Reinstall windows 7 op Kingston V+100 96gb

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Robbertjan94
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07-04 21:37
Ik heb Windows 7 64 bit op mijn SSD staan.

Nu wil ik graag een reinstall doen, is dit mogelijk?

Ik heb gelezen dat het met TRIM mogelijk moet zijn maar ik wil het eerst graag zeker weten, ik heb namelijk een paar dingen fout aangepakt en zou dat nu beter willen doen.

Hebben mensen hier al ervaring mee? Gaan de prestaties achteruit? Is dit überhaubt mogelijk?

Ik weet even niet goed wat ik moet vragen maar ik hoop dat jullie mij dus kunnen vertellen of een reinstall op een SSD mogelijk is.

edit: ik heb hier de Windows 7 cd liggen.

[ Voor 3% gewijzigd door Robbertjan94 op 18-08-2011 19:38 ]

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:03
Ja dat kan prima, waarom denk je dat het niet zou kunnen?

[ Voor 17% gewijzigd door sig69 op 18-08-2011 19:43 ]

Roomba E5 te koop

• Robbertjan94
sig69 schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 19:41:
Ja dat kan prima, waarom zou het niet kunnen?
Ik heb niet veel verstand van een SSD, maar die verwijdert toch niet alle data die op de SSD staat en je kan een SSD toch niet formateren?

En ik heb ook nog nooit een reinstall van Windows gedaan, maar daar zal vast wel wat over te vinden zijn op google.

[ Voor 4% gewijzigd door Robbertjan94 op 18-08-2011 19:46 ]

Verwijderd

Als je Windows opnieuw installeert wordt de hele inhoud van de SSD gewist.

• Robbertjan94
Verwijderd schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 19:46:
Als je Windows opnieuw installeert wordt de hele inhoud van de SSD gewist.
Dat is geen probleem en had ik ook wel verwacht, maar dat wordt toch gedaan door een format en dat is toch niet goed voor de SSD?

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:12

RvL

Geloof me, dat gebeurt, afhankelijk van hoe je het doet op een HDD ook niet ;)

Van alle data is de fysieke locatie opgeslagen in de partitietabel. Bij het verwijderen van een bestand wordt alleen de verwijzing naar deze fysieke locatie verwijderd. De data zelf blijft dus staan, totdat de betreffende fysieke locatie opnieuw beschreven wordt (de HDD weet namelijk niet beter of de locatie is leeg).

In tegenstelling tot een HDD hebben de geheugenblokken van een SDD echter maar een beperkt aantal write cycles. Door niet constant naar deze blokken te schrijven worden alle blokken gebruikt (wear levelling), waardoor je er bij normaal gebruik enkele jaren over doet voordat je aan het max. zit.

[ Voor 27% gewijzigd door RvL op 18-08-2011 19:50 ]

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Verwijderd

Robbertjan94 schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 19:46:
[...]

Dat is geen probleem en had ik ook wel verwacht, maar dat wordt toch gedaan door een format en dat is toch niet goed voor de SSD?
Volgens mij ben je in de war met defragmenteren.

• Robbertjan94
Dus de conclusie is: er zijn geen prestatie/ opslag verminderingen door de reinstall?

• RvL

RvL

Nee, die zijn er niet, zie mijn post hierboven

Nu de dekens nog...

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:18
Nee, hij heeft ergens wel een beetje gelijk.
Je zou de sectorgrootte in verhouding gelijk moeten houden met de blockgrootte.

• Robbertjan94
Ok, dan ga ik dat doen.

moet ik bij installatie medium dan gewoon de SSD selecteren en wordt het dan gewoon overschreven?

Bedankt in ieder geval voor jullie antwoorden, ik hoop dat het goed gaat.

• RvL

RvL

Hij heeft het over Windows 7, die aligned de partitie automatisch als je gaat formatteren.

Ik zou de partitie in ieder geval opnieuw formatteren om er zeker van te zijn dat de partitie aligned is.

[ Voor 37% gewijzigd door RvL op 18-08-2011 19:53 ]

Nu de dekens nog...

• Robbertjan94
RvL schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 19:53:
Hij heeft het over Windows 7, die aligned de partitie automatisch als je gaat formatteren.
Dus ik moet toch formatteren? Volgens mij was dit niet goed voor een SSD maar ik kan het mishebben..

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Als je windows opnieuw installeert is het enige wat hij doet de allocation table leeg gooien. Hierdoor denkt hij dat hij leeg is. Alles staat er nog op, en als je wil is het terug te halen, maar windows installeert er gewoon overheen omdat hij denkt dat het leeg is.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-09 17:01

M2M

medicijnman

Gewoon een quick format uitvoeren. Die wist dus enkel de verwijzing naar de files op je SSD. Een low level formatfull format herschrijft elk bitje met een 0 en dat moet je dus niet doen. Voor de rest regelt windows 7 het zelf, inclusief alignment.

[ Voor 4% gewijzigd door M2M op 18-08-2011 20:00 ]

-_-

• Robbertjan94
Gropah schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 19:55:
Als je windows opnieuw installeert is het enige wat hij doet de allocation table leeg gooien. Hierdoor denkt hij dat hij leeg is. Alles staat er nog op, en als je wil is het terug te halen, maar windows installeert er gewoon overheen omdat hij denkt dat het leeg is.
dus er zal gewoon weer staan 89gb - 20= 69 gb?

Dat zou mooi zijn :9

• Robbertjan94
M2M schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 19:55:
Gewoon een quick format uitvoeren. Die wist dus enkel de verwijzing naar de files op je SSD. Een full format herschrijft elk bitje met een 0 en dat moet je dus niet doen. Voor de rest regelt windows 7 het zelf, inclusief alignment.
Bedankt, nuttige informatie! En dat doe ik vanuit windows of vanuit de installatie disk?

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11:41

Saven

Administrator

volgens mij kun je niet eens zomaar een 'full format' doen wat M2M vlak boven mij zegt. De snelformat is alleen die tabel overschrijven, en de full format is hetzelfde + schijfcontrole dacht ik. overal nullen naartoe schrijven is dacht ik een low level format, waar je ook mee uit moet kijken anders kun je je schijf kapot maken ofzo dacht ik :P

[ Voor 28% gewijzigd door Saven op 18-08-2011 19:57 ]

• Robbertjan94
Saven schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 19:56:
volgens mij kun je niet eens zomaar een 'full format' doen wat M2M vlak boven mij zegt. De snelformat is alleen die tabel overschrijven, en de full format is hetzelfde + schijfcontrole dacht ik. overal nullen naartoe schrijven is dacht ik een low level format, waar je ook mee uit moet kijken anders kun je je schijf kapot maken ofzo dacht ik :P
Dat is dan wat ik bedoelde, ik wil natuurlijk een quick format. Nu is nogsteeds mijn vraag waar voer ik deze uit?
In het OS of op de install disk.

• RvL

RvL

In het OS zal niet mogelijk zijn omdat Windows een hoop bestanden in gebruik zal hebben. Dus: tijdens de installatie ;)

Nu de dekens nog...

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-09 17:01

M2M

medicijnman

Saven schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 19:56:
jups helemaal gelijk. Low level format is het volledig overschrijven van alle bitjes op de schijf. Wil je zeker zijn dat data niet terug te halen is moet je schijf gevuld worden met random bitjes, een paar keer.

Full format windows stijl is inderdaad quick format + schijfcontrole.

edit: misschien nog gemakkelijker. Je trekt voordat je de windows 7 dvd in je dvdstation stopt, eerst alle SATA kabeltjes los van alle overige schijven. Mocht je er nog IDE (PATA) meuk in hebben hangen mag dat ook los getrokken worden. Dan kun je ook nooit de verkeerde schijf wissen en weet je zeker dat windows alle files op de SSD gooit. Bij mijn installatie heeft windows 100MB op de verkeerde schijf gezet. Toen ik de schijf verwijderde werkte windows niet meer...

[ Voor 24% gewijzigd door M2M op 18-08-2011 20:02 ]

-_-

• Robbertjan94
RvL schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 19:59:
In het OS zal niet mogelijk zijn omdat Windows een hoop bestanden in gebruik zal hebben. Dus: tijdens de installatie ;)
Leek mij ookal logisch ja 8)7 , dure aankoop een SSD natuurlijk en dan wil ik er niet eerst mee kloten zonder eerst advies te hebben gehad ;)

Het komt er dus op neer dat er maar 1 optie is in de installatie Full format ( dit houdt in schijfcontrole en quick format) en ik daar dus niet de mist in kan gaan?

(hoe onzeker kan je zijn...)

[ Voor 20% gewijzigd door Robbertjan94 op 18-08-2011 20:13 ]

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-08 21:40

Swordlord

Act first, think never

Wil je zeker weten dat de drive helemaal naar 0 status is zoals hij uit de fabriek kwam, dan moet je een secure erase uitvoeren.

Niet een full format of andere foefjes... Dat is juist slechter voor de drive.

Wil je niet veel moeite doen, gewoon quick format... De kingston SSD heeft een goede garbage collection, dus die zal automatisch rotzooi en achtergebleven data gaan opruimen zodra het nodig is...

http://cmrr.ucsd.edu/people/Hughes/SecureErase.shtml
Hier werd een verwijzing gemaakt naar warez, wat we liever niet zien.

http://www.anandtech.com/show/2738/11 Uitleg over Secure erase.
Robbertjan94 schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 19:58:
[...]

Dat is dan wat ik bedoelde, ik wil natuurlijk een quick format. Nu is nogsteeds mijn vraag waar voer ik deze uit?
In het OS of op de install disk.
Bij de installatie kun je alle partities op de SSD wissen en gewoon opnieuw opbouwen.
M2M schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 20:00:
[...]

jups helemaal gelijk. Low level format is het volledig overschrijven van alle bitjes op de schijf. Wil je zeker zijn dat data niet terug te halen is moet je schijf gevuld worden met random bitjes, een paar keer.
Flash geheugen heeft geen magnetische restanten, zoals een normale HDD, dus het is onzin om bitjes te overschrijven.
Secure erase haalt de SSD naar factory default, clean, niks noppes nada, geen spoor te vinden.

[ Voor 126% gewijzigd door _Dune_ op 19-08-2011 00:35 ]

• Robbertjan94
M2M schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 20:00:
[...]

Full format windows stijl is inderdaad quick format + schijfcontrole.

edit: misschien nog gemakkelijker. Je trekt voordat je de windows 7 dvd in je dvdstation stopt, eerst alle SATA kabeltjes los van alle overige schijven. Mocht je er nog IDE (PATA) meuk in hebben hangen mag dat ook los getrokken worden. Dan kun je ook nooit de verkeerde schijf wissen en weet je zeker dat windows alle files op de SSD gooit. Bij mijn installatie heeft windows 100MB op de verkeerde schijf gezet. Toen ik de schijf verwijderde werkte windows niet meer...
Goed idee inderdaad.

Nu heb ik nog een vraag, is de format die je krijgt als je windows opnieuw installeert een quick format of een full format ( die ik natuurlijk niet wil)?

• Swordlord

Swordlord

Act first, think never

Robbertjan94 schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 21:38:
[...]

Goed idee inderdaad.

Nu heb ik nog een vraag, is de format die je krijgt als je windows opnieuw installeert een quick format of een full format ( die ik natuurlijk niet wil)?
Afbeeldingslocatie: http://0.tqn.com/d/pcsupport/1/0/3/6/-/-/windows-7-clean-install-B.jpg

Kiezen voor Aangepast (geavanceerd) voor installatie.
Delete alle bestaande partities op de SSD, maak een nieuwe aan, klaar.

[ Voor 7% gewijzigd door Swordlord op 18-08-2011 21:44 ]

• Robbertjan94
Swordlord schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 21:41:
[...]

[afbeelding]

Kiezen voor geavenceerde instellingen voor installatie.
Delete alle bestaande partities op de SSD, maak een nieuwe aan, klaar.
Ok, ik delete dus mijn partitie met Windows en die met de 100mb voor system reserved en dan klik ik op format?

• Swordlord

Swordlord

Act first, think never

Na het deleten heb je nog maar 1 optie.
Dan kun je een nieuwe partitie aanmaken, deze is automatisch geformatteerd, goed uitgelijnd etc

[ Voor 17% gewijzigd door Swordlord op 18-08-2011 21:46 ]

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Bij de creatie van de nieuwe partitie zal vervolgens automatisch weer een kleine ~100 mb partitie worden gecreëerd.

[ Voor 94% gewijzigd door Greatsword op 18-08-2011 21:52 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

• Robbertjan94
Swordlord schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 21:46:
Dan kun je een nieuwe partitie aanmaken, deze is automatisch geformatteerd, goed uitgelijnd etc
Ok, Windows (quick) formatteert de schijf vanzelf en dan kan ik gewoon eenzelfde install doen als normaal.

Ik heb nu alles wel gevraagd wat ik kon vragen denk ik :P, ik zal hier wel posten als ik op mijn nieuwe Windows zit ( waarschijnlijk ergens in het weekend ofzo)...

@destianto Ja, ik moet dus ook de 100mb partitie verwijderen en dan maakt windows tijdens de installatie een nieuwe aan.

[ Voor 11% gewijzigd door Robbertjan94 op 18-08-2011 21:49 ]

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Als je alles verwijdert, krijg je vervolgens de optie Create Partition, en dan heb je 1 verse partitie waarop je kunt installeren.

[ Voor 88% gewijzigd door Greatsword op 18-08-2011 21:55 ]

• Robbertjan94
Destianto schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 21:51:
Als je alles verwijdert, krijg je vervolgens de optie Create Partition, en dan heb je 1 verse partitie waarop je kunt installeren.
Bedankt!

Ook bedankt aan de anderen die mij geholpen hebben natuurlijk, ik kon het antwoord hierop nergens vinden. _/-\o_

[ Voor 18% gewijzigd door Robbertjan94 op 18-08-2011 21:55 ]

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Wel een erg kleine SSD trouwens. Windows neemt meestal ~15gb in beslag, dan heb je ook nog eens het pagefile en hiberfil.sys ( die beide te configureren zijn ) laat weinig ruimte over voor program files e.d.

Vreemd, je zegt dat je SSD 90 Gb is, maar windows ziet maar 30 ?

• Robbertjan94
Destianto schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 21:55:
Wel een erg kleine SSD trouwens. Windows neemt meestal ~15gb in beslag, dan heb je ook nog eens het pagefile en hiberfil.sys ( die beide te configureren zijn ) laat weinig ruimte over voor program files e.d.

Vreemd, je zegt dat je SSD 90 Gb is, maar windows ziet maar 30 ?
Dat was geen screenshot van mijn SSD :P, mijn SSD wordt in windows als 89,1gb gezien ;)

Oja, nu ik toch aan het vragen ben. Het is gerelateerd aan Windows niet echt aan SSD's maar hier blijken jullie wel wat van te weten.

Is het mogelijk dat mijn SSD boot drive is en dat op mijn HDD al mijn program files, user files etc staan. ( vanuit de install)

Ik dacht, ik zet Windows op E (SSD) en mijn HDD als C ( want daar gaan normaal toch je program files etc naartoe?)

[ Voor 28% gewijzigd door Robbertjan94 op 18-08-2011 21:59 ]

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

duidelijk, maar wat was nou de reden dat je een Clean instal nodig had?

[ Voor 77% gewijzigd door Greatsword op 18-08-2011 21:59 ]

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Het is juist de bedoeling dat je al je Program files op je SSD zit, i.v.m de snelle lees en schrijf snelheid. ( games uitgezonderd)

Je data, muziek/foto/video etc zet je juist op je ext HDD.

[ Voor 6% gewijzigd door Greatsword op 18-08-2011 22:06 ]

• Robbertjan94
Destianto schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 22:06:
Het is juist de bedoeling dat je al je Program files op je SSD zit, i.v.m de snelle lees en schrijf snelheid. ( games uitgezonderd)

Je data, muziek/foto/video etc zet je juist op je ext HDD.
Mijn program files folder wordt waarschijnlijk veel groter dan 65gb en de programma's die ik wel op mijn SSD wil hebben zal ik dan via een custom install daarop zetten.

Mijn vraag is nogsteeds is dit mogelijk :?

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Als je SSD je primaire schijf is, heet deze automatisch C, inclusief dus je Account.

De belangrijkste (zware) programma's zou ik daar op zetten. Office, Photoshop, etc.
Niet primaire programma's idd toekennen aan je HDD.

Indien nodig kan je via Computerbeheer de drive letter veranderen.

• Robbertjan94
Destianto schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 22:17:
Als je SSD je primaire schijf is, heet deze automatisch C, inclusief dus je Account.

De belangrijkste (zware) programma's zou ik daar op zetten. Office, Photoshop, etc.
Niet primaire programma's idd toekennen aan je HDD.

Indien nodig kan je via Computerbeheer de drive letter veranderen.
er staat alleen dat ik de SSD geen andere letter kan geven, of moet ik de HDD C noemen en wordt de SSD dan vanzelf E?
(dit blijkt niet eens te kunnen)

[ Voor 3% gewijzigd door Robbertjan94 op 18-08-2011 22:19 ]

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

je maakt het nu allemaal moeilijker dan het is.

Zet je data gewoon op je ext HDD, en maak eventueel shortcuts naar je bureaublad, of navigatiekolom.
Primaire dagelijkse gebruikte programma's in je SSD, C > Program files map.

Pagina: 1