The Great HooD schreef op zondag 04 september 2011 @ 12:10:
Een kleine update:
Ik heb inmiddels langvoerig contact gehad met de APR die mijn Macbook gaat maken. Zij hadden een factuur nodig met een serienummer, deze heb ik nog wel ergens maar kan ik niet vinden. Zij hadden deze nodig om contact met Apple aan te vragen.
Alsnog heb ik wel te horen gekregen dat ik het waarschijnlijk wel zelf moet betalen. Dit omdat de garantie niet is verlengd met Applecare. Kut natuurlijk. Alleen ik laat het hier niet bij zitten.
Hoe kan ik dit het beste aanpakken?
Bellen naar Apple zelf valt al af, dit had ik al gedaan en daar heb ik te horen gekregen dat ze me niet verder konden helpen.
Aangetekende klachtenbrieven versturen?
Ik kan er namelijk nog steeds niet bij, dat mijn laptop in principe door 2x de schuld van Apple kapot is gegaan. Ten eerste is het de kapotte Logicboard wat niet kan gebeuren binnen 2 jaar met normaal gebruik. En het installeren van Lion die mijn computer heeft laten crashen. Vooral het installeren van Lion zit bij mij echt wrang, ik heb er ook nog geld voor betaald. Wat er uiteindelijk op neerkomt dat ik 24 euro heb betaald om mijn Macbook te slopen, wat mij 500 euro kost, en ook nog eens geen Macbook meer hebben en dus zeker wel hinder ga oplopen met mijn school...

Europese Richtlijnen (dat ís wetgeving met ruimte voor een lidstaat), geven aan minimaal 2 jaar garantie. In Nederland heb je recht op een deugdelijk product.
Mijn ervaring met Apple is dat ze heel moeilijk doen als het gaat om garantie ná één jaar. Ik zou op de website van consuwijzer.nl kijken: die website is gemaakt door bepaalde instanties die hier verstand van hebben maar óók de overheid. Op deze website kan je onder andere voorbeeldbrieven vinden.
Als je het niet goed kunt vinden, dan kan je op werkdagen ook 088 - 0 70 70 70 bellen (dat is het nummer van consuwijzer.nl) voor advies.
Een voorbeeldbrief die je kan gebruiken:
Afzender
[Naam]
[Adres]
[Postcode en woonplaats]
[E-mail]
Aan
[Naam]
[Adres]
[Postcode en plaats]
Betreft: Herstel of vervanging van ondeugdelijk product
[Woonplaats, datum]
Geachte heer/mevrouw,
Op [datum aankoop] kocht ik bij u een [product]. Het betreft een [merknaam en type].
Het [product] functioneert niet zoals ik mag verwachten en vertoont de volgende gebreken: [opsomming gebreken].
Het [product] moet alle eigenschappen bezitten die nodig zijn voor normaal gebruik. Dit is nu niet het geval. Ik ben van mening dat deze problemen niet hadden mogen ontstaan, gelet op de ouderdom en de aanschafprijs van het [product].
Helaas is dit wel het geval en ik verzoek u vriendelijk de defecte onderdelen te repareren of te vervangen.
Ik verzoek u vriendelijk binnen twee weken schriftelijk te reageren op mijn brief.
Met vriendelijke groet,
[Uw naam en handtekening]
Als ze niet willen, dan kan je vervolgstappen nemen. In sommige gevallen zou je dus de koopovereenkomst ontbinden, maar gezien de oudheid van het apparaat gaat dan niet.
In dit geval kan je dus nog een brief sturen met een laatste 'kans' voor Apple om het product te repareren, en als ze dit niet doen dat je dan een ander bedrijf inhuurt om het te laten repareren en Apple voor de kosten laat opdraaien.
Afzender
[Naam]
[Adres]
[Postcode en woonplaats]
[E-mail]
Aan
[Naam]
[Adres]
[Postcode en plaats]
Betreft: Laatste mogelijkheid tot herstel product
[Woonplaats, datum]
Geachte heer/mevrouw,
Op [datum aankoop] kocht ik bij u een [product]. Het betreft een [merknaam en type].
Het [product] heeft niet de eigenschappen die nodig zijn voor normaal gebruik omdat [opsomming klachten].
Ik verzocht u op [datum] het [product] te herstellen. Tot nu toe bent u daarin [niet geslaagd / bent u daartoe niet bereid geweest]. Door middel van deze brief wil ik u voor de laatste keer de mogelijkheid bieden om bovengenoemde klachten op te lossen. Mocht u geen actie ondernemen naar aanleiding van dit schrijven dan zal ik het herstel door een andere partij laten uitvoeren. Bij deze stel ik u aansprakelijk voor de kosten die hieruit voortvloeien.
Ik verzoek u vriendelijk binnen twee weken schriftelijk te reageren op mijn brief.
Met vriendelijke groet,
[Uw naam en handtekening]
http://www.consuwijzer.nl...niet_goed_ondeugdelijk_is
Ook van consuwijzer.nl; [b]
Mijn computer is na twee jaar kapot gegaan en de verkoper wil hier niks aan doen. Heeft de verkoper gelijk?
Edit, over consuwijzer.nl:
ConsuWijzer is ontstaan uit een samenwerking tussen drie overheidsorganisaties. Deze organisaties zijn toezichthouders: de Consumentenautoriteit, de NMa (Nederlandse Mededingingsautoriteit) en OPTA (Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit).