Garantie MSI GTX570 geweigerd op basis van user abuse

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genuinegys
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 03-03-2021
Dag mensen,

Ongeveer een maand geleden heb ik via Alternate Nederland een videokaart besteld die voldeed aan mijn eisen, deze kaart was de MSI GTX570; lekker op snelheid, goede specificaties.

Na het installeren van de kaart heb ik de 1e dag een spelletje gespeeld : Starcraft 2 (die ik op lage specs draai omdat de graphics dan geen snelheid verliezen). De 2e dag zit ik te werken achter diezelfde pc, gewoon in Excel; muziekje erbij via de Browser.

Opeens hoorde ik een luide krak; vervolgens begonnen de fans in mijn PC als een gek te draaien gevolgd door een reset. Uiteraard schakel ik mijn pc meteen uit door hem los te halen van de 220v.
Na het openschroeven van mijn kast bleek het koelingselement van mijn videokaart de dubbele omvang te hebben, hij was uitgezet en gloeiend heet.

Dit alles is gebeurd bij 0 inspanning op de kaart, hij stond wel de gehele dag te draaien, Alternate heeft hem op gestuurd naar MSI die er vervolgens 4 weken op deed om te constateren wat het probleem was (!?) tot mijn frustratie.

Na mijn vakantie besluit ik opnieuw contact op te nemen met Alternate; De jongen aan de telefoon verteld me dat de garantie is vervallen omdat het zou vallen onder een vorm van user abuse! ... Wat natuurlijk onzin is, aangezien ik niet aan de overclock opties heb gezeten, ik ben als de dood voor die dingen.

Ik weet niet wat ik moet doen, aangezien MSI voor deze losse onderdelen geen aanspreekpunt lijkt te hebben. Kunnen jullie mij helpen? Want ik heb dus 350 euro in de prullenbak gegooid.

Bedankt!
Gijs Habraken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamer
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:36

Gamer

mobile

4600Wp Z - 4800Wp W - 4800Wp O | SH4.0RS | SH5.0RS | SBR192 accu| Easee Charge Lite | Corsa-e 50kWh | Mercedes EQA 250+ 70kWh | Homey Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:34

Wildfire

Joy to the world!

Nee. De klant heeft een overeenkomst met de verkopende partij en niet met de fabrikant. De verkoper is het aanspreekpunt voor de klant en de verkoper dient voor de klant de garantie-afspraak af te handelen.

Alternate is de verkoper en zij moeten het voor de klant oplossen. Genuinegys kan nu het beste bij Alternate het 'bewijs' opvragen dat het user abuse zou zijn, binnen de eerste zes maanden ligt de bewijsplicht namelijk bij de verkoper en zomaar roepen dat het user abuse is, is geen bewijs.

Als ze daar moeilijk over gaan doen --> kijken of je in de buurt een ergens een advocatenkantoor met gratis spreekuur hebt, indien niet rechtsbijstand. Maar geef Alternate iig eerst de kans netjes tot een oplossing te komen, mochten ze daar niet op ingaan moet je ze nog een keer schriftelijk de kans geven met de melding dat als het niet binnen redelijke tijd (laten we zeggen, uiterlijk twee weken) is opgelost je ze dan officiëel in gebreke stelt.

Je kunt altijd ook nog advies inwinnen bij ConsuWijzer (www.consuwijzer.nl), een site van de overheid speciaal erop gericht om consumenten op hun rechten te wijzen. Die hebben ook nog een telefonische helpdesk waar je advies kunt inwinnen.

Belangrijkste tip: laat je niet ondersneeuwen door Alternate, weet wat je rechten zijn.

[ Voor 55% gewijzigd door Wildfire op 17-08-2011 18:22 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03 14:35

_the_crow_

Rare vogel

De eerste zes maanden ligt de bewijslast inderdaad, zoals Wildfire zegt, bij Alternate. Laat hen maar bewijzen dat er sprake is van 'user abuse'. Wat MSI zegt, heb jij niks mee te maken. Dat mag Alternate lekker uitzoeken. En als ze er met z'n tweeën niet uitkomen, dan mag Alternate met een oplossing komen op eigen kosten. :)

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-09 09:10
Wat bedoelen ze met user abuse? Alleen een overclock of misschien een verkeerde plaatsing in het systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18-09 16:54
Om welke kaart van MSI gaat het exact? Misschien zijn er met google vergelijkbare problemen te vinden op bijvoorbeeld het forum van MSI, verwijzing naar derglijke topics (als ze bestaan) kunnen je helpen met je probleem met Alternate... ik sluit mij iig aan bij bovenstaande comments.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genuinegys
Bedankt voor jullie snelle reactie, ik denk dat ik ga beginnen met een mailtje waarin ik mijn rechten erken en hun een kans geef om dit recht te zetten. En dan ga ik kijken hoe ze daarop reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

genuinegys schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 18:35:
Bedankt voor jullie snelle reactie, ik denk dat ik ga beginnen met een mailtje waarin ik mijn rechten erken en hun een kans geef om dit recht te zetten. En dan ga ik kijken hoe ze daarop reageren.
Ik zou nog niet meteen over rechten beginnen, dat werkt soms averrechts. Geef gewoon duidelijk aan dat je het niet eens bent met de conclusie van MSI en dat je het bewijs wilt zien waarom het 'user abuse' is, aangezien je de videokaart niet anders dan normaal in gebruik hebt genomen en ook geen overclock hebt toegepast.

Geef wel aan dat je dit z.s.m. opgelost wilt hebben omdat je al lang genoeg zonder videokaart zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even een toepasselijkere titel gemaakt voor je :)

• genuinegys
Dit heb ik naar ze gestuurd:

Beste Alternate,

Gisteren heb ik contact opgenomen met een van jullie medewerkers van de klantenservice met betrekking tot dit defecte product.
Na 4 weken wachten word er uiteindelijk beslist dat het product niet onder de garantie valt omdat het zou gaan om een vorm van user abuse.
Mijn garantie zou dus komen te vervallen;

Allereerst wil ik er een bewijs van zien dat jullie als Alternate deze case afdoen als een vorm van user abuse, en met name ook WAAROM.
Ik als klant ken nog steeds mijn rechten, en ik heb niet alleen 4 weken gewacht op een antwoord dat zo simpel is, maar ook op een antwoord dat onterecht is.
Ik koop een product bij jullie, en het werkt vervolgens niet naar behoren; Dat is een kwestie die bij jullie zou moeten liggen, niet bij de klant.

Nogmaals zou ik graag een schriftelijke bevestiging hiervan hebben, met een goede onderbouwing, op korte termijn.
Niet alleen zit ik al een aantal weken zonder werkende pc, maar ook ben ik mijn geld kwijt, zonder goede reden;

Ik hoop dat jullie mijn frustratie begrijpen,

Met vriendelijke groet,
Gijs Habraken

Verwijderd

Hmm, je hebt Wildfire in "Garantie MSI GTX570 geweigerd op basis v..." niet goed gelezen denk ik. Probeer de volgende keer een wat vriendelijkere email te sturen. Je strijkt ze nu een beetje tegen de haren in en dat kan je nodeloos veel energie kosten. Een beetje vriendelijkheid kan echt geen kwaad.

• adrB
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01-07-2024
Die 4 weken kunnen zij opzicht weinig aan doen, zij sturen immers het product ook weer door naar hun leverancier/ het reparatie centrum dat de schade constateert, tegenwoordig vind ik een retour proces van 3-4 weken zelfs netjes.

Daar aan toevoegend; is het bij de bewijslast niet zo dat zij moeten kunnen tonen dat er daadwerkelijk sprake is van externe schade, maar niet de exacte omstandigheden waarin dit gebeurd zou zijn (dit lijkt mij namelijk onmogelijk te bewijzen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

adrB schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 19:59:
Die 4 weken kunnen zij opzicht weinig aan doen, zij sturen immers het product ook weer door naar hun leverancier/ het reparatie centrum dat de schade constateert, tegenwoordig vind ik een retour proces van 3-4 weken zelfs netjes.

Daar aan toevoegend; is het bij de bewijslast niet zo dat zij moeten kunnen tonen dat er daadwerkelijk sprake is van externe schade, maar niet de exacte omstandigheden waarin dit gebeurd zou zijn (dit lijkt mij namelijk onmogelijk te bewijzen)?
De wet stelt dat een garantie-afhandeling dient te gebeuren zonder onredelijke overlast voor de consument. Een maand zonder videokaart zitten, hetgeen toch echt een zeer essentieel onderdeel van een PC is, is gewoonweg onredelijk indien er geen leenexemplaar ofzo wordt geleverd om de tijd zonder de eigen kaart te overbruggen.

Wat de schade betreft: er moet bewijs zijn waaruit overduidelijk blijkt dat 'user abuse' zeer waarschijnlijk de reden is. Enkel bewijs waaruit voortvloeit dat 'user abuse' een mogelijke oorzaak is, is geen geldig bewijs in deze zaak. Het moet echt zeer waarschijnlijk de oorzaak zijn, en dus niet mogelijk de oorzaak.

[ Voor 14% gewijzigd door Wildfire op 19-08-2011 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verderf
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 04-09 13:20
genuinegys schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 15:56:
Dit heb ik naar ze gestuurd:

Beste Alternate,

Gisteren heb ik contact opgenomen met een van jullie medewerkers van de klantenservice met betrekking tot dit defecte product.
Na 4 weken wachten word er uiteindelijk beslist dat het product niet onder de garantie valt omdat het zou gaan om een vorm van user abuse.
Mijn garantie zou dus komen te vervallen;

Allereerst wil ik er een bewijs van zien dat jullie als Alternate deze case afdoen als een vorm van user abuse, en met name ook WAAROM.
Ik als klant ken nog steeds mijn rechten, en ik heb niet alleen 4 weken gewacht op een antwoord dat zo simpel is, maar ook op een antwoord dat onterecht is.
Ik koop een product bij jullie, en het werkt vervolgens niet naar behoren; Dat is een kwestie die bij jullie zou moeten liggen, niet bij de klant.

Nogmaals zou ik graag een schriftelijke bevestiging hiervan hebben, met een goede onderbouwing, op korte termijn.
Niet alleen zit ik al een aantal weken zonder werkende pc, maar ook ben ik mijn geld kwijt, zonder goede reden;

Ik hoop dat jullie mijn frustratie begrijpen,
t
Met vriendelijke groet,
Gijs Habraken
Ik ben het met Mig29 eens hier, blijf gewoon rustig en vriendelijk en vraag ze gewoon netjes of ze bewijs willen leveren dat zou wijzen op user abuse, dit soort mails gaat je absoluut geen medeleven opleven en kan zelfs de zaken alleen maar ingewikkelder en onplezieriger maken voor beide partijen.

Refereren naar rechten moet je pas doen als ze voor geen meter mee werken.

4 weken zonder video kaart is lastig maar is ook begrijpelijk, je kan niet verwachten dat een video kaart van jou huis naar alternate naar msi, getest word en weer terug bij jou is binnen een week, zo werkt het helaas niet.

Heb je toevallig nog een foto gemaakt van het defecte produkt aangezien ik aan je omschrijving niet echt op kan maken of het om interne schade gaat of om fysieke schade aan de koeler?

[ Voor 4% gewijzigd door Verderf op 19-08-2011 10:24 ]

| Gigabyte X870E AORUS PRO | AMD 9800X3D | 2x16GB DDR5 | AORUS 5080 Xtreme | FSP hydro Pro 1000watt | 2TB WD Black | 2019 Tesla Model 3 LR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N3oC
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18-09 13:10
Wildfire schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 10:13:
[...]

De wet stelt dat een garantie-afhandeling dient te gebeuren zonder onredelijke overlast voor de consument. Een maand zonder videokaart zitten, hetgeen toch echt een zeer essentieel onderdeel van een PC is, is gewoonweg onredelijk indien er geen leenexemplaar ofzo wordt geleverd om de tijd zonder de eigen kaart te overbruggen.

Wat de schade betreft: er moet bewijs zijn waaruit overduidelijk blijkt dat 'user abuse' zeer waarschijnlijk de reden is. Enkel bewijs waaruit voortvloeit dat 'user abuse' een mogelijke oorzaak is, is geen geldig bewijs in deze zaak. Het moet echt zeer waarschijnlijk de oorzaak zijn, en dus niet mogelijk de oorzaak.
Ik denk toch dat jou mening niet gelijkt staat aan wat een geschillencommissie/rechter/etc hier van vinden. Als je een videokaart los koopt, is de leverancier er niet voor verantwoordelijk dat jij een PC (waar je die kaart voor gekocht hebt) niet kan gebruiken, dat is jouw eigen 'probleem'. Dit kan misschien anders liggen voor een compleet systeem, maar enkele weken wachten vind ik nogsteeds niet onredelijk (zij werken ook geen 24/7 ;) ).

Je hebt gelijk in wat de wet zegt (redelijke termijn zonder onredelijke overlast), maar ik denk dat deze garantie tot op heden hierbinnen valt. De winkel vragen om User Abuse te onderbouwen is wel een goede, hier is de winkel wel toe verplicht binnen 6mnd na aankoop. Echter denk ik dat de TS hier eerst de winkel de kans moet geven op antwoorden/oplossen/bewijzen van abuse/etc en zoals Mig29 aangeeft rustig en netjes blijven en niet direct beginnen 'dreigen' met rechten/commissies/tv-programma's en wat al niet meer.

In mijn tijd op een servicedesk kon ik er niet warm of koud van worden als mensen hiermee gingen dreigen, het werkt eerde averechts O-)

https://www.linkedin.com/in/coenversluis || http://www.judovianen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Verderf schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 10:22:
4 weken zonder video kaart is lastig maar is ook begrijpelijk, je kan niet verwachten dat een video kaart van jou huis naar alternate naar msi, getest word en weer terug bij jou is binnen een week, zo werkt het helaas niet.
Je hoeft ook niet je eigen videokaart terug te krijgen, maar een leenmodel (desnoods een ander type).
Ik heb dat ook gehad met een subwoofer, die 6 weken oud was... Ik betaal 1500 euro voor een cinemaset en 6 weken na ontvangst is de woofer kapot. Tja prima dat reparatie 6 tot 8 weken duurt, maar geef me dan maar een showmodel mee uit de showroom. Vervolgens was mijn woofer beschadigd tijdens transport teruggekomen, waarna hij weer werd teruggezonden naar Harman Kardon. Uiteindelijk 3 maanden met een leen-woofer gezeten. Perfect opgelost door de IT's dus... Maar ook niet meer dan logisch m.i.

Achteraf blij ook, omdat niet veel later (gelukkig net buiten het ontvangen van een nieuwe woofer) de IT's failliet ging.

Stel je voor dat je product daar ligt en men gaat intussen failliet... Dat wordt een ingewikkeld verhaal om alles terug te krijgen. Met een leenproduct heb je in ieder geval iets terug... Al is het een ander model... Ik kreeg ook een model wat ze daar hadden staan, die maar het halve vermogen kon leveren van mijn eigen woofer. Dat maakt niet uit, ik had ten minste iets en kon weer lekker films kijken ;)

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verderf
Je kan inderdaad naar een leen product vragen, maar ik vraag me af in hoeverre dat verstandig is in het geval van losse producten zoals een video kaart. een speaker set ok, maar je gaat alternate toch ook niet om een leen cpu vragen omdat je cpu mogelijk niet meer werkt?

Volgens mij zijn ze dat ook niet verplicht om te doen en is het meer een service.

| Gigabyte X870E AORUS PRO | AMD 9800X3D | 2x16GB DDR5 | AORUS 5080 Xtreme | FSP hydro Pro 1000watt | 2TB WD Black | 2019 Tesla Model 3 LR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wildfire schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 10:13:

Bovenstaande is wel echt een mening en is op zijn minst discutabel. Het is echter wel uitermate interessante materie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verderf
Het mag dan wel een onmisbaar onderdeel zijn van een pc maar dat maakt de pc nog geen essentieel product als bijv een was machine.

Dat bijv samsung een leen tv leverd en IT's een Leen stereo is natuurlijk netjes maar zijn ze voor zover ik weet niet verplicht.

Daarnaast zal het ook vast wel afhangen van hoe ze het 1 en ander geregeld hebben in hun algemene voorwaarde maar een leen video kaart(of losse hardware in het algemeen) heb ik nog nooit van gehoord naast het feit dat ik never nooit niet een leen video kaart oid dergelijks in mijn pc zou willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18-09 09:14
dfrenner schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 11:19:
[...]

Ik kreeg ook een model wat ze daar hadden staan, die maar het halve vermogen kon leveren van mijn eigen woofer. Dat maakt niet uit, ik had ten minste iets en kon weer lekker films kijken ;)
Wat een service, mij lijkt dat je ook zonder subwoofer prima film kan kijken. Zonder videokaart wordt het wel lastig computeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
ruftman schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 11:39:
Wat een service, mij lijkt dat je ook zonder subwoofer prima film kan kijken. Zonder videokaart wordt het wel lastig computeren.
Met je homecinemaset niet nee. Dat klinkt voor geen meter... Dan gebruik je nog liever de speakers van je TV.

Een PC kun je ook prima gebruiken met interne GPU op het moederbord... Spellen worden lastig...

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jatt123
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 28-05-2024
zet deze toppic ook op http://forum-d.msi.com/

Msi heeft een hele goede service, en stuur een prive bericht naar bas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genuinegys
Geachte heer Habraken,

Wij zullen uw videokaart opnieuw aanbieden bij MSI.

Zodra wij meer informatie van MSI hebben nemen wij contact met u op.

Met vriendelijke groet,

*knip*
Medewerker Klantenservice

[ Voor 7% gewijzigd door Orion84 op 01-09-2011 13:37 . Reden: Naam medewerker verwijderd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genuinegys
Ze proberen het zo snel mogelijk recht te zetten met MSI zeiden ze, en ik heb mijn excuses ook aangeboden voor mijn directe reactie, daarop gaven ze dan ook meteen antwoord dus het heeft gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzzKickah
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

AzzKickah

06-CENSORED

Daar komt dus gewoon weer dezelfde uitslag uit. Ze zitten gewoon te rekken daar bij Alternate, want dit duurt nu natuurlijk weer 4 weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrHarry
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-09 16:11
ik zou er geen genoegen mee nemen en het direct hogerop zoeken, als de kaart nou 2 jaar oud was ofzo dan kan ik het begrijpen maar dat ding is nieuw en dient gewoon vervangen te worden. Als ze niet kunnen bewijzen dat jij iets verkeerd hebt gedaan dan hebben ze pech en dienen ze je als klant tegemoet te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
Mocht je een serienummer hebben, zou je natuurlijk bij MSI na kunnen vragen waarom de garantie geweigerd is en natuurlijk naar de status van de garantie kunnen informeren.

Alhoewel het inderdaad niet de bedoeling is dat TS contact op moet nemen met MSI, kan het misschien wel helpen met betrekking tot een snellere afhandeling van de garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

En je hebt dus blijkbaar nog steeds geen antwoord op de vraag waar het om draait: wat is nou precies die "user abuse" die zou zijn vastgesteld?

Daarnaast is het wel bar slechte service: gloednieuwe kaart die defect is. Ze zouden gewoon moeten omruilen om jou als klant niet met de gebakken peren te laten zitten (vind ik tenminste). Mocht dan blijken dat het echt "user abuse" is, kunnen ze de kosten van de nieuwe kaart op je verhalen (maar dan ook echt alleen wanneer "user abuse" ook echt het meest waarschijnlijke is, dus niet gewoon dat het mogelijk daaraan zou liggen).

[ Voor 60% gewijzigd door Wildfire op 22-08-2011 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandera
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-09 11:16
Vraag om foto's van hun diagnose daar! Altijd doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genuinegys
En wederom hebben jullie gelijk, ze komen terug met de dezelfde diagnose, ik heb om een bewijs gevraagd dat alternate het als user abuse ziet, en ik heb met de vader van een goede vriend gesproken die advocaat is, en een brief gaat opstellen samen met mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genuinegys
Hoe kan ik dit het beste gaan aanpakken volgens jullie ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Je hebt dat product bij Alternate gekocht toch? Jij hebt verder niets met MSI te maken, dat is hun probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genuinegys
Daar heb ik ze op mijn mailtje ook op gewezen, ik heb er ook ingezet dat ik contact heb gehad met Tweakers, de consumentenbond en een bevriende advocaat, en dat ik bereid ben de rechtsbijstand in te schakelen... Ook heb ik gevraagd naar bewijs, dat zij het user abuse noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verderf
Laat ze maar bewijzen dmv van fotos wat de user abuse is, als ze dat bewijs niet kunnen leveren sta je als ik het goed heb gewoon in je recht.

Klinkt beetje als hetzelfde verhaal als de iphones met zogenaamde waterschade.

overigens, ben ik de enige die dit verhaal niet begrijpt?
Opeens hoorde ik een luide krak; vervolgens begonnen de fans in mijn PC als een gek te draaien gevolgd door een reset. Uiteraard schakel ik mijn pc meteen uit door hem los te halen van de 220v.
Na het openschroeven van mijn kast bleek het koelingselement van mijn videokaart de dubbele omvang te hebben, hij was uitgezet en gloeiend heet.

[ Voor 48% gewijzigd door Verderf op 29-08-2011 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genuinegys
Ja maar ze kunnen toch zeggen omdat de koeling is opgezwollen dat ik hem te warm heb laten worden?

Wat betreft het verhaal, het komt er op neer dat ik de kaart in mijn computer heb gezet, en dat de volgende dag ergens in de avond de videokaart dusdanig heet is geworden dat de koeling is uitgezet en losgebroken van de kaart. Dit gebeurde terwijl ik de kaart niet heb overgeclockt of wat dan ook, geen intensieve inspanningen heb gehad, (alleen de voorafgaande middag, maar niet dezelfde betreffende avond).

[ Voor 67% gewijzigd door genuinegys op 29-08-2011 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verderf
Ik weet niet wat jij met opgezwollen cooling bedoeld, ik heb koelribben nog nooit zien opzwellen van de hitte.

Heb je een foto van je systeem toevallig? Hoe zit het met je airflow?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genuinegys
Het gaat ook niet om koelribben, het lijkt wel een koperen plaatwerk wat onder de plastic behuizing van de kaart zit, dit is gaan uitzetten.

Ik heb momenteel geen foto omdat ik bij mijn ouders thuis ben, de foto zal ik later plaatsen, het gaat om een chieftec bigtower, Hij had meer dan genoeg ruimte om te ademen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verderf
Sorry maar dat zegt nog niks, die 5xx serie staat erom bekend behoorlijk heet te worden.
Dan kan je wel een grote kast hebben met genoeg adem ruimte maar als je 0 airflow hebt word dat ding natuurlijk nog steeds gigantisch heet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genuinegys
Al met al had mijn vorige kaart daar geen problemen mee, en als die 5xx serie een extra case fan nodig heeft, dan moet dat verteld worden bij de aanschaf van het product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn eerste moederbord maker waar ik had voor gewerkt, had ook videokaarten in de assortement. Wat gebeurt vaker met een videokaart is dat wegens de hitte de mosfets kan efficiencie verliezen. Als dat gebeurt kunnen ze fluctueren, met als verder resultaat dat het te veel voltage doorlaat en uitbranding/ontploffing als resultaat. Ik vermoed dat de knal dat jij heeft gehoord was een onploffing. De koeling kan de fluctuaties vetragen en dempen ten opzichte van een mosfet dat staat "open en bloot". Ofwel hij kan meer hitte hebben, maar op een begeven moment is het toch te veel en dan staat hij zo ver buiten zijn range dat hij ontplooft.

Dat ontploffing zorgt voor de uiteenzitting dat jij heeft gezien. De probleem is dat ik kan je garanderen dat de PCB is ongetast als resultaat. PCB schade is niet te repareren, en het was rejected door MSI voor dat reden.

De ellende voor jou is natuurlijk hoe krijg je dit vergoed door Alternate. Voor Alternate is dit een 100% verlies en die kan nooit zijn geld terug krijgen van MSI. Die neemt gewoon de bevindingen van MSI over en als je het zo ver is dat jij wat bewijs van Alternate krijgt, dan is het zeker photos van een uitgebrand PCB.

Ik vrees dat je kan alleen maar hopen op de coulance van Alternate. Blijf netjes en laat ze niet vergeten dat het is gebeurt binnen de eerste 6 maanden en de photos zijn niet sterk bewijs dat jij heb wat gedaan. Als dat niet lukt dan moet je goed overwegen als je een rechtzak echt wilt beginnen. Een bevestigt en bekent bedrijf als Alternate is niet zo maar te schrikken met dreigbrieven van advokaten, en/of belletjes van de rechtsbijstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verderf
genuinegys schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 15:09:
Al met al had mijn vorige kaart daar geen problemen mee, en als die 5xx serie een extra case fan nodig heeft, dan moet dat verteld worden bij de aanschaf van het product.
Dat je een pc goed moet ventileren is common knowledge voor iedereen die zijn eigen pc bouwd, maar goed er valt iets over te zeggen.

Als ik het berichtje goed ontcijfer van de post hierboven dan lijkt het er op dat 1 van je condensatoren is geploft en je pcb gekookt is in the process.

PCB schade heb ik zelf alleen nog maar gezien bij extreme oververhitting wat vreemd is aangezien je gpu zelf aan zou moeten geven (en stoppen) als hij te heet zou worden.

Verklaard wel waarom MSI de garantie op user abuse gegooid heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verderf schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 15:48:
[...]

Dat je een pc goed moet ventileren is common knowledge voor iedereen die zijn eigen pc bouwd, maar goed er valt iets over te zeggen.

Als ik het berichtje goed ontcijfer van de post hierboven dan lijkt het er op dat 1 van je condensatoren is geploft en je pcb gekookt is in the process.

PCB schade heb ik zelf alleen nog maar gezien bij extreme oververhitting wat vreemd is aangezien je gpu zelf aan zou moeten geven (en stoppen) als hij te heet zou worden.

Verklaard wel waarom MSI de garantie op user abuse gegooid heeft.
Nee dat knal kan niet komen van een elco. De elektrolyte is veels te zacht voor dat. Het is zeker een mosfet of secundair voorwerp als memory chip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Laatst online: 26-12-2023
Mmm, ik snap niet dat mensen problemen kunnen hebben met de service van Alternate... Wat ik daar allemaal wel niet (onterecht) heb geruild voor een nieuw product zonder gezeur of oeverloos getest :)

Ben je naar de winkel zelf geweest?

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
genuinegys schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 14:05:
Het gaat ook niet om koelribben, het lijkt wel een koperen plaatwerk wat onder de plastic behuizing van de kaart zit, dit is gaan uitzetten.

Ik heb momenteel geen foto omdat ik bij mijn ouders thuis ben, de foto zal ik later plaatsen, het gaat om een chieftec bigtower, Hij had meer dan genoeg ruimte om te ademen.
Heeft zo'n kaart een vapor-chamber toevallug?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
warhamstr schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 15:56:
Mmm, ik snap niet dat mensen problemen kunnen hebben met de service van Alternate... Wat ik daar allemaal wel niet (onterecht) heb geruild voor een nieuw product zonder gezeur of oeverloos getest :)

Ben je naar de winkel zelf geweest?
Een ander uiterste was dat ze tegen mij (althans via mail) ontzettend onvriendelijk waren en voor mij dus een reden dat ik bij Alternate niets meer bestel. Echter merk ik dat bij meer webshops het echt per persoon verschilt hoe de garantie uit kan vallen.

Maar goed, ik zou inderdaad echt om foto's vragen, want je zegt zelf dat je niets hebt gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lumics
  • Laatst online: 23:00
Tja, niet iets om trots op te zijn. Dat is oplichting, hiermee benadeel je misschien wel terecht claims zoals van de TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
offtopic:
Alternate (NL), daar sla ik geen acht meer op sinds ze me ongevraagd een SiS 6326-kaart hadden gestuurd in plaats van een kaart met Permemedia 3... Was een 'gelijkwaardige vervanger' :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
Lumics schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 16:04:
[...]

Tja, niet iets om trots op te zijn. Dat is oplichting, hiermee benadeel je misschien wel terecht claims zoals van de TS.
Ohneej? Ik ben daar niet trots op geloof ik? Ik zeg alleen dat de service van Alternate op dat vlak uitstekend is! Mij treft wtb geen blaam want ik ben persoonlijk naar die winkel geweest en als zei dan besluiten mijn product te vervangen... wat moet ik dan nog? Denk nu toch eerst eens na voor je wat post? :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
warhamstr schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 16:39:
... Mij treft wtb geen blaam want ik ben persoonlijk naar die winkel geweest en als zei dan besluiten mijn product te vervangen... wat moet ik dan nog? ...
Mij lijkt dat jou wel 'blaam treft' als je iets welbewust onterecht omruilt, of ik begrijp niet helemaal wat je met onterecht bedoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
offtopic:
Omg, als ik denk dat een probleem aan een bepaald componenet heb rijd ik terug naar Alternate. Daar doe ik mijn verhaal, en vervolgens warempel; ik krijg het betreffende component omgewisseld! Allen blijkt thuis het probleem daarmee niet opgelost 8)7 Jammer magoed... En om er dan mee terug te gaan vind ik een beetje te ver gaan he?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus0013
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-08 04:29

Paulus0013

pom pom

Verwijderd schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 15:41:
Mijn eerste moederbord maker waar ik had voor gewerkt, had ook videokaarten in de assortement. Wat gebeurt vaker met een videokaart is dat wegens de hitte de mosfets kan efficiencie verliezen. Als dat gebeurt kunnen ze fluctueren, met als verder resultaat dat het te veel voltage doorlaat en uitbranding/ontploffing als resultaat. Ik vermoed dat de knal dat jij heeft gehoord was een onploffing. De koeling kan de fluctuaties vetragen en dempen ten opzichte van een mosfet dat staat "open en bloot". Ofwel hij kan meer hitte hebben, maar op een begeven moment is het toch te veel en dan staat hij zo ver buiten zijn range dat hij ontplooft.

Dat ontploffing zorgt voor de uiteenzitting dat jij heeft gezien. De probleem is dat ik kan je garanderen dat de PCB is ongetast als resultaat. PCB schade is niet te repareren, en het was rejected door MSI voor dat reden.

De ellende voor jou is natuurlijk hoe krijg je dit vergoed door Alternate. Voor Alternate is dit een 100% verlies en die kan nooit zijn geld terug krijgen van MSI. Die neemt gewoon de bevindingen van MSI over en als je het zo ver is dat jij wat bewijs van Alternate krijgt, dan is het zeker photos van een uitgebrand PCB.

Ik vrees dat je kan alleen maar hopen op de coulance van Alternate. Blijf netjes en laat ze niet vergeten dat het is gebeurt binnen de eerste 6 maanden en de photos zijn niet sterk bewijs dat jij heb wat gedaan. Als dat niet lukt dan moet je goed overwegen als je een rechtzak echt wilt beginnen. Een bevestigt en bekent bedrijf als Alternate is niet zo maar te schrikken met dreigbrieven van advokaten, en/of belletjes van de rechtsbijstand.
Ik ga het ook maar eens zeggen, ik heb Floppus je er ook al meermaals op zien wijzen.
Je haalt wel erg regelmatig de praktijk en de wet door elkaar.

Je mag er toch bij normaal gebruik van uitgaan dat een videokaart niet zomaar overhit raakt. Zeker de laatste jaren is de techniek mbt koeling op videokaarten sterk verbeterd. Denk hierbij aan automatisch geregelde fans die harder gaan draaien bij intensief gebruik en idle rustig en stil draaien. Daarnaast zijn er heatpipe systemen, waterkoelblokken en heatsinks van allerlei verschillende materialen. 10 jaar geleden kwam je niet verder dan een koelblokje en een fannetje.
Zolang een fabrikant of verkoper niet expliciet te kennen geeft dat er een bepaalde mate van airflow in de kast aanwezig moet zijn, mag je er van uitgaan dat de kaart zichzelf wel koel kan houden in een kast die voldoet aan de standaard (die zijn er immers niet voor niets).

Dat pcb schade niet te repareren is, is geen reden om het probleem niet op te lossen. Ze kunnen ook een refurbished of andere terugsturen of zelfs crediteren.

Dan Alternate. Als zij 1 op 1 de bevinding van MSI overnemen zijn het een stel incapabele prutsers. Ze hebben een eigen td, een beetje bekwame td kan ook zelf wel bepaalde diagnoses stellen. Als ik een spijker door het pcb ram is dat prima te onderscheiden van een mosfet oid dat uit elkaar klapt. Het is simpelweg een afschuifargument, waarin MSI niets bepaalt, de overeenkomst is er immers met Alternate, die laatste bepaalt dan ook hoe het wordt afgehandelt richting de klant.
Waar het om gaat is dat er iets wordt AANGETOOND. En dat is niet 3 regels tekst tikken naar de klant waarin je zegt dat MSI het niet oplost. Sowieso is dat al kul, Alternate doet immers zaken met de ts/klant en niet MSI.

Dan nog een lesje economie (ik heb tenslotte detailhandel gedaan in deze branche). Hoe kom je bij 100% verlies? Over het algemeen spreid je gevallen als dit over een complete order/batch die je inkoopt. Je koopt in voor prijs x en verkoopt voor prijs x + winst + wat marges om dit soort dingen op te vangen (en natuurlijk je exploitatiekosten en de hele rataplan). Als je chinese troep inkoopt voor weinig kan je die marge voor problemen wellicht wat hoger maken dan wanneer je kwaliteitsproducten inkoopt. En als MSI bv veel troep begint te sturen, moet je serieus overwegen of je een dergelijk merk nog wel wilt blijven verkopen, ipv huilie huilie over marges (en weet ik het wat nog meer) richting de klant. Want dat laatste is in geen enkel geval een argument of ook maar relevant.

Je vrees voor coulance is dan ook complete kolder.
Alternate gaat óf aantonen hoe en waarom het user abuse is, óf zorgen dat er een passende oplossing komt. Als zoiets via een rechtszaak moet worden opgelost is dat zelfs schandelijk te noemen.
De ts is inmiddels ook al een week of 6 verder, wat ook niet erg acceptabel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 08:39
Waarom wordt er toch steeds gezegd dat Alternate het maar moet oplossen? Alternate vraagt om een oordeel bij, in dit geval, MSI en neemt dat 1 op 1 over. Dit bedrijf is deskundig op dit gebied want het is notabene zelf importeur van vergelijkbare artikelen en heeft zelf technische kennis in huis of directe lijnen met de fabrikant.

Waarom zou dit niet mogen zoals hierboven gesuggereerd wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Alternate moet het gewoon goed afhandelen, als ze iets aan een andere partij uitbesteden moeten ze zorgen dat ze dan ook genoeg informatie van die partij krijgen om hun eigen taak goed te kunnen uivoeren, of zorgen dat het op een andere manier goed wordt afgehandeld. Paulus0013 heeft het volgens mij allemaal prima opgeschreven.

[ Voor 10% gewijzigd door begintmeta op 30-08-2011 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus0013

Paulus0013

pom pom

Dat mag prima natuurlijk, maar toon dan ook aan waarom iets is zoals gesteld. Daar lijkt het nogal aan te schorten tot nu toe. Meer dan 'zij zeggen dat het stuk is gemaakt door jezelf' is er nog niet naar voren gekomen.

Mijn reactie was wat breder gericht eigenlijk, omdat ik erg vaak opmerkingen lees als 'ja maar de fabrikant zegt <$random reactie>. Fijn wat die zegt, maar vind je dat als bedrijf zelf ook dan? Waarom zeg je dan niet als bedrijf 'WIJ vinden dit en dat, of hebben dit en dat geconstateerd'? Met eventueel een verwijzing naar een rapport van de fabrikant als het daar is geconstateerd.
Ik lees hier ook weleens dat een winkel *later* zelf een andere conclusie trekt dan de fabrikant... tja uh waar ben je dan mee bezig?

[ Voor 10% gewijzigd door Paulus0013 op 30-08-2011 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Regres is de meeste bedrijven ook een onbekend begrip denk ik vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus0013

Paulus0013

pom pom

Regres kennen ze opeens wel als de klant bv retourkosten of onderzoekskosten niet wil betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Ruud schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 19:19:
Waarom wordt er toch steeds gezegd dat Alternate het maar moet oplossen?
Omdat de topicstarter een koopovereenkomst met Alternate heeft en niet met MSI. Wettelijk is ook bepaald dat de winkel het aanspreekpunt is voor garantie.
Alternate vraagt om een oordeel bij, in dit geval, MSI en neemt dat 1 op 1 over. Dit bedrijf is deskundig op dit gebied want het is notabene zelf importeur van vergelijkbare artikelen en heeft zelf technische kennis in huis of directe lijnen met de fabrikant.
Binnen zes maanden na aankoop ligt de bewijslast bij de verkoper. Eén op een overnemen wat de fabrikant beweert is gèèn bewijs.

Alternate kan deze kwestie gewoonweg niet afdoen met de constatering "user damage". Ze moeten ook bewijs aandragen waarom het zo is. En dat ontbreekt nog steeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Paulus0013 schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 19:09:
[...]

Ik ga het ook maar eens zeggen, ik heb Floppus je er ook al meermaals op zien wijzen.
Je haalt wel erg regelmatig de praktijk en de wet door elkaar.

Je mag er toch bij normaal gebruik van uitgaan dat een videokaart niet zomaar overhit raakt. Zeker de laatste jaren is de techniek mbt koeling op videokaarten sterk verbeterd. Denk hierbij aan automatisch geregelde fans die harder gaan draaien bij intensief gebruik en idle rustig en stil draaien. Daarnaast zijn er heatpipe systemen, waterkoelblokken en heatsinks van allerlei verschillende materialen. 10 jaar geleden kwam je niet verder dan een koelblokje en een fannetje.
Zolang een fabrikant of verkoper niet expliciet te kennen geeft dat er een bepaalde mate van airflow in de kast aanwezig moet zijn, mag je er van uitgaan dat de kaart zichzelf wel koel kan houden in een kast die voldoet aan de standaard (die zijn er immers niet voor niets).

Dat pcb schade niet te repareren is, is geen reden om het probleem niet op te lossen. Ze kunnen ook een refurbished of andere terugsturen of zelfs crediteren.

. Als ik een spijker door het pcb ram is dat prima te onderscheiden van een mosfet oid dat uit elkaar klapt. Het is simpelweg een afschuifargument, waarin MSI niets bepaalt, de overeenkomst is er immers met Alternate, die laatste bepaalt dan ook hoe het wordt afgehandelt richting de klant.
Waar het om gaat is dat er iets wordt AANGETOOND. En dat is niet 3 regels tekst tikken naar de klant waarin je zegt dat MSI het niet oplost. Sowieso is dat al kul, Alternate doet immers zaken met de ts/klant en niet MSI.

Dan nog een lesje economie (ik heb tenslotte detailhandel gedaan in deze branche). Hoe kom je bij 100% verlies? Over het algemeen spreid je gevallen als dit over een complete order/batch die je inkoopt. Je koopt in voor prijs x en verkoopt voor prijs x + winst + wat marges om dit soort dingen op te vangen (en natuurlijk je exploitatiekosten en de hele rataplan). Als je chinese troep inkoopt voor weinig kan je die marge voor problemen wellicht wat hoger maken dan wanneer je kwaliteitsproducten inkoopt. En als MSI bv veel troep begint te sturen, moet je serieus overwegen of je een dergelijk merk nog wel wilt blijven verkopen, ipv huilie huilie over marges (en weet ik het wat nog meer) richting de klant. Want dat laatste is in geen enkel geval een argument of ook maar relevant.

Je vrees voor coulance is dan ook complete kolder.
Alternate gaat óf aantonen hoe en waarom het user abuse is, óf zorgen dat er een passende oplossing komt. Als zoiets via een rechtszaak moet worden opgelost is dat zelfs schandelijk te noemen.
De ts is inmiddels ook al een week of 6 verder, wat ook niet erg acceptabel is.
Hmmm probleem met de harde waarheid horen? Praktijk en de wet door elkaar halen eh? Ik zit al 11 jaar in dit branch en heb elke situatie gezien dat jij kan voorstellen en meer. Ik ga je niet doodvervelen met eindeloos details, maar een stuk wijzeheid dat ik heb geleerd is dat zodra de wet niet strookt met de praktijk gaat de wet gelijk het raam uit. Je kan flippen en flamen wat je wilt maar zo is het. Als jij en ander willen mij zien als de voorbeeld van de big bad evil industry then so be it. Ik ben al lang gewent om de bad guy te zijn.

" Dan Alternate. Als zij 1 op 1 de bevinding van MSI overnemen zijn het een stel incapabele prutsers. Ze hebben een eigen td, een beetje bekwame td kan ook zelf wel bepaalde diagnoses stellen"

Ik kan je corrigeren op vele punten, maar als ik moet er een uitkeizen dan is het deze. Denk je nou echte dat de TD van Alternate is in staat om een accuraat technisch bepaling te maken over iets zo complex als een graka? Echt? Die mogen niet eens de koeler afhalen om een kijkje te nemen op de PCB. Ze hebben geen bevoegdheid om dat de doen en als ze zal het wel doen hebben totaal geen kennis van zaken. Dat heeft niemand behalve de producent. Het is daarom geen wonder dat die neemt de bevindingen over van MSI. Ze kunnen en mogen niet zelf dat bepalen. Now before you freak out totally, dat zegt niet dat Alternate woord zomaar vrijgesteld van zijn verplichtingen tegenover de klant. Die mogen best op hun buurt de situatie oplossen in de zin van en credit nota, refurb geven, oid.

En ja, voor Alternate zal elke aktie dat ze onderneemt behalve en "rejection" leiden tot 100% verlies. Als je het geloof of niet doet er niet toe. Zo is het en zo heeft het altijd gewerkt in dit branch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 08:39
Wildfire schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 20:43:
[...]

Omdat de topicstarter een koopovereenkomst met Alternate heeft en niet met MSI. Wettelijk is ook bepaald dat de winkel het aanspreekpunt is voor garantie.

[...]

Binnen zes maanden na aankoop ligt de bewijslast bij de verkoper. Eén op een overnemen wat de fabrikant beweert is gèèn bewijs.

Alternate kan deze kwestie gewoonweg niet afdoen met de constatering "user damage". Ze moeten ook bewijs aandragen waarom het zo is. En dat ontbreekt nog steeds.
Alternate kan deze kwestie wel afdoen als userdamage als een reparatiebedrijf dat beweert. Dat de bewijslast bij alternate ligt heb je uiteraard gelijk in, dat staat namelijk gewoon in de wet. Dat ze daar nog niet aan voldaan hebben klopt ook. Maar hoe zij aan deze bewijzen komen is aan hen. Het is alleen wel verstandig van ze als ze de bewijzen betrekken via een gekende reparateur. Een eventuele rechter moet deze bewijzen namelijk wel zien zijnde waardevol en legitiem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-09 23:11
Ik zou erg graag wat foto's willen zien, als de koperen plaat inderdaad verbogen is dan zal het een mosfet zijn die geploft is.

Heb dat zelf ook een keer gehad met een msi moederbord, 15 jaar geleden welluswaar.
Maar daar sprong ook zonder reden een mosfet van het bord af inclusief gesmolten mosfets eromheen.

Gelukkig was ik daar zelf degene die assembleerde en na wat vreemde blikken bij de groothandel een nieuwe gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genuinegys
Geachte heer Habraken,

Ik wil u als eerste mijn excuses aanbieden voor het feit dat een reactie van mijn kant even op zich heeft laten wachten.

Ik heb samen met mijn coordinator de feiten omtrent de serviceaanvraag gecontroleerd en moet u stellen dat de positie die MSI heeft aangenomen en die mijn medewerkers aan u hebben gecommuniceerd compleet onhoudbaar is. Gezien de feiten die bij ons bekend zijn en de beknopte informatie die MSI ons heeft toegestuurd is het onmogelijk voor hen om met zekerheid te stellen dat u hierbij fouten heeft gemaakt waardoor er wettelijk geen garantie meer verleend zou kunnen worden.

Gezien het feit dat MSI bij zijn vorige standpunt blijft zullen wij u kosteloos een vervangend product sturen. Deze zal ik zo spoedig mogelijk aan u toesturen u kunt deze eind van deze week in huis verwachten.

Het vervelendst vindt ik in dit geval dat het voor u nu moet lijken alsof u eerst moet dreigen met verdere stappen voor er door ons actie wordt ondernomen.
Dit is helaas te wijten aan interne communicatie, en ik hoop dan ook dat u ons dit kunt vergeven.

Met vriendelijke groet,

*knip*
Coördinator Klantenservice

[ Voor 1% gewijzigd door Orion84 op 01-09-2011 13:42 . Reden: Naam medewerker verwijderd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
Nou :) Dat vind ik erg sportief van Alternate en ontzettend goed opgelost. Zelf had ik dat niet verwacht, maar ik zal het zeker meenemen mocht ik nog een keer iets online willen bestellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzzKickah
  • Nu online

AzzKickah

06-CENSORED

Dat is een erg nette mail inderdaad. Mooi dat het zo is opgelost!
Verwijderd schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 09:38:
[...]

Hmmm probleem met de harde waarheid horen? Praktijk en de wet door elkaar halen eh? Ik zit al 11 jaar in dit branch en heb elke situatie gezien dat jij kan voorstellen en meer. Ik ga je niet doodvervelen met eindeloos details, maar een stuk wijzeheid dat ik heb geleerd is dat zodra de wet niet strookt met de praktijk gaat de wet gelijk het raam uit. Je kan flippen en flamen wat je wilt maar zo is het. Als jij en ander willen mij zien als de voorbeeld van de big bad evil industry then so be it. Ik ben al lang gewent om de bad guy te zijn.
Ben jij origineel Engels-sprekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus0013

Paulus0013

pom pom

Verwijderd schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 09:38:
[...]

" Dan Alternate. Als zij 1 op 1 de bevinding van MSI overnemen zijn het een stel incapabele prutsers. Ze hebben een eigen td, een beetje bekwame td kan ook zelf wel bepaalde diagnoses stellen"

Ik kan je corrigeren op vele punten, maar als ik moet er een uitkeizen dan is het deze. Denk je nou echte dat de TD van Alternate is in staat om een accuraat technisch bepaling te maken over iets zo complex als een graka? Echt? Die mogen niet eens de koeler afhalen om een kijkje te nemen op de PCB. Ze hebben geen bevoegdheid om dat de doen en als ze zal het wel doen hebben totaal geen kennis van zaken. Dat heeft niemand behalve de producent. Het is daarom geen wonder dat die neemt de bevindingen over van MSI. Ze kunnen en mogen niet zelf dat bepalen. Now before you freak out totally, dat zegt niet dat Alternate woord zomaar vrijgesteld van zijn verplichtingen tegenover de klant. Die mogen best op hun buurt de situatie oplossen in de zin van en credit nota, refurb geven, oid.

En ja, voor Alternate zal elke aktie dat ze onderneemt behalve en "rejection" leiden tot 100% verlies. Als je het geloof of niet doet er niet toe. Zo is het en zo heeft het altijd gewerkt in dit branch.
Dat je al jaren in een branche zit zegt helemaal niets. Ik rijd ook al jaren 200km/u op de snelweg en ben nooit gepakt ofzo. Dat maakt niet opeens dat ik een geweldige chauffeur ben of het recht aan mijn zijde heb.
Komt nog bij dat er vaak niet eens gesteld kan worden wie er nu gelijk heeft, omdat een consument vaak niet doorzet bij ongelijk, vanwege de kosten of moeite die het niet loont. En dat is mij een serieus doorn in het oog. Als een winkel stug nee blijft zeggen, rest je slechts 1 ding en dat is dagvaarden. Ga daar maar eens aanstaan als leek.
De instanties waar je verder nog kunt aankloppen lopen echt niet zo hard dat ze alle individuele gevallen zullen oplossen. En dan nog, als de winkel tegen blijft werken rest nog steeds dagvaarden. Dan zijn die organisaties alleen nog maar daar mee bezig.

Een td kan overigens prima een optische inspectie uitvoeren. Jij doet het net over komen alsof er helemaal niets mogelijk zou zijn. Ik heb hiervan al een voorbeeld gegeven. Als een elco uit elkaar is geklapt of een ram chip is uitgefikt, dan heb je niet eens een oordeel van de fabrikant nodig om te constateren dat er schade is. Hoe het is ontstaan zou wellicht nog uitgezocht kunnen worden, maar dat is nu juist weer iets waarvan ik het vermoeden heb dat het niet gebeurt. De fabrikant ziet een uitgefikt ding, hoe wil je gaan achterhalen hoe dat is ontstaan, ik zie ze niet 1-2-3 allerlei tests uitvoeren. Dit kost simpelweg teveel tijd, moeite en dus geld.
Ander voorbeeld: een geluidskaart die krakend geluid afgeeft kan ook prima op werking getest worden op een lokale td.
Soms is het ook gemakszucht om alles maar door te sturen naar de fabrikant. Maar dan nog, de winkel kiest er zelf voor hoe ze de defecte producten testen of laten testen. In alle gevallen kost ze dit geld, hetzij voor eigen personeel, hetzij aan verzending naar de fabrikant. Als dat risico een probleem is, moet je geen winkel gaan spelen.

Dat 100% verlies kan niet op 1 item, Alternate verkoopt nml wel meer dan 1 items (*opent website... jup veel meer dan 1 item te koop), waardoor je dit risico verdeelt. Logisch ook anders is het risico extreem hoog en de business vrijwel niet rendabel. Je zou dan verlies draaien bij iedere handeling die anders is dan puur verkopen en cash ontvangen.

Maar wat ik me nog steeds afvraag, wat is nu je punt van je betoog? Dat het is zoals het is en de klant pech heeft?
Ik snap je gedachtengang enzo wel, maar wettelijk gezien zit die gedachten er weleens (flink) naast. En om een of andere reden probeer je dat goed te praten met het non argument dat het de praktijk is. De enige reden dat bedrijven er mee weg komen heb ik net al genoemd.

Een tip voor Alternate: zorg dat mensen die op een klantenservice werken (en dus veel aan communicatie doen), dit ook in correct NL doen. Lijkt me toch wel een competentie die vereist is voor zoiets en welke ik niet terug zie in de reactie.

Verwijderd

De punt? De punt is dat als de TS een gevecht aangaat met Alternate dan hij moet dat doen op een slimme manier om te winnen. Door de technisch bepalingen in twijfel te roepen en daar over te vechten wint hij niet. Uitspraken van "Alternate moet niet 1 op 1 de bevindingen zomaar overnemen van MSI" laat je de TS denken hij kan Alternate en MSI tegenover elkaar krijgen. Dit is een doodlopende spoor dat doet de TS geen goed. De TS moet puur de argument ingaan vanuit de hoek dat het was gebeurt in de eerste 6 maanden, and thats it. Door middel van dit argument en dit alleen heeft hij zijn best kans. Argumenten over technisch aspecten van de zak zal alleen zijn punt verzwakken.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:48
Het heeft even geduurd, maar vind uiteindelijk de excuses etc best wel heel netjes van Alternate.

Als je de nieuwe binnen krijgt, kijk dan eens goed naar je airflow!
Dus voor in en achter eruit. Dit wel uiteraard met fans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Arunia schreef op donderdag 01 september 2011 @ 09:05:
Het heeft even geduurd, maar vind uiteindelijk de excuses etc best wel heel netjes van Alternate.

Als je de nieuwe binnen krijgt, kijk dan eens goed naar je airflow!
Dus voor in en achter eruit. Dit wel uiteraard met fans.
Alternate heeft vast dit topic gelezen. Pas als je gaat zeuren en zaniken krijg je je gelijk, ik word niet goed van dit soort winkels. Als je er veel tijd en energie in steekt krijg je je gelijk wat je eigenlijk al van meet af aan had moeten hebben. Alternate probeert TS gewoon te belazeren door hem 350 euro door de neus te boren. Omdat TS wel die tijd en energie in het halen van zijn gelijk steekt, met goede adviezen in dit topic, krijgt hij uiteindelijk toch waar hij recht op heeft. Ik vind een reactie als die van alex3305 ook wat onbegrijpelijk in dit licht bezien.
alex3305 schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 16:39:
Nou :) Dat vind ik erg sportief van Alternate en ontzettend goed opgelost. Zelf had ik dat niet verwacht, maar ik zal het zeker meenemen mocht ik nog een keer iets online willen bestellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat Bulldog steeds schrijft is precies waar zoveel consumenten steeds harder op kotsen: het is policy de wetgeving te negeren omdat ze ermee wegkomen. Hij zegt het zelf, dit doet hij al jaren en het is de praktijk - dat hij de policy die zijn bedrijf opstelt verwart met wetgeving is misschien te begrijpen, maar wel "een beetje dom" om publiek te uiten. Een kwestie van en publique toegeven waar je werkgever tegen de wet ingaat - die zal daar ook niet zo gelukkig mee zijn.
Maar goed, genoeg daarover.

Het is natuurlijk onmogelijk te zeggen of deze andere houding voortkomt uit het lezen van dit topic. Wel zie ik in het algemeen een trend, waarbij leveranciers klagen dat de consument alles maar gedaan wil krijgen, en de consument klaagt hemel en aarde te moeten bewegen om zijn recht te krijgen. Geen gezonde situatie.

Er zou harder opgetreden moeten worden tegen bijvoorbeeld Algemene Voorwaarden die tegen de wet ingaan, en het zou makkelijker moeten worden om zonder kosten een conflict bij consumentenkoop te kunnen beslechten. Van overheidswege wel te verstaan.

Het speelveld wordt daarmee voor iedereen eerlijker, omdat een policy in lijn dat een klant toch geen zaak maakt, en de enkeling die op internet klaagt wel weggepoetst wordt dan niet meer houdbaar is. In het algemeen zullen de prijzen dan wellicht iets stijgen, want laten we wel wezen dat leveranciers massaal de marges onder druk zetten om de consument die de laagste prijs zoekt te winnen. Service kan dan gewoon niet uit, en wie het slimst selectief de reputatie oppoetst is winnaar.
Het is dat ik zo weinig tijd heb op het moment, anders ging ik er zelf eens achteraan bij de overheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AzzKickah schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 16:43:
Dat is een erg nette mail inderdaad. Mooi dat het zo is opgelost!

[...]

Ben jij origineel Engels-sprekend?
Yep, Guilty as charged.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 04 september 2011 @ 17:40:
Wat Bulldog steeds schrijft is precies waar zoveel consumenten steeds harder op kotsen: het is policy de wetgeving te negeren omdat ze ermee wegkomen. Hij zegt het zelf, dit doet hij al jaren en het is de praktijk - dat hij de policy die zijn bedrijf opstelt verwart met wetgeving is misschien te begrijpen, maar wel "een beetje dom" om publiek te uiten. Een kwestie van en publique toegeven waar je werkgever tegen de wet ingaat - die zal daar ook niet zo gelukkig mee zijn.
Maar goed, genoeg daarover.

Het is natuurlijk onmogelijk te zeggen of deze andere houding voortkomt uit het lezen van dit topic. Wel zie ik in het algemeen een trend, waarbij leveranciers klagen dat de consument alles maar gedaan wil krijgen, en de consument klaagt hemel en aarde te moeten bewegen om zijn recht te krijgen. Geen gezonde situatie.

Er zou harder opgetreden moeten worden tegen bijvoorbeeld Algemene Voorwaarden die tegen de wet ingaan, en het zou makkelijker moeten worden om zonder kosten een conflict bij consumentenkoop te kunnen beslechten. Van overheidswege wel te verstaan.

Het speelveld wordt daarmee voor iedereen eerlijker, omdat een policy in lijn dat een klant toch geen zaak maakt, en de enkeling die op internet klaagt wel weggepoetst wordt dan niet meer houdbaar is. In het algemeen zullen de prijzen dan wellicht iets stijgen, want laten we wel wezen dat leveranciers massaal de marges onder druk zetten om de consument die de laagste prijs zoekt te winnen. Service kan dan gewoon niet uit, en wie het slimst selectief de reputatie oppoetst is winnaar.
Het is dat ik zo weinig tijd heb op het moment, anders ging ik er zelf eens achteraan bij de overheid.
Dat klopt idd voor een grotedeel. Ik moet wel zeggen dat ik werk bij een fabriek en wij hebben nooit rechtstreeks verkocht aan eind-gebruikers, dus wat het betreft "wetgeving negeren" is niet echt waar omdat consumenten wetten zijn niet van toepassing tussen mij en de leveranciers. Bij 3rde partijen als consumenten hebben wij helemaal geen verplichtingen.

Wat het betreft de wetgeving rond garantie en IT ik ben sterk van mening dat de overheid kan veel beter de standard 2 jaar garantie implementeren in plaats van de grijs gebied dat is "garantie voor verwachte levensduur". Met dit stap alleen zal het veel helderheid toebrengen. Maar goed dat dwaalt wat van de topic. Zo te zien is de situatie opgelost voor de TS uit coulance van Alternate. Petje af naar hun.

Trouwens Paulus0013 lees goed de reply van Alternate naar de TS. Het staat duidelijk in dat MSI blijft bij hun standpunt. Dus dat is wel een 100% verlies voor Alternate. Die geeft een nieuwe kaart weg uit hun vooraad, en krijgen en stuk schroot voor terug. Met dat ouwe kaart kunnen ze nix anders doen dan weggooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Verwijderd schreef op maandag 05 september 2011 @ 09:27:

[...]

Zo te zien is de situatie opgelost voor de TS uit coulance van Alternate. Petje af naar hun.
Juist niet. Ze doen nu wat ze meteen in het begin al hadden moeten doen. Ik zie namelijk nergens bewijs dat de klant de oorzaak is van de ellende en binnen zes maanden na aanschaf ligt de bewijsplicht toch echt bij de winkel. Als zij de conclusie "user damage" van MSI overnemen en de klant geeft aan dat dat niet zo is zullen ze toch echt met bewijs op de proppen moeten komen en dat hebben ze niet gedaan.
Trouwens Paulus0013 lees goed de reply van Alternate naar de TS. Het staat duidelijk in dat MSI blijft bij hun standpunt. Dus dat is wel een 100% verlies voor Alternate. Die geeft een nieuwe kaart weg uit hun vooraad, en krijgen en stuk schroot voor terug. Met dat ouwe kaart kunnen ze nix anders doen dan weggooien.
Nee, dat is nog steeds geen 100% verlies voor Alternate. Als dat wel zo zou zijn, zou dat betekenen dat ze in hun consumentenprijzen geen enkele risicospreiding hebben ondergebracht. Elke fatsoenlijke webshop rekent namelijk een risicospreiding door in de prijzen om nou juist in dit soort situaties te voorkomen dat men 100% financiële schade oploopt. Fysiek mag er dan 100% schade zijn, financiëel gezien als het goed is niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op zondag 04 september 2011 @ 17:40:
...
...
De overheid is op zich ook wel bezig met het onderwerp, gezien de oprichting van de consumentenautoriteit en aapassing van regelgeving. Een echt laagdrempelige weg is er inderdaad niet.

Ik heb de indruk (nooit echt onderzocht natuurlijk) dat men bijvoorbeeld in Duitsland over het algemeen wat meer regelconform handelt. Een veronderstelling die ik in een ander topic had geuit is dat dat onder andere zou kunnen komen door het daar gebruikelijke (tot epidemische) 'Abmahnen'.

Maar in mijn ogen kan ook in Nederland nu al meer worden gedaan, door consument en concurrent. Misschien is dat wel eens een leuk onderwerp voor een stukje op Tweakers.net. Een paar consumenten(organisaties), winkeliers(organisaties) en juristen vragen etc.
Verwijderd schreef op maandag 05 september 2011 @ 09:27:
...
Wat het betreft de wetgeving rond garantie en IT ik ben sterk van mening dat de overheid kan veel beter de standard 2 jaar garantie implementeren in plaats van de grijs gebied dat is "garantie voor verwachte levensduur". ...
Ik meen dat men vanwege de noodzakelijke richtlijnconforme interpretatie al best wel wat helderheid heeft.
... Het staat duidelijk in dat MSI blijft bij hun standpunt. Dus dat is wel een 100% verlies voor Alternate. ...
Of ze kunnen regres zoeken.

Het kost ze natuurlijk toch iets, al is het tijd/moeite, maar dan moet je eventueel je leveranciers anders selecteren en verliezen incalculeren natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wildfire schreef op maandag 05 september 2011 @ 09:42:
[...]

Juist niet. Ze doen nu wat ze meteen in het begin al hadden moeten doen. Ik zie namelijk nergens bewijs dat de klant de oorzaak is van de ellende en binnen zes maanden na aanschaf ligt de bewijsplicht toch echt bij de winkel. Als zij de conclusie "user damage" van MSI overnemen en de klant geeft aan dat dat niet zo is zullen ze toch echt met bewijs op de proppen moeten komen en dat hebben ze niet gedaan.

[...]

Nee, dat is nog steeds geen 100% verlies voor Alternate. Als dat wel zo zou zijn, zou dat betekenen dat ze in hun consumentenprijzen geen enkele risicospreiding hebben ondergebracht. Elke fatsoenlijke webshop rekent namelijk een risicospreiding door in de prijzen om nou juist in dit soort situaties te voorkomen dat men 100% financiële schade oploopt. Fysiek mag er dan 100% schade zijn, financiëel gezien als het goed is niet.
Hehe, leuke verhaal, maar dat kaart is 100% verlies hoe dan ook dat het draait, wendt, of keert. Ik heb er dozen vul van de meuk. Borden dat op de einde van de rit wij hebben "geswapped". Die heeft geen waard meer. Ik moet wel zeggen dat ik snap je heus wel hoor. Ik heb zat managers door de jaren heen, die heeft geprobeert ook zo een positief draai op deze produkten te zetten. Einde resultaat naar heleveel geouwehoer: De prullenbak.

A bit of English if you don't mind. Yes, shops are aware that these situations happen. This is often a point that I have regularily discussed with various suppliers over the years. They do try and take these things into account, but it is far to variable to ever really make a solid business plan to cover such losses. The inherent variance in such matters precludes any form of solid business plan to recoup such losses. Basically on paper it all appears quite clear, but the reality is that such products are 100% loss. If Alternate had refused the product it would be 100% loss for the consumer. If MSI had accepted it back it would be 100% loss for them. As the burden of proof lies with Alternate in this case they have ultimately (after some resistance) accepted the loss, with the the further consequence being a black mark in the relationship with MSI. Too many "black marks" and maybe they will drop this supplier and move to another. This process is a driving factor behind what is known as churn. Thats a whole different topic thou. The point is that in such cases someone is always the loser and is left with a useless product. It is just a question of who.
Pagina: 1