Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nip
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 25-09 17:18
Hallo iedereen,

Kort wat informatie over mijn PC: Heb hem ongeveer 3 jaar geleden gekocht, heeft het altijd perfect gedaan. Zeer goede koeling (5 fans in de case, videokaart fans etc niet meegerekend), temps kwamen nauwelijks boven de 40 graden uit van zowel de CPU als GPU.

Specs:

Moederbord: MSI P45 Neo-F
Besturingssysteem: Windows 7 Ultimate 64-bit
PSU: Be Quiet Straight Power 500W
CPU: Intel(R) Core(TM)2 Quad CPU Q9550 @ 2.83GHz
GPU: Nvidia Geforce GTX275 van Asus
RAM: Kingston ValueRAM 4 GB ( 2 x 2 GB ) DIMM 240-pins - DDR2 - 800 MHz
HD: Seagate Barracuda 7200.12 - 500 GB

Maar nu heb ik sinds een paar dagen erge last van wat problemen. Het begon vorige week met het updaten van mijn Nvidia drivers naar 280.26. Ik had opeens lagere FPS bij games, van 50-60 naar 20-30 en wel lager. Ook schokte het beeld vaak, tijdens simpelweg internetbrowser gebruik crashte hij soms (TDR error?).

Op internet gezocht of er meer mensen met problemen waren met de nieuwste driver en inderdaad hij werkt niet echt goed (fan stopt soms helemaal met draaien) met de GTX 200-series. Nvidia weet ervan en komt met een fix (duurt lang). Dus ik dacht ok ik installeer weer een oudere versie driver. Dat loste het probleem echter niet op.

Daarna tijdens het spelen van een game sloot mijn computer zich af, wat mij meteen deed vermoeden naar overheating. En inderdaad terwijl ik een 3D applicatie afspeel zoals games dan schieten de temps opeens razendsnel omhoog. Ook het spelen van de games is ronduit ruk, kan niks meer op Ultra/Max graphics settings zetten want dat trekt hij opeens niet meer. Temps van GPU gingen boven de 80 en die CPU bijna naar de 70!! (Max Q9550 temperature is volgens Intel 72 graden). Ik schrik me dood en sluit gauw het spel af. Tijdens het browsen gaat het allemaal prima. GPU temperatuur is terwijl ik dit typ 42 graden en CPU gemiddeld 36 graden. Alsnog best hoog voor "idle".

Wat ik geprobeerd heb: Al het stof opruimen (was er nauwelijks) in mijn case en fans wat hoger zetten, maar dat helpt gewoon niet. Het lijkt alsof m'n CPU en GPU tijdens 3D applicaties als een gek voor 300% gaat draaien en rekenen terwijl ik 2 weken geleden nog de meeste spellen op High kon spelen zonder problemen.

Screenshot van Speedfan 4.44: http://imageshack.us/photo/my-images/20/speedfanss.png/

Kan iemand mij alsjeblieft helpen? Ik baal als een stekker want ik heb altijd goed gezorgd voor mijn PC en hij is tip top in orde. Maar nu gaat het opeens fout. Kan het misschien aan mijn lage 500W voeding liggen? Of is het toch simpelweg mijn koeling? Wat ik niet snap want het is altijd zo enorm koel geweest in mijn case. En het weer nu is ook niet bepaald warm... Hij heeft het prima gedaan toen het buiten 30 graden was. Toch die driver dan?

Laatste oplossing zie ik nog in formatteren en windows opnieuw installeren of misschien weer terug naar Windows XP. Dan oude nvidia driver installeren. Hopelijk kan iemand mij helpen!

Groeten,
Nip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nip
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 25-09 17:18
Oh ja en opstarten doet hij nu in 3 keer. Eerste twee keer start hij op, fans beginnen met draaien maar gaan dan weer uit, duurt 3 seconden ongeveer. Derde keer start hij pas door.

This is bad...

Edit #1:

Die CPU temps vind ik te hoog. Ik heb gewoon de stock cpu koeler. Ga nu zeker een scythe mugen ofzo aanschaffen. En ja ik had voorheen ook een programma a la rivatuner en speedfan. Cpu en gpu temps waren allemaal lager, vooral stressed temps!

Had uiteraard eerst oude driver gedeïnstalleerd. Maar via het configuratiescherm, nvidia installatie programma om hem te deïnstalleren. Dacht dat dat wel goed.

Ben nu bang dat ik hardware schade heb opgelopen. Heb net geformatteerd en windows opnieuw geïnstalleerd maar nu komt ie niet meer aan op het bureaublad. Ga nu die checklist van opstartproblemen etc nalopen. Enige tips? Gare voeding lijkt mij het logischt? +12v gaf ook 10v aan op speedfan... Zie screenshot. Ik zit op mijn iphone en zal meteen elke hulp lezen en gebruiken!

[ Voor 66% gewijzigd door Nip op 17-08-2011 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Als de GPU 80 graden wordt is dat niet zo erg hoor, die kunnen best 90 aan. Het wordt pas vervelend als hij lang over de 95-100 zit of zo. CPU's kunnen echter wat minder hebben, die 70 kan wel wat koeler. Idle-temperaturen kunnen beter, maar dat is niet schrikbarend. Wat voor koeler heb je voor de CPU trouwens, en weet je zeker dat die goed is gemonteerd? Weet je of de temperaturen eerder ook lager waren?

Overigens lijkt het me niet erg logisch dat het oververhitting is, aangezien het opstarten ook niet goed gaat. Ik neem aan dat je geen overklok/undervolt hebt gedaan?

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crizyz
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-02 11:21

crizyz

ne.t.weaker

Hier heb je een startje: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter
Heb je overigens wel eerst de oude driver verwijdert?

Het leest trouwens fijner als je je laatste post aanpast ipv een nieuwe eronder te zetten. Dat kun je met het Afbeeldingslocatie: http://tweakimg.net/g/forum/images/icons/edit.gif-knopje doen.

[ Voor 40% gewijzigd door crizyz op 17-08-2011 22:13 ]