Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:22

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
Hey,

in mijn zoektocht naar een zo krachtig maar klein mogelijk systeem (Phenom II X4 965, 8GB DDR3, SSD) ben ik uitgekomen bij het verschil tussen mini itx en micro atx, waarvan ik wel lees dat laatstgenoemde wat groter is en een stuk meer energie slurpt, maar verder kom ik qua vergelijking niet heel ver. Wat is wijsheid te kiezen als je gaat voor klein & krachtig? Mijn doel is een soort mac mini te bouwen waarop zowel het stevige office werk (photoshop, klein filmpje bewerken, unrarren) als htpc werkzaamheden goed moeten draaien (1080p 3d streaming via HDMI 1.4). Voor welke van de twee kan ik dan het best kiezen? Mini ITX heeft natuurlijk de beste kaarten (zuinig, klein) maar zijn deze ook voor dit doel geschikt?

Echt grafische zaken als gamen gaat het niet om, ik zit te denken aan een AMD A8-3850 waar nog een spelletje starcraft 2 te spelen is. Maar meer dan een goede onboard kaart hoeft het echt niet te worden (lijkt me ook niet slim ivm hitte en geluidsproductie)

PS FM1 borden voor mini itx zijn in de maak, dus kom svp niet met de mededeling dat die er niet zijn ;)

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 16225

Ja een mini-itx systeem kan precies wat jij wilt, zit zelf te wachten op die Gigabyte mini-itx boardjes met een Liano A8, klein, snel en redelijk zuinig icm met een SSD.
Heb zelf ook een brazos e350 mini itx systeempje, dat is wel een stuk zuiniger (totaal iets van 40Wat) maar ook een stuk minder krachtig, blu ray weergave is geen probleem.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 16225 op 17-08-2011 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 16328

Een processor van 100 w TDP gebruiken en dan steggelen over het verschil in verbruik tussen uATX en m-ITX lijkt mij wat onzinnig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16-06 20:00

M2M

medicijnman

Anoniem: 16328 schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 10:42:
Een processor van 100 w TDP gebruiken en dan steggelen over het verscil in verbruik tussen uATX en m-ITX lijkt mij wat onzinnig.
En bovendien snap ik het eigenlijk ook niet...

Wat wil je nu, dat we zeggen dat ITX beter is dan (m)-ATX?
Het enige verschil is de afmeting, en de hoeveelheid mogelijkheden tot uitbreiding, en meestal zijn overklokopties op ITX planken ook gelimiteerd. Een stuk meer energie kun je vergeten. Dingen die energie slurpen zijn je processor en dingen met een heatsink je op moederbord. En laat je nu gewoon dezelfde chipset hebben, met dezelfde heatsink.

Overigens weet ik niet zeker of je starcraft 2 soepel kunt draaien op een onboard (of onchip) videochip. En moet je nog even goed kijken naar 1080P 3D decoding acc. op onboard chipsets.

ow ja, FM1 borden voor mini itx zijn er niet.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
Anoniem: 16328 schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 10:42:
Een processor van 100 w TDP gebruiken en dan steggelen over het verschil in verbruik tussen uATX en m-ITX lijkt mij wat onzinnig.
Het is wel met geintegreerde videokaart die heel aardig mee kan komen. Wil je dezelfde prestaties met standalone gpu dan zit je aan minimaal 150 watt las ik ergens.
M2M schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 10:50:
Wat wil je nu, dat we zeggen dat ITX beter is dan (m)-ATX?
Gewoon, iets meer informatie omdat ik geen idee heb wat het verschil is
M2M schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 10:50:
Overigens weet ik niet zeker of je starcraft 2 soepel kunt draaien op een onboard (of onchip) videochip. En moet je nog even goed kijken naar 1080P 3D decoding acc. op onboard chipsets.

ow ja, FM1 borden voor mini itx zijn er niet.
Ja, starcraft 2 draait er goed op volgens reviews, ja 3d decoding wordt ondersteund en ja FM1 borden voor mini ITX zijn er wel maar nog niet uit in Nederland (zoals ik al schreef in de OP).

[ Voor 21% gewijzigd door DeNachtwacht op 17-08-2011 11:22 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

DeNachtwacht schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 11:18:
..
Ja, starcraft 2 draait er goed op volgens reviews, ja 3d decoding wordt ondersteund en ja FM1 borden voor mini ITX zijn er wel maar nog niet uit in Nederland (zoals ik al schreef in de OP).
ik vraag me af of Gigabyte dat mini-itx boardje Gigabyte A75N-USB3 niet gecanceled heeft?
Ik wacht er al een aantal weken op, als ik nu op dit boardje zoek vind ik een hoop "lege" links terwijl voorheen er allerlei zaken te vinden waren rondom dit boardje, vreemd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Het is wel met geintegreerde videokaart die heel aardig mee kan komen. Wil je dezelfde prestaties met standalone gpu dan zit je aan minimaal 150 watt las ik ergens.
Doe maar 50 Watt.
Gewoon, iets meer informatie omdat ik geen idee heb wat het verschil is.
Het grootste verschil zit hem in de grootte, natuurlijk. Daaraan gekoppeld kan je minder PCI(e) kaarten gebruiken en accepteren de meeste ITX borden "slechts" twee latjes geheugen. Een goed ontworpen mATX moederbord verbruikt niet heel veel meer van een ITX bord en is meestal goedkoper.

Yes, but no.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

En dan neem je een CPU zonder (goede) IGP, en die verbruiken ook weer wat minder. Een athlon II + low-end GPU zal wel meer verbruiken dan Llano maar de verschillen zijn niet zo groot. Het verschil zal nog wat kleiner zijn als je het vergelijkt met een zuinige i3 + GPU, maar de i3's (ook de zuinigere T-versies) zijn wel weer iets duurder als je er ook nog een losse GPU bij nodig hebt. Mogelijk is die combinatie nog wat zuiniger, de A8-3850 is ook zo zuinig nog niet.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

bwerg schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 13:12:
[...]

En dan neem je een CPU zonder (goede) IGP, en die verbruiken ook weer wat minder. Een athlon II + low-end GPU zal wel meer verbruiken dan Llano maar de verschillen zijn niet zo groot. Het verschil zal nog wat kleiner zijn als je het vergelijkt met een zuinige i3 + GPU, maar de i3's (ook de zuinigere T-versies) zijn wel weer iets duurder als je er ook nog een losse GPU bij nodig hebt. Mogelijk is die combinatie nog wat zuiniger, de A8-3850 is ook zo zuinig nog niet.
het gaat er natuurlijk om zoveel mogelijk grafische en CPU power in een kleine package (mini-itx en mini-itx kastje) en dan kom je niet om Lliano heen, alle "oplossingen" met separate grafische kaart zijn altijd een stuk groter, alle andere oplossingen met geintegreerde grafische chipset zijn, zeker op grafisch gebied, veel langzamer.
De poster wilde een mac-mini systeempje bouwen => Lliano de beste, krachtigste en meest compacte oplossing.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 16225 op 17-08-2011 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Dat is zeker waar, Llano is op zich een prima keuze maar van de hoger geklokte modellen is het verbruik toch behoorlijk, zeker voor een minisysteempje. Dan moet je wel even kijken naar de koeling van je mITX-kastje. Ik vind dan zelf de A8-3800 beter, niet veel trager en wel een stuk zuiniger/koeler. Want als je de vergelijking met de mini mac trekt, die verbruikt maximaal 55W in zijn geheel, een A8-3850-systeem verbruikt het driedubbele.

AMD heeft het nieuwe 32nm-procedé nog niet perfect onder controle en voor die laatste paar honderd MHz gaat je TDP met 50% omhoog. Vandaar dat ik de topmodellen nog niet echt goed vind.

[ Voor 17% gewijzigd door bwerg op 17-08-2011 13:57 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

bwerg schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 13:43:
Dat is zeker waar, Llano is op zich een prima keuze maar van de hoger geklokte modellen is het verbruik toch behoorlijk, zeker voor een minisysteempje. Dan moet je wel even kijken naar de koeling van je mITX-kastje. Ik vind dan zelf de A8-3800 beter, niet veel trager en wel een stuk zuiniger/koeler. Want als je de vergelijking met de mini mac trekt, die verbruikt maximaal 55W in zijn geheel, een A8-3850-systeem verbruikt het driedubbele.

AMD heeft het nieuwe 32nm-procedé nog niet perfect onder controle en voor die laatste paar honderd MHz gaat je TDP met 50% omhoog. Vandaar dat ik de topmodellen nog niet echt goed vind.
Die problemen met koeling heb je gelijk in, heb zelf met een Brazos systeempje al de nodige problemen gehad om het klein en stil te krijgen en dan praat je over 40+ Watt..
Bij een A8 systeem zit je aan de 100 Watt, ik ga zo'n mini-itx systeempje plaatsen in een 10-inch rackje http://www.it-budget.de/d...5c3ded6f8111a892f8b1a040e tesamen met een Be Quit Silent Wings 25 CM Fan (voor het 10" rackje), ik neem aan dat dat voor voldoende koeling gaat zorgen en zeer stil is, had zelf ook gehoopt dat AMD het 32nm procede wat beter onder control had en dat Lliano maar 75Watt o.i.d had gegenereerd, aan de andere kant zoveel power (Grafisch en CPU) voor 100 Watt is echt niet slecht, wel wat lastig in een klein kastje..

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 16225 op 17-08-2011 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
Heb hier nu ook een AOpen 425C micro ATX systeempje staan en ik moet zeggen ik sta verbaasd van de geluidsproductie. Met stock AMD cooler (Phenom II 840) en de ingebouwde voeding (350 watt) hoor je gewoon zo ongeveer niks als je de cpu cooler in het bios op z'n laagst zet! Nu nog even op zoek naar kleinere kastjes ;)

youtube.com/@hisrep

Anoniem: 171072

Trouwens een plaatje om het even te verduidelijken, het is dan wat je ermee doet hé.

Afbeeldingslocatie: http://cdn.pclabs.com.tr/wp-content/uploads/2010/02/VIA_Mini-ITX_Form_Factor_Comparison.jpg

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
Dat is idd een goed plaatje waarop het mooi te zien is. Op zich denk ik dat je met Micro ATX al een hoop kan, heb nu zelf alleen een iets te grote kast gekocht (AOpen 425C) als je het echt om de omvang vd pc te doen is.

youtube.com/@hisrep

Pagina: 1