gemeente aansprakelijk stellen voor schade te hoge drempel

Pagina: 1
Acties:

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:50
Als ik bij m'n vriendin langsga doe ik dat vanwege afstand en gemak met de auto. Ze woont aan een weg met aan weerszijden een ventweg. Om bij het huis te komen bij de ventweg moet je aan beide kanten een drempel over.

Nu is het me opgevallen dat als ik alleen in de auto zit ik een van die drempels wel overkom, maar zodra ik een extra passagier heb lukt dat simpelweg niet, hoe langzaam ik ook rijd. De drempel is zeer kort uitgevoerd en de onderkant van de auto schuurt daardoor over de drempel heen. Ik heb geen exotisch lage auto, een Honda Civic waar voor de rest niks raars gebeurd is qua wielmaat of verlagingsveren. Ik ben alleen wel bang dat er een keer iets goed stuk gaat door dat geschuur.

Ik vroeg me af in hoeverre de betreffende gemeente aansprakelijk te stellen is voor schade aan mijn voertuig en ook in hoeverre het zin heeft ze vooraf te manen de drempel minder hoog te manen zodat het überhaupt niet tot schade komt. Ik woon zelf overigens niet in deze gemeente.

Iemand ideeën?

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:50
Je kunt het natuurlijk melden in de hoop dat er iets mee gebeurt :)

Overigens kun je nu toekomstige schade vrijwel niet meer verhalen. Je kent immers de beperkingen en bent zelf verantwoordelijk in overeenstemming daarmee te handelen. Sowieso is dit een observeerbaar iets. De inrichting zal waarschijnlijk ook zodanig zijn dat de snelheid typisch laag zal zijn (=beperkte schade).

Er is ook geen recht om per se ergens te moeten kunnen komen met een auto. Uitzondering hierop is iemand die ergens al woont (het bekende verhaal van de persoon met een ferrari waarbij de gemeente drempels in zijn woonwijk legde en uiteindelijk minimaal een route begaanbaar moest houden).

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-06 13:00

Richard

Kuru Kuru Kururin

"Ergens in het noorden" was een man met een oldtimer die zijn hele uitlaatsysteem vanonder zijn auto had gereden. Was 100% origineel, en destijds door de RDW goedgekeurd om de weg op te mogen.

Heeft het voor het gerecht laten komen, aangezien je met een "Nederlands goedgekeurde auto" niet over een drempel kan in datzelfde land.

Gemeente werd aansprakelijk gesteld en kon dokken.

20*350ZO45°

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:50
Richard, heb je daar een bron van :) ?

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-06 13:00

Richard

Kuru Kuru Kururin

ucchan schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 10:36:
Richard, heb je daar een bron van :) ?
Het is echt heel erg oud, denk nog ten tijde van "Ook dat nog". Dit moet echt terug te vinden zijn, het moet haast Friesland of Groningen zijn geweest zover me bijstaat, en leeuwarder courant heeft sowieso een geweldig online archief.

20*350ZO45°

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:12
Ik heb ook wel eens gehad dat ik te hard over een drempel butste, of door een gat in de weg reed. Kan ik dat ook declareren bij de gemeente?

Anoniem: 224360

Het Fantoom schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 10:51:
Ik heb ook wel eens gehad dat ik te hard over een drempel butste, of door een gat in de weg reed. Kan ik dat ook declareren bij de gemeente?
Eerste hoogstwaarschijnlijk niet, tweede afhankelijk van het gat en de aanwijzingen op de weg. Moet natuurlijk wel aantoonbare schade zijn die je kunt declareren, want dat vermeld je niet.

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-06 20:24
De gemeente is aansprakelijk, pas geleden nog aan de hand gehad met een collega MX-5 rijder in Den Haag. Drempels moeten met de ter plaatse geldende maximumsnelheid bereden kunnen worden.

Maar het was wel een heel gesleep voor de gemeente dit toe wilde geven, pas toen er gedreigd werd met juridische stappen werd de drempel aangepast en de schade betaald.

Edit: wat krasjes aan de onderkant zullen ze niet betalen, maar misschien kun je nu alvast vertellen wat er kan gebeuren zodat ze de drempel nu alvast kunnen aanpassen.

[ Voor 19% gewijzigd door Jiriki op 18-08-2011 11:00 ]

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Een band of velg stuk rijden door een slecht onderhouden wegrand kun je claimen bij de gemeente.

Mijn vader is dit een aantal jaren terug overkomen in de gemeente Heerenveen. Door langdurig slecht weer, waren er stukken weg, langs de bermkant afgebrokkeld. Mijn vader is in zo'n gat gereden en heeft een band en velg stuk gereden. Hij heeft een paar foto's van de situatie gemaakt en een vriendelijke brief naar de gemeente gestuurd. Binnen een week heeft ie een verzoek gehad, om het kostenplaatje even door te sturen naar de gemeente. Er is nooit gevraagd om specifieke rekeningen of schade experts, en binnen een paar weken heeft mijn vader het geld gestort gekregen.

Wat betreft de drempels. Hier in de omgeving(gemeente Heerenveen) zijn er een aantal maanden terug drempels verlaagd na klachten van automobilisten en omwonenden. De drempels waren wel net nieuw. Ik weet dus niet of er schade is gereden, maar klagen kan wel helpen om de situatie te veranderen.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Richard schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 10:44:
[...]

Het is echt heel erg oud, denk nog ten tijde van "Ook dat nog". Dit moet echt terug te vinden zijn, het moet haast Friesland of Groningen zijn geweest zover me bijstaat, en leeuwarder courant heeft sowieso een geweldig online archief.
Dat verhaal heb ik ook eens gelezen/gehoord/gezien. Dacht dat het om een rode Jaguar E-Type gaat.

Back ontopic: je kan schade claimen bij de gemeente. Maar nu je al weet dat die drempels te hoog zijn: klacht indienen en die drempels vermijden.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:53

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Jiriki schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 10:59:
De gemeente is aansprakelijk, pas geleden nog aan de hand gehad met een collega MX-5 rijder in Den Haag. Drempels moeten met de ter plaatse geldende maximumsnelheid bereden kunnen worden.
Dat lijkt me sterk want dan zijn er heel erg veel drempels die fout geconstrueerd zijn. Ik kom er tegen waar je echt niet harder dan met 10 km/h overheen moet gaan, anders dan zit je voor en achter tegen de grond.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-12-2024

tdw

Amai seg!

Drempels moeten met de ter plaatse geldende maximumsnelheid bereden kunnen worden.
Gaaf, dan koop ik een Panda, die geef ik dan bodemspeling van 3 centimeter, dan rijd ik met de maximum toegestane snelheid over de drempel, concludeer dat alles schraapt en aanloopt, en zo maak ik heel Nederland drempelvrij *O*

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thund3r|IA
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-05 09:37
Of je zorgt daarmee dat de maximum toegestane snelheid op die plekken wordt verlaagd naar 5 km/uur :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
tdw schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 16:35:
[...]
Gaaf, dan koop ik een Panda, die geef ik dan bodemspeling van 3 centimeter, dan rijd ik met de maximum toegestane snelheid over de drempel, concludeer dat alles schraapt en aanloopt, en zo maak ik heel Nederland drempelvrij *O*
Van mij mag je, ze zijn hier compleet doorgeslagen met drempels en chicanes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:46

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Los van wat het ook is: de gemeente is aansprakelijk als aantoonbaar gemaakt kan worden dat een weg of stoep niet goed aangelegd is.

Wij hebben het zelf gehad: een goot tussen een oprit en de straat die te diep was gemaakt, en waardoor onze aanhanger schaarde en we flink wat (blik)schade hadden aan de auto.
Bij de gemeente geclaimd en gewoon teruggekregen.

Wil je het zekere voor het onzekere nemen: aangetekende brief naar de gemeente sturen dat je hier regelmatig over moet, dat je geconstateerd hebt dat dit regelmatig mis gaat en dat je hen voor de schade aansprakelijk zult stellen in geval van. Dan zijn ze op de hoogte van het feit dat er iets mis zit en kun jij zonder problemen claimen als het fout gaat.

Overigens: Ik woon zelf in Den Haag en daar heeft de gemeente een meldpunt voor dit soort zaken. Had laatst eens een probleem met de inrit van mijn parkeerterrein dat verkeerd (opnieuw) aangelegd was. Gemeente gebeld, binnen een paar uur stond er iemand op de stoep om de situatie op te nemen. En binnen een week was het ook aangepast en opgelost. Zo kan het dus ook. :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
Hier hetzelfde gehad, gat in wegdek. Onbekende weg voor mij in dit geval. Ik reed hier in het donker met 30 doorheen en vervolgens zat er een gat in mijn carterpan.

Ik kreeg van iemand van de gemeente te horen dat het gat al vaker besproken was maar dat er nog niets mee was gedaan. De beste man wilde dit ook op papier verklaren en een schaderapport ter plaatse met de politie erbij gemaakt.

Schade was 550 euro en was een week later door de gemeente vergoed :D

Dus gewoon aansprakelijk stellen en het liefst nu al beginnen met melden, dan kunnen ze niet zeggen dat ze het niet wisten.

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:49
peugeot206gt schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 16:46:
Hier hetzelfde gehad, gat in wegdek. Onbekende weg voor mij in dit geval. Ik reed hier in het donker met 30 doorheen en vervolgens zat er een gat in mijn carterpan.

Ik kreeg van iemand van de gemeente te horen dat het gat al vaker besproken was maar dat er nog niets mee was gedaan. De beste man wilde dit ook op papier verklaren en een schaderapport ter plaatse met de politie erbij gemaakt.

Schade was 550 euro en was een week later door de gemeente vergoed :D

Dus gewoon aansprakelijk stellen en het liefst nu al beginnen met melden, dan kunnen ze niet zeggen dat ze het niet wisten.
Ik heb ook een carterpan stuk gereden op een drempel. De weg daarvoor was iets verzakt en zodoende raakte ik de drempel. Gemeente Hardenberg wuift gewoon alles weg hoor... "Er is iemand wezen kijken en die heeft geen constateren aan het wegdek en/of de drempel geconstateerd".

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 02:28

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

tdw schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 16:35:
[...]

Dat werkt volgens mij niet :+ Je zit volgens mij met stock hoogte in dat soort gevallen. Neemt niet weg dat er dan genoeg auto's zijn die ook schrapen over sommige drempels.

Ook geweldig als je weet dat jij drempels harder kan nemen dan normale auto's en vervolgens er met de normale snelheid eroverheen rijd en je hoort de auto achter je over de drempel schuren want die wil je bijblijven :+

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 06-06 23:42
ephymerous schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 16:52:
[...]

Ik heb ook een carterpan stuk gereden op een drempel. De weg daarvoor was iets verzakt en zodoende raakte ik de drempel. Gemeente Hardenberg wuift gewoon alles weg hoor... "Er is iemand wezen kijken en die heeft geen constateren gebreken aan het wegdek en/of de drempel geconstateerd".
Geen constateren geconstateerd? :+.

Daarom: áltijd foto's maken waarop je zowel de weg, als de omgeving goed herkent.
Touchdomex schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 18:43:
[...]
Ook geweldig als je weet dat jij drempels harder kan nemen dan normale auto's en vervolgens er met de normale snelheid eroverheen rijd en je hoort de auto achter je over de drempel schuren want die wil je bijblijven :+
Dat ook een leuke ja. Vooral als vriendinlief ernaast zit, en begint te foeteren :+

[ Voor 27% gewijzigd door L0we op 22-08-2011 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
ephymerous schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 16:52:
[...]

Ik heb ook een carterpan stuk gereden op een drempel. De weg daarvoor was iets verzakt en zodoende raakte ik de drempel. Gemeente Hardenberg wuift gewoon alles weg hoor... "Er is iemand wezen kijken en die heeft geen constateren aan het wegdek en/of de drempel geconstateerd".
Dat is echt zo een typisch gemeente excuus, kijken en niets geconstateerd.

Ik had gelukkig fotos gemaakt met de politieauto erbij, en een olieplas naast die diepe put :P

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 02:28

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

L0we schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 18:48:
[...]

Dat ook een leuke ja. Vooral als vriendinlief ernaast zit, en begint te foeteren :+
Ik let er wel altijd goed op :+ Maar aangezien ik een Vespa Apécar bezit die maar 40 rijd. Die haalt alle drempels makkelijk met 40. Alleen niet alle drempels zijn voor normale auto's te rijden met 40/50 :+ Eerder in de richting van 20/30 :X Ga je daar met 40 overheen :+ Zie je achter je ook dat proberen en keihard falen :D

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PZOOO
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 24-04-2023
Mijn duit in het zakje : Ik heb wel eens een aanrijding gehad met een 12 centimeter uitstekende putdeksell. (de weg daar omheen was verzakt) Mijn carterpan was daardoor gescheurd en mijn auto was alle olie verloren. Omdat ik dat op tijd merkte had ik geen motorschade.

Ik heb via rechtsbijstandsverzekering de schade op de gemeente verhaald. Na een maand kreeg ik daar al de uitslag van : de gemeente stelde zich niet aansprakelijk maar was wel bereid om de totale schade te vergoeden.

de conclusie van de gemeente was wat vreemd, maar goed, ik kreeg dus wel mijn geld terug. Ik denk dat ze zich niet aansprakelijk wilden stellen om verdere claims te voorkomen.

nb. na de aanrijding belde ik de ANWB, zij wilden me niet wegslepen omdat ik technisch gezien een aanrijding had gehad en verwezen me door naar de verzekeraar.

[ Voor 12% gewijzigd door PZOOO op 22-08-2011 21:03 ]

ICT & Reizen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soheilmd
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-06 22:06
Ik ben ooit met mijn scooter in een gat in het wegdek gevallen, waardoor mijn voorvork krom werd. gemeente aansprakkelijk gesteld, moest bewijzen dat de gemeente op de hoogte had kunnen zijn en niets aan gedaan heeft!
ik geef je een advies als je het gaat claimen, NEEM een advocaat.
maar dat kan natuurlijk pas als je echt schade hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-06 17:06

PauseBreak

derp!

Maar het was wel een heel gesleep voor de gemeente dit toe wilde geven, pas toen er gedreigd werd met juridische stappen werd de drempel aangepast en de schade betaald.

Edit: wat krasjes aan de onderkant zullen ze niet betalen, maar misschien kun je nu alvast vertellen wat er kan gebeuren zodat ze de drempel nu alvast kunnen aanpassen.
Niet helemaal meer. Die wet is zodanig aangepast dat een drempel nu dusdanig geconstrueerd kan zijn om ook daadwerkelijk snelheidsverlagend te zijn. Dat houdt concreet in dat je in een 30km-zone, drempels kan tegenkomen die je met maximaal 15km/u kunt nemen, en die 15km/u afwijking is voor zover ik weet ook de maximaal toegestane afwijking van de ter plaatse geldende maximumsnelheid.

Echter, wanneer een drempel foutief geconstrueerd is en je door die constructie schade oploopt ook al rijd je veel langzamer dan de maximumsnelheid, dan kun je dat inderdaad wel claimen. Het is alleen een vervelend proces, waarbij ik echt zou aanraden om je rechtsbijstand zsm in te schakelen (als je rechtsbijstand hebt).

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maximus
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:06

Maximus

There is no substitute

Richard schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 10:32:
"Ergens in het noorden" was een man met een oldtimer die zijn hele uitlaatsysteem vanonder zijn auto had gereden. Was 100% origineel, en destijds door de RDW goedgekeurd om de weg op te mogen.

Heeft het voor het gerecht laten komen, aangezien je met een "Nederlands goedgekeurde auto" niet over een drempel kan in datzelfde land.

Gemeente werd aansprakelijk gesteld en kon dokken.
Dit was in Groningen. Het betrof hier een Ferrari die in de schildersbuurt werd gehouden en die inderdaad niet over de drempels kon komen daar waar deze gewoon op de weg was goedgekeurd. Meneer had toen schade aan de bodemplaat en heeft destijds de factuur ingediend bij de gemeente welke niet wilde betalen maar inderdaad later bij de rechter werd veroordeeld tot het betalen van de schade en het aanpassen van de weg.

Een link naar het originele verhaal kon ik helaas niet vinden.

PhD i.o.

Pagina: 1