transparant scherm -> iemand verstand van beeldschermpjes?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Verwijderd

Topicstarter
Ik moet voor mijn stage een transparant beeldschermpje maken door een bestaand beeldschermpje uit elkaar te halen. Zoals hier: YouTube: See-Through LCD - YouTube , maar nou heb ik dus totaal geen verstand van beeldschermpjes... dus ik heb een aantal vragen...

Kan je dit ook met een normaal beeldscherm doen of alleen met een laptop?

Ik vind het beeld nogal flets, wat voor type beeldscherm zou je moeten gebruiken om het beeld helderder te maken?

(even voor de duidelijkheid: je doet het dus door het beeldscherm open te maken, niks te slopen en iets weghalen dat lijkt op een plastic a4'tje: the polarizer ofzo)

p.s. is er iemand die het al eens heeft gedaan?

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Dat kan met elk scherm wel. Dat deed men vroeger al om zo een goedkope beamer te maken. Gewoon het overgebleven transparante gedeelte op een overhead projector leggen, et voila, een knutsel-beamer. En dat deed men dan wel met laptopschermen, want 15-20 jaar terug waren er nog geen LCD's zoals we die nu kennen.

Ey!! Macarena \o/

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-09 11:00

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Je kunt dit voor zover ik weet met elk TFT beeldscherm doen, als het beeld flets is kun je kijken naar een beter TN paneel (de wat nieuwere) of naar een PVA of IPS paneel als je het helemaal goed wil doen maar die zijn dan ook iets duurder.

Wat betreft je vraag, je weet zelf al hoe je het moet doen, ik zou zeggen pak een oude laptop voor een prikkie uit de kringloop en probeer het ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Verwijderd

Topicstarter
Thankx. _/-\o_ en als je er vanaf de achterkant naar kijkt hoe is het beeld dan?

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:51
In spiegelbeeld :+ Maar verder gelijk aan de voorkant, hoe meer licht erdoor schijnt hoe beter het beeld.

My favorite programming language is solder.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:50

Umbrah

The Incredible MapMan

Het is nogal kwetsbaar en melkglas achtig, voorzichtig dus! En afhankelijk van de tft laag is de LCD laag beter of minder goed zichtbaar. Door de backlight geen probleem normaal, maar hierbij kan het een slecht zichtbaar glas-in-lood effect met subpixels geven.

En nogmaals: het is erg kwetsbaar.

Wil je helderheid? Ik zeg dat dat met gangbare schermen niet mogelijk is. Je zult een scherm wat ITO/tin-oxide gebruikt als geleider. En hou rekening met de technologie: T-LCD kan geen wit en lichte tinten maken, T-OLED geen zwart of donker.

[ Voor 29% gewijzigd door Umbrah op 18-08-2011 19:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
ok maar dit is toch even te simpel.

Als er aan de achterkant electronica of iets dergelijks zit, dan zie je dat er ook doorheen. En dat zal bij een normaal beeldscherm zeker het geval zijn. Kan je die dikke band enzo dan op de een of andere manier omleiden zodat je deze er niet door heen ziet?

En is de boel op zo'n manier in te stellen dat je helemaal door het gedeelte van het beeldscherm waar niks op te zien is, kan kijken?

Het moet namelijk eventueel aan de buitenkant van een vergaderkamer komen te hangen om te kijken of er ruimtes vrij zijn.

• kaesve
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-05 03:04
de elektronica moet niet achter het beeld. dat doet men puur om ruimte te besparen, maar je kan het gewoon wegvouwen. (uit ervaring met 2 lcd's en een laptop). verder lijkt het me niet dat je het ooit helemaal helder krijgt. zoals je in het filmpje ziet neemt de polariserende laag (die hij weg en weer terug schuift) al best wat licht op. dat is gewoon een eigenschap waar je niet omheen kan, en zonder die laag geen beeld ;)

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Zonder gekheid: is een holo-folie en een beamer onder een 35° hoek van achter geprojecteerd op een glazen deur dan niet meer wat voor je?
kaesve schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 19:36:
de elektronica moet niet achter het beeld. dat doet men puur om ruimte te besparen, maar je kan het gewoon wegvouwen. (uit ervaring met 2 lcd's en een laptop). verder lijkt het me niet dat je het ooit helemaal helder krijgt. zoals je in het filmpje ziet neemt de polariserende laag (die hij weg en weer terug schuift) al best wat licht op. dat is gewoon een eigenschap waar je niet omheen kan, en zonder die laag geen beeld ;)
Exact, sommige dingen, polarizer, tft en lcd kunnen gewoon niet weg. Koppel dat aan het feit dat het eigenlijk een masker technologie is bovenop een lichtbron, en je krijgt een donker iets wat melkglas achtig is, best case.Wit = transparant.

[ Voor 74% gewijzigd door Umbrah op 18-08-2011 19:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
kaesve schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 19:36:
verder lijkt het me niet dat je het ooit helemaal helder krijgt. zoals je in het filmpje ziet neemt de polariserende laag (die hij weg en weer terug schuift) al best wat licht op. dat is gewoon een eigenschap waar je niet omheen kan, en zonder die laag geen beeld ;)
ok dus stel nou je staat nu even in mijn schoenen (bijna maat 42 moet lukken). en jouw stage opdrachtgever komt naar jou toe en zegt: ik wil graag een doorkijkscherm maken van een bepaald beeldscherm om bijvoorbeeld op te laten zien welke ruimtes er gereserveerd zijn. En het is ook nog de bedoeling dat de mensen die zich in de ruimte bevinden er ook gebruik van kunnen maken.

wat zou je dan doen/zeggen?

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Verwijderd schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 19:41:
[...]

ok dus stel nou je staat nu even in mijn schoenen (bijna maat 42 moet lukken). en jouw stage opdrachtgever komt naar jou toe en zegt: ik wil graag een doorkijkscherm maken van een bepaald beeldscherm om bijvoorbeeld op te laten zien welke ruimtes er gereserveerd zijn. En het is ook nog de bedoeling dat de mensen die zich in de ruimte bevinden er ook gebruik van kunnen maken.

wat zou je dan doen/zeggen?
Ik heb met mn maat 47 daar gestaan, en heb de conclusie getrokken: op prototypes met melkglas achtige eigenschappen na, nu niet. Ik gaf hem een goed onderbouwd rapport met de kanttekening dat projectie nu wel kan. Ik gaf hem vervolgens een analytisch rapport over lcd en OLED technologie en de product lifecycle waar hij vanuot kon gaan. Tevens gaf ik hem een prototype transparante applicatie UI.

Verwijderd

Topicstarter
Umbrah schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 19:37:
Zonder gekheid: is een holo-folie en een beamer onder een 35° hoek van achter geprojecteerd op een glazen deur dan niet meer wat voor je?
holo folie?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb met mn maat 47 daar gestaan, en heb de conclusie getrokken: op prototypes met melkglas achtige eigenschappen na, nu niet. Ik gaf hem een goed onderbouwd rapport met de kanttekening dat projectie nu wel kan. Ik gaf hem vervolgens een analytisch rapport over lcd en OLED technologie en de product lifecycle waar hij vanuot kon gaan. Tevens gaf ik hem een prototype transparante applicatie UI.
Kijk daar kunnen we wat mee. _/-\o_ Ik denk dat ik dat maar eens doe. Dankjewel!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Bekend met de hologrammen op bijvoorbeeld je bankpas? Die laten onder een bepaalde hoek een bepaald plaatje zien. Je hebt van die folies die je op glas kunt plakken die licht wat uit een bepaalde hoek komt verstrooid, en geen ander licht. In winkel etalages in Londen bijvoorbeeld kan dat voorkomen. Foli op glas, beamer op plafond of vloer onder goede hoek, en voila: beeldscherm!

Verwijderd

Topicstarter
Bekend met de hologrammen op bijvoorbeeld je bankpas? Die laten onder een bepaalde hoek een bepaald plaatje zien. Je hebt van die folies die je op glas kunt plakken die licht wat uit een bepaalde hoek komt verstrooid, en geen ander licht. In winkel etalages in Londen bijvoorbeeld kan dat voorkomen. Foli op glas, beamer op plafond of vloer onder goede hoek, en voila: beeldscherm!
o dat is ook wel een goed idee inderdaad. Ik denk dat ik dat maar als alternatieve oplossing geef. Helemaal geweldig dat Tweakers forum. Je meld je aan en dezelfde dag heb je je halve stage voor elkaar. :*) Ik zal jullie bij de bronnen in het notenapparaat zetten.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2011 20:04 ]

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

In de efteling gebruiken ze dat soort technieken toch ook? om de geesten te projecteren. Daar hebben ze volgens mij een glasplaat onder 45 graden, normaal kijk je er doorheen, maar erboven hangt een beamer, en als die op de glasplaat schijnt, zie je dat beeld. EEA zal denk ik wel afhankelijk zijn van omgevingslicht etc?
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=rlcR9bbZpvg&feature=related]

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk ook dat het afhankelijk is van omgevingslicht. Op een aantal afbeeldingen werd het beeld aardig wazig in al te veel licht. maar in dit filmpje valt het wel mee. Dus dat wordt testen denk ik... Die vissen zijn gaaf he?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ierlandfan
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-09 08:10
http://www.visualized.eu/
http://www.euro-pa.com/ve...rojectiefolie-en-schermen

Hier zie je wat voorbeelden en wordt de techniek beschreven. Ik heb er in het verleden mee gestoeid. Leuk spul, super gaaf maar het was (4-5 jaar geleden) nog best prijzig.

http://av-store.nl/merken/ortek.html
Hier een idee van de prijzen.

(random pick)

Verwijderd

Topicstarter
Ja mooi spul he? Maar ik denk dat het niet heel veel duurder is dan het uit elkaar slopen van een gloedje nieuw beeldscherm en dit is toch echt wel wat mooier... Bedankt voor de links!
Pagina: 1