Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shandro
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10-06-2023
Beste tweakers,

Ik kom er echt, maar dan ook echt niet uit. Ik loop overal te zoeken naar het verschil tussen 4 of 6 geheugenslots op een ddr3 moederboord.
Ik twijfel namelijk tussen een i7 2600k en een i7 960.
Verschil zit hier in de socket, namelijk 1155 en 1366.

Echter bij een moederboord op socket 1155, kom ik overal "slechts" 4 geheugensloten tegen.
En jawel, bij de 1366 zitten er 6 op.
Ben ik nu kippig? Zie ik ergens dan toch iets over het hoofd?

Maar dd3 is toch tripple channel.. En dan is het toch logisch om 3-voudige geheugenslots te hebben?

Ik ben nu wel suf van de artikelen lezen en te zoeken, ik kom er echt niet uit. Help?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DDR3 is geen "trippe channel" Niet eens dual channel. Dat zijn termen die te maken hebben met het moederbord waar je ze insteekt. De zogenaamde 'dual channel' en 'tripple channel' worden alleen verkocht onder die naam omdat dat goed is voor de marketing. De latjes zelf zijn vaak exact identiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 6129(15)
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-07 17:33

6129(15)

AD ASTRA PER ASPERA

Socket 1155 is Dual channel

Socket 1366 is Triple channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shandro
Dat noem ik snelle reacties, bedankt.

Zou socket 1366, met zijn Triple channel meer aan moeten kunnen? Of het zelfde aankunnen maar dan makkelijker?

Ik wilde voor een 1155 gaan. Maar is tripple channel niet beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tripple/dual channel maakt echt geen zak uit tegenwoordig. Tripple channel heeft theoretisch een stuk meer bandbreedte, maar in real-life is het geheugen zelden tot nooit de bottleneck. Ik zou mijn keuze maken op basis van prijs en de processor, niet iets onbenulligs als tripple/dual channel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
S1366 is een gedateerd platform dat op niet al te lange termijn vervangen word door S2011 (Quad Channel geheugen controller maar ik betwijfel of er 8 geheugen banken op de borden komen eigenlijk).

Wil je iets courants en waar je nog wat aan kan upgraden in de nabije toekomst dan zou ik voor S1155 gaan nu, of wachten op het S2011 platform. Hou wel rekening met een redelijk fors prijskaartje voor het S2011 platform aangezien Intel het positioneert als "enthousiasts & overclockers" platform.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shandro
Hm oke, aan jullie reacties begrijp ik dat ik niet op die trip/dual channel moet letten.
Maar puur op processor en de prijs.
Dan ga ik voor S1155, 2600k in combinatie met 16gb ram.

En dit kan ik in 2 x 8 gb doen. om evt. later nog uit te breiden.
Kijk hier heb ik wat aan, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerdek
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
klopt, en kitje van 2x8 kun je wel weer in dualchannel zetten
wel ff kijken of je moederboard dat support he

[ Voor 28% gewijzigd door Jerdek op 16-08-2011 23:45 ]

Kennis maakt macht, kennis delen maakt machtige vriendschappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

shandro schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 23:20:
Beste tweakers,

Ik kom er echt, maar dan ook echt niet uit. Ik loop overal te zoeken naar het verschil tussen 4 of 6 geheugenslots op een ddr3 moederboord.
Ik twijfel namelijk tussen een i7 2600k en een i7 960.
Verschil zit hier in de socket, namelijk 1155 en 1366.

Echter bij een moederboord op socket 1155, kom ik overal "slechts" 4 geheugensloten tegen.
En jawel, bij de 1366 zitten er 6 op.
Ben ik nu kippig? Zie ik ergens dan toch iets over het hoofd?

Maar dd3 is toch tripple channel.. En dan is het toch logisch om 3-voudige geheugenslots te hebben?

Ik ben nu wel suf van de artikelen lezen en te zoeken, ik kom er echt niet uit. Help?
Wat ga je eigenlijk met het systeem doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

welke latencies/timings ga je voor op je RAM?

:twk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boefmans
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 28-07 19:33
16 gb ram is best veel. En als het voor gamen is, neem een 2500k... zie bovenstaande vraag: wat ga je ermee doen :D

mixing a drink and music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten12100
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15-06-2024
redfoxert schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 23:29:
S1366 is een gedateerd platform dat op niet al te lange termijn vervangen word door S2011 (Quad Channel geheugen controller maar ik betwijfel of er 8 geheugen banken op de borden komen eigenlijk).

Wil je iets courants en waar je nog wat aan kan upgraden in de nabije toekomst dan zou ik voor S1155 gaan nu, of wachten op het S2011 platform. Hou wel rekening met een redelijk fors prijskaartje voor het S2011 platform aangezien Intel het positioneert als "enthousiasts & overclockers" platform.
Veel servermobo's dual procs hebben ze nu al
dat gezegd te hebben het boeit eigenlijk vrij weinig ;)

• shandro
Late reactie:

Ik snap dat een 2500k op zich beter uit tests komt. Maar i.c.m. bepaalde vid. kaarten (en nee, ik weet zo niet welke, ik had het ergens hier gelezen) kwam de 2600k weer beter uit de tests.
Maar ik wil er een game op kunnen spelen. En de pc moet gewoon snel zijn.

Welke latencies/ timings voor RAM. Geen flauw idee. Zo`n ervaren gebruiker ben ik niet.
Ik denk nu 8 of 12 Ram te nemen (2x4gb of 3x4gb) kan er altijd nog bijbestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02:05
Puur voor gamen is een 2500K snel zat. Als je nog gaat photoshoppen en video's bewerking, dan zeg ik JA, neem een 2600/2600K. Voor het prijsverschil kan je mooi een SSD kopen o.i.d., waardoor je systeem een stuk sneller is tov het verschil 2500K-2600K. ;)

Bij Sandy Bridge hou je gewoon aan dual channel. Dus 2x1GB, 2x2GB, 2x4GB, 4x4GB/2x8GB, 4x8GB. Liefst op 1,5V en CAS Latency maakt niet zo heel veel uit tegenwoordig. Neem gewoon iets van 1600MHz met CL8 of 9. Snel zat. :)
Pagina: 1