[KPN] Download/Upload deugt geen snars van.

Pagina: 1
Acties:
  • 691 views

Onderwerpen

• Yezpahr
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16-01-2024
Hai mede-tweakers.

Tot mijn ongenoegen heb ik gekozen voor Canal Digitaal.
Helaas kiezen zij ervoor om internet van KPN aan te bieden.
Ze bieden 20 MB aan, ja met hoofdletter B en vervolgens staat er bij faq dat je het nog even door 8 moet delen en dan effectief ~2.5 MB overhoudt om van te snoepen.

Dat is natuurlijk heel begrijpelijk en mag nog steeds van het wetboek.

Maar als ze me dan 2.5 MB/s aanbieden (20Mbit dus), dan moet dat ook minstens 2+ MB/s zijn.
Nu word ik gecapped op precies 1.1 MB.
YouTube kan ik ook niet sneller dan 150 kb/s downloaden, dus HD streamen kan ik vergeten.
Veel p2p word ook gecapped en ik geloof niet dat ze hiermee in hun recht staan.

Mijn vragen aan mede-tweakers zijn als volgt: (edit)
1. Wat zijn mijn rechten omwille de downloadsnelheid?
Ik zit op 1500 meter hemelsbreed van de centrale en veel websites claimen dat ik 2.1 MB/s zou moeten halen. De lijnlengte zou liggen tussen de 1800 en 1900 en dat zou vervolgens 1.9 MB moeten opleveren.
Daar ben ik ook niet tevreden mee, maar laten we hopen dat compensatie op de prijs wel af te dwingen valt tot op zeker niveau.

2. Mogen ze van bepaalde websites content limiteren?
Op YouTube kan ik niet sneller downloaden dan 150 kb/s. Op het moment dat de cache dus op is haperd YouTube alweer en dat is ^%$! irritant.

3. Het belangrijkste moet nog komen.
Ik heb maar 80 kb/s UPLOAD ten alle tijden. :| :( .
En ADSL moet toch net zoveel upload als download kunnen creëren?

Hun tevredenheidsenquête heb ik ingevuld en aangeklikt dat ze me terug moeten bellen.
Ze hebben me nog niet terug gebeld, maar ik denk dat ik het antwoord op mijn vragen al weet:

1. Uw maximale snelheid is idd 2.1 MB, maar omdat ADSL het verdeeld heb je maar effectief 10 Mbit en heb je dus eigenlijk méér dan waar je voor betaald :) 8) .

2. Ja. :*) 8) .

3. Uw upload snelheid haalt het maximale niet, want u heeft een oude aansluiting >:) 8) .

edit
*scroll down for end of story*

mobo: Asus Prime B450-Plus // cpu: AMD Ryzen 5 2600X // graka: Asus Dual Radeon RX 580 OC 8GB GDDR5 // mem: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16 // opslag: Crucial MX500 500GB

• Johny_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-09 19:52
1 - Je hebt geen rechten mbt een minimumdownloadsnelheid. Het is een abonnement TOT 20 Mb/s (kleine b, staat ook zo op hun site). In principe geldt dus ALS je kan internetten, dan leveren ze wat ze zeggen.

2 - Ligt dit aan je ISP? Ligt het niet aan YouTube? Heb je onderzoek gedaan? Klinkt een beetje als loos geschreeuw eerlijk gezegd.

3 - Je hebt volgens mij niet begrepen waar de A van ADSL voor staat of ik lees je vraag verkeerd. Bij ADSL is de upload altijd anders (lager) dan de download (asynchroon).

Het lijkt er volgens mij op dat je gewoon deze snelheden als max kan halen. Daar had je zelf van tevoren wat onderzoek naar kunnen doen.

• hhoekstra
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10:43
1. Niks. Je moet blij zijn met 1.1 MB/s dus zo'n 8 a 9 Mbit.

2. Waarschijnlijk doen ze dit niet. Youtube is bij UPC net zo traag, soms gaat het wel goed maar volgens mij cappen ze dit niet.

3. Nee is nog nooit zo geweest. Kijk bij je voorwaarden wat je upload snelheid is.

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

De afstand tot de centrale zegt lang niet alles. De conditie van de koperlijn kan ook veel invloed hebben, net als een goedkope of oude router.

Wat betreft Youtube, heb je dat op alle pc's? Boot anders voor de grap eens van een Ubuntu-cd'tje.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:04
Even uit nieuwsgierigheid. Heb je uberhaupt gelezen wat je afsloot voor je dit abonnement afsloot? Je vraagt op meerdere punten om diensten die je helemaal niet besteld hebt.

• Yezpahr
1. Ik heb van te voren onderzoek gedaan naar mijn maximale snelheid.
Dat heb ik al aangegeven.

2. Ze cappen me echt, dat kan ik bewijzen met meerdere statistieken uit het Netwerk tab van Windows Taakbeheer. Als ik aan het streamen ben dan versnelt hij juist weer met downloaden wanneer hij nieuwe cache moet downloaden.
Punt is wel dat ie eerst even dat laadbalkje laat zien en dat is juist wat niet zou mogen gebeuren. Ook al word er gecapped.
Op andere verbindingen, zoals die van UPC, haal ik non-stop het maximale, totdat het filmpje is gedownload.

3. De upload snelheid was mij belooft, zou minimaal de helft van mijn upload moeten zijn.
Dat is mij via de telefoon uitgelegd toen ik het bestelde uit eigen initiatief.
Dit staat ook in de voorwaarden.

Het ergste moet nog komen.
De monteur loog dat ze in de centrale een schakelaartje moesten omzetten en dat ik dan op volledig internet zou komen. Dat maakt me nou juist zo kwaad, want ik zei toen al dat het een smerig leugentje was. Ik werd toen voor onwetend uitgemaakt omdat hij "al" een jaar ervaring heeft met deze shit te installeren.

Over het 20 MB/b verschil heb ik het een en ander te zeggen.
Ik kreeg namelijk een foldertje binnen.

Daarop stond een grote letter B en als iemand bewijs wil, dan hoor ik dat wel :) .
*edit*
En aangezien het toch niet uitmaakt of het een hoofdletter of kleine letter betreft maak ik me daar niet meer druk om. Ze komen daar mee weg, omdat ze meer geld tegen een aanklacht kunnen smijten dan mij.

[ Voor 7% gewijzigd door Yezpahr op 18-08-2011 23:19 ]

mobo: Asus Prime B450-Plus // cpu: AMD Ryzen 5 2600X // graka: Asus Dual Radeon RX 580 OC 8GB GDDR5 // mem: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16 // opslag: Crucial MX500 500GB

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:52
Wat staat er in de voorwaarden over je uploadsnelheid dan?
Uploadsnelheid de helft van je downloadsnelheid kan gewoon niet met ADSL zelfs VDSL niet.

• Beatboxx
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Over dat schakelaartje kan hij wel degelijk gelijk hebben. In de centrale stellen ze gewoon met een schakelaar (Op een beeldscherm, dat wel) je snelheid in;)

• Yezpahr
Beatboxx schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 23:18:
Over dat schakelaartje kan hij wel degelijk gelijk hebben. In de centrale stellen ze gewoon met een schakelaar (Op een beeldscherm, dat wel) je snelheid in;)
Waarom krijg ik dan mijn volledige snelheid niet?
Jimster schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 23:16:
Wat staat er in de voorwaarden over je uploadsnelheid dan?
Uploadsnelheid de helft van je downloadsnelheid kan gewoon niet met ADSL zelfs VDSL niet.
Ik heb dit van de monteur gehoord.

Ik denk dat ik inderdaad te weinig onderzoek heb gedaan en me te veel heb laden afleiden door het TV-pakket en de rest.
Hopelijk is het inderdaad dat schakelaartje dat ze nog moeten omzetten, maar iets zegt me dat ik gewoon bagger internet heb aangeschaft en er maar mee moet leren leven. (of gewoon weer uit de buurt plukken ja, is meestal sneller zelfs :( )

[ Voor 50% gewijzigd door Yezpahr op 18-08-2011 23:27 ]

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:25
Yezpahr schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 23:22:
[...]

Waarom krijg ik dan mijn volledige snelheid niet?
Krijg je waarschijnlijk wel, maar zeer, zeer, zeer aannemelijk is dat de koperlijn gewoonweg niet goed genoeg is. Of dat nu door de lengte, weerstand of kwaliteit komt doet er niet toe.

Meestal is het namelijk zo dat de (minimale) gegarandeerde downloadsnelheid rond de 4Mb/s ligt, waarnaast de (minimale) uploadsnelheid rond de 100kb/s zit. Dan is een uploadsnelheid van 80kB/s (640kb/s) niet ontzettend slecht te noemen. Ook kun je niets afdingen op de prijs, want het zijn uiteindelijk de voorwaarden waarmee jij akkoord bent gegaan!

Ook is Windows Taakbeheer nou niet de beste snelheidsmeter te noemen. Misschien kun je het eens proberen met een andere applicatie? Wat zegt je modem bijvoorbeeld over de up- en downstream?

• Andros
Volgende keer moet je die monteur inderdaad vragen om de volle 20Mbit. Kom dan trouwens niet zeuren dat je lijn er steeds uit klapt. Bij ADSL wordt de snelheid altijd op het maximale gezet wat jou lijn stabiel kan halen. Zet je em hoger dan vliegt ie er uit of hebben andere klanten last van overspraak. Feit blijft dat KPN jou het product levert wat jij hebt afgesloten. En als je een beetje technisch onderlegd bent dan weet je dat je hoog en laag kunt springen maar dat zij technisch nooit 20MB (dus 180-200Mbit) kunnen leveren. Voortaan toch lezen voor je iets afsluit :)

Verwijderd

Je manier van testen is inderdaad wel erg basic om meteen om kortingen te gaan vragen. 1,1mb is nog redelijk, ik haal hier op mijn telfort 20mbit lijn net 900kbsec.

Long story short, je verbinding is prima. Je kan nog even proberen het maximale eruit te halen door je pc rechtstreeks met de kabel vanaf het modem aan te sluiten ipv draadloos(mits dat nu het geval is), je kan dan nog eventuele vertraging door je wireless gebeuren eruit halen.

• C0rnelis
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 26-08 22:21
De snelheden van ADSL meestal aangeprezen tot 20 mbit/s. ADSL verliest redelijk veel snelheid over afstand, waardoor basically niemand de 20 mbit/s daadwerkelijk haalt op ADSL. Dat je de (bijna) volle bandbreedte trekt op kabel is niet heel erg bijzonder. Deze heeft weinig tot geen last van snelheidsverlies (en al helemaal niet in de mate van ADSL).

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-09 17:01

M2M

medicijnman

En test eens fatsoenlijk. Youtube filmpjes downloaden is niet testen. Speedtest overigens ook niet. Daar zijn de hoeveelheden veel te klein voor. Taakbeheer is ook onbetrouwbaar, gebruik liever de process explorer. En voordat je schreeuwt, lees je in en ben relaxed. Het is echt niet zo dat je meer krijgt als je harder schreeuwt. En wil je volle snelheid? verhuis naar een plek waar ze glasvezel hebben liggen tot aan je voordeur.

-_-

• Yezpahr
@M2M

Vertel mij dan even, hoe ik wel fatsoenlijk moet testen, ipv alleen maar elitair gebrabbel.

Natuurlijk heb ik extensief getest, maar mijn posts waren al lang genoeg zonder alles te melden waarmee ik heb getest.

@C0rnelis
Bedankt voor je antwoord.
Je versterkt hiermee het antwoord dat ik liever niet wou horen, maar geheel reëel is.

Ik heb een gigantische vergissing gemaakt door ADSL te kiezen.
Bedankt iedereen voor hun inzagen, ik waardeer het zeer van iedereen die hier gepost heeft.

@Alex3305
Jij ook bedankt voor de zeer duidelijke uitleg over ADSL. En inderdaad, Windows Taakbeheer is alleen betrouwbaar om de percentages aan te tonen en te laten zien dat iets stabiel over langere periode loopt.

[ Voor 56% gewijzigd door Yezpahr op 19-08-2011 00:00 ]

Verwijderd

Yezpahr schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 23:53:
@M2M

Vertel mij dan even, hoe ik wel fatsoenlijk moet testen, ipv alleen maar elitair gebrabbel.

Natuurlijk heb ik extensief getest, maar mijn posts waren al lang genoeg zonder alles te melden waarmee ik heb getest.
Een goede test voor downloadsnelheid vind ik zelf speedtest.bbned.nl, en dan kiezen voor download 1000mb. Eens zien hoe hoog de behaalde snelheid op die file is.

Daarnaast denk ik dat het nu wel duidelijk is dat je snelheid correct is, je manier van openingspost heeft alleen misschien bij mensen wat irritatie opgewekt. Belangrijker lijkt me nu hoe je de hoogste snelheid kan behalen van wat je hebt :) Ben je via wifi verbonden, of gewoon direct de kabel eraan?

• C0rnelis
M2M schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 23:46:
En test eens fatsoenlijk. Youtube filmpjes downloaden is niet testen. Speedtest overigens ook niet. Daar zijn de hoeveelheden veel te klein voor. Taakbeheer is ook onbetrouwbaar, gebruik liever de process explorer. En voordat je schreeuwt, lees je in en ben relaxed. Het is echt niet zo dat je meer krijgt als je harder schreeuwt. En wil je volle snelheid? verhuis naar een plek waar ze glasvezel hebben liggen tot aan je voordeur.
Wat is er mis met http://speedtest.net ? Ik heb daar altijd betrouwbare metingen gehad op ADSL en op kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-09 17:01

M2M

medicijnman

Speedtest.net gebruikt files van een paar MB. Dat is niet voldoende voor een fatsoenlijke test. Bovendien is het hele gebeuren in flash, waardoor ik op mijn atom server dus niet kan testen. Direct na het knopje begin zal ik het browser scherm moeten minimaliseren, anders is de limiet de 50% cpu usage van het flashobject.

om je een idee te geven van de betrouwbaarheid:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/SITgVfwZVnzFUZHePZk6Ta6h/full.png

van 1 minuut geleden op een i7 920. op een 40/4 verbinding. De 4 Mb upload klopt wel gelukkig :)

[ Voor 29% gewijzigd door M2M op 19-08-2011 00:05 ]

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andros
Yezpahr schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 23:53:
@M2M

Welkom op GoT. Er staan hier topics maar zat over hoe je je snelheid test. Begin eens met je pc rechtstreeks aan je modem te hangen met een UTP kabel. Geen draadloos, geen routers, geen andere troep. Pc in safe mode met netwerkondersteuning en dan een aantal speedtests proberen, incl de bbned die hier aangeraden wordt. Indien mogelijk, pak een tweede pc en doe hetzelfde.
Ook ben ik heel erg benieuwd naar de snelheid die je modem zelf aangeeft op de modempagina. Dit geeft de intrainsnelheid en is nog een stuk betrouwbaarder dan speedtests. Bedenk dat al onze glazen bollen voor langere tijd in reparatie zijn en als jij hier niet post wat je getest hebt kunnen wij daar ook geen conclusies aan hangen. Bovenstaande tips ga je trouwens ook bij de helpdesk horen als jij enkel met wat loos geschreeuw opbelt dat je lijn kut is en deze gewoon zuiver netjes de normale snelheid meet. Met echt testen ga je een stuk verder komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yezpahr
@Andros.
UTP-kabel - Check (altijd, toch? Wie gebruik wireless in zijn eigen huis op desktop ^.^ )
PC Safe-mode getest - Check
Modem zegt 11 Mbit, net als sites en downloads aangeven.
Note to self: Glazen bollen moeten we niet for-granted nemen :+ . - Check

Inderdaad, ik zit te wachten op het telefoontje van de helpdesk.
Ik zal ook even de tests gebruiken die me aanbevolen zijn.

@Alexbrz
Thnx voor die link, ga ik zeker gelijk proberen.
Stabiel met torrents behaal ik 1.1 MB. Met HTTP ook op precies 1.1 MB.
Alleen YouTube doet raar als ik mijn eigen verbinding gebruik. Zodra ik overstap naar 1 van de gratis toegangspunten uit de buurt heb ik sneller youtube dan mijn eigen verbinding :P .

@M2M
Inderdaad, flash beperkt soms de aanlooptijd en beïnvloed enigszins de resultaten.
Maar die verschillen zijn te verwaarlozen voor een quadcore. Goed punt trouwens :) .

Nogmaals bedankt iedereen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C0rnelis
Yezpahr schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 00:08:
@Andros.
UTP-kabel - Check (altijd, toch? Wie gebruik wireless in zijn eigen huis op desktop ^.^ )
PC Safe-mode getest - Check
Modem zegt 11 Mbit, net als sites en downloads aangeven.
[..]
Als 11 mbit/s in je modem staat ingesteld als snelheid, kom je hier natuurlijk nooit overheen. Een kennis van mij heeft ADSL tot 20 mbit/s van Online en komt ook niet boven de 11 mbit/s uit omdat dit in de modem staat ingesteld. Dit is dus niet iets nieuws.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andros
11Mbit op 2km als ik de openingspost zie, ietwat aan de lage kant maar niets overdreven. Telefoonkabels volgen het stratenplan, postcodechecks meten hemelsbreed dus verschil is er altijd wel. Kwaliteit van kabels kan ook van invloed zijn. Laat het modem gewoon een paar dagen aan staan en kijk het even aan. Eventueel tussendoor reset en laten intrainen. Wellicht kunnen ze op de helpdesk een portreset geven om er die laatst Mbit uit te persen maar als ik dit zo volg lijkt mij dit een normale huis tuin en keuken DSL lijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IEF
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-09 19:26

IEF

Why so serious?

Wat wil je nu eigenlijk?

Als je je even de moeite had genomen om je in te lezen -weet- je dat de lijnsnelheid in je modem niet arbitrair bepaald wordt, maar dat dat puur en alleen afhankelijk is van de kwaliteit van je koperlijn en eigen bekabeling (en indirect daarmee ook de lengte).

Dit is nog even afgezien van de talloze kicks binnen 24 uur die je geeft, zie hiervoor ook de GoT FAQ.

Ik stel voor dat je je eerst even fatsoenlijk gaat inlezen voor je zo hoog van de toren blaast.
Mede door het hoge rantniveau gaat dit topic in elk geval dicht.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.