Toon posts:

Overstappen op watercooling.... Hoeveel zin heeft het?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo ik ben nieuw hier op het forum.
ik ben al een tijdje bezig met het overclocken van mijn pc. Waar ik inmiddels een klein beetje verslaafd aan begin te raken. Maar ik zit nu denk ik een beetje op het maximaal haalbare. Nu zit ik te twijfelen om over te stappen naar waterkoeling om nog verder te kunnen overclocken. Maar ik blijf dan met de vraag zitten of dat de moeite/geld waard is.

mijn pc..
-processor - Intel core E8600 3,33ghz -> 4,500ghz 1,5V
-Cpu cooler - Cooler Master V8
-moederboard - Evga nvidi nforce 780i sli
-Graphic card - Asus nvidia gforce gtx 560i 800 mhz -> 920mhz 1,1v
-sound card - Creative Xtreme audio
-memmory - 4096MB DDR2/1066 OCZ Reaper CL5 KIT
-voeding - Cooler Master Real Power M1000
-case - Coolermaster Advanced 690 II Nvidia Limited Edition Case

processor wordt nu 63 graden tijdens het stressen en de gpu word 70 graden.

alvast bedankt voor de reacties

• Jerdek
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
Ik ben zelf van de luchtkoeling, doe niet aan overclocking(is slopen van je hardware mijns inziens) en je kunt met lucht en betere airflow vaak beter en ook nog stiller dan met watercooling gaan
Wat ik hier op de fora lees ben je voor een beetje custom watercooling minimaal 500 eurie kwijt iig

edit1:
er is in dit subforum ook een speciaal watergekoelde afdeling http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1299124

[ Voor 30% gewijzigd door Jerdek op 17-08-2011 22:28 ]

Kennis maakt macht, kennis delen maakt machtige vriendschappen.

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:06

InFamous

excommunicado

Jerdek schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 22:23:
Ik ben zelf van de luchtkoeling, en je kunt met lucht en betere airflow vaak beter en ook nog stiller dan met watercooling gaan
Wat ik hier op de fora lees ben je voor een beetje custom watercooling minimaal 500 eurie kwijt iig
Stiller misschien maar koeler nee, daarbuiten een simpel cpu setje hoeft echt niet zoveel te kosten.

240mm rad of dikke 120mm rad á +- 50 euro.
pomp+resevoir á +- 50 euro.
fittingen +- 15 euro.
Cpu block á +- 35 euro.

Totaal 150 euro. Hierbij komen nog 2 of 4 fans.

Daarmee heb je een leuk koel setje en tja je kan het zo gek maken als je zelf wilt.

Formerly known as Ragdoll

• Jerdek
InFamous schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 22:29:
[...]

Stiller misschien maar koeler nee, daarbuiten een simpel cpu setje hoeft echt niet zoveel te kosten.

240mm rad of dikke 120mm rad á +- 50 euro.
pomp+resevoir á +- 50 euro.
fittingen +- 15 euro.
Cpu block á +- 35 euro.

Totaal 150 euro.

Daarmee heb je een leuk koel setje en tja je kan het zo gek maken als je zelf wilt.
ja daar begint het mee, en voor je het weet is je cooling meer dan je pc waard!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Jerdek schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 22:23:
Ik ben zelf van de luchtkoeling, en je kunt met lucht en betere airflow vaak beter en ook nog stiller dan met watercooling gaan
Dat je met lucht een stillere setup kan maken dan met water is onzin. Het hangt natuurlijk van de setup af maar niets is stiller dan een gigantische rad zonder fans, namelijk 0dB. Wat betreft de airflow door de kast maakt het geen verschil. Ook een 4x120mm rad met 18dB fans en die fans nog eens op 6 volt zetten zal met luchtkoeling ook nooit stiller zijn (Zo'n setup met een 4x120mm rad heb ik zelf in gebruik) Ik hoor de TS verder niet eens over geluid.

Is waterkoeling de moeite en het geld waard ? Ligt eraan hoeveel geld je hebt denk ik. Voor 500 euro iets meer overklokken is het sowieso niet waard want daar heb je een nieuwe setup voor die 2x zo snel is dan de huidige. Als stilte belangrijk is zoals bij mij is het het geld misschien wel waard.

Waterkoeling geeft betere temps en meer stilte als je het goed doet, het kost alleen ook een hoop geld. Als je het leuk vind om door een window iets moois te zien en als je ervan geniet om het te bouwen kan het ook wel wat zijn.

Of het voor jou het geld waard is kan ik je niet vertellen, dat moet je echt zelf doen.

• Jerdek
Als je hier op het watercoolforum leest zijn er die autorads door de gevel heen buitenhangen..hoe gek wil je het maken...
feit dat het uitvogelen en bouwen leuk is ben ik met je eens...maar dat is ook met lucht zo hoor!

edit 1: ik heb leuke designkast, maar die had klote airflow..heeft ook enige hoofdbrekens en euries gekost om die goed en stil te maken 8)

[ Voor 24% gewijzigd door Jerdek op 17-08-2011 22:35 ]

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-12 19:12

Harrie

NederVlaming

Ik heb ook een watercooling set gehad, in de tijd van de atlon xp's 8). Nu heb ik gewoon weer lucht, het kriebelt soms wel om weer te gaan tweaken en OC-en, maar ik gebruik de extra toch snelheid niet.

Wat ik me af vraag, is of de temperatuur tegenwoordig nog de bottleneck is in overklokken? Een goede luchtkoeler houdt de temperatuur ook acceptabel, en processoren van nu werken nog bij 100 graden. Klokt een moderne processor verder op 40 graden dan op 60/70 graden? Ik weet het niet... Bij de oude XP's gaf 40 of 60 graden een groot verschil...

• PilatuS
  • Niet online
Jerdek schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 22:33:
Als je hier op het watercoolforum leest zijn er die autorads door de gevel heen buitenhangen..hoe gek wil je het maken...
feit dat het uitvogelen en bouwen leuk is ben ik met je eens...maar dat is ook met lucht zo hoor!

edit 1: ik heb leuke designkast, maar die had klote airflow..heeft ook enige hoofdbrekens en euries gekost om die goed en stil te maken 8)
Met waterkoeling kan je een groter koeloppervlakte creëren en de warmte effcienter transporteren dan met luchtkoeling. Daarom kan luchtkoeling nooit beter zijn dan waterkoeling. Is waterkoeling het geld qua prijs/prestatie waard ? Ik denk van niet. De kosten gaan enorm omhoog en hoeveel beter het koelt gaat niet enorm omhoog. Ik heb waterkoeling omdat het een hobby is en omdat de PC heel erg stil te maken is.
Wat ik me af vraag, is of de temperatuur tegenwoordig nog de bottleneck is in overklokken?
Zelfs met mijn 4x120mm rad is de bottleneck voor mijn OC nog de temperatuur. Met een slecht overklokkende i7 950 die veel te veel voltage nodig heeft loopt de temp stessed met LinX na 20 min op tot 80 graden. Ik kan dan wel weer lekker gamen met alle fans op 6 volt en een extreem stille PC :)

[ Voor 22% gewijzigd door PilatuS op 17-08-2011 22:53 ]

• Jerdek
Ik ben speciaal vanwege de specs bij lucht gebleven...leuk watercooling, maar je moet een grote rad installeren met mega fans erop...lawaai te over en je mag je handen dichtknijpen als je de luchtprestaties haalt!
OK ik doe niet aan overclocking...zonde van je hardware, wil je sneller koop dan sneller, maar to the limit stressen is uiteindelijk verkorte levensduur en geld weggooien dus...

edit1: heb huidige kast van pcnerd overgenomen omdat er geen wc in kon hahahha
zit nu met fluisterstille pc iig en ja op lucht! 8)

edit2:
wel met golfbalblades fans en fancontroller ;)

[ Voor 19% gewijzigd door Jerdek op 17-08-2011 23:00 ]

• Nessuno
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 03-12 10:24

Nessuno

io sono nessuno

Jerdek schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 22:30:
[...]

ja daar begint het mee, en voor je het weet is je cooling meer dan je pc waard!
Ja dus set kan vaak met een kleine aanpassing van een blok oid gewoon over na een nieuwplatform,
dus als je een beetje knap spul koopt heb je er jaren plezier van.
en je kan zeker betere temps halen dan met lucht cooling.

mijn h70 van corsair houd mn procje (i7-2600k)netjes op rond de 35c en dit zonder meer geluid te produceren dan luchtcooling
Jerdek schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 22:56:
Ik ben speciaal vanwege de specs bij lucht gebleven...leuk watercooling, maar je moet een grote rad installeren met mega fans erop...lawaai te over en je mag je handen dichtknijpen als je de luchtprestaties haalt!
OK ik doe niet aan overclocking...zonde van je hardware, wil je sneller koop dan sneller, maar to the limit stressen is uiteindelijk verkorte levensduur en geld weggooien dus...

edit2:
En dit baseer je op ?
Mijn haf 932 had al een 120mm fan aan de boven kant nu zit er een radiator van ongeveer de zelfde grote aanvast dus hoe je bij het verhaal mega radiator komt .....

[ Voor 44% gewijzigd door Nessuno op 17-08-2011 23:04 ]

Na rose e cient spin

• Abeltje130
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13-03-2024

Lol, een watergekoeld systeem vereist echt niet dat je een mega rad hebt, of mega fans.\
Ik heb zelf een 240 rad met 2 1150rpm scythe's erop, en is onhoorbaar, en dit gaat uiteraard voorbij de koelprestaties die ik kreeg met een scythe mugen met 2 van die 1150 fans.

offtopic:volgens mij heb je zelf geen ervaring met waterkoeling en zit je nu een beetje tegen waterkoeling aan te schoppen ;(
Verder is overklokken geen hardware ' moord' zoals je hier beweert.

• Jerdek
met goede airflow moest ik zelfs cpu fan fail allert in de bios uitzetten met SM2 rev B, die draait de eerste paar minuten niet eens
en moord ligt aan de mate van OC he, beetje moet kunnen, maar de MAX freaks vragen om de magic cloud of white smoke ;)

edit1:
ff react op je offtopic, ik bouw ook systemen voor anderen en heb er al een paar met prefab watercooling gebouwd, corsair h50 en h80..leuk spul, maar niet mijn ding iig

[ Voor 27% gewijzigd door Jerdek op 17-08-2011 23:11 ]

• Abeltje130
Jerdek schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 23:06:
met goede airflow moest ik zelfs cpu fan fail allert in de bios uitzetten met SM2 rev B, die draait de eerste paar minuten niet eens
en moord ligt aan de mate van OC he, beetje moet kunnen, maar de MAX freaks vragen om de magic cloud of white smoke ;)

edit1:
ff react op je offtopic, ik bouw ook systemen voor anderen en heb er al een paar met prefab watercooling gebouwd, corsair h50 en h80..leuk spul, maar niet mijn ding iig
Prefab dingen zijn ook bagger,
verder is dus de max freaks overklokken met LN2 en DICE enz. en dan is het gevaar wel reeel.

• Nessuno

Nessuno

io sono nessuno

Het kan dat het niet jouw ding is maar dat wil niet zeggen dat watercooling slechter is dan lucht.
Of dat het meer geluid maakt of dat er mega radiatoren voor nodig zijn.
Als je niet oc'd kun je nog steeds watercooling gebruiken voor de lage temps en de looks.
En ja er zijn atm hele goede luchtcoolers op de markt. maar een beetje knappe watercooling doet het zelfde of beter.
En daarmee kan je vaak ook nog eens een stuk verder overklocken.
En ja er zijn ook hele beroerde watercooling setjes maar dat geld ook voor luchtcoolers die zijn er ook in 10tallen die zwaar ruk presteren veel geld kosten en een pokke herrie maken.

Na rose e cient spin

• Jerdek
mijn mening is dat als je sneller wilt, koop dan sneller...de fabrikant geeft garantie op bepaalde standaarden, feit dat het harder kan is leuk, maar dan sloop je dus op de lange duur wel .
Ik bouw op duurzaamheid iig...hou niet van lawaaibakken en ga dus dmv tweaking voor goede koeling en stilte...
Mijn din heeft i5 vette bak, maar die is dus echt veel lawaaiieriger dan de mijne ;)

• Jerdek
prodigy schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 23:15:
Het kan dat het niet jouw ding is maar dat wil niet zeggen dat watercooling slechter is dan lucht.
Of dat het meer geluid maakt of dat er mega radiatoren voor nodig zijn.
Als je niet oc'd kun je nog steeds watercooling gebruiken voor de lage temps en de looks.
En ja er zijn atm hele goede luchtcoolers op de markt. maar een beetje knappe watercooling doet het zelfde of beter.
En daarmee kan je vaak ook nog eens een stuk verder overklocken.
En ja er zijn ook hele beroerde watercooling setjes maar dat geld ook voor luchtcoolers die zijn er ook in 10tallen die zwaar ruk presteren veel geld kosten en een pokke herrie maken.
Dat is dus het leuke van tweakenhe, ik heb luchtbak met slechte airflow omgebouwd naar fluisterstil en goed gekoeld ;)

edit2:
ik heb ook absurde inventaris, nergens zo te bestellen, maar het werkt wel als een tierelier...ieder z'n ding he.
en als ik er het prijskaartje van opvraag heb ik met allem issende onderdelen erbij nog net dat voor betaald 8)

[ Voor 12% gewijzigd door Jerdek op 17-08-2011 23:23 ]

• Nessuno

Nessuno

io sono nessuno

Jerdek schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 23:16:
mijn mening is dat als je sneller wilt, koop dan sneller...de fabrikant geeft garantie op bepaalde standaarden, feit dat het harder kan is leuk, maar dan sloop je dus op de lange duur wel .
Ik bouw op duurzaamheid iig...hou niet van lawaaibakken en ga dus dmv tweaking voor goede koeling en stilte...
Mijn din heeft i5 vette bak, maar die is dus echt veel lawaaiieriger dan de mijne ;)
erm k series van intel incombo met een beetje goed bord clocked zelf over ? (turbo mode ?? )
dus zo lang hij het 3 jaar vol houd vind ik het prima (1e systeem wat ik langer dan 3 jaar heb moet nog langs komen )
Mijn vrouw heeft ook een i5 (2500k) met een artic freezer 7pro rev 2 maakt niet veel geluid cooled redelijk.
(temps rond de 45c idle en rond de 55c onder load).
Maar das toch wel iets anders dan mijn 35c idle 45c onder load op 4,8ghz.

Tis maar net waar je je zelf goed bij voelt en wat je er voor over hebt maar is dat niet met alles zo.
En niet alle prefab zijn ruk.
Ik ben zeker blij met mn h70 niet veel herrie en redelijk goed cool voor een niet al te hoge prijs.
maar goed ieder zijn ding...

Na rose e cient spin

• Jerdek
mijn din heeft deze https://www.cdromland.nl/...D_ROM_LAND_ULTIMATE_S2500 met 8 GB ipv 4 en paar extra fans, ik vind het een lawaaibak!
wel vette pc overigens!

edit1: voor haar als grafisch ontwerper een mega upgrade van xp dualcore iig

[ Voor 16% gewijzigd door Jerdek op 17-08-2011 23:26 ]

• Abeltje130
@jerdek

niet-zelfbouw PC's
|:( 8)7 :X :? :| :/ }:O :z ;( ;w :-(

:+

• Nessuno

Nessuno

io sono nessuno

Jerdek schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 23:25:
mijn din heeft deze https://www.cdromland.nl/...D_ROM_LAND_ULTIMATE_S2500 met 8 GB ipv 4 en paar extra fans, ik vind het een lawaaibak!
wel vette pc overigens!

edit1: voor haar als grafisch ontwerper een mega upgrade van xp dualcore iig
Leuke pc alleen erg duur voor wat je krijgt
En veel herrie zal als de fans op het bord zitten een questie zijn van pwn goed instellen en het zal een stuk stiller worden.
anders fan controlertje er in zetten en zo de boel af regelen.

Na rose e cient spin

• Jerdek
oh ja vergat nog ff een 120 Gb ssd erbij, en nee, zij wilde perse het via winkel ivm garantie en geen gedoe

• Jerdek
ga dr nog wel leren tweaken, moet dat alleen langzaam opbouwen ;)
edit1:
ze is wel softwarematig een tweakfreak, maar het hardwarematige vraagt ze gelukkig steeds meer
edit2: mijn amd quad is nogsteeds wel sneller, behalve de graka, zij heeft 3x zoveel cuda
edit3: voor wat in de reguliere shops aangeboden wordt issie weer goedkoper en je kon hem iig aanpassen, wat ook gebeurd is met extra geheugen en SSD enzo

[ Voor 88% gewijzigd door Jerdek op 17-08-2011 23:52 ]

• faust2016
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21-11 23:59

faust2016

You yes have my shirt

Dit moet wel een van de meest lachwekkende reacties zijn die ik hier de laatste tijd heb gelezen..
Je hebt duidelijk echt totaal geen idee waar je over praat :D

• Jerdek
meningen en smaken verschillen gelukkig, drom hebben we zoveel keuze he faust!

edit1: als je verder gelezen had heb ik ook systemen met h50 en h80 gebouwd, blijf zelf iig bij aircooling...
ik hou van fluister stil enheb dat ook...ondanks reject designkast met klote airflow van wc freak ;)

[ Voor 65% gewijzigd door Jerdek op 18-08-2011 00:18 ]

• Abeltje130
Jerdek schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 00:09:

edit1: als je verder gelezen had heb ik ook systemen met h50 en h80 gebouwd, blijf zelf iig bij aircooling...
ik hou van fluister stil enheb dat ook...ondanks reject designkast met klote airflow van wc freak ;)
Prefab waterkoeling systemen zijn echt troep als je ze vergelijkt met een goede custom WC loop, tegen de prijs kan custom helaas niet opboksen.

• Jerdek
klopt, maar dan moet je wel uitkijken dat je wc niet meer kost als je sys

edit1:
ik prefereer zelf lucht en dat is voor de gemiddelde pc-user meer als genoeg en goed te tunen en tweaken.Ok er zijn er altijd die wc gaaf vinden, end an is prefab de goedkoopste oplossing...als je voor custome een berekening gaat maken kom je ineens met honderden euries meer en dan is het niet leuk meer...tis vaak voor de heb en het pochen.

[ Voor 70% gewijzigd door Jerdek op 18-08-2011 00:26 ]

• Abeltje130
Jerdek schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 00:22:
Nou moet je niet zo overdrijven hoor, neem eens een kijke op verschillende fora en je zult zien dat een gemiddeld
WC systeem lang niet in de duizenden loopt.

• Jerdek
had het over honderden euries, niet duizenden, gemiddeld custome wc zit je tussen de 3-500 eurie

[ Voor 36% gewijzigd door Jerdek op 18-08-2011 00:27 ]

• Abeltje130
Jerdek schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 00:27:
had het over honderden euries, niet duizenden
In een systeem van honderden euro's zal je ook niet zo snel een waterkoeling aanbrengen van honderden euro's.

• Jerdek
juistum, dus als ze het al willen dan is het cpu prefab en naderhand gelul over niet goed werken enzo...drom bouw ik het liefste gewoon aircooled!

tis vaak gevalletje "my other car is a ferrari" met 2cv label aan de sleutelbos

edit1:
bij enige doorvraag gebruiken ze de pc vaak maar als veredelde typemachine en opgevoerde postduif

[ Voor 41% gewijzigd door Jerdek op 18-08-2011 00:35 ]

• Abeltje130
Jerdek schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 00:29:
juistum, dus als ze het al willen dan is het cpu prefab en naderhand gelul over niet goed werken enzo...drom bouw ik het liefste gewoon aircooled!

tis vaak gevalletje "my other car is a ferrari" met 2cv label aan de sleutelbos
Meeste mensen zijn ook in het bezit van een systeem in de 1000, voor de rest is het eigenlijk ook niet relevant.
Ik heb zelf trouwens een waterkoelings systeem van ong. 200,- en deze koelt veel beter als een h50/60/70/80/100 of een antec kuhler, en is verder onhoorbaar.
Zou je trouwens wat meer aandacht aan je zinnen willen besteden? Ik kan je eerste zin amper begrijpen.
Ik zou het ook wel fijn vinden als je eerst ervaring met custom WC opdoet voordat je er een oordeel over velt.

• Jerdek
de meeste mensen hebben sys van 500 en das al duur...gezien bovenstaande veredelde typewriter en postduif...en sorry voor de enige taalfouten hoor, maar dit is een pcnerdforum, niet "het grote dictee"..waar ik trouwens wel hoog mee scoor... 8)

edit1:
budgetair gezien en na doorvragen over gebruik, adviseer ik de meeste van mijn pc-klantjes bij upgrade, een leuke laptop ipv nieuw desktop systeem, daar heb je voor 5-600 hele leuke veredelde postduiven voor :)

[ Voor 30% gewijzigd door Jerdek op 18-08-2011 00:48 ]

• faust2016

faust2016

You yes have my shirt

Jerdek schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 00:09:

Ik heb verder gelezen.. en H50's en H80's hebben wat mij betreft niks met watercooling te maken.. In ieder geval niet als je het met een mooie custom loop vergelijkt.

En ja als een beetje GPU hebt heb je al geen fluisterstille PC meer.. Zelfs de 5770 van mn broertje maakt meer lawaai dan mijn hele pc bij elkaar. Nu ben ik zelf wel redelijk vaak bezig met OC'en op zowel de GPU als de CPU en dan is luchtkoeling gewoon luidruchtig als je je temps een beetje binnen de perken wil houden.

Dat jij je PC nou alleen voor huis tuin en keuken applicaties gebruikt, waarbij je zoveel koelcapaciteit niet nodig hebt, betekent niet dat het hele waterkoel gebeuren onzin is.

Begrijp me niet verkeerd. Natuurlijk kan je op lucht ook prima een stille pc hebben, zeker als je niet aan overklokken doet. Feit is echter wel dat veel mensen hier op tweakers dat wél doen en dan kan zo'n WC setup toch weer een stuk interessanter worden.

• Jerdek
de echte wcfreaks zouden hier niet posten maar in ander subforum..
Ik heb/had luidruchtige pc met gpu met aftermarketcooler erop...goede airflow en fancontrollers doen een hoop hoor!
gpu draait nu op 40% met 37 graden idle, chrome met 10 tabs+ open en javachat op IE erbij
cpu op 32 graden met SM2 rev b fan op 320 rpm(net aan dus)
edit1:
de meeste tweakers draaien hier op lucht en zijn er velen die daar al moeite mee hebben...
heb in de afgelopen week al meerdere tweakers geholpen met tempprobs en bleek verkeerde airflow

[ Voor 32% gewijzigd door Jerdek op 18-08-2011 01:29 ]

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:32
Pfieuw... wat een getroll hier :9 :X .

Gaat het nog om advies voor de TS of reageren we alleen op onze troll? .. lol :D

• Jerdek
juist marcel, ik ben van de lucht en geef daar advies over, word iig door de wcfreaks afgezaagd

• faust2016

faust2016

You yes have my shirt

Dat komt doordat je het hele verhaal zo eenzijdig bekijkt..
Omdat ik nu toevallig een fan ben van WC ga ik toch ook niet iedereen aanraden een custom loop in zn PC te doen.
Net zoals jij niet stug moet blijven zeggen dat lucht 'the only way to go' is.

Dan word je niet serieus genomen.
Iemand die weloverwogen advies geeft wordt sneller serieus genomen.

Want wat is het eerste wat je doet in post nr. 1 in dit draadje? Je gaat het OC'en af lopen kraken, terwijl de TS zich afvraagt of ie op water over moet stappen OMDAT hij zo lekker aan het overklokken is.

De eerst volgende opmerking die je erachteraan gooit is dat lucht stiller en beter is dan de gemiddelde WC-set...
Weer een losse flodder waarvan vaak genoeg het tegendeel bewezen is. Met een goeie custom loop haal je ruim betere temps dan met lucht. Ook qua stilte is en goeie WC set onovertroffen, zoals PilatuS ook al vaststelde.

Ik hoop niet dat de TS is afgeschrikt door deze felle discussie en nog wat van zich laat horen!

Jerdek gaat nu op de negeer-stand :D

Verwijderd

Ik heb een pc op luchtkoeling momenteel.

Ik heb ook een Corsair H60 gehad met push/pull.Die komt er bij mij niet meer in.
Ik ga voor een custom set.

De voordelen:
- looks
- pc blijft koeler
- vind het leuk om te maken
- vind het mooi om te zien
- niet iedereen heeft hetzelfde

Nadelen:
- vergt meer onderhoud
- lekkage is een optie
- is duuder

Wat beter of slechter is , is moeilijk te zeggen.
Dat is aan jezelf wat jij belangrijk vind.

Je hoeft een set ook niet nieuw te kopen.Er word zat gebruikt aangeboden wat als nieuw is.
Dan ben je een stuk goedkoper uit.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-12 23:50

M2M

medicijnman

wat je in ieder geval wel moet doen is goed lezen. Reviews en gebruikerservaringen voordat je dingen aanschaft. De kans is groot dat een prefab waterkoelertje, zijn prijs niet waard is.

En technisch gezien heeft iedere moderne luchtkoeler een vorm van vloeistofkoeling. De warmtedoorgifte van aluminium of koper in massieve vorm zijn namelijk niet bijzonder goed.

-_-

Verwijderd

Topicstarter
Geluid is het mij niet echt om te doen. Ding is nu redelijk stil. Ik erger me er dus niet aan. En voor de gene die meteen roepen dat je beter snellere spullen kan kopen... Ik heb deze pc 2 jaar geleden gebouwt. Toen was dit wel een mooie setup. Maar spullen verouderen zo snel dat je wel kan blijfen vernieuwen. Als ik nu bijvoorbeeld snellere spullen wil kopen kom ik natuurlijk uit op een i7 processor. Met gevolg dat ik een ander moederboard moet hebben en ander geheugen. Dan lopen de kosten al weer dermate op dat ik dat de moeite niet waard vind. Iig op dit moment niet.

En voor degene die roepen dat overclocken niet goed is voor je hardware.
Wie van jullie heeft er ooit een pc versleten?? Ik iig nog nooit. Dat is net wat Prodigy zegt over een pc die niet langer dan 3 jaar blijft staan. Dus dat is voor mij ook geen aanleiding om het overclocken achtetwegen te laten. Buiten het feit dat het leuk is om te doen.

Mijn bedoeling met watercooling is dus meer ruimte te creeren om verder over te clocken. Mijn vraag is dan dus ook... Hoeveel ruimte win ik daar mee tenopzichte van de coolermaster v8. Ik
merk dat de meningen nog al verdeelt ziin. Wat mijn twijfel dus bevestigt voor het doel waar ik het voor wil gebruiken. Ik kijk iig uit naar een wc systheem die alles koelt. Dus ook de geheugen modules en misschien zelfs de chipsets. Om zo de temperatuur in de case zo laag mogenlijk te houden. Wat volgens mij niet te doen is met luchcoolers.

Verwijderd

Tja tegenover een V8 win je HEEL veel ruimte.
Je hebt het dan ook wel over een grote koeler.

De mijne is nog groter dus je zal die grote knots in ieder geval kwijt zijn.

Dit is mijn koeler:
Afbeeldingslocatie: http://i51.tinypic.com/200cn7d.jpg

Jou V8:
Afbeeldingslocatie: http://www.xbitlabs.com/images/coolers/coolermaster-v8/28_v8_inpb.jpg

Dit is een watergekoelde CPUkoeler:
Afbeeldingslocatie: http://www.modding-projects.be/verkoop/sale/CPU_MOSFET.JPG

Bij een waterkoeler krijg je alleen je pomp.Die kun je heel mooi wegwerken in je 5,25slots bijv.Daar heb je reservoirs en pomp ineen voor.
Slangen horen juist in het zicht.

Dus als je ruimte wilt besparen......Gelijk doen.
Neem anders een kijkje op www.highflow.nl en bekijk de producten eens.

• PilatuS
  • Niet online

edit2:
Je hebt echt geen idee waar je over praat. Met een custom waterkoelingset zal het altijd stiller zijn dan lucht en ook koeler. Waarom reageer je uberhaupt als je niet weet waar je het over hebt ?

De TS komt hier om info vragen en krijgt een boel onzin te horen.

[ Voor 3% gewijzigd door PilatuS op 18-08-2011 09:46 ]

Verwijderd

PilatuS schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 09:45:
[...]

Je hebt echt geen idee waar je over praat. Met een custom waterkoelingset zal het altijd stiller zijn dan lucht en ook koeler. Waarom reageer je uberhaupt als je niet weet waar je het over hebt ?

De TS komt hier om info vragen en krijgt een boel onzin te horen.
Gewoon niet op reageren.
Ook al plaats je geen fans dan koelt ie al goed.

Je pakt gewoon extra stille fans en draaien maar

• BTU_Natas
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01:28

BTU_Natas

Superior dutchie

Verwijderd schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 07:31:
Mijn bedoeling met watercooling is dus meer ruimte te creeren om verder over te clocken. Mijn vraag is dan dus ook... Hoeveel ruimte win ik daar mee tenopzichte van de coolermaster v8. Ik
merk dat de meningen nog al verdeelt ziin. Wat mijn twijfel dus bevestigt voor het doel waar ik het voor wil gebruiken. Ik kijk iig uit naar een wc systheem die alles koelt. Dus ook de geheugen modules en misschien zelfs de chipsets. Om zo de temperatuur in de case zo laag mogenlijk te houden. Wat volgens mij niet te doen is met luchcoolers.
Gezien het feit dat je de cpu al op 4500Mhz hebt draaien, wat echt zeer netjes is. Zal je er hoogstens 100mhz bij krijgen met watercooling. De enige manier voor jouw om nog echt een stap hoger te gaan (24/7), zal een ss zijn (heel duur en nog veel meer nadelen)

Waterkoeling neem je om dat het leuk is om op te bouwen, het knutsellen een hobby is en omdat je je pc een unique look kunt geven. Stiller gaat het niet worden dan wat je nu hebt, het enige gebied waar waterkoeling kwa stiller zijn nog enig nut heeft is op de gpu('s).

Verder is waterkoelen kwa kosten een zeer diep gat waar je voor eeuwig geld in kan gooien. Ik zelf zit al over de 4000 euro heen, na 4 jaar ofzo. En dat bedrag zal alleen nog maar stijgen en stijgen. Maar ik vind het prutsen en bizare builds maken gewoon heel erg leuk. En een hobby mag best wat kosten :)

Verwijderd

Topicstarter
Daar heb ik wat aan. Bedankt!

• Jerdek
Wat ga je nu doen? Flink investeren voor een paar 100MHz erbij of blijf je toch bij luchtkoeling?

• Abeltje130
Jerdek schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 15:36:
Wat ga je nu doen? Flink investeren voor een paar 100MHz erbij of blijf je toch bij luchtkoeling?
Ach man, stel je niet zo negatief op tegenover waterkoeling & laat m'neer ook even nadenken.

• Jerdek
Daar is niets negatiefs aan, ben gewoon benieuwd naar z'n keuze.

• Abeltje130
Jerdek schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 15:41:
Daar is niets negatiefs aan, ben gewoon benieuwd naar z'n keuze.
' Flink investeren voor een paar 100MHz erbij of blijf je toch bij luchtkoeling?'
klinkt uiterst postitief ;(

• Reveltoorn
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12-12 14:22
Hobby kost geld 8)

Ik ben van lucht naar water gegaan en dat scheelde ongeveer 20graden, hierdoor kon ik weer verder overklokken.

Enphase Evory-S / 9x IQ7+ / 9x REC TWIN PEAK 4 BLACK 360Wp

• SpEnellis
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 03-12 16:55
Waterkoeling is inderdaad een stuk duurder. Maar je kan wel een hoop onderdelen meenemen naar je volgende PC (zoals radiator, pomp, cpu blok misschien, reservoir), dan heb je voor je nieuwe build alleen nieuwe slangen nodig en een full GPU koelblok.

Zo kan je de kosten toch binnen de perken houden, verder is kun je natuurlijk als je dat leuk vind er lekker aan prullen.

• Abeltje130
@SpEnellis
Je vergeet universele gpu-blokken, die kunnen vaak zelfs op meerder generatie's GPU's

• regmaster
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
SpEnellis schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 16:24:
Waterkoeling is inderdaad een stuk duurder. Maar je kan wel een hoop onderdelen meenemen naar je volgende PC (zoals radiator, pomp, cpu blok misschien, reservoir), dan heb je voor je nieuwe build alleen nieuwe slangen nodig en een full GPU koelblok.

Zo kan je de kosten toch binnen de perken houden, verder is kun je natuurlijk als je dat leuk vind er lekker aan prullen.
En een luchtkoeler schaf je voor iedere nieuwe pc telkens opnieuw aan? Hou toch op, dat is wel een drogreden hoor.
Als je wilt aantonen waarom de TS een WC set zou moeten overwegen kom dan met de harde feiten.
Ik lees telkens dat een custom WC set altijd beter koelt dan luchtkoeling maar niemand komt met feiten, of harde cijfers. Op diverse sites lees ik alleen maar dat WC in vergelijking met goede luchtkoeling elkaar in de praktijk nauwelijks ontlopen.
Ik heb zelf een CM Sniper kast met een goede airflow, mijn I7 2600K@4200 koel ik d.m.v. een Prolimatech Armageddon met een enkele Thermalright TY-140 fan. Temps idle @kamertemp. 23C, 32C en op 100% rond de 48C. Alleen de GTX570 kaart laat zich op volle belasting horen maar nog steeds zeer acceptabel.
De Prolimatech koste me 40 euro en de TY-140 een tientje. Ik zie persoonlijk niet in wat een custom WC set van een gemiddelde 200 euro daar nog aan kan verbeteren.
Maar ik laat me graag verrassen >:)

• faust2016

faust2016

You yes have my shirt

Ja maar zeg nou zelf.. 4200 is een eitje voor zo'n 2600K. Daar heb je idd geen WC voor nodig.
Ik zou zelf een vergelijking posten, alleen toen ik overstapte op WC zat ik met een relatief low-end loop. Was een heel stuk stiller dan mn TRUE met een Ultra Kaze 3K +Yate Loon D12-SH (~2200 RPM), maar temps waren niet significant lager (scheelde ~3 graden). Daarna heb k mn loop steeds verder uitgebreid en van hardware gewisseld.

Ik kan dus zelf geen mooie vergelijking posten. Echter als ik de resultaten in het LinX Stable topic vergelijk zie je bvb dit:

Pharlap | 2600K | 4600Mhz | 100x46 | 4C 8T | 1.344 | Asus P8P67-M pro | lucht | CM 212 plus | 73/80/80/77 | 3103B364
Pharlap | 2600K | 4900Mhz | 100x49 | 4C 8T | 1.456 | Asus MIV Gene-Z | water | Supreme HF | 66/72/76/72 | 3103B364

Temps zijn gemiddeld 5~6 graden naar beneden gegaan, terwijl die wel 0.1v meer en 300 MHz meer draait.
Lijkt me duidelijk toch?

• regmaster
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
faust2016 schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 00:07:
Ja maar zeg nou zelf.. 4200 is een eitje voor zo'n 2600K. Daar heb je idd geen WC voor nodig.
Ik zou zelf een vergelijking posten, alleen toen ik overstapte op WC zat ik met een relatief low-end loop. Was een heel stuk stiller dan mn TRUE met een Ultra Kaze 3K +Yate Loon D12-SH (~2200 RPM), maar temps waren niet significant lager (scheelde ~3 graden). Daarna heb k mn loop steeds verder uitgebreid en van hardware gewisseld.

Ik kan dus zelf geen mooie vergelijking posten. Echter als ik de resultaten in het LinX Stable topic vergelijk zie je bvb dit:

Pharlap | 2600K | 4600Mhz | 100x46 | 4C 8T | 1.344 | Asus P8P67-M pro | lucht | CM 212 plus | 73/80/80/77 | 3103B364
Pharlap | 2600K | 4900Mhz | 100x49 | 4C 8T | 1.456 | Asus MIV Gene-Z | water | Supreme HF | 66/72/76/72 | 3103B364

Temps zijn gemiddeld 5~6 graden naar beneden gegaan, terwijl die wel 0.1v meer en 300 MHz meer draait.
Lijkt me duidelijk toch?
True, 4200 is een eitje van een 2600K. Jouw cijfers zijn duidelijk idd, maar wat zijn de bijbehorende kosten?
Ik neem aan dat je geen WC setje van rond de 150 euro hebt, daar ga je dat soort cijfers vast niet mee halen.
Ik zal van de week even mijn 2600K op 100x 46 en op 100 x 49 zetten en prime even een half uurtje laten draaien. Eens kijken hoe de Prolimatech/Thermalright combi zich dan houdt, ben benieuwd....

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14-12 16:48

Mavamaarten

Omdat het kan!

Als jij er het geld niet voor over hebt, leuk dan, maar als anderen het er wel voor over hebben...
Veelal is WC vooral stiller dan luchtkoeling terwijl de temps koeler zijn. Het kost wat meer maar alles voor de hobby van het tweaken :Y

Android developer & dürüm-liefhebber

• faust2016

faust2016

You yes have my shirt

@regmaster: De CPU's zijn erg moeilijk 1 op 1 te vergelijken. Ik heb zelf nu 3 2600K's gehad en het verschil in temps is enorm. Mn nieuwe chip is 'low-VID' tov de oude. Voor 48x is ~1.41v nodig ipv ~1.46v.
Je zou verwachten: Minder vcore, dus de chip wordt minder warm, maar niets is minder waar. De 1.41v chip wordt zo'n 10~11 graden warmer.

Ik heb al een remount gedaan voor de zekerheid, maar het is echt de chip.

Wat ik daarmee wil zeggen is dat een vergelijking van jou Prolimatech tov van de temps van 'Pharlap' op water niet heel zinvol zou zijn.

Verwijderd

Kijk even naar de Antec H²O 920. Schijnt een hele goeie set te zijn!

• Rollo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 28-11 07:38
Als je het geld ervoor heb waarom zou je het niet doen? Het is zoiezo leuk om te hobbyen en het zal allicht beter koelen per decibel. Je werkt toch om leuke dingen te doen/kopen :9 niet om alles in je zak te houden :P

[ Voor 10% gewijzigd door Rollo op 27-08-2011 15:12 ]

Verwijderd

Op de pricewatch staan een aantal corsair H serie koelers.

Waarom neem je er daar geen van?Bespaar je ook een paar euro's

• marco282
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 24-11 00:33
Jerdek schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 00:22:
Maar je moet begrijpen dat de gemiddelde pc die een watercooling set heeft niet met een pc van 500 euro rondloopt, de meeste ECHTE watercoolers die hebben al een pc wat hoogste van het moment is en dan nog eens overclock erbij.

tevens vind ik niet dat je mag zeggen dat je ervaring hebt met watercooling omdat je een h50 hebt gemonteerd of h80.

En ja iedereen zn eigen mening, als lucht koeling voor jou voldoende is, geen probleem, er zijn genoeg luchtkoelers die t tegen watercooling opnemen, maar wil je de beste maar toch stille koeling, moet je bij waterkoeling zijn en ja daar hangt een prijs kaartje aan, maar 400 euro wc systeempje bij een 1500 euro dure computer vind ik wel te doen.

3X Multiplus II 10KVA, 2x MPPT RS 450/200, 48v 82kWh LiFePO4, 21kwp PV

• DAMAGE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-11 22:08

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Wat een LOL-topic is dit zeg. Watercooling is duur ja. Maar mensen genieten er ook van om het te bouwen. Ik in iedergeval wel. Lekkage kan inderdaad een probleem zijn. Ik heb in 8 jaar tijd dat ik watercooling heb afgelopen donderdag een lekkage gehad. Dit waarschijnlijk omdat de PUR slang die ik gebruikte, gewoon troep is. Anders dan dat, NOOIT problemen gehad. Gewoon goed materiaal kopen, en het fatsoenlijk in elkaar klussen. Als je dan nog kan zeggen dat watercooling kan lekken, dan vertrouw je dus je eigen klus kwaliteiten niet. Dan moet je ook maar niet gaan klussen.

Verder zag ik langs komen dat je met overclocken de levensduur van je hardware verminderd. Met watercooling kun je de boel een stuk koeler houden dan met luchtkoeling. De warmte is iets dat de levensduur van je hardware verminderd. De huidige hardware gaat niet zo snel kapot, dat crashed wel als het zijn limiet bereikt heeft en ga je verder tweaken.

Ik ben zelf ook enorm fan van Watercooling, het ziet er vet uit, het is stil en het koelt het best. Daarbovenop is het bestellen van een dergelijk systeem cool, en als het pakketje binnen komt heb je weer lekker iets om te tweaken en in elkaar te sleutelen. Hou je daar niet van? Moet je het ook niet doen. Iedereen heeft recht op zijn of haar eigen mening, maar blijf wel realistisch. Luchtkoelers zijn tegenwoordig super goed, dat klopt. Maar beter dan een goede watercooling set gaat het niet worden. Watercooling heb je namelijk de mogelijkheid om een veeeeeeel (had ik al veeeeel gezegd?) groter koel oppervlak te creëren, dus dat wint gewoon. Maar respecteer ook de mening van iemand als die graag bij luchtkoeling blijft. Want dat heeft ook een voordeel: het is lekker simpel te installeren. Ding er op gooien en karren maar. En juist omdat het zo simpel is, en nog redelijk tot heel prima koelt, is dat ook een goed plus punt voor luchtkoeling.

Trouwens, zo'n Corsair watercooler inbouwen heeft niks met Watercooling inbouwen te maken man. Dat is net een uit de kluiten gewassen Heatpipe-setup die je monteerd. Pas als je je custom set vertrouwd, dan heb je ervaring met watercooling. Komt namelijk veel meer bij kijken dan alleen maar wat in een kast flikkeren!

[ Voor 15% gewijzigd door DAMAGE op 27-08-2011 17:11 ]

Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel

• Abeltje130
Pagina: 1