Toon posts:

GTX 580 bottleneck?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hi, ik heb een vraag ik heb sinds kort een eVGA GTX 580 gekocht mooie kaart maar 1 probleem.
als ik GTA 4 speel haal ik maar max 70 fps heel wisselvallige btw. Maar ik zie dat de kaart haast geen eene moer doet hij gebruikt soms 20% of 50% van zijn gpu.

mijn specs zijn: intel I7 2600K
mobo : MSI P67-GD65
PSU : corsair 700AX
graka : GTX 580 @ 900 mhz/1850mhz
RAM : Kingston VALUEram 4GB DDR3@1333mhz

ik zou het fijn vinden als jullie met mijn problemen kunnen helpen

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15-02 17:34

NoFearCreations

3DPrint the world!

Ligt niet aan je systeem, GTA IV is gewoon een slecht spel.

---RAWE CEEK!!!---

Verwijderd

Topicstarter
NoFearCreations schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 21:57:
Ligt niet aan je systeem, GTA IV is gewoon een slecht spel.
maar het punt is hij doet het ook bij counter strike als ik met een volle server zit dan gaat ie ineens van 300 fps naar 40

Verwijderd

Weet niet wat het zou kunnen zijn maar in een systeem zoals je die daar hebt zou ik toch wel aanraden om 8GB geheugen te nemen dus nog even 4GB erbij.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 21:59:
Weet niet wat het zou kunnen zijn maar in een systeem zoals je die daar hebt zou ik toch wel aanraden om 8GB geheugen te nemen dus nog even 4GB erbij.
ja ik had daar ook al aan gedacht was een beetje stom bij de aankoop. mijn vriend zei ooit 4 gb is wel genoeg maar als ik kijk bij system monitoring was ie wel aardig vol

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 21:59:
Dat zal het probleem bij CS niet verklaren. 4GB is meer dan voldoende voor dat spel. Als het geheugen niet vol zit maakt het ook niets uit of er nou 4GB of 24GB in zit.

Verwijderd

Topicstarter
PilatuS schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 22:03:
[...]

Dat zal het probleem bij CS niet verklaren. 4GB is meer dan voldoende voor dat spel. Als het geheugen niet vol zit maakt het ook niets uit of er nou 4GB of 24GB in zit.
ja dat klopt css gebruikt inderdaad niks maar bij gta 4 was ie aardig vol. maar wat zou het kunnen zijn .
ik had ergens gehoort dat HT het probleem ook wel eens kon zijn.

Verwijderd

Ik dacht gelijk aan je voeding. Het is geen bagger ding :P, maar ook goede voedingen kunnen met een defect aankomen. Heb je hier sinds je de pc in elkaar hebt gezet problemen mee?

Heb je niet nog een andere sterke voeding liggen die je eens zou kunnen proberen?

[ Voor 199% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2011 22:06 ]

Verwijderd

Ik had erover heen gelezen ;). Heb nu iets zinvols in mijn post gezet.

Verwijderd

Topicstarter
nou ik denk niet dat het aan de voeding ligt want hij doet het goed vanaf het begin

• faust2016
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02:32

faust2016

You yes have my shirt

In GTA IV kan 8GB geen kwaad.. Ik heb een soortgelijk systeem als de TS en als ik Firefox tijdens het spelen aan laat staan gaat het beeld ook hakkelen. Zodra ik FF afsluit nergens last meer van.
Overigens is GPU Usage een beetje nutteloos om te kijken of je GPU wel genoeg aan het werk is..

Bij Fifa 11 komt ie bij mij ook niet boven de 20%..

Maargoed.. Is je CPU overklokt of nog op stock? Bij mij loopt ie op 4.7 GHz en mn GTX 480 loopt op 875/1050 en bij mij loopt het spel wel lekker. (als je t wil weten: GPU Usage is wel 99% )
Misschien moet je je instellingen wat hoger zetten en kijken of je GPU Usage omhoog gaat ;).

Maar dan nog.. Als je rond de 70 FPS zit is er niks aan de hand toch!

• Jhonny44
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 26-01 19:09
GTA 4 vraagt immens veel GPU geheugen, hoeveel GDDR5 zit er op die 580?
Als ik me niet vergis kan je GTA 4 optimaal spelen met 2 gb aan video geheugen.
Ook is GTA 4 niet heel zwaar voor de video kaart, maar eerder ''groot''. Mijn oude AMD HD5770 had 1 gb geheugen en een 128 bit bandbreedte, wat dus te weinig was.

Verwijderd

Topicstarter
faust2016 schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 22:14:
In GTA IV kan 8GB geen kwaad.. Ik heb een soortgelijk systeem als de TS en als ik Firefox tijdens het spelen aan laat staan gaat het beeld ook hakkelen. Zodra ik FF afsluit nergens last meer van.
Overigens is GPU Usage een beetje nutteloos om te kijken of je GPU wel genoeg aan het werk is..

Bij Fifa 11 komt ie bij mij ook niet boven de 20%..

Maargoed.. Is je CPU overklokt of nog op stock? Bij mij loopt ie op 4.7 GHz en mn GTX 480 loopt op 875/1050 en bij mij loopt het spel wel lekker. (als je t wil weten: GPU Usage is wel 99% )
Misschien moet je je instellingen wat hoger zetten en kijken of je GPU Usage omhoog gaat ;).

Maar dan nog.. Als je rond de 70 FPS zit is er niks aan de hand toch!
nou het max is 70 fps maar hij vind het leuker om op de 40 30 50 te klooien (dus de hele game alleen op open vlaktes haalt ie wel eens 60 70 maar dat duurt ongeveer 10 20 sec.) .
maar mijn cpu is 3,4 ghz gaat van zelf ok wel eens naar 3,6 binnekort koop ik een betere cooler of een liquid cooler van antec en oc ik em naar 4,8 of 5 ghz

p.s de game staat op max

Verwijderd

Topicstarter
Jhonny44 schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 22:14:
GTA 4 vraagt immens veel GPU geheugen, hoeveel GDDR5 zit er op die 580?
Als ik me niet vergis kan je GTA 4 optimaal spelen met 2 gb aan video geheugen.
Ook is GTA 4 niet heel zwaar voor de video kaart, maar eerder ''groot''. Mijn oude AMD HD5770 had 1 gb geheugen en een 128 bit bandbreedte, wat dus te weinig was.
1,5GB GDDR5 384 bit bandbreedte.

• Jhonny44
Wat is de resolutie waar je op speelt? Met 1.5 gb op 1600x1200 zou moeten kunnen maar als je naar FHD gaat of zelfs Ultra HD dan kom je denk ik geheugen tekort

Verwijderd

Topicstarter
Jhonny44 schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 22:20:
Wat is de resolutie waar je op speelt? Met 1.5 gb op 1600x1200 zou moeten kunnen maar als je naar FHD gaat of zelfs Ultra HD dan kom je denk ik geheugen tekort
nou ik overweeg om naar een 1080p scherm te gaan maar nu speel ik op een 1680X1050 reso

• faust2016

faust2016

You yes have my shirt

Wat de hell is Full HD / Ultra HD :P?

Praat gewoon in pixels.. Dat begrijpt iedereen ;).
Ik draai overigens op 1920*1200 en ook op 1.5 GB op de GPU.
No problemo dus.

Het probleem ligt niet aan de power van de videokaart.. Dat lijkt me duidelijk.

Weet je trouwens wel zeker dat ie naar 3D clocks springt? Ik heb wel eens gehad dat ie bleef hangen op 400/324 ipv 875/2100. Dan gaan je FPS ook drastisch naar beneden :p.

Verwijderd

Topicstarter
faust2016 schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 22:23:

No problemo dus.

Weet je trouwens wel zeker dat ie naar 3D clocks springt? Ik heb wel eens gehad dat ie bleef hangen op 400/324 ipv 875/2100. Dan gaan je FPS ook drastisch naar beneden :p.
nee dat heb ik nog niet gezien ik heb zo`n OSD dingetje links boven van msi afterburner.
als je wilt kan ik em wel eens op die clocks proberen en btw ik heb ook zo`n power throttle ding op mijn kaart maar dat heb ik via de bios uit kunnen zetten alleen op gta 4 (hoop niet dat ik de kaart daarmee brick zou jammer zijn want dan is de garantie weg :-(

• Jhonny44
faust2016 schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 22:23:

No problemo dus.

Mijn excuses je hebt gelijk.
En het kan ook helemaal niet aan de hardware liggen. GTA 4 was gebouwd voor Playstation 3 en later geport naar PC. Dat kan zo zijn problemen hebben meegenomen zoals geheugen dat niet correct leeggegooid word of gebruikt wordt en het spel daardoor langzaam loopt.

Verwijderd

Ik twijfel of je wel weet wat een GTX 580 is :/.
Afbeeldingslocatie: http://alienbabeltech.com/main/wp-content/uploads/2011/03/gta-251.jpg

• faust2016

faust2016

You yes have my shirt

Mwah.. Er zijn ondertussen al zoveel patches uitgebracht dat je dat wel kan uitsluiten. Tenminste, als de TS wel de laatste patches heeft.

Maar wat voorn koeler zit er op je 2600K jaapie? Op de stock koeler zou ik een overklokje niet echt aaanraden, maar als je een beetje luchtkoeler hebt kun je wel ff kijken of een OC op je CPU nog verschil maakt..

• Jhonny44
Verwijderd schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 22:28:
[...]

Ik twijfel of je wel weet wat een GTX 580 is :/.
Ik weet wat de benchmarks zijn, maar die zijn met setups gecreëerd die uitgerust zijn met de laatste en krachtigste technologieën. Ofwel die laten zien wat de GTX 580 zou kunnen als de processor, het geheugen en de HDD geen bottleneck veroorzaken.
Jaap heeft niet deze setup, dus ja ik weet wat de kaart kan.

Verwijderd

Topicstarter
faust2016 schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 22:30:
Mwah.. Er zijn ondertussen al zoveel patches uitgebracht dat je dat wel kan uitsluiten. Tenminste, als de TS wel de laatste patches heeft.

Maar wat voorn koeler zit er op je 2600K jaapie? Op de stock koeler zou ik een overklokje niet echt aaanraden, maar als je een beetje luchtkoeler hebt kun je wel ff kijken of een OC op je CPU nog verschil maakt..
nou zo`n stock geval had ooit een keer oc genie gebruikt naar 4,2 temps waren 52 graden idle en load 65 70

• faust2016

faust2016

You yes have my shirt

Load tijdens een stresstest, of tijdens games/video's converteren/e.d?

Verwijderd

Topicstarter
faust2016 schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 22:34:
Load tijdens een stresstest, of tijdens games/video's converteren/e.d?
nou ja load, meer met games

• faust2016

faust2016

You yes have my shirt

Tel daar voor een stresstest a la LinX of Prime95 maar een goeie graad of 10-15 bij op en dan zit je al wel redelijk in de gevarenzone..

Vandaar: Ik zou met de stockcooler niet te veel OC'en.

Maar als je het toch doet, doe dat overklokken dan zelf! Zo'n tool als OC Genie geeft 9 van de 10 keer veel meer voltage dan nodig is, wat je temps en je CPU ook niet ten goede komt.
Op Sandy Bridge is het overklokken zo makkelijk dat iedereen het kan ;).

Verwijderd

Topicstarter
faust2016 schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 22:38:
Tel daar voor een stresstest a la LinX of Prime95 maar een goeie graad of 10-15 bij op en dan zit je al wel redelijk in de gevarenzone..

Vandaar: Ik zou met de stockcooler niet te veel OC'en.

Maar als je het toch doet, doe dat overklokken dan zelf! Zo'n tool als OC Genie geeft 9 van de 10 keer veel meer voltage dan nodig is, wat je temps en je CPU ook niet ten goede komt.
Op Sandy Bridge is het overklokken zo makkelijk dat iedereen het kan ;).
Ok bedankt voor de tip

Verwijderd

Topicstarter
O en bij CoD heb ik ook wel eens dat ie echt letterlijk 3 4 min aan het laden is

• faust2016

faust2016

You yes have my shirt

Laadtijden hebben in principe niks met een snelle GPU of CPU te maken. Daarvoor moet je toch echt bij je harde schijf/SSD zijn..

Verwijderd

Topicstarter
faust2016 schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 22:48:
Laadtijden hebben in principe niks met een snelle GPU of CPU te maken. Daarvoor moet je toch echt bij je harde schijf/SSD zijn..
faust2016 schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 22:48:
Ok, maar wat ik zou kunnen proberen is dus mijn cpu oc en (wel met een goeie cooler uiteraard) en dan kijkenof het probleem zich behoud.

• VIPER2001
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-01 17:56

VIPER2001

[GOT]The Source

Verwijderd schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 21:58:
[...]

maar het punt is hij doet het ook bij counter strike als ik met een volle server zit dan gaat ie ineens van 300 fps naar 40
maar dat komen door de lag natuurlijk.
Verwijderd schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 22:26:
[...]

nee dat heb ik nog niet gezien ik heb zo`n OSD dingetje links boven van msi afterburner.
als je wilt kan ik em wel eens op die clocks proberen en btw ik heb ook zo`n power throttle ding op mijn kaart maar dat heb ik via de bios uit kunnen zetten alleen op gta 4 (hoop niet dat ik de kaart daarmee brick zou jammer zijn want dan is de garantie weg :-(
maar die OSD dingetje kan de boel ook vertragen.

[ Voor 21% gewijzigd door VIPER2001 op 16-08-2011 23:13 ]

Asus X99-DELUXE i7-5930K 16 GB (DDR3 2133) asus GTX1070 8 GB , asus xense ,asus usbdvdwriter,CM-COSMOS II,coirsair1200I,evo1TB,960pro512,Seagate2TB+Seagate 2x4TB,canon5350 logi g910+g502 iiyama G2773HS

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-02 23:23
Heb je wel de laatste patches voor GTAIV geïnstalleerd? Zonder patches draait het namelijk op de meeste pc's zeer slecht.

http://specs.tweak.to/16567

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:34

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Wat is je cpu load tijdens het spelen van gta? Gooi je taakbeheer eens open tijdens het spelen en kijk wat de maximale load op 1 core is, als een core steeds 100% belast is dan kan je er van uitgaan dat je cpu een bottleneck vormt.

Dat laden, defragmenteer (neem aan dat je dat allang hebt gedaan) en anders moet je inderdaad voor een ssd gaan.

Verwijderd

Sp3ci3s8472 schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 15:56:
Wat is je cpu load tijdens het spelen van gta? Gooi je taakbeheer eens open tijdens het spelen en kijk wat de maximale load op 1 core is, als een core steeds 100% belast is dan kan je er van uitgaan dat je cpu een bottleneck vormt.

Dat laden, defragmenteer (neem aan dat je dat allang hebt gedaan) en anders moet je inderdaad voor een ssd gaan.
Hoe kan een correct functionerende i7 2600K nu de bottleneck vormen?

Verwijderd

Waar heb je 't over?
Een GTX 580 met 1.5gb kan makkelijk bepaalde games op 2560x1600 resoluties draaien.
Uit de GB's kan je niet afleiden wat voorn resolutie die game aan kan.
Zijn zat kaarten met bijv. 512MB die makkelijk grote resoluties aankunnen.

OT: Ik zou zeker niet gaan OC'en voor dit probleem, hij zou GTA IV prima moeten kunnen draaien.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2011 17:46 ]

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:34

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Verwijderd schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 16:44:
[...]

Geen flauw idee. Maar wat kan het voor kwaad om even te kijken de hoogste cpu load is tijdens het spel? (van de zwaarst belaste core).

Het spel mag dan wel gemaakt zijn om zoveel mogelijk gebruikt te maken van quad cores alleen blijf je nog altijd het probleem houden dat er maar 1 thread data aan je gpu kan geven. Als dat niet met voldoende snelheid gaat krijg je framedrops.

Ik zeg trouwens nergens dat hij moet gaan ocen :P, kijken of de cpu een bottleneck is kan geen kwaad.

[ Voor 8% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 17-08-2011 17:51 . Reden: ocen ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 16:44:
[...]

Probeer nou eens een keer mee te denken zonder steeds de tips van andere mensen de grond in te drukken.

@ TS:
Er moet toch ergens iets goed fout zitten, ik draai hier gta IV vloeiend met een i7 860 op stock clocks en een gtx460 1gb op 850mhz, het spel zelf staat geïnstalleerd op een 7200rpm schijf wat me een redelijk normale setup lijkt. Normaal loopt de cpu op 4.0 ghz maar heb de voeding recent vervangen, oude was defect.
Speel zelf op full-HD (1920 x 1080) met 1gb met de instellingen op high, met ook de view distance wat lager vanwege de 1gb geheugen, maar zo'n groot verschil zit er niet tussen high en very-high bij gta IV.

Je kunt eens proberen een nieuwe driver te installeren, als je ooit een ati kaart in hetzelfde systeem hebt gehad kun je eens driver sweeper laten draaien om de restanten van de ati driver te verwijderen.

• YoVla
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 07:48

YoVla

Yoghurt met vla

Ik had hetzelfde met mijn GTX 570.. deze viel soms terug in fps, maar dat zat hem in de temperatuur! nieuwe cooler en het is verdwenen ;)

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
@frietjemet:

4 Ghz is niet stock voor een i7 860 :)

Ik speel zelf geen GTA4 - maar bij sommige games merk ik dat de geheugenbandbreedte de bottleneck op FPS vormt. Nu ken ik Sandy niet goed genoeg om iets te zeggen over de geheugencontroller (ik draai zelf een i7 860). Maar... het is het proberen waard.

Schroef de QPI eens omhoog om te kijken of de FPS meegaat. Haal vervolgens de multiplier terug om uiteindelijk de CPU frequentie terug te krijgen naar ~3,4Ghz. Als daarmee de FPS op niveau blijft, is de geheugenbandbreedte je bottleneck.

Als je geen zin hebt in overclocking kun je ook de QPI omlaag draaien en kijken of dat de FPS omlaag haalt. Daarmee kun je trouwens je CPU niet uitsluiten als ultieme oorzaak (maar dat lijkt mij iets minder waaarschijnlijk).

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14-02 23:08
Wat voor HDD heb je? Test deze is met HDTune? Klinkt misschien gek, maar je zal niet de eerste zijn die rare lag problemen krijgt door een kapotte/slechte/trage HDD.

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11:59

Pixeltje

Woo-woohoo!

Onzin. Ik speel met een 5870 vapor X (1GB, 256bit bus dacht ik) op 1920*1080, zonder problemen. i5 750, dus ook nog oudere proc. dan de TS.

settings allemaal hoog. niet max, geef ik toe, maar alles high of hoger.

[ Voor 8% gewijzigd door Pixeltje op 18-08-2011 15:17 ]

And if this doesn't make us motionless, I do not know what can.

Pagina: 1