Wat voor connector is dit?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cenix
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-10 19:10
Ik heb een Inalfa-Ares Solares 80S zonneboiler op het dak staan. Deze is geïnstalleerd door de vorige bewoner, maar a) er is geen aanwezige documentatie en b) bedrijf is failliet en kan dus ook geen documentatie leveren. Google levert ook geen bruikbare informatie op.

Ik wil wel eens weten of er gecommuniceerd kan worden met het apparaat. Echter weet ik niet zeker wat voor connectie er gebruikt wordt. Het lijkt op een soort seriële connectie.

Connector lijkt op RJ-11, zie
Afbeeldingslocatie: http://www.freeimagehosting.net/t/277.jpg (klikbaar).
Google Image search geeft ook niet het gewenste resultaat. Ook als ik de connector alleen met Google Image zoek.

Mijn vragen zijn dus:
1) Wat voor connector is dit?
2) Hoe kan ik hem aan mijn PC koppelen (Linux of Windows)? Ik denk aan een UTP kabel met aan 1 kant RJ-11, andere zijde RJ-45 met zo'n koppelstukje naar rs232 (wellicht nog een naar rs232-USB kabel kopen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:37

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Het lijkt op RJ-11 inderdaad (grote plaatje is stuk). Het is lastig te zeggen wat het precies moet zijn als je niet weet wat er aan de ander kant van de kabel moet zitten. De kans is groot dat áls het al zo is dat het een standaardverbinding is je het protocol nooit zal kunnen simuleren. Waarschijnlijk heb je echt de originele software nodig.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sk0Ne
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-09 14:12
Ik denk dat je een RJ-11 to RS232 stukje moet gebruiken, maar zoals Gonadan zegt, betwijfel ik of je nog veel kan doen zonder het juiste protocol...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avar
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09-10 15:22
Ligt dat aan mij of staat er nou toch echt een plaatje van een telefoonhoorn naast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:10
Hang er voor de grap eens een oude telefoon aan, en probeer wat te bellen (1234, ####, ****, 0000 enz). Het lijkt inderdaad op een telefoonhoorntje op het kleine plaatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

wellicht is het een ingebouwde modem om op afstand de meters af te kunnen lezen

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-10 21:04

EXX

EXtended eXchange

^^
Dat denk ik ook. Als dat het geval is zul je ergens een modem moeten uithalen dat je aan je PC kan hangen, en een soort van "dummy" telefoonlijn tussen het modem en de aansluiting in het plaatje. Zie bv hier

edit:
Google geeft aan dat Valliant ooit een samenwerkingsverband heeft gehad met Inalfa-Ares. Er is misschien een klein kansje dat zij nog documentatie hebben.

[ Voor 24% gewijzigd door EXX op 16-08-2011 16:35 ]

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cenix
  • Laatst online: 10-10 19:10
Dank allen, ik ga eens kijken wat voor materialen ik nog heb liggen en eens wat proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Laatst online: 11-10 01:22

Stoney3K

Flatsehats!

Ik ga ook voor het modem-idee. Goed kans dat die dingen bedoeld waren om aan een huurlijn te hangen en statistieken of status door te geven aan de verhurende partij.

Kijk voor de gein of je ergens een oude telefooncentrale en een modem kan scoren. Dan kun je het ding gewoon (via de centrale) opbellen en kijken of ie een handshake geeft.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-10 21:22
Stoney3K schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 22:48:
Ik ga ook voor het modem-idee. Goed kans dat die dingen bedoeld waren om aan een huurlijn te hangen en statistieken of status door te geven aan de verhurende partij.

Kijk voor de gein of je ergens een oude telefooncentrale en een modem kan scoren. Dan kun je het ding gewoon (via de centrale) opbellen en kijken of ie een handshake geeft.
Hang er een Quattrovox ofzo aan. Dan kun je dat ding bellen, en kijken of ie opneemt

Als je geluk hebt kun je via een terminal commando's geven.. de vraag is alleen welke maar goed, da's een 2e

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

DJSmiley schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 22:58:
[...]

Hang er een Quattrovox ofzo aan. Dan kun je dat ding bellen, en kijken of ie opneemt

Als je geluk hebt kun je via een terminal commando's geven.. de vraag is alleen welke maar goed, da's een 2e
Ik denk dat het uitvissen van baudrate, data- en stopbits ook nog wel een leuke uitdaging gaat worden. ;)

Tip: Begin op 9600/8/N/1 (9600 baud, 8 databits, 1 stopbit, geen pariteit), dat is waar veel oude terminal-apparatuur op draaide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Er staat 'Monitoring Service' naast de telefoonhoorn, dus ik ga mee met het idee van fietsbel. Zonder enige documentatie weet ik echter niet of je er iets uit kan halen.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killerbert
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-10 21:08
cenix schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 13:47:

[afbeelding] (klikbaar).
Google Image search geeft ook niet het gewenste resultaat. Ook als ik de connector alleen met Google Image zoek.
Free Image Hosting
The file you requested was not found.
You will be redirected to Free Image Hosting momentarily.

het lijkt idd een rj11 connector.
als het 4 pinnetjes zijn, dan kan het een rj12 connector zijn.
het meest logisch is dat het een soort seriële verbinding is.
als dat waar is, dan heb je 1 tx, rx en een ground. nodig.

de tip gebruiken die Stoney3K al geeft gebruiken (9600 N 8 1) :)

Op een dag drink je geen bier meer maar drink je Grolsch... My specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het lijkt erop, dat Atag de boel heeft overgenomen. www.atagverwarming.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmjjb
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 26-03 19:18
Die telefoon achtige plug zit ook in een van mijn automaten hier. Ik zou daarvan even de documentatie bij zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-10 21:26

ThaHandy

Discovery Channel

Stoney3K schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 23:02:
[...]

Ik denk dat het uitvissen van baudrate, data- en stopbits ook nog wel een leuke uitdaging gaat worden. ;)

Tip: Begin op 9600/8/N/1 (9600 baud, 8 databits, 1 stopbit, geen pariteit), dat is waar veel oude terminal-apparatuur op draaide.
baudrate is was de modem max aan kan die je gebruikt.
wat de verbindings snelheid is tussen de modems is een ander verhaal. (1k200-33k6)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

ThaHandy schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 00:07:
[...]

baudrate is was de modem max aan kan die je gebruikt.
wat de verbindings snelheid is tussen de modems is een ander verhaal. (1k200-33k6)
Je weet natuurlijk niet wat voor baudrate de modem aan de andere kant (in de zonneboiler) precies gebruikt. Als die niet overeenkomen ontvang je nog altijd alleen maar rommel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-10 17:26

Fordox

00101010

Deze stekker stamt nog uit de tijd toen internet nog over de telefoonlijn ging.
lang lang geleden.
oude laptops hebben deze input nog wel
hele oude netwerkkaarten hebben ook nog wel deze poort.

[ Voor 17% gewijzigd door Fordox op 17-08-2011 21:26 ]

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-09 19:32

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Fordox schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 21:24:
(..) telefoonlijn (...) input (...) netwerkkaarten (...)
Over een telefoonlijn is tweerichtingsverkeer mogelijk, dus een input zou ik het niet noemen. Daarnaast zijn netwerkkaarten met een aansluiting voor een telefoonlijn doorgaans beter bekend onder de naam modem ;)

Wat Fietsbel zegt klinkt wel aannemelijk, een telefoonlijn aansluiting waarmee op afstand verbinding met het apparaat gelegd kan worden, of wellicht dat het apparaat ook zelfstandig een voorgeprogrammeerd nummer kon bellen om een storingsmelding te doen. Grootste obstakel gaat waarschijnlijk het protocol worden.

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Pagina: 1