Geluidsverbetering voor films op LCD TV

Pagina: 1
Acties:

• TRG
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-01 14:30

TRG

Technotium99-m

Topicstarter
Ik heb sinds een jaar op mijn slaapkamer netjes een mooie LCD TV opgehangen. Niet het nieuwste model, maar voor een slaapkamer heel degelijk, namelijk een 26" HD ready breedbeeld.

HD films en series bevallen me heel goed, en het is een ernstige vooruitgang op de CRT die er eerst hing. Op de achterkant van de TV heb ik een AC RYAN HD PLAYON bevestigd voor streaming vanaf mijn NAS, en dit levert een mooie cleane setup op.

Mijn probleem is dat soms het geluid een beetje tegenvalt. In zon geval zijn de stemmen slecht verstaanbaar, of drukt de filmmuziek alles weg. Ik vermoed dat er soms een wat mindere chemie ontstaat tussen een geluids bron met meerdere kanalen, en de vertaling naar mijn (2.0?) TV toe. De TV heeft wat fratsen zoals 'virtual surround', maar dat heb ik uitgezet omdat dat het geluid alleen maar slechter maakt. Verder spelen met de geluidsinstellingen van zowel TV als streamingdevice lost het ook niet op.

Ik ben niet echt een audiofiel, dus krijg het probleem niet goed opgelost met de middelen die ik heb. De laatste weken heb ik het idee opgevat om misschien maar een geluidsuitbreiding te kopen, aangezien de speakerset van de TV (en ik denk de meeste 26" LCD tv's) vrij minimaal is.

Op mijn zoektocht heb ik verschillende dingen gezien die potentie lijken te hebben, zoals sound bars, maar eigenlijk is het altijd te groot wat ik vind. Het liefste zou de geluidsuitbreiding via SPDIF aangestuurd moeten worden, maar dit lijkt niet te bestaan in een kleiner formaat.

Kortom, het lijkt erop dat er geen markt is voor een kleine geluidsupgrade aan een slaapkamer TV, zonder meteen een hele 5.1 cinema set te moeten kopen. Mijn vraag aan GOT is of ik hier iets volledig over het hoofd zie, of misschien ergens anders moet kijken.

Mijn doel is dus om gewoon fatsoenlijk geluid voor films en series te creeeren, zonder meteen een volledige home cinema set neer te moeten zetten (waar ook eigenlijk geen plek voor is..).

Ik hoop dat iemand een suggestie of tip heeft. Een van de laatste opties is misschien nog het zelf vervaardigen van iets. Ik heb hiervoor zeker de middelen en kennis in huis, maar mijn eerste keus is om iets te (betaalbaars) te kopen.

[ Voor 4% gewijzigd door TRG op 17-08-2011 15:29 ]

Regular meth users are referred to as tweakers, so-called because they can go ALL TWEAKEND LONG, BABY. They can be awake for three to fifteen days straight: irritable, violent and paranoid.

• Grompoe
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:31
Kun je niet gewoon 2 bookshelf speakers naast je tv hangen? Neemt weinig ruimte in en hoeft ook niet zo gek veel te kosten, zeker niet als je zelfbouw overweegt.
Het geluid is al heel snel beter als wat standaard uit een tv komt.

• bram1984
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-12-2020
Grompoe schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 16:00:
Kun je niet gewoon 2 bookshelf speakers naast je tv hangen? Neemt weinig ruimte in en hoeft ook niet zo gek veel te kosten, zeker niet als je zelfbouw overweegt.
Het geluid is al heel snel beter als wat standaard uit een tv komt.
Je vergeet voor het gemak de versterker.

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 15:50
bram1984 schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 16:30:
[...]

Je vergeet voor het gemak de versterker.
Actieve speakers lossen dat probleem weer op :)

• willemd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Als het toch maar voor de slaapkamer is, zou je bijvoorbeeld een setje pc-speakers (2.0 of 2.1) kunnen neerzetten? Voor vijf of zes tientjes heb je al iets dat een stuk beter klinkt dan je televisie doet, en het is veel kleiner dan een setup met versterker en boekenplankspeakers.

Al hebben die dingen in het algemeen geen digitale ingang, maar zoveel nut heeft dat ook weer niet in een dergelijke omgeving. Het hangt er net vanaf hoeveel kwaliteit je wilt.

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 31-01 17:47

DjVe

Hatsaflats!

hmmmm

Ik denk toch aan een soundbar. Kijk hier ook eens: http://www.avblog.nl/tag/soundbar/

Er is in het verleden eens een bedrijf geweest die speakers maakte voor echter je tv en die je dan op je hoofdtelefoon aansluiting aansluiten. Ik kan er alleen niets meer over vinden.
Pagina: 1