[HD6950] Artifacts na driver installatie

Pagina: 1
Acties:

• amoen
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-11-2025
Ik heb een Sapphire HD6950,

Al een paar maanden heb ik na het opstraten van Windows 7, eventjes een paar artifacts, maar die gaan vanzelf weer weg. De artifacts zijn er alleen in de desktop omgeving en niet in games of bij films.

Het was vreemd, maar vanwege de korte duur niet erg storend.

Nu heb ik gisteren Windows opnieuw geïnstalleerd ivm een raid opstellen van mijn systeemschijf en 2 uur lang alle updates gedraaid. De windows installatie is dus iig compleet. En ik heb de hele tijd geen artifacts gehad.

Toen ik de drivers (gehele catalist pack of de losse display drivers) van AMD had geïnstalleerd begon echter de ellende weer en nu 10x zo erg! Wederom in Windows desktop (met en zonder aero) en niet als ik een film afspeel (in het film gedeelte dan, daaromheen weer wel) Na een testje in COD Black Ops merkte ik nu ook daar in het menu ineens artifacts die ik eerst nooit had. Gelukkig heb ik in game dan weer nergens last van.

Omdat het probleem zich niet voordoet als ik de AMD drivers niet heb geïnstalleerd denk ik dat het een driver/software ding is en niet dat mijn kaart kapot is. Heeft iemand hier ervaring mee?

Een screen als voorbeeld van het type artifact dat ik heb
Afbeeldingslocatie: http://kamer3p.nl/artifacts.png

heeeeee ..... hoe is het?

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14-02 23:08
Heb je al een andere driver geprobeerd?

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:34

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Is het een foto of een screenshot. Als het een screenshot is dan kan je er van uitgaan dat het niet je videokaart is.

• amoen
spNk schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 11:23:
Heb je al een andere driver geprobeerd?
Nee nog niet, ik heb het volledige catalyst pakket geprobeerd en de losse driver.
Waar zou ik alternatieve drivers kunnen vinden dan? Op de sapphire site staan ook alleen maar de catalyst drivers staan.
Sp3ci3s8472 schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 15:58:
Is het een foto of een screenshot. Als het een screenshot is dan kan je er van uitgaan dat het niet je videokaart is.
Het is een screenshot. Maar hoe bedoel je dat het dan niet mijn videokaart is? Ik snap het verschil niet...

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:12
Sp3ci3s8472 schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 15:58:
Complete kolder!

Het geheugen en de processor op de videokaart worden natuurlijk gebruikt voor het maken van een schermafdruk. Echter is het wel zo dat dit niet je beeldscherm kan zijn, omdat het een screenshot betreft.

Persoonlijk denk ik dat het geheugen op de videokaart niet helemaal goed meer is. Mocht je nog garantie hebben zou ik deze claimen bij de winkel of de fabrikant.

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
alex3305 schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 16:35:
[...]

Complete kolder!

Het geheugen en de processor op de videokaart worden natuurlijk gebruikt voor het maken van een schermafdruk. Echter is het wel zo dat dit niet je beeldscherm kan zijn, omdat het een screenshot betreft.

Persoonlijk denk ik dat het geheugen op de videokaart niet helemaal goed meer is. Mocht je nog garantie hebben zou ik deze claimen bij de winkel of de fabrikant.
eeeh, volgens mij kan je een artifact nooit vastleggen met een PrintScreen?

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

• amoen
Tja of het met een printscreen wel of niet vast te leggen is weet ik niet, er zijn op internet iig genoeg screenshots te vinden. Ik vond zojuist deze website en mijn probleem lijkt een beetje op screenshot 3:
Arrays of dots or vertical and horizontal lines are another common video RAM artifact. In the image above you can see a few areas of dots on the doors. Most examples have more dots than in this image. This kind of problem can appear both in 2D and 3D mode.
Maar dan nog vind ik het erg vreemd dat ik met video en 3d het niet heb. En dat zijn juist de momenten dat ie het 'zwaar' krijgt.

De vraag is nu: is de kaart kapot of ligt het aan de driver.

[ Voor 4% gewijzigd door amoen op 17-08-2011 17:25 ]

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:34

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Dank je.

Zeker in windows xp was dit goed mogelijk omdat er daar nog niet gebruik werd gemaakt van de videokaart voor het renderen van de desktop.
Of dit met windows 7 zo is weet ik niet, wel weet ik dat ik zelf nog nooit artifacts heb kunnen vastleggen op een screenshot (dit was in windows xp).
Ik zei er ook mooi bij je kan er van uitgaan, dus beweren dat het 100% waar is doe ik niet.
Reageer volgende keer wat rustiger :p, we proberen hier allemaal te helpen.

Het klinkt inderdaad als videogeheugen wat kapot is, als je een andere kaart hebt zou ik die proberen.

• amoen
Nou ik heb nu meerdere malen 'FurMark' gedraaid, wat verder niets doet of aantoont behalve dat ik tijdens de test geen artifacts heb. 'Video Memory Stress Test' geeft ook geen fouten, behalve dan dat de test onbetrouwbaar is omdat het een oud programma is en niet meer dan 1GB geheugen kan testen.

Ik heb nu ook andere (vista/7 - 32/64bits) en oudere (versienummers) drivers geintalleerd, maar geen van allen een succes.

Mijn laatste optie is om hem komende week in een andere pc in te bouwen en daar te testen, maar omdat dat systeem totaal andere specs heeft vind ik dat nu ook weer niet zo betrouwbaar.

Er zit niets anders op dan hem terug te sturen naar de webshop. Ben benieuwd hoe ze het daar verder afhandelen!

• Tripp
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-03-2024

Tripp

Wreah

amoen schreef op zondag 21 augustus 2011 @ 09:27:
Nou ik heb nu meerdere malen 'FurMark' gedraaid, wat verder niets doet of aantoont behalve dat ik tijdens de test geen artifacts heb. 'Video Memory Stress Test' geeft ook geen fouten, behalve dan dat de test onbetrouwbaar is omdat het een oud programma is en niet meer dan 1GB geheugen kan testen.

Ik heb nu ook andere (vista/7 - 32/64bits) en oudere (versienummers) drivers geintalleerd, maar geen van allen een succes.

Mijn laatste optie is om hem komende week in een andere pc in te bouwen en daar te testen, maar omdat dat systeem totaal andere specs heeft vind ik dat nu ook weer niet zo betrouwbaar.

Er zit niets anders op dan hem terug te sturen naar de webshop. Ben benieuwd hoe ze het daar verder afhandelen!
En dan voor de zekerheid de videokaart van dat systeem in jouw systeem testen :).

specs

Pagina: 1