welke modem router?

Pagina: 1
Acties:

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:49
Momenteel hebben we een 6 jaar oude SMC (model onbekend) en op sommige plaatsen is het bereik simpelweg onvoldoende.

We willen het draadloos netwerk hier verbeteren d.m.v. een nieuwe modem router (niet alleen een router).

Door het grote aanbod in modem routers zie ik door de bomen het bos niet meer, dus wat zou een goede (niet al te dure) optie zijn?

Er komen alleen draadloze apparaten op: 1 PC, 2 laptops en 2 ipads.
(max 4 apparaten tegelijk)

Bij de mediamarkt zagen we een sitecom WL-347, maar deze kom ik in de PW niet meer tegen.
Is de opvolger de 357, of werkt het niet zo simpel?
Wat is het verschil met bv de WLM-2500 (of 2501/3500).

Of moeten we toch kijken naar een linksys of netgear?
Welke types? Of kunnen we gewoon in de PW kijken welke populair zijn?

Het budget is 100 euro, maar als het rond de 60-70 kan zou dit mooi zijn.
(dan kan er misschien nog een goede ontvanger bij)

Lijstje met modem routers onder de 100 euro gerangschikt op populariteit:
http://tweakers.net/price...tYD6Q5-jvCCeyy9F3sSdC7_0H

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:39
Is het voor adsl? Heeft je isp dan niet een leuke aanbieding als je al zolang bij ze bent?

Anoniem: 371484

Het vergroten van je netwerk door het vervangen van je huidige apparaat is niet gegarandeerd. Voor een groter wifi bereik kun je beter op zoek naar een Access Point en deze via een kabel aansluiten.

of een wifi expander; verkleint alleen wel de snelheid van wifi.

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Ik heb zelf goede ervaringen met de TP-Link W8960N en de Linksys WAG160N (mindere ervaringen met de Linksys WAG320N en de D-Link 2740B). Het beste blijft echter nog steeds een simpele ADSL2+ modem in bridge (zoals deze Draytek V120) met daarachter een krachtige router zoals de Netgear WNDR3700.

[ Voor 53% gewijzigd door Petervanakelyen op 18-08-2011 14:20 ]

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• mitsumark
Het is voor adsl inderdaad (via kpn netwerk).
Mn huidige ISP biedt maar 1 type aan (eveneens een SMC), en deze kost 130 euro.

Ik wil eigenlijk geen extra kabels aanleggen, en ik hou het het liefst ook bij 1 apparaat.
(tenzij jullie me kunnen overtuigen echt beter voor iets anders te gaan)

Met een range extender heb ik eigenlijk ook niet echt goede ervaringen.

[ Voor 11% gewijzigd door mitsumark op 18-08-2011 14:34 ]

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
mitsumark schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 14:29: (tenzij jullie me kunnen overtuigen echt beter voor iets anders te gaan)
Ik ga toch proberen :) De combinatie van een aparte modem en een router vind ik het persoonlijk het handigst omwille van een aantal redenen:

• Je hebt veel meer keuze in het router-only segment dan bij combinatie modem/routers.
• Moderne technieken zoals simultaneous dual-band (gelijktijdig uitzenden op de 2.4GHz en 5GHz band) vind je bijna nooit op combinatie modem/routers of tegen een sterke meerprijs.
• Veel custom firmware die interessant is voor de tweaker ondersteund enkel routers en geen modem/routers.
• Veel crash-vriendelijker. Als je problemen hebt met de router, sluit je gewoon even de modem rechtstreeks aan en kan je rustig troubleshooten.
• Toekomstgericht: ADSL is een uitstervend medium, als je in de toekomst zou willen overstappen op VDSL2, kabel of glasvezel kan je je router en alle instellingen gewoon behouden.

Ohja, je kan de modem ook dicht bij het ISRA punt plaatsen om de beste sync te krijgen, zonder dat je router daar ook moet staan en je last hebt van slechte draadloze performance (handig als het ISRA punt zich in de garage/kelder bevindt en je de router liefst in de woonkamer hebt voor de beste dekking).

[ Voor 17% gewijzigd door Petervanakelyen op 18-08-2011 14:49 ]

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22-07 14:54
Zoals hierboven aangegeven wordt kun je beter een router kopen. Dat is goedkoper, en je bent op de toekomst voorbereid. Mocht je tussendoor wisselen van internetaansluiting (bijvoorbeeld kabel) dan kun je de zelfde router blijven gebruiken in combinatie met het nieuwe modem wat je dan ontvangt.

Over het algemeen zijn losse routers ook wat stabieler dan modem-router combinaties.

Als je geen belang hebt bij Wireless N snelheden (boven de 54Mbit) kan ik je deze aanbevelen: pricewatch: Linksys WRT54GL Wireless-G Linux Broadband Router
Die router heb ik jaren in gebruik gehad en veel mensen om mij heen ook.

Als je wel Wireless N snelheden wilt kun je voor de iets duurdere E2000 gaan: pricewatch: Linksys E2000 Selectable Dual-Band Wireless-N Router
Die heb ik inmiddels al weer een lange tijd in gebruik en ben er erg tevreden over.

Beide routers gebruik ik in combinatie met Tomato firmware: http://tomatousb.org/start

Chookity-pok

• mitsumark
Als ik alleen een router aanschaf heb ik geen nieuwe modem nodig?
Of kan ik beter beide vervangen?, in principe is de huidige modem voldoende voor mijn abbo.

- is er niet voldoende keus in het modem-router segment?
- waar zou ik dual band voor nodig hebben, de toekomst? momenteel is alles 2,4GHz denk ik?
- custom firmware zal waarschijnlijk niet gebruikt worden, zoveel verstand hebben we er niet van.
- mn huidige modem kan ik ook op inloggen om instellingen etc te wijzigen.
- ik verwacht nog lange tijd adsl te blijven gebruiken (oud huis: geen kabel, geen glasvezel). vdsl schijnt alleen betere upload te hebben, iets wat we zelden gebruiken.

Modem staat nu bij het ISRA punt (voordeur), in het huis zelf is er eigenlijk voldoende bereik.
Naast/tegen het huis (aan de andere kant) staat een soort vakantie woninkje, hier is het bereik erg slecht, evenals in de (achter) tuin.
Hoge snelheid heb ik niet echt nodig, het bereik is veel belangrijker.
Ik heb me echter laten vertellen dat snellere routers automatisch een beter bereik geven (snelheid daalt minder snel onder het 'irritant level').

Ik zal eens wat inlezen kwa routers, de buren waren er ook redelijk tevreden over.

Edit: heb ik dan niet gewoon een access point nodig i.p.v. een router?

[ Voor 3% gewijzigd door mitsumark op 18-08-2011 15:32 ]

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22-07 14:54
De voordelen van een router (met custom firmware):
- Zeer stabiel (ook bij gebruik van Torrents/veel connecties)
- Voor de toekomst klaar en geen extra kosten (gratis modem van nieuwe provider, oude vertrouwde router)
- Dual band kan je helpen als je veel 2,4Ghz routers in de omgeving hebt storen

En custom firmware is echt niet alleen voor mensen die er veel verstand van hebben. Ook de normale mens heeft voordeel bij een custom firmware als je kijkt naar bijvoorbeeld de stabiliteit. De standaard firmware van bijvoorbeeld Linksys is over het algemeen niet veel waard.

De nieuwere (en dus snellere Wireless N) routers hebben over het algemeen groter bereik dan de wat oudere Wireless G modems. Maar ook daar kunnen uitzonderingen tussen zitten.

Hoe groot is het huis? Hout/beton?

Chookity-pok

• mitsumark
Van de modem/router naar de laptop/ipad is het pakweg 12-15 meter, schuin door 3 muren heen (waarvan 2 beton/steen).

Als ik op 10 meter ga staan en hij maar door 2 muren moet, lukt het over het algemeen wel om verbinding te maken. Erg snel is het dan echter niet en dan zit ik dus op het aanrecht van de keuken.

Is het veranderen van firmware net zoiets als een bios flashen (hier heb ik evt wel ervaring mee).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Mn vriendin heeft een voorliefde voor Sitecom, dus we hebben een WLR-3000 gekocht.
Nog dingen waar ik op moet letten, de plaatsing (richting) bijvoorbeeld?
Pagina: 1