Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• DutchAddick
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 04-11 14:21
Een kennis van me zit met het volgende: ze heeft in 2009 huurtoeslag aangevraagd en ook gekregen omdat ze net onder het grensinkomen viel. In totaal in 2009 zo'n 1800 euro ontvangen. Nu krijgt ze van de belastingdienst een brief dat ze dit volledige bedrag moet terugbetalen, omdat haar inkomen in 2009 iets boven het grensinkomen blijkt te liggen. Na nader onderzoek van onze kant blijkt dit te komen door een piepklein nabestaandenpensioen dat ze krijgt van haar overleden partner. Dit pensioen is veel lager dan die 1800 euro.

Nog afgezien van het het feit dat dit pas 2 jaar na dato een keer naar boven komt is mijn vraag: is het mogelijk om met terugwerkende kracht af te zien van dit nabestaandenpensioen, zodat ze toch recht blijft houden op die huurtoeslag in 2009?

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-11 23:43

Ardana

Mens

Nee, bij mijn weten is dat niet mogelijk. Overigens kan ze ook een terugvordering van de huurtoeslag over 2010 en 2011 verwachten. Wat ze kan doen, is de HT nu stop zetten. Huurtoeslag over het jaar ervoor kun je aanvragen tot 1 april, hierdoor weet je zeker dat jehet correcte bedrag krijgt.

Overigens heeft ze een behoorlijk dure woning (€ 550-€ 650 vermoed ik, gebaseerd op deze gegevens), ze zou ook kunnen kijken bij de huurcommissie of haar huur in overeenstemming is met de punten die haar woning heeft.

Bedenk me net: als ze nog ergens aftrekposten vandaan kan halen (bijv. schenkingen of ziektekosten, voor zover deze nog aftrekbaar zijn), dan heb je kans dat ze alsnog/opnieuw onder de inkomensgrens zit.

[ Voor 16% gewijzigd door Ardana op 17-08-2011 14:31 ]

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• DutchAddick
Bedankt voor je reaktie. Het vervelende aan dit is dat de aanvraag huurtoeslag door een medewerker van de woningstichting is ingevuld en je er dus op vertrouwt dat het goed wordt ingevuld en dat zo'n persoon doorvraagt naar bv pensioenen en niet alleen klakkeloos de jaaropgave overneemt.

En het is in mijn optiek belachelijk dat de belastingdienst 2 jaar nodig heeft om hiermee te komen, waardoor waarschijnlijk 2010 en 2011 ook terug kan. Dat is een behoorlijk drama als je een laag inkomen hebt.

Maar goed, eerst huurtoeslag 2011 maar eens stopzetten.Ik heb haar geadviseerd om een na te vragen bij de rechtsbijstandsverzekering of ze hier iets mee kunnen, en anders bij de ouderenbond. Wellicht dat die nog een oplossing hebben.

[ Voor 13% gewijzigd door DutchAddick op 17-08-2011 14:41 ]

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
Check of ze (zelf) een pensioentekort heeft, dan kan ze over 2011 nog een extra storting doen.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
CAFC1905 schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 14:39:
...
En het is in mijn optiek belachelijk dat de belastingdienst 2 jaar nodig heeft om hiermee te komen, waardoor waarschijnlijk 2010 en 2011 ook terug kan. Dat is een behoorlijk drama als je een laag inkomen hebt.
...
Dat is zeker zo, en het is ook zuur dat bepaalde zaken zo traag of onduidelijk lopen, ook worden er wel eens fouten gemaakt bij de belastingdienst en door mensen die je helpen met de bureaucratie (en door jezelf: het is natuurlijk ook niet zo verstandig niet te weten /op te geven wat je inkomen en inkomstenbronnen zijn).

Wat betreft het pensioen: Ik vermoed dat je kennis niet meer af kan zien van het nabestaandenpensioen, dat had dan denk ik eerder moeten gebeuren. Zeker met terugwerkende kracht zal niet gaan denk ik, wellicht wel voor de komentde jaren (waarbij je altijd ook in je achterhoofd moet houden wat toekomstig beleid gaat veranderen (b.v. aanpassingen huursubsidieregels etc). Het zou zuur zijn als ze afziet van het pensien en de huursubsidiegrenzen komen toch binnen haar reguliere inkomensniveau te liggen...

Het kan zeker geen kwaad om eens goed te laten kijken naar het afzien van het pensioen door een ter zake kundige (want dat ben ik niet ;))

• Cloud
  • Laatst online: 03-11 10:25

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

[...]

[...]
Ook gehad (ik moest nog veel meer terugbetalen) en het duurt echt zo lang voordat ze erachter zijn. Wat inderdaad betekent dat je dezelfde brief over 2010 en mogelijk zelfs 2011 kan verwachten. Ik zou de HT dus zo snel als mogelijk stopzetten voor dit jaar. Pas overigens op, dat als ze zorgtoeslag ontvangt, je hetzelfde probleem kunt krijgen. Al gaat het daar natuurlijk met de bedragen wat minder hard. Zorg dus als je de HT stopzet, dat je de gegevens voor de ZT meteen ook even up-to-date maakt.

Dat het een drama is om zo'n bedrag terug te moeten betalen is waar natuurlijk, zeker als je nét over de grens valt. Maar goed, geen recht is geen recht.

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

• JBrennan
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-01 16:39
offtopic:
Als het belachelijk is dat de Belastingdienst 3 jaar na data geld terug kan/mag vorderen, is het dus ook belachelijk dat iedereen 3 jaar (minder/meer?) uitstel kan aanvragen voor zijn/haar inkomstenbelasting. Het met snijdt aan 2 kanten.

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Cloud schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 15:06:
[...]
Dat het een drama is om zo'n bedrag terug te moeten betalen is waar natuurlijk, zeker als je nét over de grens valt. Maar goed, geen recht is geen recht.
Ik vind het wel vreemd dat het bij een dergelijke regel zo kan zijn dat als je 1 euro meer verdiend dat je 1800 euro minder ontvangt. Maak de regel dan gewoon zo dat elke euro die je te veel verdiend in mindering gebracht word van het te ontvangen bedrag. ( Dan nog is het zuur genoeg dat je een zone van 1800 euro hebt waar je geen cent van je extra inkomen ziet. )

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• Cloud
  • Laatst online: 03-11 10:25

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Dat is inderdaad het kromme aan de Huurtoeslag. Zorgtoeslag wordt steeds minder naar gelang je meer verdient, totdat je er op een gegeven moment geen recht meer op hebt. Huurtoeslag is echt een alles-of-niets kwestie; en ik ben geheel met je eens dat dat wel eens anders mag.

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

• Hrolfr
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:47
CAFC1905 schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 14:18:Nog afgezien van het het feit dat dit pas 2 jaar na dato een keer naar boven komt is mijn vraag: is het mogelijk om met terugwerkende kracht af te zien van dit nabestaandenpensioen, zodat ze toch recht blijft houden op die huurtoeslag in 2009?
*Ten eerste een waarschuwing dat hoewel ik het onderstaande schrijf, er natuurlijk geen enkel recht/uitsluitsel aan ontleend kan worden, dit is geen officieel medium*

Nee. Ik werk zelf voor een pensioenfonds, en het is hier in ieder geval niet mogelijk. Het zou zelfs onder fraude vallen om met terugwerkende kracht van betaalde pensioenrechten af te zien om aanspraak te maken op subsidies in voorgaande jaren.

Sterker nog, ik heb het vermoeden dat je ook niet af mag zien van toekomstige betalingen; het is een recht dat voor jou opgebouwd is. Het is niet geld van het pensioenfonds, maar van jouw kennis. Ook al maakt hij/zij het pensioenfonds onmogelijk het geld uit te keren (andere bankrekeningnummer?), het is en blijft het haar geld/vermogen en dus maandelijkse inkomsten. Maar om dit zeker uit te zoeken, zal ze met haar pensioenfonds moeten afspreken.

EDIT: blijft natuurlijk van de gekke dat er een dergelijk strikte lijn gehanteerd wordt. Dat je met enkele honderden euros per jaar er netto enorm op achteruit gaat. Lekker dan.....stimuleren meer te werken. En dat terwijl er een hele grote groep net tegen die norm aan zit. Misschien is er een mogelijkheid tot het aanvragen van coulance?

[ Voor 12% gewijzigd door Hrolfr op 17-08-2011 15:42 ]

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
VZIW is het inderdaad alleen mogelijk om wederzijds overeenstemmend met een notariële akte van dat soort rechten afstand te nemen. In dit geval natuurlijk niet meer mogelijk. Soms zijn er wel speciale clausules vastgelegd (bijvoorbeeld bij hernieuwd huwelijk stop rechten etc), maar dat zou je kennis moeten weten. Maar wellicht zijn er ander mogelijkheden, spreken met pensienfonds is een goede eerste stap. Met terugwerkende kracht lijkt me sowieso kansloos.

• DutchAddick
OK helder. Ik bestrijdt verder niet of het klopt of niet, regels zijn regels. Maar het is wel vervelend allemaal, zeker als je ziet dat iemand met een minimuminkomen er nu netto flink op achteruit gaat en ook nog eens 2 jaar mag terugdokken.

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-11 23:43

Ardana

Mens

De inkomensgrens huurtoeslag voor een alleenstaand onder de 65 is in 2011 € 21.625. Als zij geen recht op huurtoeslag heeft, heeft ze dus zeker geen minimuminkomen: dat is voor een alleenstaande jonger dan 65 € 15.140 (alles bruto). Goed het verschil is heel erg groot, maar ik wil het wel genoemd hebben.

Even een tip: de belastingdienst zal willen dat ze deze schulden ieder binnen 24 maanden terugbetaald. € 1.800 / 24 = € 75, dat maal 2,5 (2009, 2010 en 2011 is ruim € 200 per maand. Als ze dat niet kan betalen, kan ze ook een "persoonlijke betalingsregeling" bij de belastingdienst aanvragen: er wordt dan gekeken wat ze wel kan aflossen, en als ze dat 3 jaar gedaan heeft, krijgt ze automatisch kwijtschelding voor 't restant (even geen rechten aan ontlenen, er zijn nog wat voorwaarden die ik momenteel ff niet bij de hand heb). Just ter info dus.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Sterker nog, voor zover ik weet is de verjaringstermijn bij de belastingdienst 5 jaar......

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• DutchAddick
Ardana schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 22:49:
De inkomensgrens huurtoeslag voor een alleenstaand onder de 65 is in 2011 € 21.625. Als zij geen recht op huurtoeslag heeft, heeft ze dus zeker geen minimuminkomen: dat is voor een alleenstaande jonger dan 65 € 15.140 (alles bruto). Goed het verschil is heel erg groot, maar ik wil het wel genoemd hebben.
Je hebt gelijk, vanuit mijn inkomenspositie beschouw ik haar situatie als minimum, maar dat is objectief gezien niet helemaal terecht.
Ardana schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 22:49:
Even een tip: de belastingdienst zal willen dat ze deze schulden ieder binnen 24 maanden terugbetaald. € 1.800 / 24 = € 75, dat maal 2,5 (2009, 2010 en 2011 is ruim € 200 per maand. Als ze dat niet kan betalen, kan ze ook een "persoonlijke betalingsregeling" bij de belastingdienst aanvragen: er wordt dan gekeken wat ze wel kan aflossen, en als ze dat 3 jaar gedaan heeft, krijgt ze automatisch kwijtschelding voor 't restant (even geen rechten aan ontlenen, er zijn nog wat voorwaarden die ik momenteel ff niet bij de hand heb). Just ter info dus.
Thanks, hier zal ik eens achteraan gaan.

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
offtopic:
CAFC1905 schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 07:56:
...Je hebt gelijk, vanuit mijn inkomenspositie beschouw ik haar situatie als minimum, maar dat is objectief gezien niet helemaal terecht.

Misschien is het opbjectief gezien wel terecht hoor ;)

Verwijderd

Wat al eerder gezegd is, inkomstenbelasting opbellen (of zelf nagaan) of er nog iets gedaan kan worden aan het verzamelinkomen van 2009, aftrekposten bijv.). Gaat het verzamelinkomen omlaag/veranderen, worden de toeslagen automatisch herzien...

Verder blijft ze zelf verantwoordelijk voor de juistheid van gegevens ook al vult iemand anders het in...

En dat die van 2009 nu pas komt: wanneer heeft ze aangifte IB 2009 gedaan?
Pagina: 1