Athome schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 10:15:
De volgende redenen hebben er bij mij voor gezorgd dat ik geen HTPC meer gebruik.
- Binnen WMC is het niet native mogelijk om van subs te wisselen met de AB zoals een stand-alone dit kan.
- Binnen WMC was auto-frame rate erg lastig om te laten werken. Ik heb het nooit fijn voor elkaar gekregen.
- WMC ondersteunt native geen Blu-ray. Dit gaat via bijv PowerDVD welke los draait naast WMC. Je ziet dus een overschakeling van WMC naar PowerDVD (dat wil ik niet) ook de WMC remote werkte niet fijn in PowerDVD. Tevens waren Blu-ray rips trager met opstarten dan MKV
- HD-audio (DTS-MA) heb ik nooit aan de gang gekregen binnen WMC. Wanneer er een DTS-MA in de MKV zat kreeg ik zelfs geen dts-core te horen. Windows kon op dat moment dus totaal niet overweg met HD-audio.
- Opstarten vanuit standby gaf bij mij handshake problemen. Een volledige boot was dus verplicht. Dit duurde langer en kwam allerlei windows-shit voorbij. Ook dat wilde ik niet omdat het voor mij een mediaspeler was en geen HTPC.
-Geen autoresume functie aanwezig in WMC.
Ik heb ook een paar keer met XBMC gespeeld maar zag zo op eerste oog geen verbeteringen op de voor mij belangerijke punten en ben dus bij WMC gebleven.
Dat is erg jammer, want wat je beschrijft is allemaal met XBMC op te lossen voor zover ik weet, hoewel ik geen blurays heb, dus dat kan ik niet checken. Subs wisselen gaat via een menu dat over het videobeeld gelegd wordt. Daar kun je ook kiezen voor een andere audio track en de offset van de audio instellen, mocht je eens een video treffen waarbij beeld en geluid niet synchroon lopen.
Wat bedoel je met "auto framerate"? Je kunt bij XBMC de output frequentie naar je monitor/tv aanpassen aan het beeld, waardoor 24p bijvoorbeeld ook echt als 1080p24 doorgestuurd wordt (mijn tv herkent het iig),
Zoals ik al zei heb ik geen ervaring met BD's, ik heb geen behoefte aan losse schijfjes, DVD of BD, dat maakt me dan niet zo uit.
Ik zet mijn OpenElec/XBMC Zotacje altijd uit als ik hem niet meer nodig heb. Uitzetten gaat instantly, echt binnen 1s brandt het rode lampje bij de powerknop en gaat de fan uit. Opstarten duurt ~10s voor mijn Zotac AD02 (AMD Fusion APU) en <15s voor mijn HD-ID11 (NG-ION platform). Ik vind dat een prima opstarttijd, maar met gebruik van standby kan het vast nog sneller (geen behoefte aan om dat uit te zoeken).
Auto resume werkt zelfs nog een stapje beter dan ik had verwacht. Als ik een video stop in XBMC en verder wil spelen, kan ik kiezen uit starten bij het begin of resume vanaf een bepaalde tijd. Maar het mooiste komt nog: als ik 's avonds in de woonkamer een film aan het kijken ben en op een gegeven moment moe word, kan ik de film stoppen, de Zotac uitzetten en boven de Zotac opstarten en verder kijken waar ik gebleven was, dankzij een gedeelde database. Zo kan ik boven en beneden ook zien wat ik heb gekeken, want ook dat wordt lokaal bijgehouden. Films hoef ik daardoor maar 1x toe te voegen (ik maak liever geen gebruik van automatische updates van de DB bij startup).
Mijns inziens is XBMC alles wat WMC had moeten zijn. Het kan alles wat ik zou willen en meer.
Ik had er geen zin meer in en heb een Dune Base 3.0. gekocht. Deze heeft al mijn bovenstaande punten opgelost, behalve het blu-ray verhaal. Ik gebruik dus nog steeds geen Blu-Ray rips omdat ik geen voordelen zie t.o.v de MKV uit de betere bronnen.
Er is wel een probleem bij gekomen. Vobsub ondertitels werken op een of andere manier niet bij mij maar daar heb ik er maar weinig van en zijn makkelijk te vervangen.
En toch: als de makers van de Dune Base 3 dat probleem niet oplossen, blijf je ermee zitten. Zo'n supportprobleem zul je met een softwareoplossing op een HTPC niet hebben. Maar ik snap het wel: ik heb de laatste dagen ook behoorlijk de balen gehad van een nieuw platform dat in XBMC nog niet geweldig ondersteund wordt. Als je dat niet wil kun je een Intel/NVidia-systeem nemen, die worden wel goed ondersteund. Uiteindelijk zullen mijn problemen opgelost worden omdat de developers dezelfde hardware gebruiken, dus er wordt door gebruikers over de hele wereld aan gewerkt om mijn problemen op te lossen

Cloud schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 10:56:
Aan de andere kant, de configuratie van XBMC Live viel me vies tegen (met name de AB), maar toen kende ik OpenELEC nog niet. Ik heb me er uiteindelijk prima mee gered, maar de verhalen die ik hoor over elec zijn nog veel beter. Vriend van mij koopt nu voor (niet-IT!) kennissen standaard de bovenstaande Asrock, knalt OpenELEC er in minder dan 10 minuten op en moet daarna (volgens mij) nog één fix doen. Daarna is het apparaat klaar

Toen ik ruim een jaar geleden mijn Zotac HD-ID11 kocht, was er volgens mij geen OpenElec. Dat werkt nml zo handig, installeren duurt idd 10 minuten en dan moet je alleen het geluid even op de juiste manier uit het apparaat krijgen (keuze uit analoog, HDMI en optisch), maarja, dat moet je met een standalone speler ook natuurlijk.
Uiteindelijk gaat het om de hoeveelheid geld en tijd die je er in wilt steken. Maar als je niet voor een HTPC gaat, dan moet je m.i. genoegen nemen met het feit dat niet _alles_ af zal spelen. Hooguit heel veel

Overigens omdat je geen streamer zoekt, moeten best veel apparaten wel geschikt zijn. Maar absoluut niet van merken als LG, Philips of Sony. De standalone merken die in dit topic genoemd worden, daar moet je het wel mee redden.
Ik denk dat dat wel waar is. Vroeger vond ik het ook geweldig om dagenlang te bouwen, optimaliseren e.d. aan mijn desktop-pc, maar tegenwoordig wil ik iets wat gewoon werkt en wil ik daar best meer voor uitgeven

Gemak dient de mens zegmaar.
[
Voor 20% gewijzigd door
Grrrrrene op 19-08-2011 15:36
]