• xheroxkefx
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21-12-2025
Ik zit zo even wat te lezen over overclocken, ik wil graag meer hiervan weten omdat het zo nogal ze voordelen kan hebben! ik zit nu bij het stuk "Multiplier tweaking" te lezen in het topic Overclocking & Tweaking FAQ maar ik snap niet dat een processor "gelocked" is, wat houd dit precies in?

en ik las dat hogere FSB meer resultaat heeft dan een hogere multiplier ( vergeleken met de std )
dus als ik mijn 200 x 10 op 220 x 10 zet heeft dit meer resultaat als 200 x 11 ?

en wat is de "NM" van een proc? heeft dit ook invloed op het overclocken?

ik heb zelf een E2200 @ 2,2. 200 fsb x 11, wat is redelijk te halen met deze proc?

sorry voor deze (domme) vragen ik moet nog een hoop leren!

-

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Bij sommige processoren (de meesten) kan je de multiplier niet veranderen. Om de kloksnelheid (busspeed x multplier = processorsnelheid) hoger te krijgen moet je dus de busspeed veranderen. Processoren waarbij je de multplier wel kan veranderen zijn de Black Edition's van AMD, en cpu's die eindigen op "K" van intel. (Bijv de intel 2500K)

• wesjuhdabomb
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21:09
Een gelockte CPU wilt zeggen dat de multiplier niet hoger kan. Ofwel als een cpu standaard wordt geleverd met 200 x 11 dan is 11 de maximale instelbare multiplier. Lager kan dan wel, maar niet hoger. Overclocken zou dan moeten met het verhogen van de FSB (getal 200). En waarom het verhogen van de FSB meer resultaat oplevert is omdat je dan meerdere zaken overclocked die gelinked zijn aan je FSB.

• xheroxkefx
supersnel! dankjullie wel! ik kan mijn multiplier wel aanpassen, is deze dan geunlocked? ( alleen omlaag, dus niet? :') )

[ Voor 15% gewijzigd door xheroxkefx op 17-08-2011 14:04 ]

-

Verwijderd

Op een E2200 kan de multiplier wel omlaag, niet omhoog. In die serie was er geen sprake van unlocked of niet zoals de nieuwere processors.
De FSB kan wel ver omhoog, eventueel zelfs de multiplier op 10 zetten om meer ruimte te creeren.

De pro's op HWbot halen 3-4Ghz uit een E2200
http://hwbot.org/hardware...200_2.2ghz/#coolingType=2

• xheroxkefx
jeetje! dan zou ik dus makkelijk 2.8 kunnen halen?

-

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23-01 09:13
deze al bekeken? Overclocking & Tweaking FAQ

Muppet loenst vanwege het vele overwerken |:(

[ Voor 34% gewijzigd door muppet99 op 17-08-2011 14:17 ]

Carpe Diem

• wesjuhdabomb
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21:09
Lees de ts even.

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23-01 09:13
Theoretisch zou je elke snelheid kunnen halen. Hier kom je alleen achter als je het in praktijk uitprobeerd. De ene CPU clockt beter dan de andere. Je multiplier is 1 van de mogelijkheden om je CPU snelheid omhoog te schroeven.

Carpe Diem

• xheroxkefx
muppet99 schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 14:15:
deze al bekeken? Overclocking & Tweaking FAQ

Muppet loenst vanwege het vele overwerken |:(
haha, relax neem de tijd :) kan gebeuren toch :9
muppet99 schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 14:23:
Theoretisch zou je elke snelheid kunnen halen. Hier kom je alleen achter als je het in praktijk uitprobeerd. De ene CPU clockt beter dan de andere. Je multiplier is 1 van de mogelijkheden om je CPU snelheid omhoog te schroeven.
oke top, ik dank jullie allemaal voor de hulp! vanavond maar ff proberen dan :*)

-

• Rollo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21-01 15:50
xheroxkefx schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 14:11:
jeetje! dan zou ik dus makkelijk 2.8 kunnen halen?
3 ghz ook wel, klinkt mooier;p 300x10 en als die hoge fsb niet wil werken 273x11

-Geheugen snelheid in de gaten houden, want die gaat mee omhoog zodra de FSB omhoog gaat. Het geheugen heeft ook een soort multipler die je omlaag kan zetten, gewoon zo dicht mogelijk bij de standaard snelheid proberen te blijven. Mocht het geheugen toch sneller gaan lopen, dan het DDR2 voltage verhogen in de bios en de timings hoger zetten(bijv. van 4 naar 5)
-Als het niet werkt vcore verhogen(max1.4v denk ik) en tempraturen in de gaten houden.

Als je bovenstaande aanhoudt kan het niet mislukken denk ik.

• Luukje01
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23-01 07:51
met mijn amd athlon kan ik mijn fsb omhoog gooien, maar na een tijdje krijg ik op windows bsod bij het opstarten. dan wil de Vcore een paar mV omhoog gooien wel effect. dit is wel gevaarlijk, maar staat als goed is in die faq

suc6
Pagina: 1