Thuisnetwerk aanleggen

Pagina: 1
Acties:

• Fusioxan
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07:58
Goede avond medetweakers,

Al een tijdje ben ik van plan om het thuisnetwerk te gaan verbeteren. De meeste tweakers die nog thuis wonen, weten meer over computers dan de ouders (uitzonderingen zijn er). Zo ook mijn vader en ik. Mijn vader is wel programmeur, maar over netwerken hoef je hem niks te vragen. ;)

Om maar even het verhaal uit te leggen. De PC van mijn ouders staat op een bureau van 1,5 meter lengte. Daar staat een 19" op samen met een printer. Verder heb ik nog een PC op mijn kamer staan en zijn er nog 3 laptops in huis. Aangezien ik en de rest het zat is om constant met een USB-stick of een mail naar de 'Hoofd-PC' te lopen om iets uit te printen, heb ik de printer op het netwerk aangesloten. Dit is echter een kabel die gewoon op de vloer ligt, onder de deur door naar de meterkast. Het kan zo, maar het is te simpel voor mij. :)

Mijn plan is om de printer op een andere plaats te zetten. Alleen, de plaats waar hij moet komen te staan is ruim 12 meter van de meterkast af. De reden waarom ik hem niet in de meterkast zet is omdat er gewoonweg geen plaats is. Ik wil dus vanuit de modem een kabel leggen naar de plaats waar de printer komt te staan. Ook wordt er nog een server, switch en draadloosgedoe aan toegevoegd.

Alleen, welke kabel kan ik het best nemen? We wonen hier in het buitengebied, dus er is helaas (nog) geen glasvezel (wel raar. Het dorp krijgt glasvezel, terwijl ze al ruim 100mbit hebben. En ik moet het hier doen met het internet dat ik eerst een filmpje van YouTube moet laten bufferen, alvorens ik het bekijk...). We hebben hier echt ontzettend traag internet (gamen gaat regelmatig met lagg). Dit kan ook aan de modem liggen, morgen wordt er een belletje gepleegd naar de KPN centrale om een betere modem. Huidige is namelijk ruim 6 jaar oud.

Dus samengevat, wat kan ik beter doen?
  1. ADSL kabel verlengen naar de andere plaats, en daar de modem plaatsen
  2. Een CAT6 kabel vanuit de modem naar de nieuwe plaats
  3. Een hele kleine kans, maar misschien toch te overwegen: glasvezel?
Ik weet, glasvezel heeft geen nut met het huidige internet. Maar als er ooit in de toekomst hier toch glasvezel komt, heb ik niks aan CAT6? Die adapters voor internet over elektriciteitsnet kan helaas niet, omdat het 2 verschillende groepen betreft. Draadloos, tja, ik wil niet een hele tijd wachten als ik een filmpje op tv wil zien.

Graag wil ik jullie meningen horen! Je kan ook je ervaringen delen over CAT6 en glasvezel.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Een beetje warrig verhaal maar optie b klnkt gewoon goed/normaal

[ Voor 3% gewijzigd door Fish op 17-08-2011 21:35 ]

Iperf

• Fusioxan
Hmm, ja. Nu ik het nog eens overlees is het wel van hak op de tak. Momentje, zal een poging wagen om het te verbeteren.

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Over glasvezel hoef je je niet druk te maken trouwens, CAT6 is meer dan voldoende voor je LAN.

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-02 20:47

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Je modem verplaatsen gaat niet werken; daar wordt je internet alleen maar onstabieler en nóg trager van (moet zo dicht mogelijk bij het ISRA-punt hangen). A valt dus af.
B lijkt mij de beste optie, omdat C niet mogelijk is op moment. Daarnaast zijn de kosten daarvan ook hoger, mocht de mogelijkheid er wel komen.

[ Voor 8% gewijzigd door Bastiaan op 17-08-2011 21:39 ]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:14
Wireless router voor het thuisnetwerk en de printer aansluiten dmv een accespoint eraanhangen? Dan kan je de printer overal neerzetten waar je maar wil.

• DjKahless
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14-07-2024
Cat6 is meer dan voldoende (1000mbit / 1Gbit), zal wel even duren voordat we op die snelheden zitten.

Tevens internet over de stroom hoeft geen probleem te zijn met meerdere groepen, ik heb dat zelf in huis ook.

Zolang het niet door de gemeentestop hoeft zou het geen probleem moeten zijn. De normale zekering in de meterkast is niet genoeg om het signaal te verstoren.
Dit is ook van plaat tot plaats verschillend, bij mijn ouders en bij mezelf is het geen probleem, terwijl het bij een collega helemaal niet werkt (ook niet op dezelfde groep).

Een sterke wireless router met 1 of 2 ap's (ligt aan de lokatie waar de laptops gebruikt worden) lijkt me de makkelijkste optie. Alhoewel ik zelf niet zo'n fan van draadloos ben (hogere pingwaardes / minder stabiel)

Over Glasvezel kan ik nog geen oordeel geven als internet, ze zijn hier in de stad momenteel aan het inventariseren of het aangelegd word, binnenshuis zou ik het zeker niet adviseren aangezien je speciale spullen nodig hebt en de kabels nogal gevoellig zijn voor breuk.

[ Voor 15% gewijzigd door DjKahless op 17-08-2011 21:43 ]

Stream @ http://twitch.tv/nessiroj

• Fusioxan
sloth schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 21:38:
Over glasvezel hoef je je niet druk te maken trouwens, CAT6 is meer dan voldoende voor je LAN.
Ok, volgens mij is de beslissing al gevallen. :)
Bastiaan schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 21:38:
Je modem verplaatsen gaat niet werken; daar wordt je internet alleen maar onstabieler en nóg trager van (moet zo dicht mogelijk bij het ISRA-punt hangen). A valt dus af.
B lijkt mij de beste optie, omdat C niet mogelijk is op moment. Daarnaast zijn de kosten daarvan ook hoger, mocht de mogelijkheid er wel komen.
Een kameraad zei dat het wel mogelijk was, maar met niet-goedkope adapters.
ThinkPadd schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 21:40:
Wireless router voor het thuisnetwerk en de printer aansluiten dmv een accespoint eraanhangen? Dan kan je de printer overal neerzetten waar je maar wil.
Er komt ook nog een server bij te staan. Onder andere voor bestanden, maar ook voor films die ik op de televisie wil bekijken. Het is mogelijk, maar draadloos netwerk + films heb ik slechte ervaringen mee.
DjKahless schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 21:42:
Cat6 is meer dan voldoende (1000mbit / 1Gbit), zal wel even duren voordat we op die snelheden zitten.

Tevens internet over de stroom hoeft geen probleem te zijn met meerdere groepen, ik heb dat zelf in huis ook.

Zolang het niet door de gemeentestop hoeft zou het geen probleem moeten zijn. De normale zekering in de meterkast is niet genoeg om het signaal te verstoren.
Dit is ook van plaat tot plaats verschillend, bij mijn ouders en bij mezelf is het geen probleem, terwijl het bij een collega helemaal niet werkt (ook niet op dezelfde groep).

Een sterke wireless router met 1 of 2 ap's (ligt aan de lokatie waar de laptops gebruikt worden) lijkt me de makkelijkste optie. Alhoewel ik zelf niet zo'n fan van draadloos ben (hogere pingwaardes / minder stabiel)
Tja, zoals je al ziet, zijn er meerdere die zeggen dat CAT6 voldoende is (dus is het waarschijnlijk ook). Het probleem is, de laptops worden door het hele huis gebruikt, tot in de achtertuin aan toe. Je zult waarschijnlijk niks moeten printen als je in de achtertuin van de zon ligt te genieten. Maar bijvoorbeeld een werkrooster opvragen die op de server staat is wel een mogelijkheid.

Ik denk dat ik al weet wat het wordt, namelijk CAT6 kabels. Het duurt nog wel een paar weken voordat ik begin, dus zwijg niet en laat meer horen. :)

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Huh het feit dat ej cat6 overal heen gooit hoeft niet te zeggen dat je geen wireless erbij moet zetten

Tuurlijk gewoon wireless erbij doen, gemak dient de mens, alsof je altijd en alleen maar video kijkt op je laptop
dvd of 720p content heb ik werkelijk noooit problemen mee (echt niet)

[ Voor 17% gewijzigd door Fish op 17-08-2011 21:51 ]

Iperf

• Fusioxan
Nee, er komt sowieso draadloos bij. Maar om een server aan te sluiten op een draadloos netwerk ben ik het niet mee eens. ;)
Pagina: 1