Toon posts:

Nieuwe versterker nodig icm Bose 601, Series III

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben al jaren in het bezit van 4 boxen, namelijk de Bose 601, serie iii.
Over de specificaties van deze boxen o.a. het volgende:

"Amplifier power requirements":

Minimum 10 Watts per channel, maximum 200 Watt RMS per channel, conforming to EC specifications.

Misschien een heel domme vraag, maar waar ben ik nu beter mee uit als ik een nieuwe versterker
ga kopen: Eentje met een vermogen van 70 Watt per kanaal, eentje van 100 Watt per kanaal, of misschien nog meer :?

Watt, Watt RMS, heb wat gegoogled, maar het wil er bij bij gewoon niet in. Ik snap het gewoon niet :?

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20-12 20:47

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Wat heb je nu voor een versterker?

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20-12 19:11

FeaR

In GoT we trust

Op vermogen een versterker kopen is lastig. Mede doordat de ene fabrikant het vermogen anders meet dan de andere. Zo kan een receiver van merk X met "maar" 70 Watt meer vermogen leveren dan een receiver met 150 Watt van merk Y. Dus daar is zo niets over te zeggen. Maar over het algemeen ga je met elke versterker/receiver gewoon geluid uit die speakers krijgen. Of de speakers moeten een zeer laag rendement hebben en lastig aan te sturen zijn.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 17-12 17:14

psy

Beter is een beetje ruim. Hoe krachtiger je versterker hoe kleiner de kans dat je de luidsprekers kan opblazen terwijl je het niet echt hoort wat met een te zwakke versterker wel mogelijk is (clipping).
Maar zolang je alles met beleid gebruikt en geen fabriekshal hoeft te voorzien van geluid zal het allemaal vreselijk weinig uitmaken :-)

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Verwijderd

Topicstarter
psy schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 23:11:
Beter is een beetje ruim. Hoe krachtiger je versterker hoe kleiner de kans dat je de luidsprekers kan opblazen terwijl je het niet echt hoort wat met een te zwakke versterker wel mogelijk is (clipping).
Maar zolang je alles met beleid gebruikt en geen fabriekshal hoeft te voorzien van geluid zal het allemaal vreselijk weinig uitmaken :-)
Thanks _/-\o_

Ik dacht altijd dat het andersom was, dus hoe krachtiger de versterker, hoe meer kans om de boxen
op te blazen.

Heb op één of of andere Engelse site ondertussen ook ongeveer hetzelfde verhaal gelezen.

Nogmaals iedereen bedankt voor de reakties.

Ben er uit!

Verwijderd

Het wattage zegt echter niet alles over hoe krachtig de versterker is. Ik kan zo een aantal luidsprekers opnoemen die een gemiddelde 200 watt versterker letterlijk laat smelten, maar die prima kan worden aangedreven door een 100watter.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-12 17:48
Verwijderd schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 22:37:
Het wattage zegt echter niet alles over hoe krachtig de versterker is. Ik kan zo een aantal luidsprekers opnoemen die een gemiddelde 200 watt versterker letterlijk laat smelten, maar die prima kan worden aangedreven door een 100watter.
Dat moet je eens uitleggen...
Hier snap ik niks van.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Verwijderd

Tommie12 schreef op zondag 21 augustus 2011 @ 16:34:
[...]

Dat moet je eens uitleggen...
Hier snap ik niks van.
Als je een Apogee Scintilla (de 1 ohm versie) aan een surround versterker hangt die 150-200 watt per kanaal kan leveren (redelijk high-end) dan smelt de versterker gewoon. Die kan de hoeveelheid stroom gewoon niet leveren. Terwijl een Krell van 100 watt ze wel kan aandrijven.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Koeitje doet een ingewikkelde manier gebruiken om uit te leggen dat er naast vermogen (Watt) ook impedantie (Ohm) bestaat, zonder dat woord ook maar 1x te noemen. :?

Versterkers die gemaakt zijn voor een impedantie 4-16 Ohm worden meestal niet heel erg gelukkig van een set speakers die een impedantie van 1 Ohm hebben. Het vermogen wat de speaker dan vraagt aan de versterker is dan vele malen hoger dan wat de versterker aankan. De 200 Watter gaat dan b.v. zomaar (natte vinger, pure gok, don't shoot me!) 1000 Watt leveren als je effe aan de volume knop zit. En dat lukt 'm. Heel eventjes. :P

Blijft staan dat als je nog steeds geen fabriek met geluid wilt vullen dat meestal wél gewoon kan. Totdat je 'm (te) hard zet. En waar de 'te' zit, is maar net de vraag.
Maar met 1 Ohmige speakers aansluiten zou ik per definitie een beetje oppassen.

[ Voor 38% gewijzigd door remco_k op 21-08-2011 21:08 ]

Alles kan stuk.

Pagina: 1