen hebben tegenwoordig ook detectie op het gevraagde vermogen. Zo hebben wij een power-PC opstelling, die trekt zo weinig vermogen (maximaal 15 watt), dat de voeding denkt dat hij niet gebruik/belast wordt en dus uit gaat.
Om dit op te lossen, hebben we een tweetal zekeringen van 50 watt elk geplaatst, om de voeding op gang te houden.

Mogelijk gaat jouw voorstel niet werken.
zekeringen?? weerstanden bedoel je. Maar goed, dat is onzinnigheid-ten-top. 100W wegstoken omdat je maar 15w nodig hebt? 8)7

daarvoor zijn picoPSU's en dergelijke uitgevonden. 100W wegstoken is een dure grap aan stroom, en vergt onnodige belasting van je koeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerdek
Feit blijft dat airflow in een lege kast testen, geen enkele zin heeft!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 6820s

6820s

I Have No Greeting!

Topicstarter
Jerdek schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 19:38:
Feit blijft dat airflow in een lege kast testen, geen enkele zin heeft!
en eigenlijk was dat de vraag ook niet, eigenlijk had ik dit topic moeten beginnen met:
Hoe test ik een ventilator zonder moederbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerdek
hahaha dat kan al met een 9 volt batterijtje of oude adapter, maar das alleen werkt ie of werkt ie niet.

edit1:
De perfekte airflow in je kast creëren kan echter alleen met alles ingebouwd, goed kabelmanagement en alles draaiend en dan meten en experimenteren, zie ook comment van mij hierboven ergens...
Ik heb ook lopen kloten met verschillende fannetjes op verschillende snelheden en met fancontrollers totdat ik het perfekt had.

[ Voor 61% gewijzigd door Jerdek op 19-08-2011 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 6820s

6820s

I Have No Greeting!

Topicstarter
maar ik weet ondertussen al weer genoeg,

bedankt iedereen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

6820s schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 19:41:
[...]

en eigenlijk was dat de vraag ook niet, eigenlijk had ik dit topic moeten beginnen met:
Hoe test ik een ventilator zonder moederbord?
deze vraag is echt enorm vaak gesteld. met wat zoeken in het archief kon je je oplossing zo vinden ipv een dag discusseren over het verkeerde onderwerp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 6820s

6820s

I Have No Greeting!

Topicstarter
en vind dat maar eens, en alsnog was de vraag kan ik fans zo in mijn psu prikken ofniet?
ik heb gezocht maar kon niks vinden, en het topic veranderde alleen een beetje in een airflow topic,
maar boeie ik vond het wel weer gezellig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

ja dat kan gewoon de groene draad van de 24 pins atx stekker koppelen aan een zwarte en aan het netstroom hangen. gooi er een fan aan en klaar. er is zelfs een instructiefilmpje op corsair daarvan.
een beetje googlen is ook niet moeilijk

Pagina: 1