Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[NT4.0] Crashende driver verwijderen

Pagina: 1
Acties:

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06-11 23:49
De geluidskaart van een Windows NT 4.0 WKS-pc had het vandaag begeven. Daarna heb ik de drivers van de defecte kaart verwijderd en de kaart vervangen door een ander exemplaar. Dit is een andere type kaart en heeft andere drivers nodig, dus heb ik ze opgezocht en gedownload. Vervolgens geïnstalleerd en de PC opnieuw opgestart toen dat gevraagd werd.

Vanaf hier begint het probleem echter. De drivers blijken namelijk op de één of andere manier ongeschikt voor het systeem. Het veroorzaakt een BSOD :-( De drivers verwijderen kan ik ook niet, want het systeem start niet "ver genoeg" door om bij het configuratiescherm te kunnen. De BSOD verschijnt op het moment dat gebruikersnaam/wachtwoord ingevoerd zijn en hij door moet starten naar het bureaublad. Vlak hiervoor verschijnt de BSOD :-(

Een "veilige modus" vanwaar ik de driver kan deïnstalleren zit voor zover ik weet, niet in Windows NT 4.0. Ook simpelweg de geluidskaart uitbouwen in de hoop dat Windows de driver niet gaat laden, werkt niet :(

Is er een mogelijkheid om alsnog de installatie te "redden" zonder Windows NT (of een andere versie) opnieuw te installeren? Er staat namelijk nogal wat op en het is niet de bedoeling om bij elk driverprobleem opnieuw te beginnen 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door Josefien op 03-07-2016 17:44 ]

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-11 22:51

leuk_he

1. Controleer de kabel!

De officiele manier was geloof ik met 5 rescue floppies te starten, en op die manier een soort van safe moderecovery console te implementeren. dan moet je wel vanaf de c: prompt het probleem kunnen fixen.

Er is een "vga mode" in nt 4.0 geen idee of dat het probleem voor jou zou verhelpen. Ook opstarten met shiftingedrukt na inloggen voorkomt dat explorer programma's autostart.

http://technet.microsoft.com/en-us/library/bb457123.aspx

Als je enig idee hebt welke files bij die driver horen(driver uitpakken op ander systeem?) zou je die van he t file syteem af kunnen gooien. Dan boot je met een linux live-cd, die kan een ntfs file systeem immers ook RW mounten.

Je kunt de drivers ook met de hand uit de registry editen. De hele truuk is echter oud genoeg boot mogelijkhende van cd te vinden, zoals bart-pe.(is eigenlijk al xp denk ik, maar kan zeker nt4 spul lezen, of je het ook goed kunt schrijven.....)

PS, voor de toekomst ga je die hardware uiteraard een keer virtualiseren. Dat is de enige manier om nog enigzins op supported hardware te draaien. Tenzij je de hele software stack op die pc kunt updaten.

[ Voor 21% gewijzigd door leuk_he op 18-08-2011 20:48 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06-11 23:49
leuk_he schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 20:36:
Als je enig idee hebt welke files bij die driver horen(driver uitpakken op ander systeem?) zou je die van he t file syteem af kunnen gooien. Dan boot je met een linux live-cd, die kan een ntfs file systeem immers ook RW mounten.
Daar had ik helemaal niet aan gedacht. Natuurlijk meteen geprobeerd met een Linux-CD'tje... en het werkt! :) Het waren niet eens zoveel bestanden, ~10 stuks. Achteraf via Register Editor handmatig de verwijzingen verwijderd en het systeem werkt weer prima! 8)