Als elektronicaleek een gainclone bouwen

Pagina: 1
Acties:

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-10 14:51

Glewellyn

is er ook weer.

Topicstarter
Laat ik beginnen met eensoort van disclaimer, in de elektronica ben ik een vreselijke n00b. Desondanks heb ik het plan opgevat om een gainclone versterker te bouwen. Aan de hand van een aantal schema's online heb ik de nodige onderdelen besteld en binnen gekregen.

Maar natuurlijk loop ik bij het eerste de beste dat ik probeer tegen een probleem aan, terwijl ik hier eigenlijk nog geen problemen verwacht had.

Ik heb een Amplimo 160VA ringkerntrafo met 2x22V secundair gekocht, en voor de voeding moet die gelijkgericht en gestabiliseerd worden. Om van dit project zo veel mogelijk op te steken zonder vreselijk veel fouten te maken heb ik besloten eerst de schema's eens op een breadboard te steken en uit te testen en na te meten.

Volgens de Amplimo handleiding kan ik de gele en blauwe aders met elkaar verbinden om de secundaire circuits in serie te schakelen. Effectief moet ik dan (als ik het goed begrijp) 44V wisselstroom hebben over de rode en grijze aders. Met mijn multimeter meet ik 47V (AC) dus dat komt in ieder geval in de buurt. Die twee aders heb ik vervolgens aangesloten op 4 diodes als gelijkrichter, over de + en - uitgangen van de gelijkrichter zou ik dus zo'n 60V verwachten, maar mijn multimeter meet maar 42V(DC).

De diodes die ik gebruik zijn 1N5408, kan iemand mij uitleggen wat ik verkeerd doe?

*zucht*

• Avar
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09-10 15:22
Over de + en - aansluitingen hoort een Elco/Condensator die zich oplaadt, anders meet je een pulserende gelijkspanning.

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-09 22:34
Ehm..., wat je het beste kan doen is 2 gelijkrichters maken en deze beide voorzien van afvlakking. Ik zou eerst dit even lezen, daar kom je al een heel eind mee! Staat heel veel nuttige informatie in.

Ik heb zelf ook zo'n voeding gemaakt. Als het goed is moet je met 22V secundair ongever 31V gelijkgericht krijgen. Van deze gelijkgerichte spanningen knoop je de + van de een aan de - van de ander.

Btw heb je de diodes wel goed staan. Als ie eenzijdig gelijkgericht is kan het idd zijn dat je maar 42V meet (44V - spanningsval diode)

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

• Glewellyn

Glewellyn

is er ook weer.

Topicstarter
Heel erg bedankt voor de reacties, ik dacht het stukje bij beetje aan te pakken en na iedere stap te meten en te controleren. In ieder geval had ik de gelijkrichter dus goed op het breadboard geprikt. Morgen zal ik de elco's er een bij zetten en dan nog eens meten.

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-10 21:22
Glewellyn schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 23:14:
Heel erg bedankt voor de reacties, ik dacht het stukje bij beetje aan te pakken en na iedere stap te meten en te controleren. In ieder geval had ik de gelijkrichter dus goed op het breadboard geprikt. Morgen zal ik de elco's er een bij zetten en dan nog eens meten.
Let wel ff op dat je condensatoren gebruikt die die spanning aankunnen.

Een 63V exemplaar is wel heeeeeel krap (daar zou ik t niet op gokken), 44v = 62,04Vtt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn

Glewellyn

is er ook weer.

Topicstarter
DJSmiley schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 11:53:
[...]

Let wel ff op dat je condensatoren gebruikt die die spanning aankunnen.

Een 63V exemplaar is wel heeeeeel krap (daar zou ik t niet op gokken), 44v = 62,04Vtt
Ik was van plan het als volgt te doen, maar ik hoor heel graag of dat correct is.
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~glew/voeding.jpg

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

Part

Helemaal niets.....

Bovenstaande is correct alleen is de 35 volt wel erg krap. Ik zou daar elco's met een iets hogere spanning voor nemen. En let er op dat elco's een + en een - aansluiting hebben.

[ Voor 93% gewijzigd door Part op 19-08-2011 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn

Glewellyn

is er ook weer.

Topicstarter
Part schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 13:40:
Bovenstaande is correct alleen is de 35 volt wel erg krap. Ik zou daar elco's met een iets hogere spanning voor nemen. En let er op dat elco's een + en een - aansluiting hebben.
Ik zal je advies ter harte nemen en caps kopen met een hogere maximumspanning. Maar ik probeer in dit project zo veel mogelijk te leren. Waarom is 35V krap als er 30V over de outputs staat, is er een soort vuistregel die ik kan aanhouden?

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

Part

Helemaal niets.....

De 22 volt van de ringkerntrafo is bij maximale belasting (160VA).
Door de inwendige weerstand van de trafo zal de spanning onbelast wat hoger zijn.
En op de netspanning zit wat tolerantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xhaas
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09-2024
Je gebruikt geen netfilter dus HF spikes kunnen zo door je trafo heen schieten en die kunnen secundair een stuk hoger dan de het standaard voltage zijn. Dus een netfilter is wel een aanrader. Je kunt die kant en klaar inclusief zekeringhouder etc. kopen. Dan heb je de schakeling ook gelijk netjes gezekerd.
Bv deze 2A zonder of deze 2A met zekeringhouder.
Afbeeldingslocatie: http://nl.farnell.com/productimages/farnell/standard/125169406-40.jpgAfbeeldingslocatie: http://nl.farnell.com/productimages/farnell/standard/107698505-40.jpg

Wat betreft maximum rating neem ik houd ik graag een factor ~2 aan, soms wordt dat wat te prijzig en kun je wel wat lager gaan. Let wel hoe meer je overdimensioneert hoe langer de condensatoren meegaan. Als je een condensator of 50% of 90% van maximum ratings gebruikt kan in de levensduur van het component een gigantisch verschil maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:49

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Misschien is het pimpen met mijn eigen topic, maar misschien wel handig voor je:
[DIY] Actief crossover + LM3886t eindtrappen

Mijn voeding is iets anders opgebouwd omdat links en rechts gescheiden gelijkrichting en caps hebben. Maar voor de rest denk ik wel dat het nuttig voor je kan zijn.
Pagina: 1