• Faberyayo
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16-05-2025
Middag,

ik ben al een tijdje in het bezit van deze laptop: pricewatch: HP Pavilion dv3650ed (FW737EA)

probleem: ik zou hem graag iets sneller willen, en heb geen geld om een nieuwe te kopen.

vraag: ik heb ergens gelezen dat het werkgeheugen uitgebreid kan worden van 4gb naar 6gb, zou ik het verschil merken of zou het weggegooid geld zijn?

ik gebruik de laptop nu vooral voor wat internet en wat lichte games.

Groeten

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:33

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Faberyayo schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 16:30:
vraag: ik heb ergens gelezen dat het werkgeheugen uitgebreid kan worden van 4gb naar 6gb, zou ik het verschil merken of zou het weggegooid geld zijn?
Nee.
Voor wat internet en lichte games (wat zijn lichte games?) gaat het uitbreiden van werkgeheugen niets schelen in snelheid.

Wat vele malen beter helpt is te zoeken wat er traag is, onder welke omstandigheden en de oorzaken daarvan op te sporen en oplossen.
... een (bijna) volle harde schijf kan b.v. een pain in the ass zijn.

Alles kan stuk.

• Faberyayo
Harde schijf zit niet vol, alles staat op NAS.

Lichte game is bijvoorbeeld: company of heroes

Het probleem zit 'm in de videokaart maar die is niet te vervangen, vandaar dat ik me afvroeg of het werkgeheugen uitbreiden zin zou hebben.

• Sniffert
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06-02 20:39
Als je al 4GB aan werkgeheugen hebt in je laptop, en aangezien je de schijf niet vol zit, lijkt me een SSD een betere upgrade.

• rscheper
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:11
Geheugen kun je zelf controleren? In taakbeheer staat keurig vermeld hoeveel geheugen je op dat moment in gebruik hebt.. en daaruit kun je dus een conclusie trekken mbt het vergroten van je geheugen.

4GB zal in de meeste gevallen echter wel genoeg zijn.. een SSD is nog een goede upgrade voor je laptop, maar los daarvan kun je niet veel veranderen.

[ Voor 27% gewijzigd door rscheper op 16-08-2011 16:38 ]

• Faberyayo
Sniffert schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 16:37:
Als je al 4GB aan werkgeheugen hebt in je laptop, en aangezien je de schijf niet vol zit, lijkt me een SSD een betere upgrade.
Is het mogelijk om die in de laptop te laten plaatsen?

• Faberyayo
rscheper schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 16:37:
Geheugen kun je zelf controleren? In taakbeheer staat keurig vermeld hoeveel geheugen je op dat moment in gebruik hebt.. en daaruit kun je dus een conclusie trekken mbt het vergroten van je geheugen.

4GB zal in de meeste gevallen echter wel genoeg zijn.. een SSD is nog een goede upgrade voor je laptop, maar los daarvan kun je niet veel veranderen.
Ah, ik zie het inderdaad haha.

• Faberyayo
Onder het spelen van t spel heb ik nog 500mb geheugen vrij, is dat genoeg?

• Lt-Crash
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 02-01 21:33
Misschien kan je je posts eens editten, ipv iedere keer een nieuwe plaatsen.

Wat is er eigenlijk langzaam aan je laptop, wat dat vertel je nergens. Starten applicaties langzaam op, heb je weinig fps in je spelletje(s)??

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-02 01:50

Gutteguttegut

CEO of TFD

Ik denk dat de enige twee opties zijn een SSD of/en een T9300/T9500 cpu er in te zetten.

The birds turned into The Flying Dutchmen!

• Faberyayo
Gutteguttegut schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 16:52:
Ik denk dat de enige twee opties zijn een SSD of/en een T9300/T9500 cpu er in te zetten.
Welke van de opties levert de beste prijs/effectiviteit verhouding?

• Lt-Crash
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 02-01 21:33
Waarschijnlijk de SSD, want je hebt maar een 5400 rpm hardeschijf in je laptop zitten. Als je van je schijfruimte houdt is het misschien slim om een pricewatch: Seagate Momentus XT ST95005620AS (Hybrid), 500GB SATA-300, 32MB, 7200rpm te halen. Hier zit een kleine SSD in samen met een 7200 rpm traditionele hardeschijf

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:33

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Faberyayo schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 16:54:
[...]
Welke van de opties levert de beste prijs/effectiviteit verhouding?
Vergeet niet te antwoorden op de vraag van Lt-Crash in "Laptop sneller?"
In een beetje lullig geval geef je straks (ik noem maar effe wat) €200,- uit en blijk je er niets mee op te schieten omdat er iets anders lulligs aan de hand is wat binnen 10 seconden is te fixen...

Alles kan stuk.

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:16
Hij geeft aan dat zijn videokaart te langzaam is en dat deze niet te vervangen is.

Nou dan zal ik het even anders vermelden: je kunt beter wachten en sparen voor een nieuwe laptop met een betere (eventueel vervangbare) videokaart.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• AJMRaijmakers
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-02 17:49
Staat er nog Windows Vista op?
Upgrade naar windows 7, schone installatie zonder al die meuk van HP, vervolgens met (eventueel) ccleaner eens kijken wat er allemaal geladen word met opstarten en het nodige uitzetten.

[ Voor 75% gewijzigd door AJMRaijmakers op 16-08-2011 19:02 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:33

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Je vraag gaat over een compleet systeem, om precies te zijn een laptop. Dat hoort dus in Complete Systemen & Laptops

Als je daar gaat kijken vind je dit bovenaan staan:
*LET OP* - Wat moet ik kopen
- lees dat eens...

Verder is er op internet meer dan genoeg informatie te vinden over de performance impact van meer RAM, SSD vs HDD en zo nog genoeg dingen, plus bijzonder veel ervaringen van mensen met laptops zonder losse GPU die alsnog proberen te gamen. We verwachten dat je zelf doet wat je kunt voordat je hier een topic opent, en dat je dat duidelijk laat merken in je topicstart (o.a. links naar wat je vond, uitleg van wat je gelezen hebt en waarom het niet duidelijk is). Uit niets blijkt dat je dat ook gedaan hebt, dus gaat dit topic dicht ivm te weinig eigen inzet.

Overigens mbt het punt van gamen op IGP: dat is vooral "jammer maar helaas" - een IGP, zeker een wat oudere, is totaal niet geschikt voor moderne games. Dat had je van tevoren moeten uitzoeken, nu is het te laat.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.