Extreme internet verbruik 1 dag "broekzakverhaal?"

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Zevenaar
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-01-2023
Op onze (zakelijke) nota is er bij een nr sprake van een extreme hoog dataverbruik en aangezien er maar heel klein bundeltje (50mb) op zit zorgt dit voor hoge kosten.

Gebruiker (ict’er) is goed bekend met mobiele telefonie, bekend met risico’s van hoog verbruik en gebruikt (structureel) dan ook nauwelijks data (+- 5mb per maand) op dat nr maar hij heeft geen idee waardoor het ontstaan is. Online de nota bekeken en het blijkt dat er op 6 juli om 08.01 ’s tot 10.30 maar liefst 645mb verbruikt is.Gebruiker heeft niets bijzonders gedaan, was op vakantie adres en zat op dat tijdstip vermoedelijk aan ontbijt of lag in zwembad. Telefoon heeft ook niet aan laptop gehangen, geen kinderen toegang gehad oid, gebruiker heeft uitstekend trackrecord en ben er van overtuigd hij niets achterhoud. De schade valt ook wel mee maar we willen dit wel graag in de toekomst voorkomen.

Iemand enige idee waar dit aan kan liggen? Klantenservice KPN gebeld en die hebben het over “bloedzakverhaal” maar kunnen er verder niet veel over zeggen.

Specs

HTC Touch Mobile II
Windows Mobile 6.5

Ps. Verbinding ter plaatse was matig

Anoniem: 407942

bloedzakverhaal?

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:24
Bloedzak of broekzak? Was die vakantie verder in Nederland of in het buitenland?

• JiBo
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22-06 21:49
HWAHAHAHAHAHAHA

Bedoel je "Broekzak" verhaal?

Dan wordt er bedoeld dat er gebruik gemaakt word van bellen / internetten in de broekzak (Dit doordat hij niet vergrendeld is byvoorbeeld.

BTW 600 mb verstoken zonder dat de accu leeg is lijkt me sterk

• Zevenaar
- Zo noemde de dame van de klantenservice dit probleem. Ik neem aan dat ze doelt op het continue doorlopen van data en daarmee de vergelijking trek met het geven van bloed waar het ook langzaam doordruppelt

- Vakantie was in Nederland

- Bij broekzak kan ik me voorstellen dat je 2u belt, maar volgens mij moet er heel wat in je broek gebeuren voor je 650 mb aan data binnen haalt

[ Voor 30% gewijzigd door Zevenaar op 18-08-2011 11:11 ]

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-06 13:17

SeatRider

Hips don't lie

Zevenaar schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 11:09:
Zo noemde de dame van de klantenservice dit probleem. Ik neem aan dat ze doelt op het continue doorlopen van data en daarmee de vergelijking trek met het geven van bloed waar het ook langzaam doordruppelt
Ja maar is er een kans dat zij broekzak zei, en jij bloedzak verstond?

Nederlands is makkelijker als je denkt

• JiBo
FF simpele rekensom. 2,5 uur 645 mb is 4,3 mb per minuut. Dat krijg je niet van 1 emailtje binnen halen....

Anoniem: 407942

Via welke manier is deze data verstookt? Indien dit op gprs is dan kan je niet zoveel hebben verstookt. Ook zoveel data op 1 batterij lijkt mij ook sterk.

Enige logishe optie is aan een laptop gehangen en op die manier de data verstookt.

• JiBo
Gebruiker is (ict'er). Op een of andere manier gaat er bij mij toch iets rinkelen. Een itér die niet kan verklaren wat er gebeurd is? Hij kan het op zijn minst uitzoeken of proberen te achterhalen?

• Zevenaar
Nee, weet zeker dat ze "bloedzak" zij, kwam ook vaker voor.

Daarom vind ik het ook zo vreemd, als je geen film oid download hoe kom je dan aan zo extreem verbruik in zo'n korte termijn

Telefoon is oud (moet vervangen worden), werkt traag en wordt hoofdzakelijk alleen voor synchronisatie gebruikt.

Hij wil het graag uitzoeken maar we hebben geen idee, geen logische verklaring vandaar de topic.

[ Voor 37% gewijzigd door Zevenaar op 18-08-2011 11:17 ]

• JiBo
Je reageert niet echt op de dingen die gemeld / gevraagd worden.

1) Lag de telefoon rond die tijd aan de oplader? Zo niet is het onwaarschijnlijk dat de tel op 1 accu die data binnen zou kunnen halen en kan je bellen met de provider om aan te geven dat je het er niet mee eens bent.
2) Waarom kan de iter het niet achterhalen?

• Zevenaar
Sorry, die vraag gemist.

1 Onbekend of telefoon aan de lader lag, zou goed kunnen.

2 Geen idee waar naar te zoeken. Hoe moet je achterhalen wat er toen gebeurd is. Hij heeft in twee jaar tijd nooit een hoog (meer dan 50mb) data verbruik gehad. Persoonlijk twijfel ik aan registratie.

• MeijsteR
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Zevenaar schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 11:13:
Nee, weet zeker dat ze "bloedzak" zij, kwam ook vaker voor.

Daarom vind ik het ook zo vreemd, als je geen film oid download hoe kom je dan aan zo extreem verbruik in zo'n korte termijn

Telefoon is oud (moet vervangen worden), werkt traag en wordt hoofdzakelijk alleen voor synchronisatie gebruikt.

Hij wil het graag uitzoeken maar we hebben geen idee, geen logische verklaring vandaar de topic.
Was het misschien een chinees die je aan de telefoon had? :+

OT: Was de telefoon in Nederland tijdens het verbruik? Lijkt me heel erg sterk dat je in zo'n korte tijd zoveel data kan up/downloaden. Ik gebruik mijn internet vrij intensief maar kom nooit boven de 1.5GB per maand.

• Zevenaar
:D geen chinees

Telefoon was in Nederland.

Anoniem: 39586

Wij hebben een keer een probleem gehad waarbij de gebruiker een sync programma voor zijn email had lopen op zijn laptop en een PC en altijd verbinding maakte via WIFI en zijn eigen netwerk.
Totdat een keer de internet verbinding defect was en toen bleek dat de sync via BT naar de smartfone werd gedaan en daarvandaan via gprs. Tja dan krijg je gelijk een heleboel MegaBytes voor je kiezen ! (dat was ook in Nederland)

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 39586 op 18-08-2011 11:32 . Reden: doel sync programma ]

• Zevenaar
Hij heeft er erg strenge vrouw ;-) en dus geen laptop bij zich gehad (dat doet hij die andere 51wk per jaar al hele dagen)

• Ralphy_
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21-06 16:48
zou het kunnen zijn dat iemand anders zonder medeweten van de gebuiker de telefoon als wifi hotspot gebruikt heeft? (Ik ga er even van uit dat wifi aan stond.)

• speedykeurntjes
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12-05 19:50
Ik ben collega ict-er van hierboven genoemde collega die "mijn inziens" slachtoffer is geworden van een hoog data verbruik door iets wat we niet kunnen herleiden.

Allereerst heb ik het zelfde toestel voor het werk een HTC Touch Daimond2 en draait op windows mobile 6.5. Technisch kun je in deze tijd een video streamen en daardoor een hoog verbruik genereren. Maar is zelfs op wifi bagger, en daarom heeft hij dit niet gedaan.

We hebben als ict-ers ervaring met hoog verbruik bij andriod en iphone toestellen en hebben dit meerdere malen opgelost. Hiervoor zijn handig apps die dit monitoren per app wat het verbruik per maand en totaal.

Vraag: is er voor windows mobile 6.5 ook een monitor app?

• janvanduschoten
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:56

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

Even de titel gewijzigd, moet absoluut broekzak zijn. Voor een bloedzak probleem moet je in een ander forum zijn ;)

Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-06 13:17

SeatRider

Hips don't lie

speedykeurntjes schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 11:59:
Ik ben collega ict-er van hierboven genoemde collega die "mijn inziens" slachtoffer is geworden van een hoog data verbruik door iets wat we niet kunnen herleiden.
En speciaal daarvoor maak jij een account aan. Zevenaar beschuldigt toch niemand ergens van? Hoezo dan slachtoffer?

Nederlands is makkelijker als je denkt

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:52
SeatRider schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 19:49:
[...]

En speciaal daarvoor maak jij een account aan. Zevenaar beschuldigt toch niemand ergens van? Hoezo dan slachtoffer?
Uhm, hij is al 2 jaar lid. :p

OT: Is er niet een bepaalde update binnengehaald die automatische backup heeft aangezet?

Op mijn blackberry had ik na een update ook ineens een backupprogramma.

• DCG909
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22-06 14:57
MeijsteR schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 11:27:
[...]

Was het misschien een chinees die je aan de telefoon had? :+

OT: Was de telefoon in Nederland tijdens het verbruik? Lijkt me heel erg sterk dat je in zo'n korte tijd zoveel data kan up/downloaden. Ik gebruik mijn internet vrij intensief maar kom nooit boven de 1.5GB per maand.
:/ Ik heb het al 2 á 3 keer gehad dat ik over de 5 GB heen zat :p combinatie van ERG veel Watsapp, filmpjes, Apps updaten, email, tweakers :p enz.

Heb het nu met m'n pa dat hij een rekening van vodafone heeft van ruim 450 euro (data in het buitenland), terwijl er een data paspoort aangezet had moeten worden (door de winkel) :/ gaat leuk worden ......

On topic.

Het kan inderdaad een sync programma (systeem) zijn dat het ineens deed. dat zijn sluipmoordenaars voor datalimiten.

• Biersteker
  • Laatst online: 09:56
Is het geen mogelijkheid om een rekening met gespecificeerd data verkeer op te vragen bij de provider?

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:20
Ok, een paar vragen:

1) een vraag over de syncsettings: zijn er nog speciale apps aanwezig op de telefoon die dit zouden kunnen veroorzaken? En hoe staan syncsettings ingesteld mbt mail?

2) heb je bij KPN gevraagd om coulance? Ik neem aan dat het om een oudere bundel gaat die momenteel verkocht wordt met veel meer data voor dezelfde prijs (oude zakelijke databundels waren altijd 50 MB, weet ik nog). Je zou kunnen aanstippen dat het met nieuwe bundel nauwelijks iets extra had gekost... Evt. kun je met terugwerkende kracht een nieuwe bundel vragen en benadrukken dat hun coulance en klantvriendelijkheid erg zwaar wordt meegenomen bij een volgende verlenging.

3) je zegt dat de verbinding matig was, maar was er wel UMTS? Anders is 72 kByte/s (het gemiddelde) niet mogelijk (GPRS is max. 5 kByte/s).

[ Voor 70% gewijzigd door Sorcerer8472 op 19-08-2011 00:45 ]

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 261479

Ik heb toevallig zelf ook de Touch Diamond 2, en hetzelfde meegemaakt! Controleer eens of bij de betreffende collega/werknemer op het homescreen het weer wordt weergegeven. Ik heb dit bij mij eens perongeluk geactiveerd, waardoor de geliefde HTC het nodig vond om zowat elke minuut de weergegevens van zowat heel nederland binnen te halen. Resultaat: binnen een dag mijn limiet van 500mb bereikt. Dit is overigens uit te zetten/te controleren door naar het tabje van het weer te gaan op het homescreen, "meer" te kiezen en dan instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zevenaar
Bedankt voor jullie reactie's, broekzakprobleem lijkt me zeer onwaarschijnlijk. Ik denk overigens nog steeds dat dat kpn bloedzak bedoelde (ongemerkt maar continue doorlopend stroom van data?) maar om het probleem op te lossen maakt het niet uit dus we laten dat maar voor wat het is.

Aantal vragen zijn te technisch voor me, ga vragen of mijn collega hier na wil kijken

- Het vinkje bij het weer stond inderdaad aan. (staat altijd aan alleen en extreme verbruik is eenmalig)

- Ik heb KPN gevraagd of ze me konden vertellen waaraan data verbruikt is maar ze geven aan dat ze dat niet kunnen/mogen.

- Heb niet om coulance gevraagd, bedrag valt nog wel mee en het gaat er voornamelijk om dit in toekomst (ook bij overige toestelen, laat staan op iemands vakantie, te voorkomen)

Nogmaals bedankt voor reacties !

Ik heb toevallig zelf ook de Touch Diamond 2, en hetzelfde meegemaakt! Controleer eens of bij de betreffende collega/werknemer op het homescreen het weer wordt weergegeven. Ik heb dit bij mij eens perongeluk geactiveerd, waardoor de geliefde HTC het nodig vond om zowat elke minuut de weergegevens van zowat heel nederland binnen te halen. Resultaat: binnen een dag mijn limiet van 500mb bereikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-06 08:05
Zevenaar schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 11:07:
Broekzakprobleem lijkt me zeer onwaarschijnlijk. Ik denk overigens nog steeds dat dat kpn bloedzak bedoelde
Broekzakbellers, broekzaksurfers, ik had laatst ook opeens een youtubefilmpje voor m'n neus toen ik mijn iPhone uit m'n broekzak trok.

Desondanks kan je volgens de KPN ook een anusgezwel-verbinding hebben dus je weet het maar nooit...

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speedykeurntjes
  • Laatst online: 12-05 19:50
Hallo allen,

Bedankt voor jullie reacties. We zullen zien of het nogmaals zich voor doet.

Groetjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biersteker
  • Laatst online: 09:56
Tip voor volgende keer: Installeer 2G/3G, zodat je nog wel kunt whats appen, maar niet belachelijke hoeveelheden data kunt verzetten :D

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
Switchen naar een abo met iets hogere datalimiet is ook geen slecht idee :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Biersteker schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 19:03:
Tip voor volgende keer: Installeer 2G/3G, zodat je nog wel kunt whats appen, maar niet belachelijke hoeveelheden data kunt verzetten :D
Je bedoelt je telefoon op 2G instellen? :P

Goedkoop bellen via VoIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• troftnom
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15-06 14:57
Kan me niet herinneren dat er een whatapp voor WM6.5 is. 2G alleen is op een WM toestel vrij eenvoudig in te stellen, dat is wel een goede tip. Syncen (zeker automatisch) is dan nog goed te doen, en zoveel data kan je dan zeker niet verstoken in die tijd.
JiBo schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 11:11:
FF simpele rekensom. 2,5 uur 645 mb is 4,3 mb per minuut. Dat krijg je niet van 1 emailtje binnen halen....
Dat lijkt me ook heel sterk. Zou dan ook aan een KPN foutje denken in dit geval.
Heb zelf bij Vodafone eens een rekening gehad waarin ik blijkbaar een paar Gb in een paar uur verstookt zou hebben. Onmogelijk maar gelukkig viel het toch onder een FUP zodat ik het niets extra's hoefde te betalen. Maar zou vast een lastige discussie zijn om een provider te overtuigen dat zijn systeem niet deugt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:28
Bel KPN en upgrade je Pocket Internet Start abonnementen naar de nieuwe Smartphone Internet Start abonnementen.

Deze zijn even duur, de looptijd wordt niet gewijzigd en je hebt ineens 250 MB limiet in plaats van 50 MB. Geen idee waarom KPN dat niet automatisch doet, maar zo zijn ze nu eenmaal.

Niet dat je daar nu veel aan hebt, maar het kan schelen voor een volgende vakantie.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
@troftnon: bij Vodafone staan bijna alle datakosten ook (deels) dubbel op je factuur, da's ook erg onoverzichtelijk. Ze rekenen ze wel maar 1x (de dubbele post staat er dan voor 0,00 euro op geloof ik, maar bij mij is het ook nog allemaal FUP).

Pagina: 1