Powerline adaptors werken niet

Pagina: 1
Acties:

• Exbloder
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08-12-2025
Na een tijdje was ik wifi kotsbeu, en ik las hier op het forum dat powerlan adapters een goede oplossing waren als kabels trekken geen optie was.
Nu heb ik twee van deze: pricewatch: Sweex Powerline Ethernet Adapter 85 Mbps 2-pack White besteld, maar ik krijg gewoon 'onbekend netwerk' en 'identificeren...', terwijl windows op willekeurige momenten aangeeft dat ik verbinding heb voor enkele seconden, terwijl niets werkt.

Heb de ethernet-kabel zowel ingestoken in de modem als in een switch.
Nu moet ik zeggen, (ik woon in belgie) Telenet heeft laatst een nieuwe modem + router combo komen installeren bij een nieuw abbonoment, misschien ligt het hier aan? Ik weet het alleszins niet, heb al de software en drivers geinstalleerd maar niets lijkt te werken.

• boers706
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17:34
Je moet wel opdezelfde groep zitten, probeer het anders eens op het stopcontact naast de router? En wat ook niet wil is op een stekkerdoos je powerline adapter met heel veel andere apparaten (ervaring).

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-02 10:59
boers706 schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 17:23:
Je moet wel opdezelfde groep zitten, probeer het anders eens op het stopcontact naast de router? En wat ook niet wil is op een stekkerdoos je powerline adapter met heel veel andere apparaten (ervaring).
groep hoeft niet perse (al komt dat wel het signaal ten goede). Zelfde fase is wel essentieel.

• Exbloder
Ten eerste al bedankt voor het snelle antwoord.

Ik ben vooral voor deze oplossing gegaan wegens goede ervaringen van kennissen, met name iemand wiens computer op de zolder staat, en deze werkt zowel direct in een stopcontact als in een stekkerdoos :S

Nu heb ik slechts een stopcontact in deze kamer dat 'dicht genoeg' bij de computer staat, en hier steekt een stekkerdoos in(weliswaar met surge protection, weet niet of dit iets uit maakt).

Zal zo meteen eens proberen in een andere kamer.

P.S.: deze kamer bevindt zich op het eerste verdiep, ongeveer 20 meter verwijderd van de modem. Er zitten wel twee muren en een plafond tussen.

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:13
KPN powerline`s gebruiksaanwijzing geeft heel duidelijk aan dat de poweline adapter direct in het stopcontact geplaatst moet worden. Daarna pas een verdeel/stekkerdoos.

Probeer het eens andersom.

<persoonlijke mening>
Sweex :X :X
</persoonlijke mening>

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-02 10:59
Exbloder schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 17:28:
....
Nu heb ik slechts een stopcontact in deze kamer dat 'dicht genoeg' bij de computer staat, en hier steekt een stekkerdoos in(weliswaar met surge protection, weet niet of dit iets uit maakt).
...
Als die stekkerdoos met overspanningsbeveiliging ook filtering doet kan t goed zijn dat die het signaal ook filtert.. Maar probeer eens zonder? Dan weet je zeker dat dat iig niet het probleem.

en idd, goede ervaringen en sweex in 1 zin.. :X

• Exbloder
Beneden geprobeerd, daar ging het zowel op de stekkerdoos als op het stopcontact. eens proberen met andere stekkerdoos, twee stopcontacten zijn hier denk ik niet mogelijk(m'n pa eens consulteren). Overigens staat het huis hier al een 14 jaar, heb iets gelezen over verschillende fasen in een huis maar ik betwijfel of dat hier het geval is.

• __R__
Ik begrijp niet wat je nu geprobeerd hebt. Uit je tekst lijkt het alsof je precies het omgekeerde probeerd wat wij aanraden.

Probeer het eens met de powerlines in de stopcontacten en daarna pas je verdeeldozen.
Ow wacht. Jouw Sweex heeft zeker geen "extra" stopcontact erop zitten?

Afbeeldingslocatie: http://www.computeridee.nl/sites/computeridee.nl/files/imagecache/nieuws-200x150/nieuwsbeeld/devolo_dlan.jpg

Deze heb je zeker.

Afbeeldingslocatie: http://www.graficall.nl/ProductImages/8410P.jpg

Geen stopcontact erop. Hmm.

[ Voor 30% gewijzigd door __R__ op 18-08-2011 18:01 ]

• Exbloder
Neen, bedoel je iets in de aard van een energiemeter? Want zoiets heb ik niet gezien in de pricewatch bij powerlan.

Edit: inderdaad, ik zal eerst kijken of ik ze werkend krijg en anders retourneren en zoeken naar zo'n model. Bedankt voor de tip :)

[ Voor 37% gewijzigd door Exbloder op 18-08-2011 18:03 ]

• __R__
Ok andere poging. Je hebt wel signalering op die doosjes zitten van Sweex. Plug er eens gewoon twee "los" in de stopcontacten. Geen verdeeldozen erin gewoon even twee kale stopcontacten.

Probeer dan verbinding te maken tussen de twee powerlines volgens de Sweex handleiding. Gaat het lampje Ehternet branden dan heb je in ieder geval een netwerk tussen de twee Sweex dozen.

Probeer het dan met 1 Sweex powerline op de verdeeldoos.
Probeer het dan met 2 Sweex powerline`s op de verdeeldozen.

Dan heb je 3 situaties. En kan je kijken waar het fout gaat. Eerst maar eens een netwerkje tussen die dingen krijgen. Dan verder met je PC.

• Exbloder
Ik heb momenteel één op een switch aangesloten, waar ook digitale tv en 1 pc op aangesloten zit(werken zonder problemen). Deze zit rechtstreeks op een stopcontact en hier is dus geen nood voor een verdeeldoos, ik kan het wel proberen als dit kan helpen.

Dan is er een pc beneden, deze heb ik zowel rechtsreeks in een stopcontact als in een verdeeldoos getest, in beide gevallen herkende de software de andere adapter. Er was een verschil in snelheid maar het wérkte.

Ik wil deze vooral gebruiken voor een pc op het eerste verdiep, waar ik dus toegang heb tot maar één stopcontact, of ik moet al een verdeeldoos door de kamer laten lopen. Hier herkent het dus geen enkele adapter, en krijg ik ook de melding 'onbekend netwerk'. Ik zal proberen of de kabels lang genoeg lopen zodat ik de adapter rechtsreeks in een stopcontact kan pluggen.

Edit:

Probleem ligt duidelijk bij stekkerdoos boven, heb al met enkele geprobeerd maar niets werkt, heb nu de pc aangesloten op een stekkerdoos die door de kamer loopt(wat een oplossing) en de adaptor rechtstreeks op een stopcontact, alles werkt en hij ziet de andere adapter in de software. Zal dus voor een extra stopcontact o.i.d. moeten zorgen

__R__: zeker en vast bedankt! Ik heb nog niet echt een oplossing maar nu weet ik zeker waar het probleem aan ligt ;) wel raar dat het bij een kennis wel werkt met een verdeeldoos, maar ik heb hier geen enkele liggen zonder surge protection.

Tenzij iemand nog een geniale ingeving heeft mag dit dicht 8)7

[ Voor 28% gewijzigd door Exbloder op 18-08-2011 18:22 ]

• __R__
Powerline aansluiten op een simpel verdeeldoosje uit de bouwmarkt. En daarop je verdeelblok met surge protection. Ben je helemaal klaar.

• moppentappers
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 17-02 23:52
Ik heb nu de TP-link LN-511, die bevallen (in tegenstelling tot sitecom TL-PA211 die ik had)

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Ik had een tijdje terug een setje powerline adapters van iemand gekregen en die leken in eerste instantie niet te werken. Toen ben ik wat verder gaan zoeken en toen bleek dat je ze eerst met elkaar moest koppelen via een speciaal tooltje van de fabrikant. Je moet het serienummer van beide adapters invullen en dan gaan ze met elkaar praten.
De meeste setjes schijnen out of the box al gepaired te zijn, maar blijkbaar niet altijd.
In principe zit er wel logica achter natuurlijk, want je wil niet dat een buurman die toevallig hetzelfde merk/type adapter heeft met jouw netwerk meeluistert.

edit: Ik begrijp uit de vierde post van de TS dat de twee adapters wel verbinding krijgen als ze dicht genoeg bij elkaar worden aangesloten. Daarmee vervalt mijn verhaal.

[ Voor 12% gewijzigd door Henk007 op 19-08-2011 00:41 ]

• Exbloder
Heb alles nu aangesloten op een generiek uitziend witte verdeeldoos met geeneens een aan/uit schakelaar er op. Alles werkt, niet tegen de hoogste snelheid uiteraard maar het is nog steeds een stuk sneller en vooral stabieler dan wifi.

Thanks iedereen die me geholpen heeft ^^

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23-02 23:22
moppentappers schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 00:32:
Ik heb nu de TP-link LN-511, die bevallen (in tegenstelling tot sitecom TL-PA211 die ik had)
Dat klopt toch niet helemaal, TL-PA211 is TP-Link en LN-511 is Sitecom.

My favorite programming language is solder.

Pagina: 1