[probleem] pc valt uit tijdens het kijken van filmpjes.

Pagina: 1
Acties:

• ibidriv3r
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 05-02 13:32
Medetweakers, zit momenteel met een probleem waar ik zelf niet meer uit kom / zelf geen uitsluitsel over kan geven.

Het systeem
Moederbord: MSI H55M-E33 socket 1156
Processor: Intel pentium G6950 (met IGP)
HDD: 320gb sata
Voeding: Bequiet "pure power" 300watt

Het probleem
De pc van mijn ouders valt geregeld uit bij het kijken van video-materiaal (bijv. uitzendinggemist).
Wanneer het probleem zich voordoet is dit meestal na zo'n 5 minuten kijken van een filmpje. De pc valt dan uit, alsof de stekker uit het stopcontact wordt getrokken.
Het probleem doet zich ook enkel voor wanneer een filmpje wordt bekeken, bij overig gebruik gefunctioneerd de pc dan ook normaal.

Reeds ondernomen stappen
  • Voeding vervangen voor zwaarder exemplaar
  • geheugen vervangen
  • OCCT cpu stress test laat de pc niet uitvallen
  • OCCT "power supply" test laat de pc wel uitvallen (wordt GPU -> IGP belast)
De huidige workaround is een pcie videokaart. Hiermee wordt de IGP omzeild en zorgt er voor dat het probleem zich niet voor doet. Dit is slechts een tijdelijke oplossing en verhelpt het probleem dus niet.

Mijn vraag
Welke stappen kan ik nu verder ondernemen om te bepalen of het moederbord of de cpu het defect veroorzaakt. Op beide onderdelen zit nog garantie, maar voordat ik iets opstuur wil ik graag met redelijke zekerheid kunnen zeggen dat het opgestuurde onderdeel ook de veroorzaker is van het probleem.

• maarten12100
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-08-2025
Als je garantie heb op je proc dan rma met die hap.
Ookal kan je eigenlijk bijna altijd beter een pci-e kaartje gebruiken desnoods iets goedkoops als een 5750 xD

Het is niet je moederbord lijkt me want igp en pci-e gaan door dezelfde chipset naar je vga/dvi/hdmi uitgangen.

[ Voor 26% gewijzigd door maarten12100 op 19-08-2011 00:17 ]

Verwijderd

Het is niet je moederbord lijkt me want igp en pci-e gaan door dezelfde chipset naar je vga/dvi/hdmi uitgangen.
Dat kan volgens mij wel. Als de IGP uit staat, dan verbruikt de CPU heel wat minder stroom. Er kan dus ook iets niet goed zijn bij de stroomvoorziening voor de CPU op het moederbord.
Het lijkt er op dat de CPU + IGP normaal werken.

Om het zeker te weten zou je de CPU kunnen verwisselen met een ander systeem.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Kweenie ik had met een laptop ook regelmatig dat de video drivers spontaan recoverde bij veel filmjes. de hardsware versnelling uitzetten scheelt in ieder geval een boel recovers

Iperf

Verwijderd

Kan je uitsluiten dat het geen heat-issue is ?

• ibidriv3r
Heb toch nog maar een keer gekeken of het geen hitte probleem was (want daar leek het probleem wel op, ineens uitvallen). Dacht het uitgesloten te hebben door de cpu flink te stressen met OCCT (incl temp monitoring), maar wat blijkt achteraf: op het moment dat de IGP wordt aangesproken zorgt dat voor nog een iets hogere temperatuur(+10c).

Heb de standaard koelpasta vervangen voor koelpasta met zilver, gevolg 30c temp daling onder stress....
Bedankt voor de reply's, de pc draait voorlopig weer goed :)

• Jerdek
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
30 graden lager door nieuwe koelpasta...was die oude zeker poeder geworden! 8)

Kennis maakt macht, kennis delen maakt machtige vriendschappen.

• maarten12100
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-08-2025
Jerdek schreef op zondag 21 augustus 2011 @ 19:40:
Of er zat noodkoelpasta op (tandpasta) ;)

• JobM
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
onlangs een computer in elkaar gestoken voor een vriend en die had precies hetzelfde probleem, net als mijn vader en dat was hardwarematige acceleratie van flash. wanneer je dit uitzet moet je probleem opgelost zijn ;)

• Neofloppy
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15-02 13:16
Jerdek schreef op zondag 21 augustus 2011 @ 19:40:
Nee, dit probleem komt af en toe voor met socket 1156, op mn werk ook een aantal PC's met verschillende 1156 cpu's/mobo's gehad die te heet werden. Bleek bij allen eenzelfde probleem met de stock heatsink, de cpu maakt net geen goed contact met de koelpasta, even de standaard pastameuk vervangen door beter spul en het was opgelost. Na de komst van socket 1155 zijn we dit probleem eigenlijk ook niet meer tegengekomen.

• ibidriv3r
Neoflip schreef op zondag 21 augustus 2011 @ 21:44:
[...]

Nee, dit probleem komt af en toe voor met socket 1156, op mn werk ook een aantal PC's met verschillende 1156 cpu's/mobo's gehad die te heet werden. Bleek bij allen eenzelfde probleem met de stock heatsink, de cpu maakt net geen goed contact met de koelpasta, even de standaard pastameuk vervangen door beter spul en het was opgelost. Na de komst van socket 1155 zijn we dit probleem eigenlijk ook niet meer tegengekomen.
Klopt! De heatsink werd ook helemaal niet warm voordat de koelpasta vervangen was (verklaard het 30c verschil onder stress). Volgens mij een probleem van de stock koelers. Wat een beetje nieuwe koelpasta toch niet kan doen.
Pagina: 1