Verwijderd

Topicstarter
Dag allen,

Ben een niet zo grote computer kenner om alles te weten. Mijn vakgebied ligt ergens anders! Maar ik heb sinds kort een SSD schijf erin gezet, clean win7 setup.

Bij het installeren van moederbord utility's heb ik PC probe II geinstalleerd!

Dit resulteerde gelijk in een alarm. Volgens PC probe is mijn ICH temperatuur 66 graden. Is dit normaal of is er iets kapot, of kan ik er iets tegen doen?

Spec's zijn:
Asus RAMPAGE III EXTREME
Intel i7 960
Kingston Hyper X 8Gb
Corsair H70 koeler

niets overclocked.

• 6820s
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 28-10-2025

6820s

I Have No Greeting!

ik neem aan dat een H70 een i7 wel de helft koeler kan houden dan dat,
kun je misschien op een 2e manier de temperatuur meten??
second oppinion kan nooit kwaad,
qua oplossing zou ik kijken of je koeler wel goed op de cpu zit aangesloten,
ik heb zelf geen ervaring met waterkoeling, maar zit er goede en op een goede manier koelpasta tussen en zit deze goed vast??
zo ja dan is er echt iets mis met je koeling ( is niet te hopen )

groeten

-edit- ik heb het wel over de processor, maar heeft "ICH" daar wel mee te maken?? :? term ken ik niet namelijk
//edit
-edit- Ah het is de southbridge, dan heeft mijn hele post weinig nut |:(

[ Voor 18% gewijzigd door 6820s op 17-08-2011 12:46 ]

Excuses voor al het bovenstaande

• QinX
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-02 16:57

QinX

Shai-Hulud

6820s schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 12:36:
kun je misschien op een 2e manier de temperatuur meten??
second oppinion kan nooit kwaad,
qua oplossing zou ik kijken of je koeler wel goed op de cpu zit aangesloten,
ik heb zelf geen ervaring met waterkoeling, maar zit er goede en op een goede manier koelpasta tussen en zit deze goed vast??
zo ja dan is er echt iets mis met je koeling ( is niet te hopen )

groeten

-edit- ik heb het wel over de processor, maar heeft "ICH" daar wel mee te maken?? :? term ken ik niet namelijk
//edit
ICH is de chipset welke de data verkeer tussen processor en oa SSDs verzorgt.

Als je het koelblok aan raakt is deze dan heet?
Zo niet dan is of de sensor stuk of het koelblok maakt geen goed contact.

http://tweakers.net/productreview/user/184256

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
6820s schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 12:36:
Dude, dat is de southbridge.

Die wordt inderdaad wel wat warm, zeker als er geen koeler opzit. Ik weet niet of deze temp voor dit mb te hoog is, maar normaal verbrand je je vingers wel aan de southbridge. Bekijk je moederbord eens, lokaliseer de southbridge en zie hoe deze gekoeld wordt.

Verwijderd

Topicstarter
Oke, bedankt allen, ik wilde dus even de southbridge zoeken, en bij het openen van de kast kwam er een flinke lading warmte uit!

En voelde inderdaad goed warm in de buurt van de heatsink.. zodanig dat bij het benaderen met je vingers je er voor gewoon stop omdat het te warm werd.

Echter bij het openen van de kast verdween het alarm... en bij het open laten van de kast, nu zo'n 20 minuten en 2 zware games blijft de temp:58/60 idle tot 62 graden...stressed

Ga zo even kijken of hij goed gemonteerd zit, maar vreemde is, heb maanden geleden al dit moederbord geinstalleerd, en tot dan toe geen problemen, maar nu alleen met de nieuwe ssd schijf erin, lijkt het wel veranderd, meer data verkeer?

Ohh voor de waterkoeling, de temperatuur komt stressed niet boven de 55 graden van de CPU. Dus dat lijkt mij een nette waarde.
Hier nog maar 1 fan op zitten, 2 meegeleverd gekregen, alleen kan deze door ruimte gebrek niet plaatsen.

Groet

• Jerdek
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
Met maar 1 fan ipv 2 heb je dus de helft minder koelings capaciteit, vandaar dat je temperatuur oploopt!

Kennis maakt macht, kennis delen maakt machtige vriendschappen.

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Als er veel hitte uit de kast komt na het openen van de pc, is de airflow simpelweg niet goed genoeg, en zul je meer fans moeten installeren. Als je geen ruimte hebt, kan je zelf met een zaag en dremel aan de gang gaan of je zult een kast moeten kopen die meer gaten voor fans heeft.

• Flowmo
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-11-2025
Ondanks dat je watercooling gebruikt is het wel belangrijk dat de rest van je kast nog een goede airflow krijgt. Weet niet wat voor kast je hebt, maar normaal gezien kan je aan de voorkant twee relatief grote fans kwijt en achter / boven ook nog een paar fans. Deze zorgen ervoor dat frisse lucht de kast inkomt en de hete lucht de kast uitgaat. Als deze hete lucht niet de kast uitgaat, kan het inderdaad wel eens erg warm worden binnenin. Check ook gelijk of de fans wel de goede kant op blazen, dat je dus een intake en outtake hebt (intake voor, outtake achter/boven).

Verwijderd

Topicstarter
Jerdek schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 13:06:
Met maar 1 fan ipv 2 heb je dus de helft minder koelings capaciteit, vandaar dat je temperatuur oploopt!
De Southbridge is een koelblok. De fan waar ik over praat is van de water koeling van de processor.

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16-02 13:28

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Flowmo schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 13:10:
Check ook gelijk of de fans wel de goede kant op blazen, dat je dus een intake en outtake hebt (intake voor, outtake achter/boven).
Goed punt ooit eens bij iemand geweest die al zijn fans naar buiten zette.
"nauw ja, alle warme lucht wordt dan toch naar buiten gezogen?"
-de warme lucht onstond dus echt rond de cpu... -
Heb me beetje ingehouden en braaf een fan omgedraaid. Achteraf wel bijzonder hard moeten om lachen. De enige entrypoints voor lucht in zijn case waren ter hoogte van zijn fans. één voor en één achter.

Dat en idd mss best kijken voor één treffelijke fan nog om wat luchtcirculatie te krijgen in je hele case. Wel een beetje toeval datje daar nu pas last van hebt. Ik heb geen idee of de grotere datasnelheden daar voor iets kunnen tussenzitten.

[ Voor 16% gewijzigd door Joindry op 17-08-2011 13:20 ]

Verwijderd

Topicstarter
Joindry schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 13:16:
[...]

Goed punt ooit eens bij iemand geweest die al zijn fans naar buiten zette.
"nauw ja, alle warme lucht wordt dan toch naar buiten gezogen?"
-de warme lucht onstond dus echt rond de cpu... -
Heb me beetje ingehouden en braaf een fan omgedraaid. Achteraf wel bijzonder hard moeten om lachen. De enige entrypoints voor lucht in zijn case waren ter hoogte van zijn fans. één voor en één achter.

Dat en idd mss best kijken voor één treffelijke fan nog om wat luchtcirculatie te krijgen in je hele case. Wel een beetje toeval datje daar nu pas last van hebt. Ik heb geen idee of de grotere datasnelheden daar voor iets kunnen tussenzitten.
Ik heb een coolermaster COSMOS 1000 systeem kast.

Voeding heeft eigen fan, van onder inzuigen en direct eruit. Onderin ligt 1 (aanzuig) van met louvres die ik nu naar de southbrigde heb gericht.
Bovenin zitten 2 fans, 1 gewone afzuiging, en 1 die op de radiator zit van de waterkoeling. Allebij afzuigend.
En dan zit er nog 1 standaard fan op de achterkant, ter hoogte van de processor, ook afzuigend.
Verder heeft de videokaart, zijn eigen fan.
Heb nu temperaturen:

CPU 40
MB 32
ICH 56
IOH 61

Alles in graden celcius. Dus denk dat ik wat aan de koeling moet gaan doen om de kast weer dicht te krijgen? Hij staat nu open.

• Jerdek
Zo te zien krijgt hij te weinig lucht, je hebt maar 1 intakefan(onderin aanzuig)...sluit eens een intakefan(aanzuig) aan bij je HDD's, dan krijgt ie meer verse lucht.
Daar pas volgens je case specs een (optioneel) 120mm in.
Warme lucht is moeilijk af te voeren als hij geen verse koele lucht krijgt.
Je trekt nu je kast feitenlijk in onderdruk/vacuüm

[ Voor 17% gewijzigd door Jerdek op 17-08-2011 13:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
Jerdek schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 13:43:
Zo te zien krijgt hij te weinig lucht, je hebt maar 1 intakefan(onderin aanzuig)...sluit eens een intakefan(aanzuig) aan bij je HDD's, dan krijgt ie meer verse lucht.
Warme lucht is moeilijk af te voeren als hij geen verse koele lucht krijgt.
Ja goed idee, was al bij de kast aan het kijken of ik nog ergens een aanzuig fan kan plaatsen... maar tot nu toe.... :?

• Jerdek
Volgens je specs kun je bij je HDDs nog een 120mm plaatsen.
Waarschijnlijk ff je frontpanel eraf en daar zal een fanmount zitten op de hoogte van je HDDs

[ Voor 45% gewijzigd door Jerdek op 17-08-2011 13:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
Jerdek schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 13:48:
Volgens je specs kun je bij je HDDs nog een 120mm plaatsen.
Waarschijnlijk ff je frontpanel eraf en daar zal een fanmount zitten op de hoogte van je HDDs
Was braaf aan het zoeken naar het boekje in een grote opbergbox, maar zal even pdf downloaden van internet... ;)

• Jerdek
http://www.coolermaster.n...action=ViewDownload&id=13
pagina 9-10 laat de faninstall zien, dus ook de optionele hdd fan

[ Voor 54% gewijzigd door Jerdek op 17-08-2011 14:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nou toen ik de fan eruit haalde, want deze stond er al in, zag ik dat ik hem voor blazen had staan van boven naar beneden, dus de HDD "koelen". Omgedraaid en louvres naar binnen gedraaid, dus de kast in.

Tevens had ik nog een fanblok van Corsair die op de geheugenblokjes past, deze ook geplaatst voor betere koeling.
Vond ook de VGA cooling duct terug in de eerder genoemde box, dus die ook maar geplaatst... kast is dicht en ga draaien kijken wat er gebeurd!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Als je de fan boven op blazen in de kast had, ja, dan snap ik het ook. Deze fan heeft er dan waarschijnlijk aan bijgedragen dat het juist warmer in de kast werd (in vergelijk tot geen fan boven).

• Jerdek
@Reepje, hij had een intakefan op outtake staan

@Peertje67
Je zou nu betere resultaten moeten krijgen.
De fan zuigt van onder(zit ook een filter) koele lucht door de HDDbay heen de kast in nu.

edit1:
Peertje, laat je ff weten of het nu beter werkt? 8)

[ Voor 99% gewijzigd door Jerdek op 17-08-2011 15:21 ]

Verwijderd

Topicstarter
Jerdek schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 14:57:
@Reepje, hij had een intakefan op outtake staan

@Peertje67
Je zou nu betere resultaten moeten krijgen.
De fan zuigt van onder(zit ook een filter) koele lucht door de HDDbay heen de kast in nu.

edit1:
Peertje, laat je ff weten of het nu beter werkt? 8)
Ga jullie laten weten hoe het gaat, moest vanmiddag slapen, nachtdienst dus kon niet goed testen,maar ga nu wel even Call of Duty spelen kijken wat er gebeurd!

Edit:
Nou net even 3 levels weggespeeld in Call of Duty Modern Warfare 2

Temps zijn als volgt:
cpu 38
mb 38
ich 55
ioh 58

Lijkt mij allemaal netjes....

GPU is rond de 50graden

Denk dat het opgelost is en we blijven het monitoren! Bedankt allen voor jullie support...

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2011 20:53 ]

• Jerdek
Gpu gaat met gamen altijd omhoog he, de test klinkt iig een stuk beter als voorheen peertje! 8)
je north and southbridge is niet interessant, cpu en gpu wel!

edit1:
je ziet wat een fannetje omdraaien en meer lucht kan doen nu he...
je pc is ineens geen astmapatient meer :)
Wel je filters geregeld schoonmaken he, zowel die van achter als die van voren

edit2: ik heb meer intake als outtake, heb dus overdruk, scheelt stof, maar kan in jou config niet, je zou hooguit je HDD fan nog betere(hoger rendement) kunnen inbouwen.
Je huidige waardes zijn nu iig weer acceptabel te noemen, wel ff blijven monitoren iig.

[ Voor 89% gewijzigd door Jerdek op 17-08-2011 21:22 ]

Pagina: 1