Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spekkie88
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 18:28
Beste mede tweakers,

ik zit met het volgende rare probleem:
sinds ik de processor van mij MSI GX640 heb vervangen ging alles prima tot ik na 2 maanden op compleet onregelmatige idle momenten een BSOD kreeg met de melding Uncorrectable hardware error.
Deze blijkt steevast veroorzaakt te worden door hal.dll (gechecked m.b.v. bluescreenview), nu heb ik wel het een en ander opgezocht op internet maar ik kan vooral veel vinden voor windows XP en allemaal problemen waarbij de computer helemaal niet meer in windows boot...

Wat heb ik allemaal al geprobeerd:
- 20+ uur memtest zonder problemen
- 20+ uur prime95 zonder problemen
- de laptop heeft geen probleem met een upgrade naar een i5 560M
- ubuntu werkt als een trein met de 740QM zonder problemen
- in een andere GX640 met de i7 740QM geeft dezelfde problemen
- reinstall van windows helpt niet, verschillende MSDN versies geprobeerd (met en zonder sp1 ingebakken en met verschillende media)

Ik kan verder niets meer verzinnen wat nog zou kunnen werken dus daarom hoop ik dat jullie me kunnen helpen met het oplossen van dit probleem...

FX8350 @4.8 GHz
i7 4930K @4.5 GHz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerdek
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
Win7 misschien? 8)

Kennis maakt macht, kennis delen maakt machtige vriendschappen.

Verwijderd

Windows is bezig om iets met hardware te doen en ziet dat het verkeerd gaat. Normaal is dat een ernstige hardware fout, maar bij jou werkt Ubuntu wel.

Het kan een slechte driver voor bijvoorbeeld de harde schijf zijn.
Of Windows gebruikt een bepaalde snellere manier om hardware te benaderen, die soms verkeerd gaat.
Ik dacht dat het zelfs mogelijk was door een verkeerd apparaat op de USB (bijvoorbeeld te veel apparaten achter een hub die geen eigen adapter heeft), maar dat weet ik niet zeker meer.

Heb je de drivers van MSI gebruikt ?
Dan kun je proberen om de standaard drivers van Windows zelf te gebruiken, of de nieuwste drivers van de fabrikanten van de onderdelen (zoals de drivers van de Intel website voor de chipset).

Misschien kun je in de BIOS bepaalde opties voor snelheid uitzetten of lager zetten. En energiebesparingen uit zetten.

Je schrijft dat het gebeurt op onregelmatige idle momenten. Misschien worden sommige spanningen en snelheden verlaagd, wat de hardware net niet kan hebben. Dat zou ook verklaren waarom Ubuntu het wel doet, want de energie-besparing in Ubuntu is soms eenvoudiger dan die van Windows.

Je kunt de minimale processor snelheid in Windows misschien op zo'n 60% zetten (ergens bij de energie instellingen), en niet op 5% of 10%.

Volgens mij heeft het vrijwel zeker te maken met de nieuwe processor. Die werkt blijkbaar net iets anders dan de vorige processor. Als ik moet gokken, dan gaat er iets mis tussen de processor en de chipset.
Het blijft lastig zo'n "af-en-toe-fout", en alleen door langdurig testen weet je of het verholpen is.
Met zo weinig gegevens is het erg lastig om precies te zeggen waar het zit.

• Spekkie88
ja en dan?
Ik heb al verschillende versies geprobeerd zonder succes, dit terwijl het wel gewerkt heeft... Zelfs een kale reinstall zonder sp1 geeft nu problemen terwijl dat voorheen geen enkel probleem gaf...

FX8350 @4.8 GHz
i7 4930K @4.5 GHz

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Is er in de week voor de BSOD's begonnen iets veranderd aan je config? Of dat nu hardware of softwarematig is maakt even niet uit.

Wordt de CPU wel 100% ondersteund door de BIOS? Is er niet toevallig een update beschikbaar?

[ Voor 26% gewijzigd door Raven op 18-08-2011 10:14 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Spekkie88
Verwijderd schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 10:01:
Windows is bezig om iets met hardware te doen en ziet dat het verkeerd gaat. Normaal is dat een ernstige hardware fout, maar bij jou werkt Ubuntu wel.

Het kan een slechte driver voor bijvoorbeeld de harde schijf zijn.
Of Windows gebruikt een bepaalde snellere manier om hardware te benaderen, die soms verkeerd gaat.
Ik dacht dat het zelfs mogelijk was door een verkeerd apparaat op de USB (bijvoorbeeld te veel apparaten achter een hub die geen eigen adapter heeft), maar dat weet ik niet zeker meer.

Heb je de drivers van MSI gebruikt ?
Dan kun je proberen om de standaard drivers van Windows zelf te gebruiken, of de nieuwste drivers van de fabrikanten van de onderdelen (zoals de drivers van de Intel website voor de chipset).

Misschien kun je in de BIOS bepaalde opties voor snelheid uitzetten of lager zetten. En energiebesparingen uit zetten.

Je schrijft dat het gebeurt op onregelmatige idle momenten. Misschien worden sommige spanningen en snelheden verlaagd, wat de hardware net niet kan hebben. Dat zou ook verklaren waarom Ubuntu het wel doet, want de energie-besparing in Ubuntu is soms eenvoudiger dan die van Windows.

Je kunt de minimale processor snelheid in Windows misschien op zo'n 60% zetten (ergens bij de energie instellingen), en niet op 5% of 10%.

Volgens mij heeft het vrijwel zeker te maken met de nieuwe processor. Die werkt blijkbaar net iets anders dan de vorige processor. Als ik moet gokken, dan gaat er iets mis tussen de processor en de chipset.
Het blijft lastig zo'n "af-en-toe-fout", en alleen door langdurig testen weet je of het verholpen is.
Met zo weinig gegevens is het erg lastig om precies te zeggen waar het zit.
Ik heb zowel de drivers van intel als die van MSI gebruikt zonder resultaat. Het probleem doet zich vooral voor bij een fresh install van windows, echter als ik dan maar 1 core stress met prime95 zijn ineens alle problemen verholpen. Dat heeft me ook op dezelfde mogelijke oplossing gebracht van het zetten van de processorsnelheid op 60% in windows dit leek het probleem te verminderen, maar ik draai nu al weer enige tijd op de gebruikelijke 5% minimaal en het probleem doet zich niet vaker voor dan op 60%...
Volgens de site van intel moet de HM55 chipset van dit moederbord de i7 740QM gewoon ondersteunen.

Ik kan ondertussen ook bijna niet anders concluderen dan dat het ergens te maken heeft met de processor of dat deze wellicht te weinig stroom krijgt, maar ik heb de 1e 2 maanden geen enkel probleem gehad en dat vind ik dus zo raar.

Ook zet ik liever de energiebesparingen niet uit aangezien dat de accuduur absoluut niet ten goede komt, maar ik zal het van de week toch eens uit gaan testen. Het punt is meer dat ik dan liever eens in de week ofzo een BSOD riskeer dan dat de accutijd gehalveerd wordt...
Verder ga ik eens het prestatieverschil testen tussen de i7 740QM en de i5 560M
Raven schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 10:11:
Is er in de week voor de BSOD's begonnen iets veranderd aan je config? Of dat nu hardware of softwarematig is maakt even niet uit.

Wordt de CPU wel 100% ondersteund door de BIOS? Is er niet toevallig een update beschikbaar?
Hij is die week ervoor bij het MSI support center geweest en ik weet niet wat ze allemaal gesjouwd hebben, maar er is voor zover ik weet toen geen nieuw moederbord in gezet.
Verder is het BIOS geupdated naar de laatste versie van MSI.

[ Voor 5% gewijzigd door Spekkie88 op 18-08-2011 16:17 ]

FX8350 @4.8 GHz
i7 4930K @4.5 GHz

Pagina: 1