Hulp bij upgrade MBP - Ram, SSD en optibay's.

Pagina: 1
Acties:

• Tijmendal
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10-04-2023
Helloa,

Ik heb recentelijk bedacht dat ik de prestaties van m'n MBP 13" 2010 wel wat zou willen verhogen. Ik process veel hoge resolutie foto's (en spoedig zullen dat ook video's gaan worden) en merk bij de foto's al dat het me vaak echt te lang duurt (als ik door 2000+ foto's moet gaan heb ik echt geen zin om ~2 sec. te wachten voor m'n RAW helemaal is geladen).
De voornaamste reden voor de upgrade is dan ook betere prestaties bij bewerken foto's/video's.

Ik zat te denken aan de volgende upgrade
RAM van 4 naar 8gb. Het enige waar ik eigenlijk geen idee van heb is, zijn de verschillen tussen de verschillende RAM's. Het lijkt erop alsof ik rond de 40€ een mooie setje sticks kan kopen, maar er zijn er ook van 100€+. Zijn deze veel beter of is iets rond de 40€ ook goed? Hier graag een aanbeveling!
Zijn er nog speciale sticks die goed/beter/alleen werken met Mac of is het allemaal één pot nat, sinds Mac's tegenwoordig ook Intel-based zijn?
Hier een lijstje met RAM dat me goed lijkt

Dan zat ik aan nog een andere upgrade te denken: een SSD.
Omdat dit helemaal dé hype van het moment lijkt, kan ik natuurlijk niet achterblijven!
Nu zit er 250GB in m'n MBP, die nagenoeg helemaal vol is.
Ik had zelf gedacht dat een 60GB SSD eigenlijk wel genoeg is:
Mac OsX, Lightroom, Photoshop, MS Office, Mozilla etc. Ik denk dat LANG geen 60GB is, maar het is natuurlijk wel lekker niet het minimale aantal GB's te hebben.
Ik zou dan m'n optical drive eruit halen en daar m'n huidige (of misschien een nieuwe) HDD in stoppen en dan m'n SSD in de huidige slot te stoppen. Nog even checken, maar mijn MBP (2010), heeft alleen SATA-300 toch?
Ik heb wel gehoord dat een HDD super heet kan worden (5400rpm, maar 7200 al helemaal) op z'n nieuwe plaats. Hoe zit dit precies? Of is dit eigenlijk geen probleem? Ik heb nu al (vind ik) veel te vaak, dat ik het gevoel heb dat ik een ei op de onderkant van m'n MBP kan bakken...
Hierover zou ik nog wel wat extra informatie kunnen gebruiken (zelfs na het lezen van eindeloos veel topics etc.)
Mijn voorkeur is na het lezen van alle topics uitgegaan naar OCZ's. Wat het verschil is tussen Vertex en Agility mogen jullie me nog even bijbrengen...

Bij voorbaat dank,

Gr, Tijmen

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-06 13:07

Digistorm

ex-demo scener

Ik vraag me af of een SSD je gaat helpen om je foto's sneller te verwerken. Ik neem aan dat die op een harde schijf terecht komen, en dat zal lang niet zo snel zijn als een SSD dat kan. Je foto software laadt misschien wel lekker snel, maar daarna heb je er geen voordeel meer van.
Dat heb je natuurlijk wel als je al je werk op een SSD gaat doen, maar dan heb je een veel duurdere nodig.

Hier stond achterhaalde informatie…

• Tijmendal
Digistorm schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 00:59:
Ik vraag me af of een SSD je gaat helpen om je foto's sneller te verwerken. Ik neem aan dat die op een harde schijf terecht komen, en dat zal lang niet zo snel zijn als een SSD dat kan. Je foto software laadt misschien wel lekker snel, maar daarna heb je er geen voordeel meer van.
Dat heb je natuurlijk wel als je al je werk op een SSD gaat doen, maar dan heb je een veel duurdere nodig.
Zo ver was ik ook wel, maar het is natuurlijk wel lekker als alles lekker snel loopt :P

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:28
Wat je kan overwegen is om een 7200 rpm schijf op de plaats van je oude schijf te steken, en je ssd in plaats van je optische drive. Het is namelijk zo dat de plaats waar nu een harde schijf in zit, dat die er voor ontworpen is met de gedachte op warmte, trillingen en geluid.
Verder gaat je Photoshop van je ssd wel sneller opstarten, maar als je de foto's op de harde schijf laat staan dan moeten die nog altijd vanaf daar geladen worden en dat gaat traag. (Vandaar zou ik in ieder geval al een 7200 rpm schijf nemen)

OCZ is tegenwoordig niet meer al te goed meer. Als je nu de laatste 10 blz van Het SSD in je Apple topic leest dan zie je dat daar een Intel 320 schijf of een Crucial M4 schijf aangeraden wordt omdat deze iets sneller zijn maar ook vooral betrouwbaarder.

En voor geheugen is 8GB 1333MHz geheugen voldoende. Let erop dat je SODIMM's koopt, het laptopformaat.
Deze zijn dus geschikt.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• Tijmendal
Ok, dank!

Dat is allemaal erg goed om te weten!
Eén vraagje: ik heb wel eens gelezen dat het beter zou zijn om je bootdrive in de huidige slot en de HDD in de optidrive. Ik weet niet precies waarom dit beter zou zijn...?
En een 7200rpm disk gaat me geen gelazer geven met oververhitting?
Oh, en nog een vraag: een SSD in m'n MBP, moet die 1.8" of 2.5" zijn?

Het lijstje met RAM had 4 resultaten, waarvan eentje met reviews (die goed waren), maar toen ik op Amazon ging kijken werd ik niet al te vrolijk. Het lijkt er op alsof deze sticks het niet al te goed lijken te doen met een MBP...

EDIT:
En what about optibay's`? Kan gewoon een goedkoop ding van eBay halen of is het wel echt nodig om zo'n ultra duur ding te kopen?

[ Voor 8% gewijzigd door Tijmendal op 19-08-2011 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijmendal
bump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dafjedavid
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-09 15:03
Heb zelf een 2010 MBP en die onlangs geupgrade met dit geheugen:

http://www.4allshop.nl/CMSA8GX3M2A1066C7

Werkt super...
1333mhz geheugen gaat in een 2010 model niet sneller draaien dan 1066 mhz....
Beetje overkill om dat dan te kopen.

Who Needs Windows...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leeuwarden
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-04 19:33
Kleine zijsprong met betrekking tot dit topic: Ik herken het "probleem" dat een mapje met 1000-2000 RAW's erg langzaam laad. In mijn geval staan de RAW's op een DROBO die met Firewire is aangesloten. Wat is nu eigenlijk de meest geschikte software om je RAW's te pre-viewen en wat is nu eigenlijk de snelste verbinding tussen MAC en schijf? (in mijn geval een '27 iMac i7 mid 2010)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghehe
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-10 18:13

Ghehe

400 pound hacker

Tijmendal schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 11:18:
Eén vraagje: ik heb wel eens gelezen dat het beter zou zijn om je bootdrive in de huidige slot en de HDD in de optidrive. Ik weet niet precies waarom dit beter zou zijn...?
Bij nieuwe modellen (2011) heeft de plaats van de HDD een SATA III aansluiting en de superdrive een tragere aansluiting. Als je geen 2011 model hebt is het beter om je HDD te laten waar ie zit omdat die plek minder geluid doorlaat en trillingen opvangt. SSD kan je dan op de - denk ik - SATA II van de superdrive aansluiten.
En een 7200rpm disk gaat me geen gelazer geven met oververhitting?
Oh, en nog een vraag: een SSD in m'n MBP, moet die 1.8" of 2.5" zijn?
Een SSD is 2.5".
En what about optibay's`? Kan gewoon een goedkoop ding van eBay halen of is het wel echt nodig om zo'n ultra duur ding te kopen?
Kijk eens rond in het SSD in je Apple topic, bijna iedereen met een SSD in zijn MBA of MBP heeft er een. :P

Ghehe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bn326160
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14-10 03:03
Als ik jou was zou ik een SSD kopen en deze met een Optibay (een van eBay is prima hoor) in je MBP steken.
De originele plaats voor HDD is tegen schokken bestemd en eventuele warmte. Een SSD kan prima tegen schokken (geen bewegende onderdelen) en geeft ook helemaal geen warmte af. Op die manier blijft de sudden motion sensor ook werken voor je HDD. Het enige 'nadeel' is dat Hibernate niet meer werkt (wanneer de batterij leeg is een kopie van je RAM naar je SSD doen en de image terug inladen zodra je de pc herstart), maar met Lion en een SSD is dit amper nog een nadeel (resume mogelijk heden bij een reboot en de SSD boot zeer snel).

Mogelijk wil je een 120Gb SSD aangezien je er ook (tijdelijk) foto's op zou willen slaan. En als je met 250Gb te weinig hebt kan je misschien kijken voor een nieuwe HDD (eventueel 7200rpm).
De schijven zijn 2,5" en 7200rpm is helemaal geen probleem voor hitte ofzo.

🤞🏻

• RTB93
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 28-11-2023
Ik heb een vraagje. Wil namelijk een SSD plaatsen op de HDD plek in m'n MBP 2011. Vervolgens wil ik de huidige HDD gebruiken als externe opslag, maar hoe werkt dit precies?

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-10 15:59

Quakie

quakelen

Allen, ik heb het een tijdje gehad (SSD plus HDD) met een moved user map naar de HDD.

Een deel van je snelheidswinst van een SSD verlies je gewoon. Je SSD blijft even snel natuurlijk maar hoe jij het ervaart gaat achteruit.

Voorbeeld:
iMovie, prog start op in 1 sec..Daarna gaat ie overzicht laden... dat komt van de HDD af.
iPhoto, prog start op in 1 sec, Daarna gaat ie fotobibiliotheek laden..dat komt van de HDD af.
iTunes, prog plus miniaturen staan op SSD, muziek op HDD kleine vertraging...

Ik draai hier nu zelf met een SSD en data op een firewire HDD.
Is dit de oplossing? Nee ook niet. Ik houd niet van vertragingen. Hoe klein ze ook zijn. Het vergt ook teveel nadenken: hoe en waar store ik het?

Het goed bijhouden van je datastroom kan helpen in dit soort gevallen.

foto's, movies, downloads, muziek staan op externe disc, SSD is 50% vol (120gig).

Ik zou als eerste in kaart brengen hoeveel data je echt hebt die je regelmatig aanraakt. Dan kijken wat het prijsverschil is tussen een grotere SSD en of SSD + HDD + Bracket + Nadelen. En dan beslissen.

Ik teken nergens meer voor

• Tijmendal
Dafjedavid schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 08:46:
Heb zelf een 2010 MBP en die onlangs geupgrade met dit geheugen:

http://www.4allshop.nl/CMSA8GX3M2A1066C7

Werkt super...
1333mhz geheugen gaat in een 2010 model niet sneller draaien dan 1066 mhz....
Beetje overkill om dat dan te kopen.
Heuh?! Kan je serieus geen 1333mhz RAM erin prikken? :(
Ik weet dat er nu 1066mhz in zit, maar dat betekent dus ook dat er geen 1333mhz in kan? Hier zou ik nog wel wat opheldering over willen.

In dat geval lijkt dit me wel een goede optie. Lijkt de nieuwe versie van wat jij aanbeveelt. Speciaal voor Mac, dus dat zit wel goed.

[ Voor 9% gewijzigd door Tijmendal op 01-09-2011 13:48 ]

Verwijderd

Ram kun je gewoon vervangen, alleen zorg wel dat je de bankjes goed erin drukt..
Anders gaat je Macbook zo van *PIEP* *PIEP* *PIEP*.
En zorg voor SO DIMM geheugen met zelfde kloksnelheid als wat er al in zat..
Verder kan een Macbook Pro niet verder dan 8 Gig dacht ik..
Dat had ik namelijk! :p

• bn326160
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14-10 03:03
RTB93 schreef op donderdag 01 september 2011 @ 01:57:
Ik heb een vraagje. Wil namelijk een SSD plaatsen op de HDD plek in m'n MBP 2011. Vervolgens wil ik de huidige HDD gebruiken als externe opslag, maar hoe werkt dit precies?
Externe HDD case kopen (op eBay vind je de iHDD voor een prikje). Interne HDD vervangen door een SSD, HDD in de case steken. Done

🤞🏻

• noks
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-05 13:19
bn326160 schreef op donderdag 01 september 2011 @ 15:29:
[...]

Externe HDD case kopen (op eBay vind je de iHDD voor een prikje). Interne HDD vervangen door een SSD, HDD in de case steken. Done
Ik haak even in met mijn vraag;
Hoe zit dat dan met Lion & iLife? Worden die bijgeleverd op DVD? Ik meen gehoord te hebben dat Lion iig niet op DVD te krijgen was, weet niet hoe dat bij nieuwe macbooks het geval is.
Ik heb sowieso nog een DVD van Snow Leopard liggen en heb een update van Lion onder mijn App Store account maar dan mis ik iLife nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NomoDigger
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06:40
hey, ik was ook aan het kijken wat een geheugenupgrade naar 8GB voor m'n MacBookPro5,5 (13-inch, Mid 2009) zou doen.

Volgens mij hebben we keuze uit dit lijstje

Op de support site van apple staat precies wat je nodig hebt en hoe je het erin moet prikken :D

iLife lijkt gewoon in de apps bij Lion te zitten.

[ Voor 8% gewijzigd door NomoDigger op 02-09-2011 12:17 . Reden: iLife toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijmendal
Verwijderd schreef op donderdag 01 september 2011 @ 13:56:
Ram kun je gewoon vervangen, alleen zorg wel dat je de bankjes goed erin drukt..
Anders gaat je Macbook zo van *PIEP* *PIEP* *PIEP*.
En zorg voor SO DIMM geheugen met zelfde kloksnelheid als wat er al in zat..
Verder kan een Macbook Pro niet verder dan 8 Gig dacht ik..
Dat had ik namelijk! :p
Haha, het moeten dus 1066mhz's worden voor mijn 2010 MBP. Jammer dat je geen RAM met een hogere kloksnelheid erin kan knallen! :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heey naamgenoot !

MBP met optibay werkt erg lekker als ik jouw was zou ik gewoon voor een SATA2 SSD gaan zoals de intel320 en ram gewoon de goedkoopste op 1066 Mhz ja mbo slikt wel 1333 maar het draait gewoon op 1066.

Gewoon het goedkoopste setje halen daar zit je echt wel goed mee (Ram heeft niet hele grote kwaliteiten verschillen rond de 30-90)

Voor de ssd dus gewoon intel 320 gebruiken zit je altijd goed mee.

En voor de optibay zou ik dit model gebruiken: http://macupgrade.eu/cata...d-mounting-kit-p-440.html
die is wel erg overpriced maar dat model is wel thé way to go, stevig en past altijd er zijn ook wel goedkopere te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montana
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:20

Montana

Apple and X-H2 ..what else !

Zelf heb ik de optibay van marktplaats voor 20 euro, die kwam volgens de verkoper die hem over had hier van daan: http://hdcaddy.com/?id_lang=7 Qua prijs lijkt mij dat ook nog wel te doen.

Apple Studio Max M2 and Apple Studio Display | Macbook Air 15" M2 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 |XF 2xTC | XF500 f5.6 | XF150-600 | XF80 | XF16-80 | Viltrox 27mm f1.2 PRO X-Mount

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijmendal
Ik heb vandaag een setje sticks besteld van Corsair, 2x 4 GB, speciaal voor MBP's. Reviews waren alleen heel goed dus ik denk dat het wel goed komt. 37€ naar huis verzonden. Ik schrijf nog wel een keer een review ofzo, ze zijn staan pas 4 dagen op de pricewatch ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14-10 15:55

3DDude

I void warranty's

8gb ram erin doen en een 240gb ssd aanschaffen.
kost even wat maar heb tot nu toe geen spijt.
ik heb overigens 1600mhz ram, en een virtuele windows7 opstarten gaat bloedjesnel :D

optibay alleen als je dat nodig hebt:

Op tweakers was laatst een 120gb ssdgereviewed die goedkoop is en goed performer misschien is dat wat voor je anders: crucial m4 geloof ik uit mijn hoofd.

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irrilian
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 05-09 01:40
Zelf heb ik een crucial M4 in mijn MPB 15 inch 2010. De SSD is 'maar' 128gb maar het valt me mee hoeveel ik er op kwijt kan. Kijk dus eerst eens hoeveel schrijfruimte je eigenlijk écht nodig hebt. Toen ik naar mijn SSD ging heb ik zo 100gb aan spul weg kunnen gooien dat ik eigenlijk nooit gebruikte. Verder is de crucial M4 op dit moment echt een aanrader!

Check ook de review van t.net: reviews: Crucial m4: koning onder de ssd's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recon24
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15-08-2022
Sinds vorige week heb ik een 15'' MBP in bestelling staan, waarvan ik hoop die deze week binnen te krijgen. Heb de standaard 4GB erin gelaten en wil hem dan meteen zelf vervangen voor 8GB. Heeft er iemand ervaring met pricewatch: Corsair CMSO8GX3M2A1333C9

Ben dan van plan deze aan te schaffen nog voordat hij binnen is. Ik heb ook de standaard 500GB laten zitten omdat ik zoiets heb van, voor nu is het wel goed. Maar deze wil ik uiteindelijk denk wel vervangen voor iets snellers. Weer niet zeker of ik SSD ga plaatsen in de toekomst...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijmendal
De Crucial M4 lijkt the way to go te zijn, maar hij heeft wel een SATA III aansluiting, die ik niet op m'n MBP heb. Is het dan niet een beetje zonde...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Recon24 schreef op dinsdag 06 september 2011 @ 12:12:
Sinds vorige week heb ik een 15'' MBP in bestelling staan, waarvan ik hoop die deze week binnen te krijgen. Heb de standaard 4GB erin gelaten en wil hem dan meteen zelf vervangen voor 8GB. Heeft er iemand ervaring met pricewatch: Corsair CMSO8GX3M2A1333C9

Ben dan van plan deze aan te schaffen nog voordat hij binnen is. Ik heb ook de standaard 500GB laten zitten omdat ik zoiets heb van, voor nu is het wel goed. Maar deze wil ik uiteindelijk denk wel vervangen voor iets snellers. Weer niet zeker of ik SSD ga plaatsen in de toekomst...
Heb precies dezelfde bij Azerty besteld, kost dan in totaal 10 euro meer dacht ik maar bestelling is gewoon snel en goed. Heb ze meteen toen ik ze binnenkreeg in mijn macbookje 13" gedaan en deed ( en doet ) het gewoon goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Tijmendal Ja! tenzij je binnen kort van plan bent up te graden maar anders JA.
@Recon24 heb die er ook in zitten in mijn 15" 2011 en geen problemen mee gehad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huppol
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 05-07 11:10
Kun je niet gewoon de foto's die je op dat moment gebruikt tijdelijk op je SSD zetten. En wanneer je daarmee klaar bent naar een grotere storage verhuizen? Is misschien iets meer moeite, maar scheelt een hoop geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recon24
Verwijderd schreef op dinsdag 06 september 2011 @ 18:25:
@Tijmendal Ja! tenzij je binnen kort van plan bent up te graden maar anders JA.
@Recon24 heb die er ook in zitten in mijn 15" 2011 en geen problemen mee gehad
Cool thnx, ik zal deze dan van de week wel even bestellen ;)! Kan niet wachten tot mijn MBP binnen is :D

• koendenb
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-10 01:31
Las je eerste post en heb precies hetzelfde gedaan als jou.

Ik heb dit geheugen gekocht: pricewatch: Corsair CMSO8GX3M2A1333C9
en deze SSD: pricewatch: Corsair Force F115 (25nm) 115GB

Een veel snellere kan ook niet echt en zou zonder zijn, omdat de MBP 2011 sata-300 heeft net als diegene die ik heb gelinkt.

Ik heb trouwens precies dezelfde macbook en dit loopt echt als een trein! :D

[ Voor 4% gewijzigd door koendenb op 08-09-2011 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hassoow93
  • Laatst online: 09-10 22:38
Heeft iemand al deze gezien? pricewatch: Mushkin For Mac 976647A

8 september gereleased.

Kan ik deze 8gb van Mushkin in mijn 15" macbook pro 2011 gooien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recon24
Die kunnen ook gewoon in de MBP. Ik had Mycom van de week aan de lijn, en die jongen wist me te vertellen dat hij zelf Mushkin memory heeft in zijn MBP.

@Koendenbraven

Is het echt nuttig om op een later moment toch een SSD erin te prikken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijmendal
Zo, m'n nieuwe memory zit erin en hij gaat echt als een speer, heerlijk dit!

pricewatch: Corsair CMSA8GX3M2A1066C7

Dit is het geheugen dat ik gekocht heb. Zal over een paar weekjes wel een review schrijven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hassoow93
Welke is beter?
1.http://tweakers.net/pricewatch/289727/mushkin-for-mac-976647a.html#tab:prices ?
2.http://tweakers.net/pricewatch/284657/corsair-cmsa8gx3m2a1066c7.html

ik wil deze week al bestellen:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijmendal
Ik ben vooralsnog erg tevreden met m'n nieuwe RAM (de tweede dus van jou). Al 24 uur!
Die mushkin is 1333mhz, ik weet niet of je mbp dat ondersteunt. Alleen de 2011 MBP's ondersteunen 1333mhz, dus het is een beetje zonde dat te halen als je het niet nodig hebt.
De Corsair RAM is speciaal gemaakt voor MB's en MBP's, vandaar dat ik die ook maar gehaald heb. Ik denk niet dat het veel uit maakt. Ga er voor zou ik zeggen!
EDIT: Oh, zie dat de Mushkin ook speciaal voor Mac is. Ik denk eigenlijk dat het geen ros uit maakt.

Op Tweakers zijn nog geen reviews voor beide RAM's, maar op Amazon is iedereen erg positief over de Corsair (behalve die twee gasten die hem voor hun Mac Mini hebben gekocht waar hij NIET voor is bedoeld)

[ Voor 37% gewijzigd door Tijmendal op 12-09-2011 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hassoow93
Tijmendal schreef op maandag 12 september 2011 @ 11:18:
Ik ben vooralsnog erg tevreden met m'n nieuwe RAM (de tweede dus van jou). Al 24 uur!
Die mushkin is 1333mhz, ik weet niet of je mbp dat ondersteunt. Alleen de 2011 MBP's ondersteunen 1333mhz, dus het is een beetje zonde dat te halen als je het niet nodig hebt.
De Corsair RAM is speciaal gemaakt voor MB's en MBP's, vandaar dat ik die ook maar gehaald heb. Ik denk niet dat het veel uit maakt. Ga er voor zou ik zeggen!
EDIT: Oh, zie dat de Mushkin ook speciaal voor Mac is. Ik denk eigenlijk dat het geen ros uit maakt.

Op Tweakers zijn nog geen reviews voor beide RAM's, maar op Amazon is iedereen erg positief over de Corsair (behalve die twee gasten die hem voor hun Mac Mini hebben gekocht waar hij NIET voor is bedoeld)
Thanks Tijmendal! :)

Ik heb zelf de 2011 dus ik ga voor de mushkin!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recon24
Ik ga ook maar eens bestellen (twijfel alleen nog welke van die 2). MBP zal deze week binnen zijn!

Edit: Het zal die Mushkin worden want die is 1333.

Edit 2: Done :P

[ Voor 26% gewijzigd door Recon24 op 12-09-2011 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Realityweb
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16-01-2024
Om maar even op dit topic in te haken, ik heb MacBook late 2008 (dus wel de alu unibody, maar geen Pro).
Hier zit standaard 2 GB DDR3 1066 Mhz geheugen in, en kan maximaal 4 GB in.

Volgens de Apple Support pagina zijn dit de specificaties.

Nu heb ik deze set gevonden op Azerty. Het lijkt mij allemaal overeen te komen, maar ik heb er verder geen verstand van. Gaat dit werken, of kan niet al het geheugen in mijn MacBook? Of kan ik bijv. beter voor dit Kingston setje gaan, die zeker op deze Mac werkt, maar wel 20 euro duurder is.

isthistheshitorwhat

Pagina: 1