Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bedlam
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09-09 13:12
Hallo mede tweakers,

Een paar dagen geleden wou de laptop van mijn vader niet meer opladen, de computer herkende nog wel dat hij ingeplugged was maar opladen deed die niet (windows zei wel dat die aan het opladen was maar de batterij ging leeg). Nu kwam ik iets anders tegen op het net, namelijk dit topic op het helpmij forum:
http://www.helpmij.nl/for...de-gekookt-(MB.AUQ06.001)

Hierin had iemand, ook met een 6530g, hetzelfde probleem. Hij had de laptop open gegooid en was tot de conclusie gekomen dat een diode was doorgebrand. Bij hem was deze helemaal weg-gesmolten en dus onleesbaar. Na het open maken van mijn exemplaar zag ik net hetzelfde, ik heb het geluk dat de component bij mij nog leesbaar is, na wat opzoekwerk ben ik bij deze diode terecht gekomen: http://www.fairchildsemi.com/ds/FD/FDP8878.pdf

Iemand enig idee waar er aan dit soort diodes te komen is? Heeft iemand een goed adres (preferabel in België)?
Heeft er iemand ervaring met hetzelfde probleem (ik lees op internet heel veel verhalen van acers die met dit probleem te kampen hebben).

Alvast erg bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Euhm zeker weten dat je die bedoelt? Dat is namelijk niet bepaald een diode maar een mosfet, zijn redelijk andere dingen.

Qua kopen, de fairchild site zelf heeft wel wat distributeurs erop staan, al ben je dan wel onredelijk veel aan verzendkosten kwijt. Je kan naar je plaatselijke elektronica boer gaan en kijken of die iets soortgelijks heeft? (Gelijk of beter in maximum spanning, stroom, Ron, input capaciteit en rise/fall times, en uiteraard gelijke pin layout).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11-08 11:15

Infant

It's a floating Dino!

Zoals furby killer zegt: Als dit daadwerkelijk het component is, moet je je beseffen dat het geen diode is maar een MOSFET.

Je zou deze als vervanging kunnen proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bedlam
Bedankt voor me even te verbeteren jongens! Kan iemand trouwens een logische uitleg geven over wat deze component nu juist doet? Ik weet nu wat er gebeurt als die niet werkt maar ik zou graag wat bijleren over het componentje in kwestie.
Infant, erg bedankt voor je linkje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
In dit geval wordt deze echt puur als schakelaar gebruikt, in de éne stand is het een open verbinding (lage spanning tussen gate en source), in de andere is het bijna een kortsluiting (15mOhm, hoge spanning tussen gate en source).

Ertussen in doen mosfets ook nuttige dingen, maar dit type is echt alleen voor schakelen bedoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xhaas
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09-2024
bedlam schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 15:55:
Bedankt voor me even te verbeteren jongens! Kan iemand trouwens een logische uitleg geven over wat deze component nu juist doet? Ik weet nu wat er gebeurt als die niet werkt maar ik zou graag wat bijleren over het componentje in kwestie.
Infant, erg bedankt voor je linkje!
wikipedia

MOSFET staat voor Metal-Oxide-Semiconductor Field-Effect Transistor en het komt erop neer dat het een spanningsgestuurde transistor is. Kortom hij schakelt iets, dus hij zet iets aan/uit en hij kan dat vrij snel. Dit betreffend model kan dat op maximaal op ongeveer 1.5MHz.

Wat betreft de voorgesteld vervanger IRF1010N, deze heeft een hoger treshold voltage (=schakelvoltage),nl. tussen 2.0-4.0V t.o.v. 1.2-2.5V. Dus het zou kunnen dat hij niet goed werkt als hij bv. met minder dan 4V wordt aangestuurd (de treshold is component afhankelijk en ligt bij de een op bv. 2.4V en de ander 3.9V).

[edit]
Deze mosfet lijkt me een veiliger alternatief al zal de IRF1010N misschien zonder problemen zal werken. Bestellen bij farnell is voor consumenten alleen niet zo eenvoudig dacht ik.
Je kunt ook langs je lokale elektronicaboer gaan.
Let dan op het volgende:
V(DSS)max =>30V
V(GS)max =>+/-20V
ID, continuous => 40A
rds(ON) =< 15mOhm
behuizing = TO-220
Vgs,treshold(max) =<2.5V

[ Voor 18% gewijzigd door 3xhaas op 16-08-2011 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bedlam
Heel erg bedankt iedereen, nu rest me nog wat werk om de juiste vervanger te zoeken.
In essentie zijn het dus wel diodes, alleen geen enkelvoud maar meervoud ;p
Nooit veel van transistors begrepen, maar de taak bij de laptop is dus eigenlijk een soort van filter voor de binnenkomende stroom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xhaas
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09-2024
bedlam schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 16:30:
Heel erg bedankt iedereen, nu rest me nog wat werk om de juiste vervanger te zoeken.
In essentie zijn het dus wel diodes, alleen geen enkelvoud maar meervoud ;p
Nooit veel van transistors begrepen, maar de taak bij de laptop is dus eigenlijk een soort van filter voor de binnenkomende stroom?
Een diode kan niet schakelen dit laat alleen in bepaalde richting stroom door. Een transistor schakelt door op de gate een spanning te zetten(FET) of op door de basis een stroom(BJT) te laten lopen.
Het lijkt me sterk dat hij bij een filter gebruikt wordt, het is waarschijnlijker dat iets inschakelt (of uitschakelt) als de lader wordt aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bedlam
Prima, bedankt voor de toelichting!

EDIT: Ook erg bedankt voor het alternatief dat je geeft!

[ Voor 46% gewijzigd door bedlam op 16-08-2011 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Gezien het type transistor en het probleem denk ik meer dat hij voor spanningsconversie wordt gebruikt, je krijg vaak meer spanning van je adapter dan dat je accu nodig heeft om op te laden, deze transistor wordt dan gebruikt om heel snel te schakelen om de juiste spanning te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bedlam
Het rare is dat de laptop niet meer wil opstarten als deze enkel aan de adapter hangt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03-09 19:42

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

furby-killer schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 16:43:
Gezien het type transistor en het probleem denk ik meer dat hij voor spanningsconversie wordt gebruikt, je krijg vaak meer spanning van je adapter dan dat je accu nodig heeft om op te laden, deze transistor wordt dan gebruikt om heel snel te schakelen om de juiste spanning te maken.
bedlam schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 21:15:
Het rare is dat de laptop niet meer wil opstarten als deze enkel aan de adapter hangt...
Waarschijnlijk dus omdat de MOSFET die er nu in zit kapot is en de spanning van de adapter dus niet geconverteerd kan worden. De datasheet die je gelinkt had in je startpost spreekt in de eerste alinea ook van een type MOSFET specifiek geschikt voor DC-DC conversie (oftewel een spanning van x VDC converteren naar y VDC).

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Pagina: 1