AMD Phenom X3 720 continue 72-74 graden

Pagina: 1
Acties:

• Rick Astley
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Rick Astley

Never gonna give you up

Topicstarter
Het viel mij op dat m'n AMD Pehnom X3 720 veel meer herrie maakte in tegenstelling tot mijn nieuwe i7. Ik ben toen in de BIOS gaan kijken naar de temperaturen en zag tot mijn schrik dat mijn CPU zo'n 72 graden werd... en dit terwijl het maximale 73 graden mag zijn.
Snel heb ik de PC uitgezet, uit elkaar gehaald en de koelpasta vernieuwd. Niet dat dat nodig was, alles zag er namelijk goed uit. Dit mocht niet baten, de temperaturen bleven hetzelfde.
Een BIOS update maakte ook geen verschil... Ik heb nogmaals de koelpasta vervangen en de koeler zit er écht goed op (scythe katana 3) maar hij blijft 72-74 graden @ stock idle

Op zich vind ik het best raar, aangezien deze PC al zo'n 2 jaar probleemloos loopt. Hij is wel altijd al luidruchtig geweest, maar pas na de aanschaf van m'n i7 viel dat zo erg op dat ik op onderzoek ben uit gegaan en dit probleem ontdekte. Ik snap niet waarom de CPU nu constant zo warm blijft. Toen ik hem pas had en ging overklokken heb ik de temperaturen goed in de gaten gehouden. Ik weet dan ook zeker (ik heb mijn 'overklok aantekeningen gevonden in de moederbord doos) dat hij 2 jaar terug rond load altijd rond de 41-43 graden max zat, overclockt op 3.4 Ghz en nu opeens 2 jaar later wordt hij 72-74 graden op stock idle

Kan het zijn dat de temperatuur sensor opeens kaduk is ? Of denken jullie dat er iets anders aan de hand is ?

Alvast bedankt.

Never gonna let you down

• thijssie
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16-02 23:54
Ik vermoed dat er stof tussen de ribben van de koeler zit waardoor deze niet efficient meer werkt. Ook kun je proberen om de bios defaults te laden om eventuele resten van de overclock uit te sluiten.

Intel 6600K @ 3,9 GHz | Asus MAXIMUS VIII RANGER | 16GB G.skill Ripjaws @3000MHz CL15 | AMD Radeon 290x @ 1050MHz | Fractal Design Refine R3 | Coolermaster V650 [img]http://valid.x86.fr/cache/banner/8lauyp.png[/img]

• Jerdek
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
Haal je overclock er eens af, en idd alles goed schoonmaken kan ook veel schelen.
Je temps zijn nu iig te hoog...hoe is de airflow in je kast, heb je alle fans ook schoongemaakt?

edit1:
verder zou enige specs buiten je cpu wel wenselijk zijn, dus mobo kast geheugen voeding, aantal fans en waar enzo...
kunnen we specifieker meedenken!

[ Voor 31% gewijzigd door Jerdek op 17-08-2011 21:16 ]

Kennis maakt macht, kennis delen maakt machtige vriendschappen.

• Rick Astley
  • Niet online

Rick Astley

Never gonna give you up

Topicstarter
joker-nl schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 20:56:
Ik vermoed dat er stof tussen de ribben van de koeler zit waardoor deze niet efficient meer werkt. Ook kun je proberen om de bios defaults te laden om eventuele resten van de overclock uit te sluiten.
PC is stofvrij. Heb hem een paar weken terug nog schoongemaakt met perslucht (met beleid natuurlijk).
BIOS defaults geladen, overklok is eraf.
Jerdek schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 21:11:
Haal je overclock er eens af, en idd alles goed schoonmaken kan ook veel schelen.
Je temps zijn nu iig te hoog...hoe is de airflow in je kast, heb je alle fans ook schoongemaakt?

edit1:
verder zou enige specs buiten je cpu wel wenselijk zijn, dus mobo kast geheugen voeding, aantal fans en waar enzo...
kunnen we specifieker meedenken!
Overklok is eraf en kast is schoon. 1x120mm intake, 1x120mm outtake.

Ik heb Speccy eens even gedownload en die geeft aan dat de cores zo'n 28-29 graden zijn. Dat lijkt er meer op ! Hoe kan het dan dat de BIOS 74 graden zegt ?
Als ik een nieuw mobo koop, is het probleem dan opgelost of zit deze sensor echt in de CPU ? Dan zit ik namelijk met een probleem, want dan blijft die CPU koeler dus constant op volle toeren lopen.

Mobo = Asus M4A78-EM
De rest zou ik even moeten opzoeken indien dat nog relevant is.

EDIT: Ben er vrijwel zeker van dat het om een brakke temperatuur sensor gaat die op het moederbord zit. Een nieuw moederbord zou het probleem dus oplossen...
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/l84Zn.png
Of zit ik ernaast :) ?

[ Voor 7% gewijzigd door Rick Astley op 17-08-2011 21:37 ]

Never gonna let you down

• Jerdek
hoe voelt je cpu heatsink aan, is ie handwarm(temp van speccy) of kun je er een eitjuh op bakken(temp bios)?

• Rick Astley
  • Niet online

Rick Astley

Never gonna give you up

Topicstarter
Jerdek schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 22:00:
hoe voelt je cpu heatsink aan, is ie handwarm(temp van speccy) of kun je er een eitjuh op bakken(temp bios)?
Nog niet eens handwarm, tegen de grens van lauwwarm in zou ik zeggen, beslist niet warm genoeg voor een eitje !

Never gonna let you down

• Jerdek
dan is het vast bad sensor, je zou nog eens SIW kunnen proberen
maar het klinkt als iets waar je je geen zorgen over moet maken, je CPU schakelt bij to high temps wel in beveiliging(trottle backwards or shutdown)

• Imprezzion
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13:59

Imprezzion

E92 320i & 307CC

Brakke sensor of uitleesfouten.
Trouwens, de maximale temperatuur is 63c, geen 73c ;)

~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~

Pagina: 1