[Mac OS X Lion] Internet delen op een camping

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mycosis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-04 22:08

mycosis

--------------

Topicstarter
Ik zit, in verband met m'n werk, een aantal dagen per week in een huisje op een camping. Na lang zeuren en wachten is er eindelijk snel Wi-Fi internet. Tot zover alles goed.

Nu werkt het met zo'n login systeem. Het nadeel is dat er maximaal 1 laptop/telefoon/iPad verbonden kan zijn. Deze wil ik dus delen met andere aparaten. Dit gaat super handig via de jailbreak app MyWi. Het nadeel hiervan is dat dit ten koste gaat van de snelheid/kwaliteit van de verbinding. Dus wilde ik het via m'n MacbookPro doen.

Internet delen via Mac OSx gaat over het algemeen super goed. Ethernetkabel in de laptop en dan als wifi verbinding verdelen. Alleen nu heb ik een wifi verbinding en wil ik dit verdelen via wifi... En dat kan dus niet:
Afbeeldingslocatie: http://www.phgolfwear.com/media//internetdelen.png

Ik kan bij "Met computers die gebruikmaken van" niet wéér kiezen voor wifi.
Weet iemand een oplossing? Misschien een andere applicatie?

[ Voor 0% gewijzigd door mycosis op 16-08-2011 18:52 . Reden: tiepfout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montana
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:46

Montana

Apple and X-H2 ..what else !

Apple Studio Max M2 and Apple Studio Display | Macbook Air 15" M2 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 |XF 2xTC | XF500 f5.6 | XF150-600 | XF80 | XF16-80 | Viltrox 27mm f1.2 PRO X-Mount

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mycosis

mycosis

--------------

Topicstarter
Helaas... dit is precies wat ik beschrijf. Ethernetkabel -> wifi. Ik heb WiFi -> WiFi nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Ja, dat kan natuurlijk niet. Je kan niet tegelijk een wifi adapter laten verbinden met een netwerk, en diezelfde draadloze adapter accespoint laten spelen. Tenzij je er twee hebt of zo?
Lijkt me dat als je nu zou kiezen voor delen via ethernet, en je plugt vervolgens een wireless accespoint op die ethernetpoort met een kabel, je het internet via die accespoint verder kan verdelen.

[ Voor 34% gewijzigd door MaximusTG op 16-08-2011 20:14 ]

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mycosis

mycosis

--------------

Topicstarter
MaximusTG schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 20:12:
Ja, dat kan natuurlijk niet. Je kan niet tegelijk een wifi adapter laten verbinden met een netwerk, en diezelfde draadloze adapter accespoint laten spelen. Tenzij je er twee hebt of zo?
Lijkt me dat als je nu zou kiezen voor delen via ethernet, en je plugt vervolgens een wireless accespoint op die ethernetpoort met een kabel, je het internet via die accespoint verder kan verdelen.
Waarom kan mijn iPhone i.c.m. MyWi het wel dan? Mis ik iets? Zo moeilijk is het toch ook weer niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Niet online
(overleden)
Weet je dat zeker? Want je zegt dat je verbinding langzamer wordt? MyWi deelt volgens mij je 3G verbinding via WiFi. (Sterker nog, ik weet het wel zeker).

[ Voor 14% gewijzigd door MaximusTG op 16-08-2011 21:05 ]

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:00
Haal voor een habbekrats een WRT54G (let even op de hardwareversie) van marktplaats, zet daar dd-wrt op en laat die voor Client Repeater spelen. Zo heb ik as we speak ook internet hier aan het Comomeer. Simpel en werkt prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online
MyWi maakt inderdaad van je 3G verbinding een WiFi hotspot.
Van WiFi weer WiFi verspreiden gaat natuurlijk niet.

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:17

Zoefff

❤ 

mycosis schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 20:47:
[...]
Waarom kan mijn iPhone i.c.m. MyWi het wel dan? Mis ik iets? Zo moeilijk is het toch ook weer niet?
Als je het via je iPhone doet dan deel je het 3G signaal over WiFi, geen WiFi over WiFi. Voor zover ik weet kan je op een MacBook inderdaad geen WiFi over WiFi delen, het is altijd van adapter x naar adapter y.

Wat je wel zou kunnen doen is je iPhone op een andere manier met je MacBook verbinden en vervolgens het signaal delen via WiFi. Ik kan (KPN) zonder jailbreak apps via Bluetooth tetheren en dat vervolgens doorspelen. Een betere optie is misschien nog wel om je iPhone via USB aan je MacBook te hangen. Dan kan je het signaal zeker delen (OS X vraagt vanzelf om de iPhone als internetverbinding te gebruiken).

De laatste optie zal waarschijnlijk het minste verlies in snelheid geven en heeft bovendien als voordeel dat je iPhone altijd opgeladen blijft :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raviculus
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 24-08 10:55
Ik zat met hetzelfde probleem een paar weken terug. Toen heb ik PdaNet ontdekt. Op dat moment werkte het niet, nu met de laatste update wel. Ik deel nu de WiFi verbinding van mijn iPod touch via USB met mijn macbook. Na installatie moest ik nog wel even op apply klikken in de network preferences, om de nieuwe netwerk interface te activeren. Mooi dat het toch werkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mycosis

mycosis

--------------

Topicstarter
Zoefff schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 22:53:
[...]

Als je het via je iPhone doet dan deel je het 3G signaal over WiFi, geen WiFi over WiFi. Voor zover ik weet kan je op een MacBook inderdaad geen WiFi over WiFi delen, het is altijd van adapter x naar adapter y.

Wat je wel zou kunnen doen is je iPhone op een andere manier met je MacBook verbinden en vervolgens het signaal delen via WiFi. Ik kan (KPN) zonder jailbreak apps via Bluetooth tetheren en dat vervolgens doorspelen. Een betere optie is misschien nog wel om je iPhone via USB aan je MacBook te hangen. Dan kan je het signaal zeker delen (OS X vraagt vanzelf om de iPhone als internetverbinding te gebruiken).

De laatste optie zal waarschijnlijk het minste verlies in snelheid geven en heeft bovendien als voordeel dat je iPhone altijd opgeladen blijft :)
Ik zit op een camping midden in de bossen van Ermelo. Zeer slecht GPRS bereik, laat staan 3G (is er gewoon niet) Het werkt dus wel degelijk! Als MyWi het kan, dan moet een laptop dat toch ook/beter kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Niet online
(overleden)
Nee, dat is niet waar, je luistert niet. MyWi deelt de mobiele internetverbinding van je telefoon via Bluetooth, Wifi, of USB. Je kan niet zowel ontvangen als delen met maar 1 wifi verbinding. Dus als je via Wifi met je iPhone verbindt vanaf je laptop, dan gebruik je de mobiele dataverbinding van je iPhone. Als je via USB verbindt dan zou het natuurlijk wel kunnen zijn dat je de wifiverbinding van je iPhone deelt.
Dat zou dus wel kunnen. De wifi verbinding van je iPhone delen via usb met je macbook, en dan die verbinding delen via de wifi verbinding van je Macbook met de rest van je apparaten. Of een wireless router gebruiken die je op de ethernetpoort van je Macbook aansluit en dan de Wifi verbinding van je macbook deelt via de ethernetpoort.
Maar je kan dus niet met alleen je Macbook, met 1 wifi adapter, zowel ontvangen als delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

MaximusTG schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 12:36:
Nee, dat is niet waar, je luistert niet. MyWi deelt de mobiele internetverbinding van je telefoon via Bluetooth, Wifi, of USB. Je kan niet zowel ontvangen als delen met maar 1 wifi verbinding. Dus als je via Wifi met je iPhone verbindt vanaf je laptop, dan gebruik je de mobiele dataverbinding van je iPhone. Als je via USB verbindt dan zou het natuurlijk wel kunnen zijn dat je de wifiverbinding van je iPhone deelt.
Dat zou dus wel kunnen. De wifi verbinding van je iPhone delen via usb met je macbook, en dan die verbinding delen via de wifi verbinding van je Macbook met de rest van je apparaten. Of een wireless router gebruiken die je op de ethernetpoort van je Macbook aansluit en dan de Wifi verbinding van je macbook deelt via de ethernetpoort.
Maar je kan dus niet met alleen je Macbook, met 1 wifi adapter, zowel ontvangen als delen.
Ehm, zoals de TS het aangeeft zou het dus wel kunnen en lees jij (en ik) het niet goed. De TS geeft aan dat hij op dit moment een WiFi signaal op z'n iPhone ontvangt, en dit met MyWi weer verder deelt. Voor zover ik wist kan dat niet, maar wellicht kan de iPhone dat blijkbaar toch wel.

De vraag is vervolgens of de MacBook dit ook kan, en daarop is het antwoord inderdaad nee. Je MacBook kan zoals gezegd alleen als ontvangende adapter, óf hotspot fungeren. Niet beide.

Wederom is de beste oplossing om je iPhone via USB / Bluetooth aan je MacBook te hangen. Op je iPhone ontvang je het WiFi signaal dat je doorstuurt naar de MacBook. Deze kan het vervolgens via WiFi weer verder verspreiden, zonder dat je last hebt van traagheid o.i.d. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Niet online
(overleden)
Nou ja, tenzij de TS vanaf het begin al de internetverbinding van de iPhone via USB deelde, dan zou het kunnen. Maar je kan gewoon niet zowel 1 wifi-adapter zowel client als server laten zijn.

De iPhone heeft ook een eigen optie hiervoor, Personal Hotspot, maar dat is vaak niet mogelijk doordat providers dat blokkeren. Daar zegt Apple dit over:

Note: You cannot use your Wi-Fi connection for Internet connectivity while other devices are using Wi-Fi for Personal Hotspot. You can only share a Cellular Data connection; you cannot share a Wi-Fi connection.

Dat is een hardwarebeperking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mycosis

mycosis

--------------

Topicstarter
MaximusTG schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 12:36:
Zelfs als ik mijn simlock niet ontgrendel (dus geen mobiel internet heb) kan ik tóch de WiFi verbinding verdelen naar (tegelijk via WiFi d.m.v. MyWi) mijn iPad en Macbook, terwijl ik bijvoorbeeld ook nog kan Whatsappen op m'n iPhone. Vraag niet hoe het kan, maar het werkt! :P Ik merk wel dat het internet minder snel/stabiel wordt wanneer ik dit doe... Niet ideaal dus.
Zoefff schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 13:07:
[...]

Ehm, zoals de TS het aangeeft zou het dus wel kunnen en lees jij (en ik) het niet goed. De TS geeft aan dat hij op dit moment een WiFi signaal op z'n iPhone ontvangt, en dit met MyWi weer verder deelt. Voor zover ik wist kan dat niet, maar wellicht kan de iPhone dat blijkbaar toch wel.

De vraag is vervolgens of de MacBook dit ook kan, en daarop is het antwoord inderdaad nee. Je MacBook kan zoals gezegd alleen als ontvangende adapter, óf hotspot fungeren. Niet beide.

Wederom is de beste oplossing om je iPhone via USB / Bluetooth aan je MacBook te hangen. Op je iPhone ontvang je het WiFi signaal dat je doorstuurt naar de MacBook. Deze kan het vervolgens via WiFi weer verder verspreiden, zonder dat je last hebt van traagheid o.i.d. :)
Dat is inderdaad de beste oplossing, nog niet aan gedacht:
iPhone laten verbinden met de Hotspot op de camping. Dit via MyWi - usb kabel laten verbinden naar m'n Laptop. En dan m'n laptop het internet laten verdelen naar andere apparaten via WiFi.

Toch blijf ik het raar vinden dat een klein telefoontje het wél kan en hi-end Laptop niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Bijna goed. Voor het delen van je WiFi verbinding op iPhone via een USB kabel hoef je volgens mij geen MyWi te gebruiken, de iPhone kan dat zelf al. Als je in OS X geen melding krijgt dat er een nieuwe netwerkverbinding is moet je wellicht Tethering even aanzetten in je iPhone settings :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Niet online
(overleden)
Probeer het dan eens zonder een SIM-kaart in je iPhone?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Great HooD
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13-09-2014
I'm with MaximusTG, voor zover ik weet kan je niet en WiFi ontvangen en WiFi verzenden. Als je met je iPhone je internet ontvangt over WiFi en deze doorgeeft via USB naar Macbook en via Macbook weer naar iedereen anders kan het natuurlijk wel.

• lackaday
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-09 07:01
Het lijkt mij simpel:

- Wifi ontvangen met MBP
- Wifi verbinding via ethernet delen
- willekeurige router (vast ergens vandaan te halen) met ethernet aan de MBP verbinden
- andere macbooks etc verbinden met de router

edit:
Als er een tweede laptop aanwezig is koppel je die met ethernet aan de delende MBP en laat je de tweede laptop zijn verbinding delen via wifi.

[ Voor 25% gewijzigd door lackaday op 18-08-2011 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToCuS
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:48

ToCuS

It begins in the brain!

Ik las toch dat het internet binnen komt via de kabel?

Ik heb mijn Imac op internet via de WiFi en mijn appletv krijgt zijn data (internet/films) via de kabel. dus waarom zou dat van jou niet mogelijk zijn..

[ Voor 12% gewijzigd door ToCuS op 19-08-2011 07:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raviculus
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 24-08 10:55
raviculus schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 23:23:
Ik zat met hetzelfde probleem een paar weken terug. Toen heb ik PdaNet ontdekt. Op dat moment werkte het niet, nu met de laatste update wel. Ik deel nu de WiFi verbinding van mijn iPod touch via USB met mijn macbook. Na installatie moest ik nog wel even op apply klikken in de network preferences, om de nieuwe netwerk interface te activeren. Mooi dat het toch werkt!
Nogmaals, dit werkt gewoon. IMO ook precies wat TS vraagt: iOS device gebruiken als een extra WiFi adapter op de USB poort van je laptop. Vervolgens gebruik je de WiFi adapter van de laptop zelf om de verbinding te delen. Dus geen extra router nodig.
Pagina: 1