Cooler Master 690 II fan-opstelling

Pagina: 1
Acties:

• Baats
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-01 21:38
Ik heb nu net de CM 690 II basic ontvangen, graag zou ik de airflow wel 'optimaal' hebben, dus misschien installeer ik nu best enkele fans voor de rest van de onderdelen toekomen..

Ik heb er even een afbeelding bij gemaakt:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/aAGOx.jpg

Er zit al een 120mm aan de voorkant en eentje aan de achterkant.
Ik zou dan een 140mm fan aan de bovenkant bijsteken (zo ver mogelijk naar achter) en eentje(120mm?) langs de kant die koele lucht direct op de GPU blaast.

Ik ga niet zwaar overklokken, maar standaard zal deze opstelling waarschijnlijk ook niet draaien :)

Op de tekening vergeet ik dan ook nog de voeding (XFX 550W) die ook als intake (?) dient.

• Jerdek
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
Je standaard fans zijn genoeg icm je SM2.
Je voeding is geen intake maar outtake, die kun je met de fan naar boven lucht uit de kast laten zuigen, of met de fan naar onder als eigen circuitje laten draaien(alleen zichzelf koelend)ik zou voor deze optie gaan.
Topfan kun je er eventueel wel bij zetten met bv fancontroller ertussen.

edit:
een extra sidefan is optioneel, die kan eventueel een heethoofdige grafische kaart ondersteunen.

[ Voor 13% gewijzigd door Jerdek op 16-08-2011 13:58 ]

Kennis maakt macht, kennis delen maakt machtige vriendschappen.

• Baats
Dan zal ik alvast beginnen met een extra topfan bij te kopen. Later zal het moeilijk worden om die er nog in te krijgen, dusja. Side-fan moet veel makkelijker zijn om later nog bij te installeren.

Over mijn voeding ben ik er nog niet uit ('apart' laten of fan naar binnen..) Zal hij wel genoeg lucht krijgen als hij naar beneden staat gericht?

• Jerdek
ja, er zit een intakerooster onder in de kast toch, dus zuigt ie verse koele lucht van buiten aan en blaast het van achter er weer uit.
Onderin aan de achterkant.
Je moet alleen je kast dan op een vlakke ondergrond zetten zodat ie genoeg ruimte aan de onderkant heeft, niet op hoogpolige vloerbedekking bv.
De fan naar binnen kan ook, maar dan verstoort ie wel wat de airflow,, hij zuigt van onder uit de kast af dan.
De beste airflow is voor koel onder erin, warm boven achter eruit.
Let wel op bij de topfan dat ie dan op outtake staat he, anders moet je naderhand toch weer alles eruit halen.

[ Voor 18% gewijzigd door Jerdek op 16-08-2011 15:19 ]

• Baats
Jerdek schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 15:12:
ja, er zit een intakerooster onder in de kast toch, dus zuigt ie verse koele lucht van buiten aan en blaast het van achter er weer uit.
Onderin aan de achterkant.
Je moet alleen je kast dan op een vlakke ondergrond zetten zodat ie genoeg ruimte aan de onderkant heeft, niet op hoogpolige vloerbedekking bv.
De fan naar binnen kan ook, maar dan verstoort ie wel wat de airflow,, hij zuigt van onder uit de kast af dan.
De beste airflow is voor koel onder erin, warm boven achter eruit.
Let wel op bij de topfan dat ie dan op outtake staat he, anders moet je naderhand toch weer alles eruit halen.
Daar zit er inderdaad een rooster, alleen staat dit maar een kleine 3cm boven de grond. Ik zou denken dat dit misschien wat weinig is, maar het zou genoeg moeten zijn?

• Sandertje03
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 05-01 09:28
Baats schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 15:28:
[...]

Daar zit er inderdaad een rooster, alleen staat dit maar een kleine 3cm boven de grond. Ik zou denken dat dit misschien wat weinig is, maar het zou genoeg moeten zijn?
is zeker genoeg, zoveel ruimte heeft geen enkele laptop, en die trekken ook genoeg lucht

dit is al de zoveelste topic met een vraag over de CM690 airflow.

[ Voor 8% gewijzigd door Sandertje03 op 16-08-2011 16:07 ]

| Asus Rampage III Gene | Intel i7 930 | Corsair Dominator GT 6GB PC3-14900 | Asus GTX580 Matrix | Intel 510 SSD 120GB | Cooler Master Silent Pro M850 | Cooler Master CM-690 II Advanced | Corsair H50 | Logitech G15 Red |

• Jerdek
dat is zat met vlakke ondergrond.
een laptop heeft aan een halve tot cm al zat.

edit:
de kast staat niet voor niets wat hoger op de pootjes he :)

[ Voor 71% gewijzigd door Jerdek op 16-08-2011 17:24 ]

• Baats
Jerdek schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 17:06:
dat is zat met vlakke ondergrond.
een laptop heeft aan een halve tot cm al zat.

edit:
de kast staat niet voor niets wat hoger op de pootjes he :)
Ok, dan zal ik de PSU met de fan naar beneden zetten en het voorlopig bij 1 extra fan aan de bovekant (outtake) houden..

• Jerdek
Ik denk dat je dan genoeg hebt, met je front intake en je rear outtake.
Wel je SM2 fan op push zetten dan krijg je het beste resultaat.
Dus zoals op je tekening. :)

[ Voor 9% gewijzigd door Jerdek op 16-08-2011 20:59 ]

• Baats
Wat bedoelt men met push? Dat die fan gewoon de lucht door het koelblok van de CPU duwt?

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19-01 12:59

Fordox

00101010

Baats schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 21:09:
Wat bedoelt men met push? Dat die fan gewoon de lucht door het koelblok van de CPU duwt?
jup, door de cpu naar een outtake fan.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• Baats
Ok, dan hou ik het voorlopig op de standaard fans + Mugen + extra 140mm (of 120) outtake.

Off-topic vraagje trouwens: de koelpasta bij de scythe is waarschijnlijk niet van wereldklasse, maar slecht is ze ook niet, toch?

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19-01 12:59

Fordox

00101010

deze is zeker niet slecht.
bij vele reviews worden de koelers getest met eigen pasta en de mugen 2 blijft goed. maar het kan dus net iets beter, scheelt misschien 3 graden

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• Jerdek
hij is niet slecht, maar artic silver5 is wel beter...en de pea-methode gebruiken
http://www.youtube.com/watch?v=ffK7L0Qj13Q

edit1:
voor het monteren van de SM2 is het handigste je mobo eruithalen, koeler op z'n kop op tafel, drupje koelpasta midden op je processor, mobo erop en de backplate kruislings vastschroeven (tot eind schroefdraad)
Dan loop je iig niet met een blok van bijna een kilo te kloten.
en vergeet niet de folie eraf te halen!

edit2:
voor topfan is het 140mm, zie je manual

[ Voor 61% gewijzigd door Jerdek op 16-08-2011 22:34 ]

Pagina: 1