• over-de-heuvel
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23-01 15:52
Mijn systeem bestaat uit:

- AMD 965 @ 3,4
- 600WATT 80plus OCZ voeidng
- 4830 XFX 512 D3 videokaart
- 8 GB RAM

De laatste tijd gebruik ik mijn pc alleen maar om te internetten en schoolwerk te doen. Toch trekt de computer daarbij zo'n 155 watt. Dat vind ik eigenlijk te veel voor wat het aan het doen is. Is het mogelijk om mijn computer zuiniger te maken, waarbij het ook minder watt zal gaan trekken? Bijvoorbeeld onderklokken of iets in die richting?

• wesjuhdabomb
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21:09
Hey,

Eerst zou ik je willen vragen hoe je aan die waarde van 155W komt. Is dit gemeten vanaf het stopcontact of met software? Indien gemeten vanaf het stopcontact zou ik je willen aanbevelen om het programma cpu-z eens te downloaden (www.cpuid.com) en te kijken wat er met de clocksnelheden van je processor gebeurd indien deze niet gebruikt wordt. Om dit te doen kan je alle programma's afsluiten, cpu-z open zetten en even niks doen met je pc.

Als het goed is, dan schakelt de processor automatisch terug naar een multiplier van 4X waardoor de clocksnelheid 800MHZ wordt als hij niks aan het doen is. Indien dit niet zo is, moet je in de bios de Cool & Quiet functie aanzetten.

Voor je videokaart kan je hetzelfde bekijken met bijvoorbeeld MSI afterburner. Na installatie kan je in het monitoring gedeelte van de videokaart de clockfrequenties zien als hij geen 3D bewerkingen aan het doen is. Normaal gezien zijn deze lager. Indien dit niet lager is, of in jou mening lager moet/kan. Dan kan je de bios van de grafische kaart aanpassen zodat de 2D clocks lager uitvallen, en daardoor zal de videokaart ook iets zuiniger zijn.

• over-de-heuvel
Ik heb dit gecontroleerd met een watt meter tussen het stopcontact en mijn computer.

Maar is het mogelijk om mijn computer sowieso gewoon langzamer te maken of minder vermogen te laten hebben zodat het meer watt gaat gebruiken?

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:51

Pixeltje

Woo-woohoo!

PsyNu schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 10:04:
Ik heb dit gecontroleerd met een watt meter tussen het stopcontact en mijn computer.

Maar is het mogelijk om mijn computer sowieso gewoon langzamer te maken of minder vermogen te laten hebben zodat het meer watt gaat gebruiken?
Ik neem aan dat je bedoeld dat de pc minder moet gaan gebruiken?

De stappen die Wesjuhdabomb geeft zijn een goed begin; als je PC staat te idlen of lichte taken (zoals office en internet) aan het doen is, klokken processor en videokaart terug en dus wordt je pc zuiniger.

Onderklokken kan wel, is in feite niets anders dan het tegenovergestelde van overclocken; je kunt trouwens vaak de Vcore al een stuk omlaag zetten zonder de processorsnelheid aan te passen; de Autoinstellingen zijn vaak vrij overdreven.

Om je een voorbeeld te geven; mijn (intel) processor kreeg op "auto" bijna 1,3V toegediend, op standaardsnelheid. Hij loopt nu 600Mhz harder op 1.17V.

Pas wel op met wat je doet, want spelen met de voltages kan ook het einde worden van je PC.
Simpelweg cool 'n' quiet aanzetten is veilig, simpel en effectief.

And if this doesn't make us motionless, I do not know what can.

• over-de-heuvel
Ik zal vanavond een cool 'n' quiet proberen en kijken hoeveel verschil het zal opleveren.

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:51
Ik vind persoonlijk de kunst van het overclocken ook hoe ver je kan gaan zonder de energiebesparende mogelijkheden uit te zetten. Mijn overclock werkt niet meer met de turbo modus (ik heb een i5 750 dus de turbo modus gaat echt te ver bij het verhogen van je busclock) maar nog wel met voltage regulatie aan de hand van belasting en auto multiplier aanpassingen die standaard ingebakken zitten.

Gevolg:
3,8 ghz bij 1.3 volt bij hoge belasting
1,4 ghz. oid bij 0,9 volt bij idle

Scheelt je een hoop :)

UNOX: The worst operating system

• over-de-heuvel
Kan iemand mij vertellen waar ik cool 'n' quiet kan downloaden voor mijn AMD 965 Black. Ik kan het namelijk met geen mogelijkheid vinden op de website van AMD.

Verwijderd

PsyNu schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 18:41:
Kan iemand mij vertellen waar ik cool 'n' quiet kan downloaden voor mijn AMD 965 Black. Ik kan het namelijk met geen mogelijkheid vinden op de website van AMD.
Daarvoor moet je in je BIOS zijn.

• over-de-heuvel
Maar waar vind ik het in de bios :)

• megadoom
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-12-2025
restart je computer, en als de bios aan het opstarten is, klik dan op delete

• over-de-heuvel
Gedaan wat jullie zeiden. Echter, kan ik het niet terug vinden in mijn bios..

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
C&Q, kom op ff zoeken, het staat er gewoon

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• wesjuhdabomb
  • Laatst online: 21:09
Weet niet welk moederbord je heb maar, bij mijn MSI is het als volgt.

1. In de bios door Delete te drukken bij het aanzetten van de computer en dit scherm komt in beeld:
Afbeeldingslocatie: http://i201.photobucket.com/albums/aa45/wesjuhdabomb/IMG_0757.jpg

Met de pijltjes en de ENTER toets naar Cell menu (de naam van dit menu verschilt per fabrikant, ook de indeling van het hoofdscherm kan verschillen per fabrikant..) En vervolgens zie ik al direct Cool & Quiet staan.
Afbeeldingslocatie: http://i201.photobucket.com/albums/aa45/wesjuhdabomb/IMG_0758.jpg

Eventueel zou ik nog naar CPU Features kunnen gaan en daar ook zie ik weer Cool & Quiet staan.
Afbeeldingslocatie: http://i201.photobucket.com/albums/aa45/wesjuhdabomb/IMG_0759.jpg

Nog wel een vraagje. Heb je ook CPU-Z bekeken om te zien of de processor niet al terug clocked als hij idle staat? Anders staat cool & Quiet al aan, en dan heeft het ook geen nut om die optie te zoeken.

[ Voor 12% gewijzigd door wesjuhdabomb op 20-08-2011 11:23 ]

• over-de-heuvel
Bedankt voor de foto's ! Gelijk een stuk duidelijker.

Maar ik heb ook CPU-Z eerst geprobeerd en inderdaad zet hij de snelheid terug naar 800 Mhz. Dus er is voor de rest niets aan te doen?

• Drucchi
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23:29
Wat je ook kunt doen is je eigen cool&quiet plan maken met Phenom msr tweaker, dan kan je zelf nog de voltages en multipliers instellen. Je kan dan ook een overclock instellen als je die wel nodig hebt ;)

• over-de-heuvel
Drucchi bedankt! Ik zal het uitproberen.

Ik heb nog een kleine vraag. Ik zie hier dat mijn videokaart 84 watt trekt. http://www.techjunkies.nl...ruikt-je-videokaart-echt/
Zou ik mijn stroom verbruik naar beneden halen wanneer ik een simpele videokaart erin stop?

• Korvaag
Uiteraard. Das nogal triviaal. Hoe simpeler de kaart hoe minder hij zal verbruiken.. mits je wel een simpele kaart van de huidige generatie neemt. Een videokaart van 3 jaar oud die destijds top of the bill was is nu simpel maar zal nog best wel een slokje lusten.

• over-de-heuvel
Ik speel geen spelletjes.. Heel soms pas ik wat foto's aan denk daarbij aan kleurtje, afsnijden en dat soort dingen. Is het misschien ook slim om mijn CPU te vervangen ? of heeft dat geen zin omdat hij zichzelf al lager zet.

• Korvaag
Zou ik niet doen. Ik zou sowieso hier geen geld in steken als je minder wilt gaan verbruiken. Dat verdien je er nooit aan terug. Je CPU is niet echt de zuinigheid ten top maar als je naar TDP's gaat kijken en daarbij rekent dat de CPU zichzelf al terugklokt als hij niets doen dan heb je het imho niet over schrikbarende besparingen.

Als je *echt* zuiniger wil zou ik gewoon deze bak verkopen en een core i3 ofzo neerzetten (met integrated graphics).

Edit: Best buy guide heeft bijvoorbeeld een i3 voorbeeldje onderaan deze pagina staan:
reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie juli 2011

[ Voor 23% gewijzigd door Korvaag op 22-08-2011 20:13 ]

• over-de-heuvel
Ik heb deze bak ook te koop staat alleen in tussen ben ik aan het kijken wat ik anders kan doen. Maar misschien breng de videokaart mij een stuk terug.

• Korvaag
Zal ook niet heel veel schelen. Ook een videokaart clockt zichzel terug als hij zich verveelt. Tuurlijk gaat het iets schelen, maar hetzelfde wat voor de cpu geldt is voor de gpu ook van toepassingen: schrikbarend gaat het imho niet zijn als je systeem niets staat te doen.

Hops.. url'etje van videokaarten in idle 2D:
http://www.behardware.com...of-73-graphics-cards.html

Die 4830 doet 22 watt in idle. Die kan je dus vervangen door een kaart die 10 watt in idle doet, maarja wat schiet je er dan mee op.

[ Voor 34% gewijzigd door Korvaag op 22-08-2011 20:18 ]

• over-de-heuvel
Dan denk ik dat ik een ander systeem ga kopen :) Is het toegestaan om hier een config neer te zetten van een systeem om advies te vragen? of moet ik daarvoor ergens anders zijn. Gezien alle antwoorden weet iedereen hier waar het nu overgaat.

• Korvaag
In principe moet je daar de howto's voor gebruiken, de reviews, de best buy guide etc. Uiteraard is iedereen wel bereid je te helpen met specifieke vragen. Gewoon een config hier neer plempen gevolgd door "is het wat?" wordt niet echt gewaardeerd.

Je kan trouwens nog steeds proberen om je cpu terug te clocken he... :) Het is op zich wel wat meer tweakers-eigen om daar nog wat meer mee te klieren... en dan niet hoppekee nieuw kopen maar kijken of je kan spelen met voltages, busclocks etc.

Zie deze url bijvoorbeeld voor powerconsumptie. Het blijkt dat een Athlon II X3 zuiniger is dan de i3 2100. Je kan zelf even kijken hoe ze precies getest hebben. Bij een beetje belasting is de i3 zuiniger en begint de X3 toch al snel wat te slurpen. Idle i3 systeem = 73 watt, idle X3 systeem 63 watt. Met een beetje belasting ga je naar i3 104 watt en X3 130 watt.
http://www.anandtech.com/...0k-core-i3-2100-tested/21

[ Voor 65% gewijzigd door Korvaag op 22-08-2011 20:25 ]

• over-de-heuvel
Bedankt voor je aanvulling ik ga er direct na kijken.

• over-de-heuvel
Misschien een vreemd vraag maar zou het schelen als ik 4 GB eruit haal?

Verwijderd

Nee, en als je een zuinige PC wilt is een HTPC vaak een goede optie. Mogelijkheden en configuraties vind je in het BBG HTPC topic. Daar kun je zowat elke configuratie vinden die gebouwd is om stil en zuinig te zijn.

PS. Rechtsboven je laatste post zit een edit knop. Die kun je in het vervolg gebruiken als je meteen na je eigen post weer iets post :)

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2011 19:49 ]

• commanderxp
  • Laatst online: 23-12-2025
Ik denk het niet, maar als je een zuinig systeem wil, koop dan gewoon een ander systeem met zuinigere onderdelen..

• megadoom
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-12-2025
commanderxp schreef op zaterdag 27 augustus 2011 @ 19:05:
Ik denk het niet, maar als je een zuinig systeem wil, koop dan gewoon een ander systeem met zuinigere onderdelen..
dat is nog duurder dan de energie die je wint.

Verwijderd

Ik zou de voeding eruit halen en een hometrainer kopen.
Die aansluiten aan je pc en hard fietsen als je wil computeren.

Anders een berg hamsters kopen :P

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-01 18:25

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Waar je het meeste mee gaat besparen is zorgen dat de CPU zijn Cool & Quiet functie aan heeft staan. Ondanks dat het best een zuipert is die Phenom X4, het is immers een highend CPU, gaat het wel schelen.
Daarnaast zou ik de videokaart vervangen voor een simpel passief model, dat zal ook wat Wattjes schelen.
Als derde de voeding vervangen voor een lichter efficient model. Ook al heb je nu een 80plus voeding, hij is 600W. Extreem overkill als je maar 150W gebruikt en ook niet efficient. Een voeding is vaak het efficientst wanneer deze voor ongeveer 70% a 80% wordt belast.
Betaalbaar zijn voedingen van 300W/350W met een 80plus of beter certificaat. Zorg ervoor dat je een A-merk pakt en kijk ook of je reviews kunt vinden naar de efficientie er van.
Een goede website om dit soort dingen te checken is denk ik wel www.silentpcreview.com. Goede tests betreft verbruik, efficientie en features. En dat doen ze ook voor CPUs, moederborden en harddisks. Doe er je voordeel mee!

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-01 19:33

leuk_he

1. Controleer de kabel!

PsyNu schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 19:43:
4 tot 8 watt? En misschien minder, want als hij langer bezig is met taken omdat hij meer geheugen management doet.

En je kunt de videokaart (klokt die wel of niet terug?) uiteraard vervangen door een simpel ding, maar of je die paar tientjes (30-40 euro) terug verdient is erg de vraag.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Verwijderd

Ik zou je gpu eruit trekken en kijken wat dat bespaard. Meeste mainboardjes hebben wel interne videocontroller erin zitten, op vga aansluiten en hasta la basta. Klaar.

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2011 14:47 ]

• relie
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18-01 17:03
PsyNu schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 19:43:
neen dat zal een zodanig marginaal verschil zijn dat het niet nuttig is.

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 24-01 09:35
Goede tip is inderdaad om je videokaart eruit te halen. Mijn pc met een 4870 slurpt ook heel wat stroom. De hele 4 reeks van ATI is niet bepaald zuinig in idle. Ik weet niet welk moederbord je hebt, maar heb je geen onboard videokaart(als je toch niet gamet...)

http://specs.tweak.to/16567

• darkcarlaza
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-12-2025
Een X4 kan je unlocken naar een X2 zodat je maar 2 ipv 4 cores aan hebt staan, scheelt de helft ongeveer, dit kan niet in elke bios. Ook kan je eenvoudig alles lager klokken door b.v. je FSB op 100 ipv 200 MHz te zetten, en je multiplier naar 14 (veel lager is slecht ivm Cool'nQuiet die minimaal 14x multiplier wil hebben om nog te kunnen werken, geloof ik, anders kan die niet meer terug naar een lagere multiplier).

Ik heb mijn cpu nu op 1.4GHz ipv 3.2GHz met een voltage van 1.175v. Geheugen 667MHz ipv 1.333MHz op 1.275v. De rest auto. Cool'nQuiet werkt, mijn minimale snelheid is nu 4x100 dus 400MHz in idle, 1.400MHz onder load, en met ASUS Turbo Unlocker geïnstalleerd heb ik ook nog een boost naar 17x ipv 14x multiplier, dus 1.7GHz, idle blijft 400MHz. Die set ik aan als ik het gevoel heb dat iets niet soepel loopt, wat eigenlijk zelden gebeurt.

Tevens heb ik mijn videokaart handmatig op de laagst mogelijk clocks gezet, zodat deze niet hoger kan bij load. Als ik League of Legens speel, dan hoef ik geen 800MHz core, 400MHz GPU-core is voldoende snel. Ook blijft bij mij de auto-terugclock funtie van de GPU zelf ook werken, in Idle is ie nog een heel stuk lager dan mijn handmatige instellingen. Voltage heb ik ook verlaagd naar minimale mogelijkheid.

Dus, 2 cores uitschakelen, multieplier omlaag, Front Side Bus omlaag, cpu en mem voltage omlaag, videokaart terugclocken en ook voltage omlaag.

Zet eventueel in je OS zoals Windows een handmatige optie om je HDD's na 5 of 10 minuten uit te schakelen, alle power saving opties maximaal. Laat je case-fan's op minimale snelheid draaien, en als klap op de vuurpijl, die 600 Watt voeding is absoluut niet efficient als jij je pc in idle op 50W weet te krijgen. Een Huntkey Jumper 300W voeding bijvoorbeeld is meer dan voldoende voor een teruggeklokt systeem, meestal is een voeding het meest rendabel bij 50% stroomgebruik. Dus gebruik jij 155W, dan is een 310W voeding het meest optimaal.
Pagina: 1